Pariisin ympäristötarra.

Timo Haapanen 06.02.2018 15:59

Tuli asia puheeksi vanarikollegoiden kanssa ja kevät alkaa tahdä tuloaan joten laitetaan tänne tietoa.

Tässä alkuun mutta tätä kautta ei kannata tilata.
https://www.ymparistotarra.com/ymparistotarrojen-luokat/

Täältä tulee hintaan 4,8 €
https://www.certificat-air.gouv.fr/en

Valokuva rekisteriotteesta tarvitaan ja alle 400 kt.

@timppa

Matti Janhonen 06.02.2018 18:02

Tässä laajemmin tietoa asiasta, eikä vain Pariisia koskien.
https://www.crit-air.fr/en.html

Pariisissa on itseasiassa kaksi erillistä ympäristövyöhykettä josta toinen ZCR ja joka on pysyvä käsittäen Pariisin kehätien (Bd Périphérique) sisäpuolisen alueen. Tämä on se varsinainen Pariisin.

Toinen ympäristövyöhyke joka itseasiassa laajentaa tätä varsinaisen Pariisin ZCR-vyöhykettä on ZPA-vyöhyke joka käsittää Pariisin uloimman kehätien eli A 86 sisäpuolella olevan alueen.
Tällä ZPA vyöhykkeellä rajoitukset ei ole pysyviä, vaan rajoitusten voimaantulosta ilmoitetaan lyhyellä varoitusajalla ilman laadun huononnuttua tiettyjen raja-arvojen alle.
Autoturistille tämä on ongelma, kun ei aina tiedä onko määräykset voimassa vai ei, ja kun ei tiedä niin myös ZPA-alueella liikkujan on parasta ostaa tarra. Sakko ilman tarraa ajamisesta alkaa 68 eurosta.

Mikäli ZPA-aluetta koskeva rajoitus ei ole voimassa (hyvä sää ja ilmalaatu) voi esim. Boulognen alueella olevalle
Camping Indigolle ajaa ilman tarraa, kunhan ei mene Pariisin kehätien sisäpuolelle.
Ja sinne ei ole pakko Indigolle mentäessä ajaa.
Itse Pariisin taas ei ole mitään järkeä matkailuautolla mennä. Huoleton on hevoseton poika - Pariisissakin.

Timo Haapanen 07.02.2018 09:05

''Tällä ZPA vyöhykkeellä rajoitukset ei ole pysyviä, vaan rajoitusten voimaantulosta ilmoitetaan lyhyellä varoitusajalla ilman laadun huononnuttua tiettyjen raja-arvojen alle.
Autoturistille tämä on ongelma, kun ei aina tiedä onko määräykset voimassa vai ei, ja kun ei tiedä niin myös ZPA-alueella liikkujan on parasta ostaa tarra. Sakko ilman tarraa ajamisesta alkaa 68 eurosta.''

Mutta ei auta tarran osto ellei auto täytä määräyksi, luokat 4, 5, ja 6 tippuu helposti pois. En tiedä millainen saaste pitää olla kolmosen rajoittamiseksi mutta silloin se koskee jo todella isoa joukkoa. Euro 4 moottoritkin ( parhaiten toimivat dieselit ) ovat poissa pelistä.

Parasta väriä, lilaa ei diesel saa lainkaan, euro 5 ja 6 moottoriset saavat luokan 2 merkin.

Jos Ranskaan lähtee ajelemaan kannattaa ottaa selvää asiasta.

On olemessa ilmainen apsi josta näkee kullosenkin tilanteen
https://www.green-zones.eu/en/green-zones-app/info-green-zones-app.html

@timppa




Tässä muut kuin Pariisin vyöhykkeet: Paris Zone ZPA Paris Zone ZCR Arve Valley Zone ZPA Creuse / Guéret Zone ZPA Deux-Sèvres / Niort ZPA -alue Eure-et-Loir / Chartresin vyöhyke ZPA Gers / Auch Zone ZPAd Grenoble Zone ZCR Grenoblen vyöhyke ZPA Haute-Savoie / Annecy-alue ZPAd Lille Zone ZCR Lille Zone ZPA Loiret / Orléansin alue ZPAd Lyon Zone ZPA Maine-et-Loire / Angersin alue ZPAd Puy-de-Dome / Clermont-Ferrandin alue ZPAd Pyrénées-Atlantiques / Pau Zone ZPAd Savoie / Chambery Zone ZPAd Strasbourgin vyöhyke ZPA Strasbourgin vyöhyke ZCR Toulousen vyöhyke ZPA Vendée / La Roche-sur-Yon -alue ZPAd Vienne / Poitiers Zone ZPAd
muokattu: 7.2.2018 09:08
Timo Haapanen 07.02.2018 09:30

