Rutusakin kysely kaasupullon täyttöpaikoista

Matti Janhonen 03.12.2017 13:19

Rutusakki kerää tietoa niistä paikoista Euroopassa joissa voi täytättää suomalaisen kaasupullon.
Painoarvo sanalla täytättää.
Sivuilla e-lomake valmiina ilmoitusta varten.
http://www.rutusakki.com/

Vastatkaa ihmeessä.

Jukka Hänninen 04.12.2017 16:40

Hyvä kun keräävät. Laitan itsekin jokusen, jahka kerkeän. - Vähänpä niitä valitettavasti löytyy.

Viksuinta on hankkia kaasupullo (tankkipullo) missä on ylitäytön esto. Keskieurooppalaiset ovat oppineet
tankkaamaan huokeilla, mutta turvallisilla itsetäyttöadaptereilla. Yhtä helppoahan kaasun täyttö pulloon on kuin autoonkin, jos muistaa noudattaa kaikkia täytön edellytyksiä; pullon tulee olla sisällä kotelossa kiinnitettynä ja tyhjään 11kg pulloon voi tankata enintään 80% tilavuudesta eli 22 litraa. Tämä tiedoksi niille, jotka ostavat täyttöadapterin ebaysta. Nykyisin siellä on jo aika monta myyjää, jotka ovat kopioineet mun v.2008:sta kehittäneen
adapterisetin turvaventtiilillä. Plus lukuisat saksalaiset autokaasulaitteita myyvät firmat tarjoavat n. 12 - 20 eurolla + plus roimat toimituskulut (joilla sitten sen katteensa saavat) , täyttöadaptereita, ja kiertävät kuvion mainitsemalla myynti-ilmoituksessaan, että näiden käyttö on Saksassa kielletty ...

Jukka Hänninen 04.12.2017 16:40

Hyvä kun keräävät. Laitan itsekin jokusen, jahka kerkeän. - Vähänpä niitä valitettavasti löytyy.

Viksuinta on hankkia kaasupullo (tankkipullo) missä on ylitäytön esto. Keskieurooppalaiset ovat oppineet
tankkaamaan huokeilla, mutta turvallisilla itsetäyttöadaptereilla. Yhtä helppoahan kaasun täyttö pulloon on kuin autoonkin, jos muistaa noudattaa kaikkia täytön edellytyksiä; pullon tulee olla sisällä kotelossa kiinnitettynä ja tyhjään 11kg pulloon voi tankata enintään 80% tilavuudesta eli 22 litraa. Tämä tiedoksi niille, jotka ostavat täyttöadapterin ebaysta. Nykyisin siellä on jo aika monta myyjää, jotka ovat kopioineet mun v.2008:sta kehittäneen
adapterisetin turvaventtiilillä. Plus lukuisat saksalaiset autokaasulaitteita myyvät firmat tarjoavat n. 12 - 20 eurolla + plus roimat toimituskulut (joilla sitten sen katteensa saavat) , täyttöadaptereita, ja kiertävät kuvion mainitsemalla myynti-ilmoituksessaan, että näiden käyttö on Saksassa kielletty ...

Matti Janhonen 04.12.2017 19:09

Muutaman tankkauspaikan uteliaisuuttani tsekkasin ja adapterin kieltotarra oli letkun vieressä.
Ainakin Saksassa la Lyxemburgissa pullon täyttö on sertifioitua puuhaa.

Tämmöseltä näyttää asianmukainen kaasupullon täyttölaite
https://www.promobil.de/tipp/gasverschmutzung/

Timo Haapanen 04.12.2017 20:05

Kahdeksan kertaa tuli kahden kuukauden aikana tankkipullo tankattua, eihän se kertaakaan tyhjä ollut mutta jos sopivasti osui auton tankkauksen kanssa niin täytin.

Esim. Saksan Harrisleessä oli mittarissa iso lappu jossa kiellettiin pullojen tankkaus. Myyjä tuli ja tankkasi tankkipullon täysin ilman mutinoita. Naureskeli pientä määrää kun selitin tämän paikan olevan viimeinen mahdollisuus suomalaiselle. Tosin Ruotsin Örebrossa tankkasin yhtä pienen määrän kun kävime katsomassa millainen asema siellä oli.

Laitoin paikan tuonne kyselyyn koska tavallisen pullon tankkaus käy heiltä helposti.

