Pitänee liittyä Autoliittoon

Hannu Leinonen 24.03.2019 12:50

Onkohan tämän liiton alasajo alkanut. Aiemmin täältä sai kattavaa, ajantasaista infoa ulkomaiden tilanteesta. Muistan kuinka ensimmäisellä pitkällä matkalla ostimme moottoritietarran Itävallan rajalla. Olisi jäänyt ostamatta ilman sf-caravan sivuilta saatua infoa. Isot pojat Teboilin baarissa kertovat kuinka Puolassakin on jo maksullisia moottoriteitä. Tietoa ei ole kuitenkaan löydettävissä tämän liiton sivuilta. Linkkejä Autoliiton sivuille löytyy kyllä. Minkähän takia?

Jukka Hänninen 24.03.2019 13:20

SFC on vain alueyhdistysten toimintaa hallinnoima kattojärjestö (meniköhän oikein-mutta sinnepäin kuitenkin)

On aivan kysyjästä kiinni etsiikö tietoa oikeasta paikasta. Google lienee se parhain. Mutta täältä jäsenkeskusteluosiosta kyllä saa tuoreimmat tiedot ja usein myös tarkat linkit.

Puolassa todellakin on maksullisia moottoriteitä, mutta viime syksynä ei maksukopeissa enää ollut kasöörejä, ennen oli. Ihan jokaista baanaa en ajanut, mutta Bialystok- Varsova-Frankfurt an der Oder tie oli lähes kokonaan euroopan parasta, pääosin moottoritietä.
Täytyypä tarkistaa miten on Viatoll nykyisin toiminnassa (yli 3500kg yhdistelmille). Tätäkään tieoa ei löydy kuin kuukkelista ..

Hannu Leinonen 24.03.2019 14:41

Tuohon yhdistystoimintaan osallistuminen ei sinänsä kiinnosta. Aika monta vuotta on tullut maksettua jäsenmaksua uskossa siihen, että saa rahanarvoista tietoa vastineeksi maksulle. Kiitos vastauksesta, joka oli nykytilannetta valaiseva.

Teemu Eerola 24.03.2019 17:19

Hannu. Mielestäni Autoliittoa ja SFC:ä ei voi verrata edes samana päivänä. Molemmat järjestöt toimittavat jäsenlehtiä SFC 6 numeroa ja AL 12 numeroa vuodessa. Moottori on mm. Suomen suurin autolehti. AL:ssä saa mm. lainopillista apua, valtavan määrän jäsenetuja, kantaa ottavia kirjoituksia autoilijoita kiinnostavista asioista, testauksia mm. renkaista, alennusta polttoaineista, ym. ym. Vuosimaksu on vain 59 e.

Jos ottaa mukaan myös PLUS- jäsenyyden . 59E/v, niin saa mm. matkan jatkumispalvelut yli 40 maassa, laajan teknisen neuvonnan, hinauspalvelun ym. Palvelut eivät ole ajoneuvoon sidottuja.
Lue lisää www.autoliitto.fi Nimim. jo 30 v tyytyväisenä jäsenenä.

Jukka Hänninen 24.03.2019 18:53

Tuo Autoliiton Plus-jäsenyys on todella suositeltava matkahätäpalvelunsa ansiosta. Minäkin 20v jäsenyyteni aikana olen soittanut matkahäpalveluun toistakymmentä kertaa, ja aina on apu tullut paikalle alle kahdessa tunnissa. Rengasrikko kerran jossain Lapin takamailla Ruotsissa jo olisi hinauksineen ym apuineen tullut ilman Al-Plus palvelua maksamaan liki 700 euroa, kun hinurikuskilta kysyin. Muista sattumuksista en ole senkummemmin kirjaa pitänyt mutta Teemun lailla olen hyvin tyytyväinen AL-Plus jäsenyyteeni.

Suhteessa sisältöön maksan myös hyvin mielelläni molemmat jäsenetulehdet.

Toivo Koistinen 24.03.2019 19:05

Miten sitten kaskon hinauspalvelu. Minä olen pari kertaa tarvinnut apua tuon latoauton kanssa, ja avun on kasko maksanu ilman omavastuuta.
En kiistä AL palvelun hyvää, mutta paljonkao maksetaan päällikkyydestä.. Tosin se 59 ööriä ei talouta kaada. Muuten kuinka vanhoja autoja AL palvelee.
Tp

Teemu Eerola 24.03.2019 23:17

Auton iällä eikä edes omistajalla ole väliä, jos joudut matkalla ongelmaan niin, ettei matkaa voi jatkaa. Vaikka olisit matkustajana jossain autossa, niin saat avun tai sijaisauton minne tahansa oletkin matkalla.

Arvostan vanhojen harrasteautojen kesäkäyttäjänä Plus- jäsenyyttä, koska niissä ei tarvitse pitää
kallista autokohtaista matkan jatkamispalvelua. M- autoni on kerran saanut n. 500 euron lava- kuljetuksen korjaamon pihaan. Muiden pienempien juttujen lisäksi.