Tässä kävi niin että alkuun katselin vain Pariisin tilannetta koska on pieni ajatus käydä siellä syksyllä. Vyöhykkeitä onkin tullut paljon lisää, viimeiset marraskuussa, esim. Strasbourgiin:

https://umap.openstreetmap.fr/de/map/frankreichstrasbourgzpa_146998#11/48.5805/7.7261

Vaikka siellä ei ole tänään hälytystä, ei siitä voi ilman tarraa läpi ajaa koska luokka 6 on ruksattu.

Toulousessa on käytetty järkeä, kehätien sisäreuna on vyöhykkeen rajana ja kehää voi aina ajaa.

https://umap.openstreetmap.fr/de/map/frankreichtolousezpa_182150#12/43.6066/1.4476

@timppa


Apsi on kätevä käyttää, parilla klikkauksella näkee päivän tilanteen https://www.green-zones.eu/en/green-zones-app/info-green-zones-app.html
muokattu: 7.2.2018 09:35
Jukka Rajamäki 08.02.2018 12:13

On se kumma ettei tähän ympäristötarra hommaan saada yleis eurostoliittolaista systeemiä vaikka eu ilmastotavoitteet sitovat jäsenmaita. Kun eri maiden tarrasäädösten taustalla on kaikilla moottoreiden päästöluokitus niin mikä tässä asiassa on niin vaikeaa. Uusiin autoihin voisi jo valmiiksi tehtaalla liimata eu-pääästötarran ja vanhempiin sen voisi hakea vaikka kunkin maan "trafilta".
Tämän jälkeen kukin maa ja kaupunki voisivat vapaasti määritellä vyöhykkeensä ja ajankohdat vapaasti.
Omalta karavaanareiden keskusjärjestöltä en asian timoilta juuri mitään avausta odotakkaan. Keskusjohtoinen järjestö mieluummin määrittelee miten oikea karavaanari käyttäytyy ja majoittuu sekä jakelee vankkurihyämiöitä. Sen sijaan autoliitolta odotan aktiivisuuta asiassa sillä miellän sen enemmän etujärjestöksi so. autoilijoiden edunvalvontajärjestöksi jolla on myös laajat kontaktit muiden maiden vastaavien järjestöjen kanssa.

Matti Janhonen 08.02.2018 16:29

Päätösvalta on kansallisella tasolla ja itseasiassa monissa maissa joko kaupunkitasolla tai osavaltiotasolla.
Eikä tässä tarra-asiassa suinkaan olla yksimielisiä, koska osa siitä on silkaa kaupungin rahastusta ja vain osa ympäristöpohjaista. Vähän kun helevesimaksu meillä, mikä on käytännössä uusi vero.

Jos otetaan vaikka 5 tai 6 ryhmän moottorilla varustettu auto niin mitä se muuttaa, että siihen ostaa ympäristötarran. Itsepetos on hyvä asia, kun joku vielä maksaa siitä.

Kaj Nyyssönen 14.02.2018 08:54

Mistä saa mustia tarroja niitähän käyttävät 1980 vuosimallin tiiseliautot. Niitä voinee tiedustella tekniikan museolta eikä rekisteriotettakaan tarvita.

Seppo Laine 14.02.2018 09:24

Onko tietoo... Meillä on vaimon näkövamman takia invakortti, joka auttaa monessa. Muistan jostain lukeneeni että ainakin Saksassa olisi jotain helpotuksia, mutta en tiedä varmasti. Olisikohan tuolla autoliiton puolella varmaa tietoa ??


Siis tarkoitan tuota päästötarra hommaa
muokattu: 14.2.2018 10:10
Matti Janhonen 14.02.2018 11:00

Timon avauksessa on tuo hinta mainittu.
Sen takia ei kannata mitään erityistoimia tehdä.

