Rødby-Puttgarden tunnelin rakennustyö.

Timo Haapanen 16.06.2023 11:24

Oikeastaan se ei ole tunneli siten kuin se yleensä ymmärretään. Sitä ei ole louhittu maaperään vaan se rakennetaan betonielementeistä jotka upotetaan mereen peräkkäin.

https://www.newcivilengineer.com/latest/fehmarnbelt-construction-of-worlds-largest-precast-concrete-segment-factory-complete-20-09-2022/

Ensin Rødbyn rantaan tehdään tiet, sitten elemettitehtaat, kuivatelakka.

Kopiota nettisivulta:
''
SINÄ OLET TÄÄLLÄ:INNOVATIIVINEN AJATTELU
Fehmarnbelt | Maailman suurin tunnelitehdas lähestyy tuotantovalmiutta

SYYSKUUTA 2022 KIRJAILIJA: ROB HAKIMIAN

Maailman suurimman tunnelitehtaan kolmesta valtavasta hallista yhden rakennustyöt ovat valmistumassa osana Fehmarnbelt Fixed Link -tie- ja rautatietunnelia Tanskan ja Saksan välillä.

Tehdas Rødbyhavnissa Tanskan Lollandin saarella, jossa tunnelin pohjoinen portti tulee olemaan, on pinta-alaltaan noin 1 Mm 2 (mukaan lukien kuivatelakka), ja siellä valmistetaan 18 km:n tunnelin 89 betonielementtiä. Valmistuttuaan siitä tulee maailman pisin upotettu putkitunneli, joka on yli 10 kilometriä pidempi kuin Hong Kong-Zhuhai-Macau -sillan tunneloitu osa, joka tällä hetkellä omistaa tittelin.

Tehtaan kokoaa Femern Link Contractors (FLC) – konsortio, johon kuuluvat Vinci, Aarsleff, Wayss & Freytag, Max Bögl, CFE, Solétanche Bachy, Bam Infra, Bam International ja Dredging International – joka myös rakentaa tunnelin.

Tehtaalla valmistettavasta 89 elementtielementistä tulee 79 vakioelementtiä, jotka ovat 217 metriä pitkiä, 42 metriä leveitä ja painavat yli 73 000 tonnia. Suunnilleen 2 km:n välein sijoitetaan myös 10 "erikoiselementtiä", jotka ovat 39 metriä pitkiä, 47 metriä leveitä, painavat 21 000 tonnia ja joissa on kellari tien ja radan alla.

''Kun elementti on valmis, se työnnetään tehtaalta kuivatelakkaa kohti. Sen jälkeen se tiivistetään laipioilla molemmissa päissä ja veden tasoa kuivatelakalla nostetaan, jolloin elementti jää kellumaan. Neljä hinaajaa hinaavat sen sitten paikalleen, jossa elementin sisällä olevat painolastitankit täytetään vedellä, jotta se uppoaa paikoilleen. Sen jälkeen se peitetään painolastibetonilla ja laipiot poistetaan aukoista, jolloin syntyy vesitiivis yhteys viereiseen elementtiin.''

https://www.youtube.com/watch?v=zf7C5DiEVpA

Aika moneen ihminen pystyy. Yhden elementin valmistus kestää 9 viikkoa ja vuonna 2029 huristelemme ( jos uskallamme ) elemettitunnelissa kohti Saksaa.

@timppa
Eero Bruun 16.06.2023 19:31

Hyvä kun viimein toteutuu tämä "tunneli". Vuosia sitten jo olen tästä betonitunnelista lukenut, mutta nyt näkyy olevan työn alla. Kauan aikaa näissä tiehankkeissa menee. Sari Essayjah mainitsi uuden hallituksen puheessaan valtatie viiden parantamisesta Kuopion ja Leppävirran välillä. Jospa se Kuopion eteläisen keskikaiteellisen moottoritien jatkaminen Leppävirralle asti pääsisi alkamaan. Pari-kolmekymmentä kilometriä uutta keskikaiteellista moottoritietä lisää. Orpo puhui vain läntisen Suomen junaratahankkeista. Olisiko ollut myönnytys KD:lle? Essayjah asuu Lapinlahdella 60km Kuopiosta pohjoiseen. Viimeksi viime viikonloppuna ajelin siellä päin. On siellä hyvä uusi ohituspaikka pienellä parin kilometrin "moottorintienpätkällä", joka sekin varmaan maksoi paljon rahaa. Nykyään vain näitä nelikaistaisia tehdään, hyvä niin.

Toivo Koistinen 17.06.2023 20:49

Tiijähäntä niitä nelikaistoja. Täällä parantelivat, Oulun, ja Kemin väliä. Normaali tietä, mutta ohituskaistoilla, niin uskosin halvempi, ja vähemmän maapinta-alaa syövä ratkaisu, ja liikenne sujuu yhtähyvin.
Tp

Eero Bruun 17.06.2023 22:05

Oulun ja Kemin välillä on vanhanmallinen tie tyyppiä Ruotsi muinoin, missä väistetään pientareelle, kun joku tulee takaa ohittamaan. Nelikaistainen keskikaiteella on tätä päivää minun mielestäni.

Toivo Koistinen 18.06.2023 06:41

Siinä on se vanha pätkä, Oulustapäin moottoritien jatkona Iihin tullesa. Siinä on semmonen, mutta Iistä Kemiin, on ohituskaistasysteeemi vuoronperään molemminpuolin tietä.
Simossa on iso ristaus remontti menossa, mutta senkun saavat, niin passaa ajella Kilpisjärvelle päin
Tp

Ari Kuusisto 18.06.2023 09:02

Tais olla 12 tunnelia pohjois Norjassa kun ajettiin juuri. Pari meren ali ja vielä kahteen kertaan.
Ei voi kun ihailla ihmisen tekosia.
Meren alittavassa tuli aimo pläjäys vettä tuulilasiin ja kuivuessaan jätti valkoisen läikän,suolaako vai vain betonista liuennutta,toivottavasti.
Tuli mieleen tuo betoniputki miten paineensieto kun on vuoren läpi ajettaessa kalliota tukena, tai no ainakin liuskekiveä.
Ei vissiin kannata kovin paljon miettiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.