reittihaku Portugaliin

Seija Vilander 22.02.2023 15:18

kovasti olen selaillut tätäkin palstaa, toiveissa löytää kartalle merkittynä reitti Travemündesta Bilbaon kautta Portugaliin. Kait semmoisia tuli jo vastaankin, vaan nyt kun ihan asiakseni tarvitsisin apua reittisuunnitteluun, niin enpä enää muistakaan missä ja kenen jutussa sellaisia karttakuvia olen nähnyt.

Meillä ei siis ole vielä minkäänlaista paperikarttaa käytössä, varmaan joku pitäisi hankkia. Tuosta Google Mapsista en nyt oikein meinaa saada selvää, kun näyttäisi kaikki tiet olevan samanlaisia siinä mittakaavassa, jossa näkee nenäänsä pitemmälle. Ja luulen, että maksuttomia teitä käytetään, eikä ilmeisesti ennen Bilbaota ole (vielä) mitään erikoisia toiveita käyntikohteista. Joten kiitos avusta ja vihjeistä...

Timo Haapanen 22.02.2023 18:54

Ranskan osuus on se missä kannattaa pikkuisen katsella. Mun mielestäni mapsi on aivan ylivoimanen reitin miettimisessä. Nimenomaan mapsin saa zoomattua niin lähelle että pienetkin tiet näkyvät. Satelliitipuoli ja välillä jalkautuu kuukkelin äijällä tielle pällistelemään.

Mulla on Ranskasta lähes neliön kokoiset kartat sellaisessa mittakaavassa että niitä on neljä. Pohjoinen ja eteläinen länsi ja samat itäpuolelta, ei ole mapsin veroisia.

Tämä reitti on aika hyvä jos pudottaa tietä 1 Saksan läpi
https://goo.gl/maps/u3WTgb16BjbdTer89

Se on neljä tuntia pidempi kuin jos ajaa maksullisia, hyvin lähellä tunti/päivä enemmän. Ei tunnu missään ainakaan eläkeläisellä.

Tämä on hyvä esimerkki tutkimisen tärkeydestä, Aubigny-sur-Nère on keskellä ei mitään mutta ehkäpä juuri siksi sinne johtaa ainakin kymmenen tietä mitkä eivät kartalla juuri herätä mielenkiintoa.

https://goo.gl/maps/qxxgmFv1pwm2DPVY9

Vierzonin suunnasta tie on viivasuora ja hiljainen, kyllä tätä kelpaa posotella
https://goo.gl/maps/xfH8wxnAVtgkAQKU8

Yöpaikkoja on Park4nightissä vaikka kuinka paljon ja matkan varrella kivoja kyliä, on toki niitä ruskeita kyliä joissa ei ole mitään elämää mutta muitkin on.

Tämä Luxemburgin suunnasta tulo on vain yksi vaihtoehto. Viime syksynä ajoimme Travesta Hollantiin ja sieltä Belgiaan, Pariisiin ja Espanjan puolelle Somportin tunnelista.

@timppa

Seija Vilander 22.02.2023 20:04

"Mun mielestäni mapsi on aivan ylivoimanen reitin miettimisessä. Nimenomaan mapsin saa zoomattua niin lähelle että pienetkin tiet näkyvät. Satelliitipuoli ja välillä jalkautuu kuukkelin äijällä tielle pällistelemään."

Nyt on vaan niin, että isäntä kieltäytyi lähtemästä koko reissuun, jos ei ole paperisia karttoja mukana. Hän vanhana purjehtijana ei luota pelkästään näihin puhelinten, pillereitten ja navigaattorien toimintaan. Kyllä minä meinaan tehdä reitit ja hakea ohjeet mapsista tai jostain appseista, vaan kait sitä paperitavaraakin on hankittava mukaan.
Kiitos sulle vihjeistä ja linkeistä. Noista on hyvä suunnitella eteenpäin...

Timo Haapanen 22.02.2023 20:58

Tässä on vinkkejä Ranskan teille.
https://about-france.com/driving.htm

Heti alussa on hintoja eri etapeille. Huomioiden tämä ''(For Car + caravan or normal size motorhome ; add about 50%).''