Timo Haapanen 14.02.2018 17:32

Ranskan osalta tarvitaan tarra, mutta saa ajaa alueelle vaikka ko. tarralla olisi ajokielto.
Lainaus Crit'Air sivulta:
'' Persons with reduced mobility who carry a parking permit for disabled persons also need a Crit'Air badge, even though they are exempt from the possible driving bans.''

'' Myös liikuntarajoitteisille henkilöille, joilla on pysäköintilupa vammaisille henkilöille, tarvitaan myös Crit'Air-merkki, vaikka heidät on vapautettu mahdollisista ajokiellosta''

Kyllä se on 4,80 €:n meno.

Saksassa ei tarvita tarraa jos vammaiskortissa on joku näillä merkeistä: "AG", "H" tai "BI"
Tätä korttia ei Suomessa vielä ole mutta tulee keväällä:
http://www.vammaiskortti.fi/miten-haen-vammaiskorttia/

@timppa


https://www.youtube.com/watch?v=fElbOF52-pQ&feature=youtu.be
muokattu: 14.2.2018 17:35
Jukka Rajamäki 14.02.2018 19:00

Teimme vaimon kanssa ensimmäisen autoreissun Eurooppaan 1984. Reitti Trawe - Berliini - Dresden - Swarzwald - Strasbourg - Pariisi - Versales - Betagnen rannikko - Luxenboug - Belgia - Hollanti - Trave. Silloisen DDR:n rajalla mennessä ei mitään onglmia, Berliinissä piti käydä itse Alexsanderplazilla hekemassa passiin leima, että voitiin majoittua. Poistuttaessa DDR:stä minulla oli 20 harppimarkan seteli jonka tahdoin vaihtaa DEM, kurssi oli poliittisista syistä 1:1, aikaani väiteltyä tullimiehen kanssa hän joutui soittamaan Berliiniin jonka jälkeen hän antoi minulla 19 DEM, markka meni vaihtopalkkioon.
Myöhemmin kun olimme tulossa perjantaina takaisin Ranskasta Länsi-Saksaan tahdoimme vaihtaa jo valmiiksi DEM: ä mutta Ranskassa pankki ei suostunut vaihtamaan matkashekkejä DEM, vain frngeiksi. Tuli kiire ajaa Luxenbourgiin. Ainoa kokemamme vaaratilanne koko reissulla oli Hollannin ja Länsi-Saksan rajalla kun automme tutkittiin perusteellisesti ja saksalaiset rajavartijat ja poliisit osoitivat koko ajan meitä aseillaan. Niillä oli kai joku terroristijahti meneillään.
Rautaesiripun murrutua teimme lukuisia moottoripyöräreissuja via Baltiaa ja Pomeraanialla Puolan kautta Unkariin. Alussa varsinkin Latvian ja Liettuan rajalla oli omat koukeronsa mutta Puolan, Tsekin, Slovakian ja Unkarin rajalla oltiin enemmän kiinnostuneita meidän moottoripyörästä kuin meistä. Usein pyysivät vai lähtiessä kääntämään "kahvat kaakkoon". Loppujen lopuksi matkanteko oli vaivatonta vaikka sitä passia joutui silloin tällöin näyttämään.
Nyt tämä vapaan liikkuvuuden aikana pitää kohta olla tuulilasi täynnä erilaisia tarroja ja hanskalokero pullollaan tiemaksutositteita. Silti saa jännittää jos jokin tosite kuitenkin puuttuu.
Jukka

Seppo Laine 14.02.2018 20:22

Ok,kiitti. Ei ainakaan vielä ole hinnankiroissa. Kun vaan ei pääsisi unohtumaan. Rupeaa noita tarroja sitten kerääntymään. Siihen varmaan muittenkin maitten tarroja alkaa kerääntyä.


.Menee tuo uusi kortti hankintaan myöskin.
muokattu: 14.2.2018 20:23
Timo Haapanen 20.02.2018 20:34

Tänään tupsahti postilaatikkoon kirkaan keltainen tarra numerolla 2.

