Ristelymatkustajia suositaan

Matti Janhonen 27.10.2018 14:23

Kun olen Viking Clubin jäsen niin noita tarjouksia tippuu s-postiin lähes päivittäin.
Eilen tuli risteilytarjous 4 e Turusta ja Helsingistä lähtö Tukholmaan per pää.

Mutta ans olla kun menet yli matkailuauton kanssa niin sinusta tulee kun spitaalinen.
Pelkkä meno yölaivalla Turku - Tukholma oli marraskuun 8 päivälle laskettuna äsken kahdelta hengeltä ja < 7 m autolla kustansi 170 euroa.

Ei tämä kyllä oikein ole, kulutti ne bailaajat laivalla kuinka paljon tahansa.

Perttu Kaasinen 27.10.2018 14:52

Kyllä ne kuluttaakin, sitten taas näillä halvoilla hinnoilla täytetään laivat, koska liikennöinti kulut on samat olipa laiva tyhjä tai täysi,sama pätee tietysti autokannelle!

Matti Janhonen 27.10.2018 15:17

Kyllähän tuo kertoo myös kovasta markkinaosustaistosta, kun kuluvana vuonna Tukholman ja Tallinnan välin matkustajamäärät on hieman laskeneet.

Helsinki on Suomen suurin vientisatama. Katsoin tuossa sen vientiluvut mm. konttiliikenteen osalta.
Täysien konttien määrä (laskettuna TEU-yksikköinä = 20 jalan kontti) on laskenut syksyä kohti ja tämän vuoden syyskuussa oli -20 % pienempi kun syyskuussa 2017
Samoin maasta tyhjänä poisvietävien konttien määrä oli kasvanut. Haiskantaa viennin kasvun taittumiselta josta tosin tämä on vain yksi indikaattori muiden joukossa.

Kaj Nyyssönen 27.10.2018 15:38

Tuossa 70 luvun lopulla oli Siljan laivaliikenteen tulovirta seuraavan lainen
1/3 rahti
1/3 matkaliput
1/3 myynti ja ravintolatoiminta laivalla

Mitenkä tuo suhde on nykyään?

Matti Janhonen 27.10.2018 16:30

Nyt vanhan mainoslauseen voi muuttaa muotoon; Astu laivaan 4 eurolla niin siellä sinut kynitään.

Toivo Koistinen 27.10.2018 17:26

Niimutta jos ottaa omat eväsleivät risteilylle, niin sehän onki halapa reissu.
USA ssa oli aikanan jku leskinainen, joka muutti risteilyaluksen asumaan. Maksoi tietysti rahaa, mutta oli hyvät päivät.
Hän oli miehistön lemmikki hyväntuulisuutensa ansiosta, ja ehkä kortteerin hintakin auttoi.
Oikeasti Matti. Autosi vie tilaa kannelta, ja onhan se hyttikin. Olisiko ajatus, että jos kierrät Tornion kautta ei sekään aivan ilmaista, vaika onhan se sitä karavaanin matkantekoa.
TP

Matti Janhonen 27.10.2018 18:59

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen.
4 e per pax ja siihen sisältyy hyttikin.

Matkailuauton kanssa matkustava on aina reittimatkustaja ja silloin hinnoittelu muuttuu täysin.
Ensin tulee henkilöhinta
Sitten hytti erikseen ja
autosta eri maksu
Tästä tulee yölaivahintana se 170 e/suunta.

Erikseen on (jos ostaa) sitten buffet-illallinen 27 e pax ja meriaamiainen 10 e per pax.

Juhani Backman 27.10.2018 20:11

Entä finlines Naantali / kapelsääriin johonkuuluu sapuskat päivällä 58€ päivällä alle 6m auto ja 2hekilöä onko pakko käyttää viikari tahi tallinkia?

Matti Janhonen 27.10.2018 20:51

Pakosta en tiedä, mutta tässä vertailin vain risteilymatkustajan ja reittimatkustajan kohtelua samalla reitillä.