Toivo Koistinen 25.03.2019 06:53

Hyvä homma. Mutta onko niin, että jäsenen pitää itse olla mukana, kun apua tarvitaan.
Tuli ajatus, että kun meilläkin ikää on tuolla henkilöautolla, ettei kasko oikeen kannata, niin jos päällikö sattusi ajamaan yksin jossain, ja en mukana, nin miten sen kanssa sitten.
Nyt siinä on vain semmonen hinausturva, mutta muutaman kympin se maksaa seki, tosin hinaus onnistuu, ajoipa kuka tahansa.
Tp

Teemu Eerola 25.03.2019 09:41

Samassa perheessä asuvan perheenjäsenen Plus- jäsenmaksu (esim. vaimon) on 36 e/ v. Alla linkki, mistä selviää ehdot:

https://www.autoliitto.fi/plus-jasenyyden-matkanjatkamispalvelujen-ehdot

Toivo Koistinen 25.03.2019 11:07

118 ööriä, plus 36 ööriä tavalliset jäsenet. Kuniapuheenjohtajat toimitus johtajat ministerit, ja muut paremat sitten sen 59 ööriä.
Mutta asia selvisi nyte kiitos. Pittää vaan hajota auto 40 kilometrin päähän kottoa.
Tp

Kaj Nyyssönen 25.03.2019 13:56

Minun auto on niin, vanha ja painava että autoliiton autoedut eivät koske minua. Sen sijaan Trafin autoetu 150€/vuosi ensi vuodesta alkaen koskee minun matkailuautoani.

Juhani Vehnilä 25.03.2019 22:38

Karavaanarin al apu on henkilö/jäsen kohtainen eli jos vaimo yksin matkassa ei toimi.
Mainoksen mukaan vain yksi soitto, todellisuudessa neljä soittoa ja viisi tuntia ennenkuin apu saapui Itävallan A1lle. Selitykset pyydetty autoliitolta kahdesti vaan ei saatu.
Vakuutusyhtiön kasko korvaa autokohtaisesti koko Euroopassa ja heille on oma puhelin numerokin avunpyyntöä varten.

Hannu Leinonen 29.03.2019 17:44

Kiitos vastauksista. Tietoa löytynee kunhan vain osaa hakea. Olisi hyvää vastinetta jäsenmaksulle, jos tämän liiton sivuilta löytyisi valmis tietopaketti ulkomaille aikoville. PÄIVITETTY SELLAINEN.

Kaarlo Kuntsi 30.03.2019 21:49

Palveluksiaan ulkomaanmatkaajille tarjoaa myös Falck. Ainakaan toistaiseksi en muista nähneeni missään kommentteja ja kokemuksia tästä talosta, kattava palveluverkosto heillä kyllä näyttää olevan ja hinnat plusmiinus Autoliiton tasoa. Tieturva SFC- jäsenille 49,50 per vuosi eli 25% alennus vuosimaksuihin.

Toivo Koistinen 31.03.2019 07:02

http://webshop.falck.com/fin/tieturva-tiepalvelu
Tullu mieleen ajatus, että montako kertaa elämässä ihminen tarvii hinaus, ja vastaavaa palvelua.
Vähän sillä ajatuksella, että jos pistää tuon tieturvarahan talteen vaikka säästölippaasen, niinkun mekin jotka emme tupakoi, se tupakkiraha.
Sitten kun jos sattuu, niin sillä rahalla maksaa sen hinailun joka jos sitten sattuu, tai jos ei satu, niin kun pitää mahti synttärit sinävuonna, kun valtesmanni vie kortin, ja ryyppää ne rahat siinä juhliessa..
Tarkotan, että falck, ja mitänoita hinailijoita on, he kyllä tulevat apuun, olipa jäsen jossain turvasysteemissä, tahi ei.
Elämähän on kun lotto. Joskus osuu, mutta useimmin ei.
Tp


Falckissa on kyllä se hyväpuoli, että näkyy palvelu toimivan jäsenmaksun piikkiin, vaikka auto olisi omassa pihassa.
muokattu: 31.3.2019 07:32
Veli-Pekka Merikallio 31.03.2019 14:34

Mitäpä noita erityismaksuja makselemaan, kun osakaskon yhteydessä hinauspalvelu tulee kaikista edullisimmin ja voi käyttää apuun sitä firmaa, mikä nopeimmin on paikalla.

Juhani Vehnilä 31.03.2019 15:12

On noista asiakkuuksista se etu, että kun istuu hajonneessa autossa vilkkaan moottoritien pientareella ulkomailla on joku numero johon voi soittaa ja pyytää apua!