@timppa

Matti Janhonen 21.02.2018 11:49

Saksassa ympäristötarravillitys itseasiassa lopahti alkuinnostuksen jälkeen.
Nyt vihreät yrittää vauhditta sitä jo oikeusteitse, Saksan kumpikin valtapuolue sitä vastustaa, tiedostaen, että jokaisella autolla ajavalla on rahapussi ja äänioikeus.
Saksassa pelätään sitä samaa mikä meilläkin on jo todellisuutta - bisnes karkaa kaupunkinen keskustoista, mikä johtaa siihen, että tavarat liikkuu vähän mutta ostajat sitä enemmän.
Päätösvalta siellä on asiassa kunnilla ja kaupungeilla.

Asiasta annetaan usein se kuva, että unweltzone alue käsittää aina koko kaupungin, vaikka niin ei todellisuudessa ole, vaan usein alue on vain aivan kaupungin ydinkeskusta, jonne nyt ei muutenkaan kannata matkailuautoilla tupata.

Itse ympäristötarra nykymuodossaan on osa sitä suurta itsepetosta joka on menossa.
Homma menee nykyisin näin; jos ajat saastutat, mutta jos ostat ympäristötarran autoon niin maailma pelastuu.
Saksassa ydinvoimaa ajetaan alas ja samaan aikaan menetystä energiantuotannossa korvataan oman ruskohiilen polttoa lisäämällä. Niin se maailma pelastuu ja hiiltä mm. Reininmaalla riittää.

Tässä linkki interaktiivisen kartan sivulle josta näkee Saksan nykyiset alueet ja kun aikansa zoomaa tulee esiin vaikka Berliinin unweltzone alue ja sen rajat.
https://umap.openstreetmap.fr/de/map/deutschlandalle_151247?scaleControl=false&miniMap=false&scrollWheelZoom=true&zoomControl=true&allowEdit=false&moreControl=false&searchControl=null&tilelayersControl=null&embedControl=null&onLoadPanel=undefined&captionBar=false#6/51.700/11.997

Kaj turha pelätä. Jos tuohon karttaan on uskominen (päivitin sen juuri) niin kyllä Saksan läpi vielä autollasi pääsee.

Seppo Laine 21.02.2018 14:20

Minä en ymmärrä tuota viherkoohotusta jne. Ruotsinkin piti olla jo ydinvoimavapaa maa ja meillä taas kivihiilivoimaloita pitäisi ajaa alas ja kumminkaan ei kumpikaan homma onnistu. Ymmärrystä ei oikein saa kumpikaan juttu.

Matti Grönroos 04.03.2018 11:03

Hei kaikille, heräsi kysymys kotiin ajosta talven vietosta Espanjasta. Pitääkö? olla tarra ajettaessa Saksan A1 etelästä ruuhka keskittymän ohitse Lubeckiin.
Kiittäen etukäteen Leena ja Matti.

Matti Janhonen 04.03.2018 12:22

Ei tarvitse. Tulkaa pois vaan sieltä etelän koleasta säästä.

Kaj Nyyssönen 04.03.2018 13:20

Viherkielto alueet eivät ulotu pääväylille yleensä Berliinin läpi voi ajaa A101 moottoritie ei ole viheralueella. Düsseldorf ja Ruhrin alue Duisburgin kohdalla A-moottoritiet eivät ole rajoitettuja vaikka sijaitsevat rajoitus vyöhykkeellä.

Kaj Nyyssönen 04.03.2018 13:46

Ei meillä Matti nyt ole kiire loskaan ja sateeseen kun meillä alkaa kunnon Suomalainen kesä 11.3. täällä Iberian niemimaalla. Joko auto on pakattu kevät matkaa varten?

Matti Grönroos 04.03.2018 13:49

Kiitos nopeasta vastauksista,
ei koleasta tietoakaan, aurinko paistaa Torremolinoksessa ja lämpöä n.17` ja tuuletonta. Pohjoiseen lähtö pääsiäisen jälkeen Portugalin, pohjois-Espanjan ja Ranskan kautta lomaillen (ajo vyörykkeen ulkopuolelta)

Andalucia saanut odotettua vettä kolmena päivänä ajoittain kovinkin ja tosi voimakkailla puuska tuulilla höystettynä ja lisää luvassa kahdeksi päiväksi.
Meitä ei haittaa, toivotaan että saavat kunnolla täydennystä patoaltaisiin jotka liian alhaalla olleet monia vuosia tällä hetkellä n. 6m.