Noilla samoilla hakuehdoilla joilla tein tuon Vikingin haun, väli Naantali -Kapellskär kustantaa special-hintana yölaivalla 162,80 euroa + 95 km ajomatkaa välillä Kapellskär-Tukholma.
Kaupantekijäisinä saa special-hinnan sitovuuden, kun taas muilla laivayhtiöillä matka-ajan muutos on mahdollista hyvinkin joustavasti.

Toivo Koistinen 27.10.2018 21:16

Tuo homma toimii vain juuri niin Matti. Te linjaliikennettä tarvitsevat olette maksajia koska he tietävät, että ette jaksa uida auto selässä yli tuon lammen, ja kiertäminen maksaa.
Risteilyasiakkaat taas ovat niitä joile ei voi sanoa, maksa tai ui, jotenka sinä on keinona sisään heitto hinta, ja se sinun kertoma nyljetään asiakas sitten lammella .
Niinsenytvaan taitaa olla. Minkäs teet.
TP

Veli-Pekka Merikallio 28.10.2018 10:59

Tiedoksi vain, tuo omituinen vierasperäinen termi "pax" tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan "henkilöä", "matkustajaa" (engl. passenger). Meillä sen voi korvata vallan hyväksyttävästi esim. 4€/hlö.

Onneksi meillä on alettu huomata pikkuhiljaa oman hienon kielemme arvokkuus ja tuosta kaiken englannistamisesta aletaan jo luopua. Meille kieliä jo koulussa oppineille asia on yhdentekevä, vaan kun joukossamme saattaa olle joku kielitaidotonkin, ehdotan kauniin suomenkilelemme runsasta käyttöä.

Toisaalta, mun puolestani, kukin päteköön omalla tyylillään, mahtuuhan maailmaan mielipiteitä, eikö?
Ja itse otsikon aiheesta, kukin tekee jatkuvasti valintoja elämässään, tämä on omalla kohdallani yksi vähäpätöisimmistä, en matkusta, ellei siihen ole varaa.


Ei muutoin, vaan kun vanhan latinistin silmää häikäisi tuon käsitteen alkuperäinen merkitys, pax-pacis on latinaa ja tarkoittaa "lakia".
muokattu: 28.10.2018 11:21
Harri Halinen 28.10.2018 13:56

Henkilömäärän kerääminen edullisesti auttaa varmaan tukien käsittelyssä jotta saadaan komeammat luvut linjan tarpeellisuuteen/ajojen määriin.

Matti Janhonen 28.10.2018 14:13

Ugh kielenhuoltaja on puhunut. No kukin pätee tavallaan.

Kieli on ajattelun väline. Edellinen kirjoittaja halusi kielenhuollon nimissä hyökätä minua vastaan, koska tuskin hän muuta kirjoitti kun mitä minusta ajatteli. Esitänkin kainon toivomuksen, etä kun kirjoittajalla on kieli ajattelun välineenä muita paremmin hallussa, niin hän edes joskus toisi esiin muitakin hengen tuotteitaan kun muiden arvostelun.

Mitä itse asiaan tulee niin pax on tosiaan lyhenne sanasta passenger = matkustaja.
Ammattipiireissä lyhenteenä maailmalaajuisesti käytössä ja laiva- ja lentoliikenteessä erityisesti.
Mm. Finnlinesin suomenkielisten sivujen s-postissa lukee passenger (at) finnlines.com

Jarmo Lind 28.10.2018 17:05

Jos itse asia oli sana pax, niin se on latinaa ja yhtä kuin rauha.
Ja "latinistille" tiedoksi laki=lex.

