Saksaan Baltian vai Tanskan kautta?

JUNTTILA VESA 22.01.2008 18:43

Edullisintahan olisi ajaa Eurooppaan Via Baltia. Onko tiestö parantuntut? Löytääkö sieltä leirintäalueita? Entä Puolan tiet? Mikä kartta on paras Baltiaan? Olemme lähdössä matkaan Oulun seudulta juhannuksen jälkeen. Tallinnasta Saksaan ajaa parissa päivässä. Löytyisikö joku toinenkin,useampikin, joka uskaltaisi lähteä kanssamme samaa matkaa Eurooppaan Baltian kautta.

LEHMUS SAULI J I 22.01.2008 20:18

Oishan me, mutta tarkoitus olisi lähteä jo toukokuun lopussa.

HÄLVÄ TEUVO 23.01.2008 09:39

Vesa: Anna palaa vaan. Via Baltican vaikeus ja teitten huono kunto ovat nykyään jo muinaislegendaa. Kun menet aamulaivalla Tallinnaan ja jatkat niin olet illalla siinä viiden maissa Riikassa. S-tananmoinen ruuhka, mutta kyllä läpi selviää Riika City Campingille ( www.btl.lv/camping ). Seuraavana aamuna vaikka Suwalkin itäpuolella( tie 653/ 10 km) olevan Wigryn luostarin vieressä olevalle yksityiselle leirintäalueelle. Luostarissa ihan kelpo ravintola. Seuraavana päivänä ennättää mainiosti vaikka Tomaszow-Mazowiecki n eteläpulella olevalle Borkin alueelle ja sieltä vaikka Wrocklawin olympiastadionin leirintään. Molemmat ihan kohtuullisia. Breslausta nyk. Wrocklaw Dresdeniin vaih huitaisu. Dresdenissä mm. mainio Styellplatz puistossa vastapäätä vanhaa kaupunkin Elben takana. Ja siitä eelleen minne Saksassa sitten menetkin. Huolellisuutta Puolassa muutoin ajat kuten täälläkin.

Ja eiku reissuun!

Terve TeeHoo

HAAPANEN TIMO S 23.01.2008 17:12

Juu.Sinne vaan.Tuossa on Eestin kämppäreitä: http://www.all-estonia-camping.com/ Tuolla muuta tietoa: http://viroweb.com/ Latvia tietoa: http://www.latviatourism.lv/info.php Muutama alue: http://www.camping.lv/indexen.php Mun mielestä toi TeeHoon linkissä on jotain väärin,ei aukene mulla.Kokeilaan tuota: www.rigacamping.lv Liettua tietoa: http://www.liettua.fi/ Liettuan leirialueita: http://www.camping.lt/index.php?lang=2 Puola tietoa: http://www.puola.fi/ Puolan kämppäreitä: http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/puola/

KUJANPÄÄ MARKKU J 23.01.2008 17:20

Kyllä mun täytyy Teuvo todeta, että teiden kunto oli yleisesti ottaen vielä viime kesänä Puolassa aika - kauniisti sanottuna -vaihteleva. Muualla menetteli.

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 17:39

Tätä minun onkin pitänyt kysyä, kun täällä niin kovin hehkutetaan Puolan teiden kuntoa, niin onko ne todella radikaalisti parantuneet kesän 2006 jälkeen?

Ajoimme silloin alas Puolan itäreunaa ja päiväkirjassa on merkintä "Tätä päivää tehtiin 12 tuntia ja edettiin vaivaiset 550km:( Ei enää Puolaan pelkän läpiajon takia."

Kapeiden teiden ja runsaan rekkaliikenteen lisäksi matkantekoa hidastivat kaikki ne miljoonat taajamat mitkä jatkuvalla syötöllä seurasivat toinen toistaan.

Vaan jos TODELLA hitaasta etenemisestä puhutaan, niin Romanian voittanutta ei ole:)

Mutta, sinne päin taidamme tänä kesänä kuitenkin suunnistaa...

t.Kaarina

HÄLVÄ TEUVO 23.01.2008 17:44

N0o väärinhän se osoite oli. Oikea= www.bt1.lv/camping TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 23.01.2008 17:50

Oikeessahan Markku on. Eihän ne tiet vastaa ihan kriittisiä kriteereitä, mutta ihan ajettavia kumminkin. Viime (2007) kesäkuun alkupuolella tultiin läpi tietä 19 etelästä Bialystockiin ja sieltä E67- kalle. Ei mitään semmosia vaikeuksia, että erikoisesti pitäisi varottaa. Normaali varovaisuus lisättynä "puolalisällä" riittää. Edellisenä syksynä mentiin tuota edellä kertomaani reittiä Saksaan. Ei ongelmia.