Katseltiin tarrojen sivuilta karttoja joista ei kunnolla selvinnyt kaikkia teitä kunkin kaupungin/maan tarraa vaativat rajat. Vielä pitää selvittää (ajo A6/A7 alas) Lyonin nurkat syksyn paluumatkaa talvimaahan ajatellen joka on suunnitteilla näillä näkymin suoraan ajo Espanjaan.

Hyvää ja turvallisia kilometrejä kaikille karavaanareille.
T.Leena ja Matti.

Antti Rantanen 10.03.2018 14:11

Minkäslaisesta toimistosta tuollaisen ranskalaisen merkin voi lunastaa. Saksan merkin saanee Dekran katsastuskonttorilta

Matti Janhonen 10.03.2018 16:00

Espanjan ja Ranskan tietullijärjestelmä on ns. suljettu järjestelmä jossa tiemaksut peritään moottoriteillä olevilla tietulliasemilla. Vignetteä ei ole.

Ja jos haluaa kimmurrella, niin Espanjasta pääsee Saksaan ilman tietullimaksuja.
Se on sitten eri asia kuinka järkevänä kukin totaalista tietullien välttämistä pitää.
Saksa taas ei peri matkailuautoilta tietullia.

Kaj
Ei ole vielä pakattu, mutta suunta on jo selvä.
Ensin Eckeröllä Tallinnaan ja siitä Suwalkiin josta Lublinin kautta Budapestiin ja siitä edelleen Kroatian Rijekaan ja edelleen Pagin saarelle camping Simunille Sieltä noustaan aikanaan hieman ylöspäin KRK:n saarelle ja siellä camping KRK:lle siitä noin viikon jälkeen Garda-järvelle Bardolinon ja camping Roccan maisemiin.
Paluu Brennerin solan kautta Innsbruckiin josta Münchenin ja Berliinin kautta Lyypekkin josta sitten Kapellskäriin. (Itäpuolella Saksaa on vähemmän liikennettä ja parempikuntoiset tiet)
Yöpymispaikat vaihtelee Tir-parkista stellplatziin ja aivan huippuluokan camping-alueisiin.

Timo Haapanen 10.03.2018 20:49

Tuolla ekassa kirjoituksessa on linkki mistä tilasin, viikossa tuli postilaatikkoon

@timppa

Antti Rantanen 05.04.2018 10:42

Hei,
Ylempänä kerrotaan, että tarra maksaa 4,8€. kuitenkin https://www.crit-air.fr/nc/en/store.html#c18807 -sivulla hintalappu on 29,65€ ja Saksan vastaava (=Umwelt-Plakette) maksaa 31,9 € ( https://www.umwelt-plakette.de/nc/en/store.html )?? Tuliko tästä nyt rahantekokone viranomaisille?

Eli mitäköhän maksaa, vai sekoitankohan asian?

Viimeksi sain Saksan tarran maksutta Flensburgin DEKRAn toimistosta (v. 2011)
Sieltä ilmeisesti saan nytkin, mutta mistä saan hankittuaRanskan ympäristötarran? Auto vaihdetaan vain pari päivää ennen lähtöä, eli posti ei ole vaihtoehto.

Matti Janhonen 05.04.2018 11:35

Tarra maksaa tuon 4,8 euroa.

Kaiken maailman hiippareita iskeytynyt tähän tarrabisnekseen.
Koko Euroopassa homma alkaa olla "Berneroitu" jossa valtio päättää maksun ja on jättänyt tarrojen myynnin yksityisten bisnesalueeksi.

Ranskan tarra tilattavissa ainoastaan netin kautta.
Toimitusaika 3 viikkoa ( ei se muuten ranskalainen olisikaan.
https://www.certificat-air.gouv.fr/en

Erkki Nieminen 05.04.2018 15:56

Erikoinen hinku joillakin hankkia kaiken maailman tarroja ja liimailla niitä nussisuulin seinämiin. Hyvin on pärjännyt Euroopan halki reissatessa ilman tarran tarraa.