Toivo Koistinen 29.10.2018 10:47

Tuo oli hyväää tietoa, että se PAX tarkoittaa kuienkin matkustajaa. Tosin mitä olen kullut menosta laivoilla se voisi olla komento Rauha.
Mutta etä en sekota sitä sanaan pakaasi, johan se onkin kallista, jos kapsäkki masasi 4 ööriä, kun naisväellä, kuten hyasint Buket oli varsin paljokas niiden suhteen.
Hyvä juttu.
TP

Veli-Pekka Merikallio 29.10.2018 11:50

Jarmo, kiitos korjauksesta, latinan luvuista on toki vuosikymmeniä (Pax Romana).
Janhonen, kuten tarkasti lukien saattanet ymmärtää (jo kommenttini ensi sanasta) puutuin todellakin vain oudohkoon käsitteeseen, pax, kun tiedän, ettei se ole käytössä tavallisessa arkipuheessa (kuten senkin erikseen kirjoitin).

Oletko todellakin sitä mieltä, ettei jokaisella ihmisellä saisi olla mielipiteitä ja kirjoitusoikeuksia ja että aihepiireiksi pitäisi valita ne, mitkä sinua kiinnostavat. Sääliksi käy rajoittuneisuutesi. Ja kysehän ei ole mistään kielenhuollosta, vaan käsitteen määrittelystä, niissä on huima ero. Toisekseen, voin ilmoittaa rehellisesti, että et ole minun viitekehyksessäni ja elämänkulussani niin keskeinen persoona, että tuhlaisin ruutia mollaamiseesi (jos sitä haluaisin, mullahan olisi siihen parempaakin materiaalia, älä ole siis ollenkaan huolissasi persoonasi puolesta, asiostakin voi olla ihan oikeasti eri mieltä, vai?)

Ja mitä aiheiden valintaan ja aloituksiin tulee, olen jo aiemmin moneen kertaan ilmoittanut, etten aio syyllistyä lehtijuttujen tai yleensäkään median juttujen kopiointiin tahi googlaamalla ongittuihin pitkiin jorinoihin (täällä kyse lienee keskustelusta, ei julistamisesta tai luennoinnista), viittaukset juttujen taustoihin voi tehdä pikkulinkillä. Kaikissa tapauksissa on fiksua (kuten jo tänä syksynä on keskusteltu) ilmoittaa lähdeaineistonsa, eikä antaa lukijan väärinymmärtää juttujen sisällön olevan kirjoittajan omaa, ainutkertaista ajattelua. Sitä sanotaan meilläpäin harhauttamiseksi.

Kielenhuoltoa on se, jos kerron, että suomenkielessä komparatiivin apusana on kuin (ei kun), esim. suurempi kuin.....Kun sanaa käytetään esim "Kun mä sinut kohtasin....." tai Silloin, kun....... (jonkinlainen ajankohdan määrite). En aikonut kirjoittaa kielenhuollosta mitään, vaan kun itse halusit ottaa aiheen esille.

Hei, ja mä nyt varmuuden vuoksi ilmoitan, että kaikki yo. on vain ja ainoastaan omia mielipiteitäni ja katson niihin olevani oikeutettu, onko tää aina erikseen ilmoitettava jollekulle ymmärtämättömälle.
Anteeksi pitkä jorinani, mieluitin toki keskustelisin lyhyesti ja ytimekkäästi, kuten liittokin ohjeissaan meiltä toivoo (järkevästi).

Matti Janhonen 29.10.2018 12:04

Seli seli Merikallio.

Veli-Pekka Merikallio 29.10.2018 12:42

Mitä ihmeen seli seli, mitä se tarkoittaneekaan.
Onko mun mielipiteeni sun mielestäsi jotain muuta kuin oman mielipiteeni ilmoittamista. Lisäksi pyrin jonkinlaiseen yleispätevyyteen, kansanomaisuuteen ja sellaiseen keskusteluun, mitä tuolla pihoilla ihmisten kanssa on tapana haastaa, kevyesti ja ilmavasti. Tottunut enempi sellaiseen, huulenheittoon, kun kukaan ei sentään viitsi pyrkiä mihinkään täydellisyyteen, virheettömyyteen (ne on ikäviä ihmisiä).