TeeHoo

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 18:05

Juu, kyllä sinne uskaltaa lähteä, mutta on syytä tietää mitä tuo "puolalisä" tarkoittaa.Eli että etenemisnopeus on noin puolet saksaan tai ruotsiin verrattuna, ja ajaminen toisinaan stressaavaa, kun ei tahdo mahtua samalle tielle kaikkien rekkojen kanssa.Esimerkiksi:)

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 23.01.2008 18:43

Miksi kiertää kun Helsunki - Rostock - Helsinki tulee halvemmaksi ainaskin meillä. Finnlines on hinnoitellut itsensä ulos joten jäljelle on jäänyt SuperFast. Talvihinnoilla lähdemme loka/marraskuussa paluu huhtikuussa 12m korkea + 2 henk ja halvin hytti. 880€ edestakaisin.

24 L/100km kulutuksella ei kannata ajaa kiertotietä.

Laivamatkan lisäksi on ajettava per suunta Tallin - Hampuri 1800 km Tukholma - Hampuri 977 km Rostock - Hampuri 215 km

KUJANPÄÄ MARKKU J 23.01.2008 19:01

Kyllä ne kovasti siellä yrittää. Puola on yhtä suurta tietyömaata. Kun siinä maassa on aina ollut jonkunlaisia tekemällä tehtyjä liikennehässäköitä niin nyt tietyöt vain lisäävät niitä.

Yksi esimerkki hässäkästä, mutta tietyöllä ei kai ollut osuutta tällä kertaa. On rautatien tasoristeys, puomit ja mamman kopistaan ohjaamat liikennevalot. No hyvä. Juna oli tulossa ja mamma pani punaset päälle ja puomit alas. Juna tuli näköetäisyydelle, mutta jostain syystä pysähty. Meni puoli tuntia, jono kasvoi ja alkoi torvet soida molemmin puolin, mutta mamma pysyi tiukkana. Meni vielä vartti ja mamma olis varmaan tapettu, mutta älysi varmaan soittaa jonnekkin. Pani hetken kuluttua valot valkoselle, puomit ylös ja hymyili. Vain Puolassa tällainen on mahdollista.

SILMUNEN HANNU 23.01.2008 19:12

Menee jo ohi aiheen mutta samalla lailla meille on käynyt Sisiliassa! Ja siitä tasoristeyksestä kaupungin laidalla kärsittin koko viikko,kun ainoa väylä vuokrahuuoneistostamme rannalle ja kaupunkiin ja minnekään oli se tie...ihan samalla lailla mamma meitä seisotti vaikka juna vihellyksen jälkeen jäikin saapumatta...siihen opittiin sitten jo varaamaan aikaa runsaasti ja se alkoi hysteerisesti naurattaa...kerran juoksin puomin alta kun piti ennättää pankkiin...

Mutta ajattele,jos kaikki asiat olis yksinkertaisia ja samanlaisia, niin mitä sitä olis muisteltavaa!:)

t.Kaarina

PYSTYNEN JUHANI 23.01.2008 19:12

Tulin etelästä joulukuussa(2007) Praha-Varsova-Riika-Tallinna. En tiedä Kaarina kuinka kovaa Ruotsissa ja Saksaasa ajat? Puolan läpi ajossa meillä oli ainakin ihan normaali nopeus 80-100km/t. Tosin kyllä ajoitin ajoni Puolan läpi viikonlopuksi. Talvikuukausina ei ollut kämppärit auki sillä välillä eli oltiin rekkaparkissa(2). Kaikki meni ok.