Tämä
''Driving on the backroads of France requires a good map - or a Satnav that allows you to wander off the beaten track; but in many places, it can still make driving a pleasure, rather than a chore''
''Ranskan takateillä ajaminen vaatii hyvän kartan – tai navin, jonka avulla voit vaeltaa syrjäisiä teitä, mutta monissa paikoissa se voi silti tehdä ajamisesta mieluummin nautintoa kuin työtä''

Tuossa on yksi karttapaikka
https://www.adlibris.com/fi/kirja/collins-map-of-france-9780008403980?gclid=CjwKCAiAl9efBhAkEiwA4ToriorYkcL2mvU6ZLZCJzrjd-Ss07MCSpuOv-XcFNxSa1p_831uC9s7fRoCplIQAvD_BwE

@timppa


Ranskassa matka-auton tulliluokka nousee jos korkeutta on yli 3m. Muuten kaikki alle 3500 kiloiset ovat samassa luokassa.
muokattu: 22.2.2023 21:02
Kaj Nyyssönen 23.02.2023 13:01

Tuosta löytyy muutama vaihtoehto reitiksi Portugaliin, Algarveen.

http://rutukuvat.blogspot.com/

Petri Ahonen 23.02.2023 15:55
Seija Vilander

"Mun mielestäni mapsi on aivan ylivoimanen reitin miettimisessä. Nimenomaan mapsin saa zoomattua niin lähelle että pienetkin tiet näkyvät. Satelliitipuoli ja välillä jalkautuu kuukkelin äijällä tielle pällistelemään."

Nyt on vaan niin, että isäntä kieltäytyi lähtemästä koko reissuun, jos ei ole paperisia karttoja mukana. Hän vanhana purjehtijana ei luota pelkästään näihin puhelinten, pillereitten ja navigaattorien toimintaan. Kyllä minä meinaan tehdä reitit ja hakea ohjeet mapsista tai jostain appseista, vaan kait sitä paperitavaraakin on hankittava mukaan.
Kiitos sulle vihjeistä ja linkeistä. Noista on hyvä suunnitella eteenpäin...

Kyllä paperikartta on reittisuunnittelussa ihan hyvä apuväline, mutta ajaessa täytyy olla kunnollinen camber-navigaattori, johon voi laittaa auton painon ja mitat. Euroopassa on monessa maassa paljon vanhoja kaupunkeja, joiden kapeille kaduille ei ole kiva "eksyä" asuntoautolla (nimimerkillä kokemusta on ;o)) . 1980-1990 kävimme ajelemassa ympäri Eurooppaa paperikarttojen kanssa, ei eksytty kertaakaan, mutta kyllä nyt olemme ihmetelleet, miten se on ollut mahdollista. Toki kartanlukijan virka on navin myötä käynyt vähän tylsäksi, mutta voipahan hän keskittyä vaikkapa maisemien katseluun. Hyviä ja turvallisia reissukilometrejä.

Timo Haapanen 23.02.2023 17:58

Vanhoissa kaupugeissa voi myös seurata liikennemerkkejä. Jos on 3,5 tonnin painorajoitus ei aja missään nimessä. Jos rajoitus on 7,5 tonnia sinne ajavat jakeluautot ja sieltä voi hyvällä tuurilla päästä läpi. Yksi huolimattomasti pysäköity auto voi estää menon.

@timppa

Seija Vilander 23.02.2023 21:05

kiitos @timppa. Varsinkin tuo Ranskan tievinkit -linkkisivusto on täynnä asiaa; vaan melkoisen sekava luettava, mielenkiintoinen kaikkineen, jahka kerkeän selata sen läpi...

Ranskan tiekartan olinko jo tilannut, kun Tapion verkkokaupassa näytti olleen alennusmyynti; maksaa vain 5€...

Seija Vilander 23.02.2023 21:07

kiitos, Kaj. Taisi ollakin joku noista sinun reitti/karttakuvistasi, jonka muistelin nähneeni aiemmin. Hyvä selostus matkasta, kiitos...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.