Noh, kukin tyylillään, itse pyrin kuitenkin enenevässä määrin tarttumaan mieluummin asioihin kuin henkilöihin, en ole kovinkaan ihastunut julkkiskulttuurista. On ihan yksi lysti, kuka on kirjoittaja, jos aihepiiri vähänkään provosoi ottamaan kantaa. Toivon edes alkeellista ymmärrystä tällaisellekin mielipiteelle.
Sano nyt vielä jotain, itse en näe aihetta enempään, kiitos.


Niin, sehän mun vain piti tässä yhteydessä sanoa, että jos risteilymatkustajat (paxit?) ovat jotenkin parempiosaisia, kannattanee risteilymatkailla.............oikein urakalla.
muokattu: 29.10.2018 12:44
Matti Janhonen 29.10.2018 12:54

Oliko sinulla vielä jotain minua vastaan. Kerro nyt kaikki kerralla.
Kirjoitan mitä kirjotan ja miten kirjoitan ja se on oma asiani.

Osaan kyllä kansakoulupohjaltakin niin puhutun kun kirjoitetunkin kirjakielenkin aika hyvin, mutta en katso sen puhdasta käyttöä täällä tarpeelliseksi.

Veli-Pekka Merikallio 29.10.2018 13:21

Huonosti luet tai ymmärrät tekstiäni, olen jo useasti kirjoittanut, että asiat kiinnostavat enemmnän kuin henkilöt.
Missä kohden olen pyrkinyt sanallakaan rajoittamaan sanomisiasi, älä nyt ainakaan pyri valehtelemalla marttyyriksi.
No nythän me ollaan prikuulleen samaa mieltä, kumpikin kirjoittaa, mitä kirjoittaa, huraa (loistava oivallus).

."..........niin puhutun kun (pitäisi olla kuin) kirjoitetunkin........" (se siitä kirjakielestä).
Jaa, että kauniin kirjakielen kirjoittaminen ei olekaan niin tärkeää kuin sivistyssanoilla ja epämääräisillä käsitteillä keikarointi, noh, voihan tuosta nyt onneksi olla erimieltäkin, vai?

Ydinkysymyshän lienee, että koet, jos joku "uskaltaa" olla eri mieltä kanssasi, eli jollakulla on oma mielipide asiasta, hän on sinua vastaan. Vakuutan, ei se niin mene, asioista voi olla joissakin tapauksissa montakin erilaista mielipidettä ja kaikki ovat sanojalleen "oikeita", koska he niin uskovat. Porukoissa hymistelevien keskinäinen solidaarisuus ei välttämättä enää ole tätä päivää. Näkemiin, kiitos. Kiva paukutella täällä julkisella puolella, saattaa saada postia muiltakin kuin karavaanareilta, heh.

Toivo Koistinen 29.10.2018 14:57

Heittäkää pois riitely aikamiehet. Molemmat vielä järkeviä, ja monessa asiassa viisaita.
Väliäkö sillä oliko paks, tai raks.
TP

Matti Janhonen 29.10.2018 17:43

Minä saan s-postia jossain määrin tätä ja tuota suljettua palstaa seuraavilta karavaanareilta.
Tämä liittyy tuohon muiden karavaanarien palvelutoimintaan.
Ihan hyvin olen pärjännyt siinä kisassa kun ulkopuoliset ovat arvioineet kirjoitusten tasoa.