@timppa

Jukka Hänninen 04.12.2017 21:32
Timo Haapanen

Kahdeksan kertaa tuli kahden kuukauden aikana tankkipullo tankattua, eihän se kertaakaan tyhjä ollut mutta jos sopivasti osui auton tankkauksen kanssa niin täytin.

Esim. Saksan Harrisleessä oli mittarissa iso lappu jossa kiellettiin pullojen tankkaus. Myyjä tuli ja tankkasi tankkipullon täysin ilman mutinoita. Naureskeli pientä määrää kun selitin tämän paikan olevan viimeinen mahdollisuus suomalaiselle. Tosin Ruotsin Örebrossa tankkasin yhtä pienen määrän kun kävime katsomassa millainen asema siellä oli.

Laitoin paikan tuonne kyselyyn koska tavallisen pullon tankkaus käy heiltä helposti.

@timppa

Aika outoa, että itse rikkovat omaa kieltoaan siellä Harrisleessä. Mitenpäs muutenkaan ne tankkaisivat tavallisen pullon kuin omasta säiliöstä nurkan takana tavallisella itsetäyttöadapterilla (jollei peräti siitä kieltotaulumittarista tai sen kaverista). Punnitseminen käy kalavakaa käyttäen hetkessä, jolloin saa aika tarkkaan selville paljonko kaasua pulloon mahtuu.

Matti Janhonen 04.12.2017 21:33

Lähdin Suomesta syyskuun 12 päivä ja palasin 11.11.
Lähtiessä kaasua oli mukana 11+8 kg ja tästä palatessa oli käyttämättä 8,5 kg.
Ei ollut kaasun riittävyysongelmia ei, vaikka tulomatkalla piti lämmittää hieman kuutena yönä.

Timo Haapanen 04.12.2017 22:32
Jukka Hänninen

Aika outoa, että itse rikkovat omaa kieltoaan siellä Harrisleessä. Mitenpäs muutenkaan ne tankkaisivat tavallisen pullon kuin omasta säiliöstä nurkan takana tavallisella itsetäyttöadapterilla (jollei peräti siitä kieltotaulumittarista tai sen kaverista). Punnitseminen käy kalavakaa käyttäen hetkessä, jolloin saa aika tarkkaan selville paljonko kaasua pulloon mahtuu.

Siis tankkipullo on tankki. Tankin täyttäminen on täysin laillista. Tankkien täyttämistä varten se asema siellä on.

Matille sen verran että sähköä käytit joka päivä ja maksoit siitä vaikka se ''kuuluu'' hintaan.

@timppa

Matti Janhonen 05.12.2017 11:04

Tankkipullon käyttäminen ja täyttäminen on laillista.
Ikävä kyllä tankkipullo kallis ratkaisu, on sovi kaikille, eikä sillä kotimaassa ole mitään tekoa.

Kerron pari esimerkkiä kaasun käyttöön liittyen, ihan näin tavallisen karavaanarin näkökulmasta.

Suomalainen menee vaikka Espanjaan talvehtimaan campingille, perustaa leirin jossa on etutelttaa ja siinä tarvittavat pihakalusteet ja jopa keittiöteltta aputelttana. Auto on leirissä kiinni jopa useita kuukausia.
Mistä tankkipullomies saa kaasua kun pullo tyhjenee?
Purkaako hän auton irti leiristä ja lähtee kaasun hakuun vain onko helpompia konsteja?
On. Paljon helpompi ja halvempi tapa on ostaa alun alkaen espanjalainen kaasupullo ja siihen adapteri (yhteensä 50-70 e) ja se on siinä.
Tyhjä kaasupullon kuori on vain kuluttajapakkaus, jota saa kuljettaa vaikka tyynyn alla.

Toinen esimerkki
Karavaanari tekee Keski-ja Etelä Eurooppaan vaikka 2 kk kierto- tai kohdematkalle 10.4.-30.10. välisenä aikana.
Lähtiessä on mukana kaksi täyttä 11 kg kaasupulloa, joista toinen on saksalainen harmaa koko maassa vaihdettava pullo. Saksalaisen pullon voi vaihtaa täyteen matkalla "alas" huoltamoilla hintaan 17-20 e.
Ensin kytketään käyttöön saksalainen pullo ja jos se tyhjenee niin sitten suomalainen.
Tämä mahdollistaa sen, että paluumatkalla voi vaihtaa tyhjentyneen saksalaisen pullon täyteen varalle.
Näin toimien kaasua on matkan aikana käytössä 3 x 11kg = 33 kg kahdella pullolla ja mahdollisen pullonvaihdon lisäksi mitään toimia kaasun saantiin liittyen ei matkalla ole.
Lisäkuluna ainoastaan saksalaisen kaasupullon kuori n. 45 euroa, koska adapteria sen käytössä ei tarvita.
Tämä järjestely mahdollistaa vallan hyvin matkalla vaihtelevan puskaparkkeerauksen ja yöpymiset stellplatzella ja camping-alueilla.