KUJANPÄÄ MARKKU J 23.01.2008 19:26

Nyt nuo jo naurattaa kuten tapaus eräässä pienessä hotellissa. Ruokailimme ja tuli laskun aika eikä sloteja ollut tarpeeksi. Ei siinä mitään korttia vaan vinguttamaan, mutta mitä hittoa. Heillä oli jotain ongelmia operaation kanssa. Meinattiin jäädä sinne jumiin. Käsihöylääkään heillä ei ollut, mutta oli plankko kuitteja/lomakkeita. Siihen vaan kortti alle ja kolikolla tunnistekohtaan 'leimaamaan' asiakastiedot. Semmonen tapaus. Antoivat vielä ymmärtää, että mun kortissa oli vikaa. Toimi kuitenkin moitteettomasti loppumatkan.

HAAPANEN TIMO S 23.01.2008 20:58

Lisäämpä vielä pari osoitetta. Virolla on Helsingissä toimisto. Mariankatu 8b, 00170 Helsinki Puh.09-22890444 helsinki@eas.ee Latvian toimisto on samassa osoitteessa Puh.09-2784774 helsinki@latviatourism.lv Liettuan toimisto on osoitteessa Kapteeninkatu 7,00140 Helsinki info@liettua.fi Näistä saat karttoja. Maksulliset kartat ovat halvempia ko.maassa Autoliitto myy karttoja kohtuuhintaan,muutakin tietoa sieltä löytyy: http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_liikenteessa/matkustusopas/

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 08:46

Kun Kaj liikkuu linja-auton kokoisella ja moottorisella vehkeellä hän painii ihan omassa sarjassaan. Kulutus on sitä luokkaa nykyhinnoilla, että ajoa pitää olla mahdollisimman vähän. Niinpä ajo Balttian läpi Saksaan ei varmaan ole kilpailukykyinen muiden vaihtoehtojen kanssa. Mulla ihan eri asia. 6 metriä pitkä, 9 litraa kuluttava teräskoriauto, siis paku. Yleensä ajo kannattaa, jos siis viitsii ajaa. Otan siirtoajonkin loma-ajon kannalta. Esim. Balttiassa voi käydä tutustumassa paikkakuntiin, jos on kerran aikaa. Viimeksi tullessa tutustuttiin mm. Kaunasiin. Espoolaiset siis liikkuu hekin erilaisilla vehkeillä. Pääasia, että touhutaan ja liikutaan. Se on tätä eläkeläisen hommaa. Terveisin

TeeHoo (SFC 80347) Espoo

HÄMÄLÄINEN TOIVO 24.01.2008 10:05

Pyörähdä hyvä mies yläkautta Ruotsiin ja senkun posotat alas ja lautoilla yli Saksaan. Nopein ja halvin.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 24.01.2008 10:17

ViaMichelinin mukaan se on 2117 km ja ajoaika noin vuorokausi.

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 10:38

Jos Toivo Kaj ta tarkoitat taitaa olla toivoton homma. Jos mua tarkoitat, niin miksi Espoosta lähtisin Saksaan Tornion kautta. Mä meen sinne sitte ihan vasiten. Jos vaan muuten heität huulta niin voihan sitä sieltäkin kautta ajella. Vuorokausi taitaa vaatia Porschen.Eikä ehdi sittenkään. Voit vaikka koittaa itse. Lyön karvahattuni vetoa, että kiire tulee. Ajoin pari viikkoa sitten Rimor 12 P:n Espoosta Keminmaalle. 730 km. Aikaa meni noin 10h ahkerasti ajaen.Toiset 10 alas, etkä vielä ole Tukholmassa. Sitten 580 km Helsingboriin, 200 km Rodbyhavniin ja sitten olet lauttamatkan päässä Saksasta. Mistä sä sait tuon vuorokauden? Et kai ole tosissasi, että lomareissuilla ajellaan vuorokaudet ympäri.

TeeHoo

HÄMÄLÄINEN TOIVO 24.01.2008 11:20

Kysyjä eli Vesa Junttila asuu ilmoituksensa mukaan Oulussa. Vastasin hänelle. Ja ViaMichelin ne luvut antoi minulle. Ajoaika tarkoittanee ViaMichelinillä koko ajoaikaa ilman pysähdyksiä. Se oli siis n. 1 vrk. Saattaa tehdä tiukkaa Vesalle, mutta kuten sanoin, näin ViaMichelin ilmoitti.