Perttu Kaasinen 29.10.2018 19:43

Otsikkoon palaten,laivayhtiö tietenkin täyttää laivaa mahdollisimman täyteen, ja sehän on selvää ettei yhden sivun matkustaja käytä ylimääräistä rahaa ravintolaan eikä myymälöihin,sama koskee myös autonkanssa matkustavia.
Joten se raha otetaan sitten näiltä risteilymatkustajilta,tietysti voihan joku ottaa eväätkin mukaan niin pääsee tosihalvalla eestaas:)))

Juha Hietavuori 30.10.2018 07:44

Karkasi nämä jutut taas lapasesta . Ensinhän oli mielestäni puhe ( kirjoitus ) laivahinnoista , ja kohta opiskeltiin latinaa ,,,,,,Minua olisi enemmin kiinnostanut nuo laivamatkojen hinnat , esim Paldiskin ylitys nyt talviaikaan ,,,,,

Markku Kujanpää 30.10.2018 12:35

Asterix ja Obelix sanois, jotta Yx, kax ja pax. Nix nax, ota aqvatix ja relax.

Kaj Nyyssönen 30.10.2018 13:58

Tänään katoin Internetin kautta Finnlines hintoja Travemündeen. Edelleen saisi ensi sunnuntain 4.11. lähtöön RUTU alennuksen. Ei paha mutta ei varmaankaan saa puhelinpalvelun kautta.

Torstaina tutkimuksiin Jorviin nämä eivät liity suoranaisesti kolme viikoa sitten olleisiin sairaala käynteihin. Kyse on kaksi vuotta vanha löydös jonka terveyskeskus jätti huomioimatta.

Markku Kujanpää 30.10.2018 14:27

Aha. Kuinkas nyt Jorviin. Olen ymmärtänyt, että portugeesissä nuo tutkimukset ovat mallikkaampia ja lähes ilmaisia.

Kaj Nyyssönen 30.10.2018 18:07

Minä sain niin kohteliaan kutsukirjeen että en voinut kieltäytyä.

Markku Kujanpää 30.10.2018 18:22

No sitte jos kohteliaan kutsun saa niin sehän ratkaisee.

Veli-Pekka Merikallio 31.10.2018 13:01

Kiitos, Matti J., fiksu on fiksu, minä en, joka aamu ei vaan osaa nousta oikealla jalalla.
Ja nyt suunnittelemaan risteilymatkaa (aiheessa pysyäkseni) Estoniaan, Viikkarin autopaketit (henkilöauto) suht edullisia (niinku muutamalla kympillä tässä elämässä mitään merkitystä olisi) ja Tarttoon on avattu tuliterä ja upea kylpylä. Kaikki muut onkin jo tullut testattua Viron puolella, Paradiis Pärnussa tähän mennessä mieluisin, Tallink Spa isoin pettymys, siellä kun ei ole kunnollista uima-allasta, enempi sellaista vedessä lotrailua.

Markku Kujanpää 31.10.2018 14:27

" joka aamu ei vaan osaa nousta oikealla jalalla."

Kokeile sitä keskimmäistä.

Timo Haapanen 31.10.2018 18:10

Lyhenne pax = matkustajapaikka. @timppa

Jukka Hänninen 31.10.2018 19:03
Juha Hietavuori

Karkasi nämä jutut taas lapasesta . Ensinhän oli mielestäni puhe ( kirjoitus ) laivahinnoista , ja kohta opiskeltiin latinaa ,,,,,,Minua olisi enemmin kiinnostanut nuo laivamatkojen hinnat , esim Paldiskin ylitys nyt talviaikaan ,,,,,

Paldiskiin pääset Juha 115 eurolla. Hinnassa auto 7m ja kuski. Henkiölippu maksais 20 euroa kartturin osalta.
Löpö on halvinta Liettuassa, Latvia Viro ja Puola siinä 1,34 ja sitämukaa kallistuu mitä lännemmäs mennään. Kunnes putoaa 1,30 pintaan Espanjassa. Halvinta Luxissa 1,16 ja
kalleinta Ranskassa baanalla 1,74.
Espanjassa saa taas jonkun turistialennuksen maksuteillä, kun ajaa miehitetylle puomikopille ja huutelee holan sijaan päeveetä.. Vielä suosittelen kokeilemaan Barcelona-Lleida-Madrid-Merida-Sevilla reittiä, hyväkuntoisuuden ja maisemien takia (ennen Madridia)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.