Jos taas yöpyy campingilla jossa hintaa sisältyy joka tapauksessa sähkö, niin on vähemmän viisasta olla kytkemättä autoa/vaunua virtaan, koska se taas mahdollistaa monia muita asioita.
Stellplatzeilla sähkö ostetaan yleensä erikseen kolikoilla hintaan 0,5-1.0 e/kWh ja sen kulutus yöpymisen aikana on tasoa 1,2-2.0 kWh lähinnä jääkaapin koosta ja täytöstä riippuen.

Oman auton varustus on suomalainen ja saksalainen kaasupullo, 2 x 100 Ah akkua, auton oma laturi, aurinkopaneelit ja kompressorijääkappi. Ei tarvitse laivoillakaan kulkiessa kysellä sähköä jääkaapille.
Tällöin kaasun käyttö rajoittuu vain kahvin keittoon ja ruoan laittoon ja se on vähän se.


Veli-Pekka Merikallio 06.12.2017 12:37

Milloinkaan en ole kevät- tai syysreissulla saanut kulutettua kahta täyttä suomalaista kaasupulloa, vaikka kuinka reippaasti on käytetty, johtunee sähkön käytöstä aina kun se vain on mahdollista.

jos joskus hullaantuisin oleskelemaan samalla alueella tosi pitkään, hankkiutuisin sellaiselle alueelle, mistä saisin kaasupullon käyttööni.

Helppoa kuin heinänteko, eikä niin turhan monisanaisesti.

Matti Janhonen 06.12.2017 13:42

Pyydän huomauttaa, etten useinkaan kirjoita niille jotka tietää miten menetellä, vaan niille jotka ei vielä tiedä.

Täällä kaasun riittävyydellä ja saatavuudella on peloteltu täällä jo ihan tarpeeksi.
Euroopan matkaa suunnittelevien on hyvä tietää miten asiat käytännössä menee ja miten asioihin voi ennalta varautua.

Jukka Hänninen 14.12.2017 15:52

Timppa, laitoitko Rutujen täyttöpaikkalistaan Harrisleen vai Örebron ?

Ei oikein selvinnyt kummassa tavallisen, esim suomipullon täyttävät'

"Laitoin paikan tuonne kyselyyn koska tavallisen pullon tankkaus käy heiltä helposti."

"

Timo Haapanen 14.12.2017 17:27

Örebron laitoin, Harrisleessä oli mittarissa iso lappu jossa kiellettiin pullojen tankkaus. Tankkipullo tietysti sielläkin tankattiin oikein myyjän toimesta.

Kotimatkan nollakelillä pullollinen riittää kolme päivää jos ajelee koko auto lämpimänä paitahihasillaan ja kaksi henkilöä käy joka päivä suihkussa.

Komeeta käyttää kaasua ja auton varusteita. Saksassa kaasu 11,50€ pullollinen, ei mitään väliä paljonko sitä menee.

@timppa

Heikki Ikonen 31.08.2018 23:51

On tullut syksy,,, aika jatkaa kesää. Mitä tälle Rutusakin hyvälle projektille kuuluu. Saisko jostakin kartan, listan tms. paikoista missä (euroopassa) täytetään suomi pulloja.
Heikki

Leo Saarioinen 05.09.2018 19:47

Moi. En saa laitettua rutusakin sivuille paria Suomi kaasupullon täyttöpaikkaa. Yksi olis Ruotsissa, Nyköpingissä, Spelhagsvegen 6 sataman vapaaparkin vieressä, venesataman kohdalla, tankkaavat odottaessa. Toinen missä olen itse täyttänyt suomalaisia sivuventtiilipulloja on Espanjan, Los Bolishen Repsol huoltoasema, Av. de Las Salinas 29640 Fuengirola(henkilökunta tuli auttamaan kun en saanut pistoolia pulloon). Kolmas on Espanjan 29604 Marbella, tällä Repsolilla (Marbellan suunnasta tullessa Capopinon liittymän jälkeen) olen myös tankannut suomipullon. Toivottavasti tiedoista on apua, jos ei... saa poistaa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.