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 11:25

No nythän mä sen vasta hokasin. Kyl määki Oulust. Sieltä taas ei oo oikeen järkee ajaa ensin noin 600 kilometriä vaikka Helsinkiin ja sitte pyrkiä laivaan. 120 kilometriä Tornioon ja sitte alas. Vuorokausi riittää kun ei kauhiasti kuppelehdi matkalla. Meillä espoolaisilla tilanne tyystin toinen. Soonmoro sano tamperelainen

TeeHoo

SILMUNEN HANNU 24.01.2008 11:34

Niin, ja jos on liikkeellä asuntoautolla, on Ruotsissa joutuisampi ajaa, kun ei tartte pitäytyä siinä 80km !

t.Kaarina

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 11:49

Näin on. Siks mä oon laittannu sen satasen lätkän magneettitarralla auton persuukseen. Otan sen pois jo Ruottiin mennessä. Ei tartte sitte perässäajajien ihmetellä, että mitä pirkuletta tuo suomalainen oikeen tarkottaa. TeeHoo

HÄMÄLÄINEN TOIVO 24.01.2008 12:33

Tulikin tuosta mieleeni, jotta täällä Suomessa nuo napapiiriä lähellä olevat karavaanarit ovat hieman edullisemmassa asemassa kuin me etelän asukit. Ne nimittäin eivät asu "saaressa" kuten KariR asian ilmaisee. Säästyvät noilta Suomenlahden, Pohjanmeren, Itämeren lautoilta. Taitaa tulla matka Kapellskäriin löpön hinnan suhteen hieman halvemmaksi, kuin esim. Finnlinkin lauttamaksu. No, ruokaillakin pitää ja siinä taas tämä lautta on edullisempi (ilmainen ruoka). Vai miten on?

KORPPI SEPPO A J 24.01.2008 13:10

No mutta Toivo. Asuvathan hekin "saaressa". Ruotsista mennään sekä Saksaan että Tanskaan laivalla tai siltaa pitkin.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 24.01.2008 13:41

Ne ylitykset on nopeita. Hyvä jos keissin kerkiää ostamaan. No mennessä jäkimmäiseltä lautalta hyvinnii. Ja sitten yöpymispaikkaa etsimään ja slups...slups.

KUJANPÄÄ MARKKU J 24.01.2008 13:56

Kerro Teuvo mulle ja muillekkin siitä magneettitarra virityksestä. Tahtoo semmosen.

ARO PERTTI 24.01.2008 14:08

Toivo !Jos sinut Ruotsissa pysäytetään ja poliisi sattuu olemaan tarkka ,niin magnettitarra ei paljon auta kun tutkitaan rekisteriote.Saksassa tämä "riski" on vielä suurempi.Tietenkin on edellytyksenä ratsia, toisaalta tulee tuplasakot jos tarra puuttuu. ;-))

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 14:10

No sain hankittua kaverilta palan semmosta millin puolentoista vahvusta, varmaan mainostarroihin tarkoitettua magneettilevyä.On varmaan laminoitua muovia tai semmosta. Sitte kiinnitin sen liimattavan lätkän siihen levyyn ja leikkasin huolellisesti liiat pois. Ja vot. Toimii kun buikki. Istuu peltikuorisessa kun tauti. Irtoaa kyllä hiukan reunasta raottamalla. Luulen, että mainostarroja tekevista firmoista saisi semmosta tarrantaustaa. Mulla on hiukan ollu ajatuksena tehdä vielä SFC numerokilvet samalla konseptilla. Materiaalit hankkimatta.

Terv TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 14:15

En mää Toivon uhkista tiiä, mutta meijän virityksistä ei kukkaan ole kuuna päivänä ollu kiinnostunut. Näytin männä kesänä rekisteriotetta vissiin viijellä raja-asemalla. Ei kukkaan ollu kiinnostunnu, millä noppeuvella ajellaan. Liekö edes ymmärsivät näitä Suomen juttuja. TeeHoo

KUJANPÄÄ MARKKU J 24.01.2008 14:15

Ha haa. Juoksutin sua näppikselle turhaan. Hämeen hitainpana oivalsin juuri äsken piironkini perseen olevan lasikuitua. Suo nyt kamalasti anteeksi.

