Renkaat

JUUTI MARKKU I 06.01.2007 08:27

Espanjaan talvella ajelevilla on jonkinlaisena ongelmana renkaat: Pohjois-Suomesta lähtijöillä on melkein nastat oltava alla, jos turvallisesti aikoo ajella. Sitten viimeistään Saksassa oltava jo "sliksit". Kysyn kokeneilta: onko kesärenkailla odotettavissa ongelmia helmi-maaliskuussa Espanjan teillä. Lunta, jäätä? Ajaako porukat kitkoilla vai tavallisilla kesärenkailla?

SUONPURO PAULI 06.01.2007 13:41

Aja Helsingissä tai mistä nyt lähdetkin lautalla, rengasliikkeeseen ja vaihda mukaanottamasi kesärenkaat alle siellä. Jätä talvirenkaasi sinne säilöön ja ota ne kotiinpäin ajellessasi taas kyytiin. Näin tein itse, eikä mitään rengasmurheita Suomen päässä. Siellä reissussasi pärjäät kyllä kesärenkailla eikä nastarenkaita siellä saa edes käyttää. Jos haluat niin osta Saksasta tai jostain matkaltasi ketjut takakonttaan niin ei tarvitse stressata vaikka pokkeaisit alpeilla huonon sään aikaan. Itselläni on talviaikaan ollut euroopassa vain kesärenkaat ja aina on pärjännyt ilman renkaista johtuvia vaaratilanteita. Hyvää ja turvallista matkaa!

HÄMÄLÄINEN JUHANI 06.01.2007 13:48

Kaikkein toimivin ratkaisu minun mielestä olisi kitkarenkaat,niin ei tarvitsisi vaihdella renkaita.Ei kesärenkailla ole ongelmia Espanjassa, jos ei mene Sierra Nevadaan ja onhan siellä myös säätiedoitukset.Ranskan läpi ajettaessa voi lumi yllättää. Meille kävi sillä tavalla viime helmikuussa,yksi yö parkissa ja matka jatkui. Maaliskuussa matkaan, terveisin Jussi.

SORI HANNU 08.02.2007 21:05

Kitkarenkaat ei kestä lämmintä. Suomi espanja renkaat loppu. Ei kokemusta vaan kuullut. kun joku on kokeillut kitkarenkalla käyntiä Espanjassa.

HÄMÄLÄINEN JUHANI 08.02.2007 21:25

Vastaus Hannulle: Kyllä kitkarengas kestää Espanjan reissun,vaikka kävisit useamman kerran.Kävimme kitkarengailla Espanjan ja Portukalin kierroksen n.10000 km eikä renkaissa vielä ole normaalia kulumista enempää.Että huhupuheisiin ei kannata luottaa.Nimimerkillä:Kokemusta on.Jussi

OLLIKAINEN PEKKA 09.02.2007 09:30

Hei!

Olen ajanut autollamme (Pössl 2 win) kohta kolmen vuoden aikana 55 000 km. Uudesta alkaen autossa on ollut kitkarenkaat (Michelin Agilis81). Nyt jouduin eturenkaat vaihtamaan, kun olivat kuluneet. Siirsin samalla lähes kulumattomat takarenkaat eteen ja uudet renkaat (Continental) laitoin taakse.

Autolla on ajettu ympäri vuoden ja tehty vajaan kolmen vuoden aikana neljä kesäreissua Keski-Eurooppaan (yht. n 25 000 km). Eli kyllä kitkoilla etelän reissussakin pärjää.

Kitkojen kulutukseen luulisi vaikuttavan eniten kitkarenkaan rakenne. Eli onko kyseessä keskieurooppalainen (kovempi?) vai pohjoismaalainen kitka (pehmeämpi?). Kovempi kuluu vähemmän lämmössä, mutta ei sitten pidäkään niin hyvin. (tämä osuus omaa päättelyä)

Eli suosittelen kitkoja. Kertaakaan en ole jumiin jäänyt, liekö tuuria vai pelisilmää. Turvaväliä kannattaa liukkaalla tietysti pitää vähän enemmän, mutta sehän karavaanareille muutenkin tuttua. Ja hyvänä puolena kitkoissa on se, ettei tarvitse syksyisin ja keväisin renkaita vaihdella ja väliaikoja säilytellä.

Pekka

HÄLVÄ TEUVO 09.02.2007 09:50

Pekka tietää mistä puhuu. Minä keskustelin kerran alan asiantuntijan kanssa. Hän sanoi, että näiden raskaiden ajoneuvojen kitkat ovat eri maata kuin henkilöautojen renkaat. Henkilöauton rengas kestää huonommin kesäkeleja ja on veltto kuumassa ajossa. Itselläni on samat Misukan Agilis 81 renkaat kun Pekallakin. Ei mitään vaikeuksia ympäri vuoden. Tosin näillä olen ajanut pääasiassa kesäkelillä. Jotta Epsanjaan vaan kitkoilla. No problem!

TeeHoo

RAIMESALO RAIMO 09.02.2007 15:14

Lähdin viime keväänä 08.03. Ranskaan asuntoautolla. Suomessa oli silloin talvirenkaita (nastat) vaatinut keli ja kesärenkaat oli pakattava kyytiin. Ilman niitä olisimme olleet Suomen puolella hankaluuksissa. Ruotsissa Skaarassa vaihdettiin alle kesärenkaat, vaikka sielläkin oli öisin pakkasta -17 C astetta. Muutenkin sää Etelä-Ruotsissa oli poikkeuksellinen ja lunta oli, että hiihtämään olisi päässyt. Silti päätiet olivat sulat, kiitos paikallisen tielaitoksen kemikali/sokeriseoksen. Lunta oli maastossa ihan Saksan eteläosiin saakka, mutta täälläkin olivat ainakin päätiet sulina, vaikka vastasatanutta lunta oli teiden vierillä senttitolkulla. Pikkulammetkin olivat jäässä. Ajoimme Saksan halki Reininlaaksoa pitkin, Belgian ja Luxemburgin kautta. Vasta Ranskan keskiosilla (18.03.) tulivat keväisemmät kelit (ihmiset shortseissa). Kesärenkailla pärjäsi hyvin heti Ruotsin jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.