Asser Suominen 31.03.2019 19:04

Iltaa! Mul on Autossa täyskasko ilman hinauspalvelua. Otin aikoinaan Falkin palvelun. Olen tyytytväinen palveluun. Viime keväänä oltiin Unkarissa Ensin Balatonjärvellä pyöräilimme, näin yhdessä kylässä akkuliikkeen, sanoin vaimolle mennää katoo hintoja, hän sanoi, kun katottiin niitä mitä turhaa ostat, kun akut pelaa. Balaton järvi oli kierelty Menimme Budapestiin Keskustaan Olimme yön toisella campparilla ei keskustan. Akut oli latauksessa huomasin illalla starttiakku sökö. Soitin Falkkiin Suomeen sanoivat järjästämme sijaisauton, hotelin, tulkkaame tarvittaessa. Olisivat hinausauton heti lähetyttäneet, sanoin ei tarrtte nyt, aamulla tulisi buusterin kanssa virtaa antaa. Hinausauto tuli antoi virran buusterin, kun irroitti sammui Dugato. Sanoin akku kaput. Pitää saada uusi akku, hinuri soitti puhelimella, annoin tippiä, ei millään oisi ottanut. Tuli akkuliikeen auto laittoi akun kiinni. Auto pelitti. Mietin mitäköhän tulee akun ja asennuksen hinnaksi, kun lasksee matkan tuntiveloitus/ matkakilomerit. Hinta oli kaikkineen vain 120 ekua. Tippi myös akkuasentajalle. Eivät ole visiin tottuneet tippiin, kun millän ei kumpikaan olisi ottanut. Akkuliikeessä olisi 100 ampperin akku ollut 98 ekua. Olisi niikuin maalannut pirun seinäl, et akku sippaa. Soitin Falkiin kiitin hyvästä palveluksesta. Olen tyytyväinen Falkin apuun. Ei sitä kyl toivos ulkomailla mitään kommeluksia kellekkään. Täs mun tarina. T. A. Suominen

Asser Suominen 31.03.2019 19:06

Iltaa! Mul on Autossa täyskasko ilman hinauspalvelua. Otin aikoinaan Falkin palvelun. Olen tyytytväinen palveluun. Viime keväänä oltiin Unkarissa Ensin Balatonjärvellä pyöräilimme, näin yhdessä kylässä akkuliikkeen, sanoin vaimolle mennää katoo hintoja, hän sanoi, kun katottiin niitä mitä turhaa ostat, kun akut pelaa. Balaton järvi oli kierelty Menimme Budapestiin Keskustaan Olimme yön toisella campparilla ei keskustan. Akut oli latauksessa huomasin illalla starttiakku sökö. Soitin Falkkiin Suomeen sanoivat järjästämme sijaisauton, hotelin, tulkkaame tarvittaessa. Olisivat hinausauton heti lähetyttäneet, sanoin ei tarrtte nyt, aamulla tulisi buusterin kanssa virtaa antaa. Hinausauto tuli antoi virran buusterin, kun irroitti sammui Dugato. Sanoin akku kaput. Pitää saada uusi akku, hinuri soitti puhelimella, annoin tippiä, ei millään oisi ottanut. Tuli akkuliikeen auto laittoi akun kiinni. Auto pelitti. Mietin mitäköhän tulee akun ja asennuksen hinnaksi, kun lasksee matkan tuntiveloitus/ matkakilomerit. Hinta oli kaikkineen vain 120 ekua. Tippi myös akkuasentajalle. Eivät ole visiin tottuneet tippiin, kun millän ei kumpikaan olisi ottanut. Akkuliikeessä olisi 100 ampperin akku ollut 98 ekua. Olisi niikuin maalannut pirun seinäl, et akku sippaa. Soitin Falkiin kiitin hyvästä palveluksesta. Olen tyytyväinen Falkin apuun. Ei sitä kyl toivos ulkomailla mitään kommeluksia kellekkään. Täs mun tarina. T. A. Suominen

Teemu Eerola 31.03.2019 19:23

Juhani on ymmärtänyt tieturvan merkityksen paremmin kuin ne, jotka "laskevat säästävänsä suuriakin summia", kun välttävät ottamasta kohtuuhintaista vakuutusturvaa tuhansia euroja maksavalle automatkalleen. Sitten ei enää elvistellä täällä "säästöistä" , kun tulee satojen eurojen, tai tuhansien, siirtokuljetus, jonka olisi voinut välttää kymppien vakuutuksella. Perhekin on varmaan tyytyväinen, kun käyttörahat meni tyhmyyden takia. Joskus talo voi palaa kalleimman kautta! Osuuhan lottovoittojakin eräille.

Timo Haapanen 31.03.2019 20:16
Juhani Vehnilä

On noista asiakkuuksista se etu, että kun istuu hajonneessa autossa vilkkaan moottoritien pientareella ulkomailla on joku numero johon voi soittaa ja pyytää apua!

Kaikilla vakuutusyhtiöillä on hinauspalvelunumero josta saa apua ympäri vuorokauden, myös ulkomailla.

Tässä IF
https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vahingot/ajoneuvo/hinaus

@timppa


Siellä olikin Juhanilla ylempänä toinen kirjoitus josta selviää mitä hän tarkoitti. Olkoon mun kirjoitukseni mitätön.
muokattu: 31.3.2019 20:43
Juhani Backman 01.04.2019 19:25

Autoliiton +jäsenyys ei korvaa ulkomailla yli 15v autoja eikö näin falkilla ei ikä rajaa?

Toivo Koistinen 01.04.2019 20:23

Falkila, eikä omalla lompsala ei ole ikärajaa. Molemmilla sa apua.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.