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 14:24

Haaparannasta Kapellskäriin on 1053 km. Jos auto kuluttaa 10/100 hinnalla 1,25 niin löpökustannus on 132€. Ei siis kannata ajaa ensin Naantaliin ja maksaa päivälautasta min 140€. Topi on oikeessa. Jos taas haluu vasiten mennä Via Balticaa niin sitteon pakko ajaa Helsinskiin. Tornio Helsinki on noin 740 km. kympin kulutuksella ja 1,25 hinnalla 92.5€. Lautta Tallinnaan siinä 130€. TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 14:45

Vielä siitä lätkästä Oikeen rupesi kiinnostamaan ja katsoin rekisteriotetta. Mielestäni en löytänyt koko paperista mainintaa minkäänlaisesta lätkästä. Taitaa olla vain lainlaatijan ja polliisin varassa koko juttu. Ja jos näin on ei huolta. TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 24.01.2008 15:19

Noo. Eipä tuo paljon rasittanut. Meitä pakumiehiä ja-naisia on, jotka saavat vapaasti lainata ideaa. Joka muuten ei oo omani, vaan kaverilta lainattu sekin. Taisi olla Ollikaisen Pekka, joka asian hokasi. TeeHoo

KUUSELA MARKO 06.02.2008 15:15

Olen mennyt ja tullut kumminkin päin.Mutta itse suosittelen, Baltiaa,siellä on vielä halpaa,ja jos ilmat osuu kohdalleen, on se myös jollain tavalla kaunista.Laivaa en ole käyttänyt,enkä tule käyttämäänkään,jos haluan saksaan,mun mielestä hinnat ovat liian kalliita,varsinkin superfast. Ehkä tuo Finnlines,on harkinnan alainen,mutta 2aikuista maksaa pyöreästi 350e+auto,170eetua,tuolla rahalla ajan ite saksaan. Lepään sitten siellä.

KUJANPÄÄ MARKKU J 06.02.2008 15:47

Ei onnistu 170€ auton kanssa Saksaan.

KORHONEN KARI 08.02.2008 23:22

Tuo Hämäläisen Topin tarjoama reitti on niin perkeleen tylsä että jos joku tietää tylsemmän nii kertokoon ihmeessä! Lukuisia kertoja olen ajanut E-4 tien etelään ja takaisin ja ilmeisesti tulen ajamaan edelleen.Högakusten on ainoa "valopilkku"koko 1600km matkalla!No ehkä jottain pientä siellä eteläRuohtissä.Mutta kun Kemistä("herrojen Kemistä")lähtee niin Ruottin kautta se on mentävä...kele Mutta kohta taas on lähettävä Fugesta(Fuengirola)pohojoiseen,5000km,kohti kotija.Eikä onnistu alle 700€.

HEINONEN JORMA K 03.03.2008 19:35

kyllä kannattaa mennä balttian kautta ,olen kulkenut sitä kautta etelään toistakymmentä kertaa,muistaa vaan pitää maltin mukana.

HÄLVÄ TEUVO 04.03.2008 08:42

On se niin väärin, niin väärin, että toiset assuu vaan Helesingisä tai Espoosa ja toiset sielä Huitsin Nevadassa niinku Kemisä. Ei voi mittään. Tervetulloo kummiski taas kotio. Ajele varovasti kevyellä kaasujalalla. Jospa 700 kutistuisi 650 ksi!

TeeHoo ( SFC 80347 Espoo)

KUJANPÄÄ MARKKU J 04.03.2008 09:35

Missä se semmonen Kemi on.

HÄLVÄ TEUVO 04.03.2008 10:19

No sanos muuta. Onn mä sielä käynykki. Hiljasta ku ennenvanhaan Kirvun huopatossutehtaalla. Tiiäks muuten missä on Kirvu. Tai oli. TeeHoo

KERÄNEN KAUKO I 04.03.2008 12:14

Kirvun omistaa nykyisin Rusakot.

HÄLVÄ TEUVO 04.03.2008 13:38

Joo sinne jäi rusakkomettästyksen jäljiltä. Tuli niin s-tanasti rusakoita ( ja varmaan russakoitakin) ettei sekaan enää sopinu. Mutta tää menee jo alkuperäisen asian viereen pahasti, joten palataanpa alkuperäiseen. Eli Jos Itäpuolelle niin Balttiasta, jos länsipuolelle niin joko suoraan laivalla tai Ruåttin kautta. TeeHoo

KORHONEN KARI 04.03.2008 23:29

On siinä karavaanari..tuo Kujis!!Paasta seuraavat nummerot Tömtömiisi:64°57'8"N,34°34'30"E,nii siin on sit Kemi!Aja varoen tiet voipi olla liukkahat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.