Matti Janhonen 05.04.2018 16:17

Ei ole omaankaan autoon noita tarroja tarttunut.
Toki noita vignettejä on tullut ja on ollut pakkokin liimata.

Olen kyllä hieman toppuutellut noille umwelt-zone ja muulle vastaaville alueille ajelemasta.
Kun en ymmärrä mitä asiaa keskustoihin on matkailuautolla. No jos aikoo käyttää aikaa parkkipaikan etsimisen niin sitten.

Hampuriinkin tuli nyt tarrapakko, mutta se koskee vain kahta katua ydinkeskustassa.
Joten tuskin haittaa karavaanarin elämää.

Antti Rantanen 05.04.2018 18:58

Ranskan ympäristötarrasta vielä: Autoliitto jakaa ohjeet päästömerkin tilaamisesta, mutta vain jäsenilleen. Mitä meidän armas SF Caravan voisi asian hyväksi tehdä? Ei ilmeisesti mitään. Alla tekstiä Autoliiton sivulta: "Laiminlyönnistä seuraa Pariisissa ajoneuvotyypin mukaan vaihdellen 68 – 135 euron rangaistusmaksu. Lillessä rangaistusmaksu alkaa 35 eurosta ja Strasbourgissa 45 eurosta.

Päästömerkin hinta on Ranskan ympäristöministeriöllä 4,80 euroa ja se on tilattavissa ainoastaan internetin kautta, www.certificat-air.gouv.fr/en. Merkillä on myös muita myyjiä, jotka myyvät merkkejä kalliimmilla hinnoilla. Merkki tulee kiinnittää tuulilasin sisäpuolelle ja moottoripyörissä sellaiseen osaan, joka on kiinteä eikä irrotettavissa oleva osa.

Tilausta verkossa tehtäessä kannattaa käyttää tilaussivuston valikkoa ”Simulation”, sillä se auttaa oikeanvärisen merkin tilaamisessa (https://www.certificat-air.gouv.fr/en/simulation ). Koska tilauksen tekeminen on ADAC:n mukaan melko hankalaa, on ADAC laatinut yksityiskohtaiset ohjeet saksan kielellä (17 sivua): https://www.adac.de/-/media/adac/pdf/jze/umweltzonen-frankreich-plakette....

Lisätietoa ranskaksi ja päästömerkkien kuvat: http://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair

Ohjeet Ranskan päästömerkin tilaamisesta:

Kirjaudu Matkakohteet, Ranskan maatiedoston sivulle jäsentunnuksillasi löytääksesi ohjeet.



Timo Haapanen 05.04.2018 20:07

Mun mielestäni tarran tilaaminen on melko yksinkertaista. Vertaisin lähinnä laivalipun hankintaan.

@timppa

Timo Haapanen 06.04.2018 08:30

''Tilausta verkossa tehtäessä kannattaa käyttää tilaussivuston valikkoa ”Simulation”, sillä se auttaa oikeanvärisen merkin tilaamisessa (https://www.certificat-air.gouv.fr/en/simulation ). ''

Jos oikein muistan niin merkin väriä ei itse valita. Mukaan tilaukseen liitetään valokuva rekisteriotteesta ja merkki tulee sen mukaan. Juuri samoin kun Saksan ympäristömerkkiä tilatessa.

@timppa

Timo Haapanen 24.05.2018 07:33

Hampuri aloittaa 28.05-18 rajoitukset muille dieseleille paitsi E6. Tässä kartta uudesta alueesta, pari tienpätkää siinä on.

https://umap.openstreetmap.fr/de/map/deutschlandhamburgblau_202447#13/53.5601/9.9406

@timppa

Matti Janhonen 24.05.2018 10:10

Ihan vaan tiedoksi, että silloin kun esim. Saksassa puhutaan Umwelt-zone alueesta, puhutaan rajatusta alueesta kaupungin ydinkeskustassa, ei koko kaupungista kuten usein annetaan ymmärtää.
Hampuri on tästä hyvä esimerkki.
Hampurin Umwelt-zone-alue käsittää nykyisellään vain kaksi katua (osaa niistä) kaupungin ydinkeskustassa.
Jos kaupungin ympäristöalueen läpi menee moottoritie sillä ei tarraa tarvita.

Jos jollain jostain erityisestä syystä on matkailuautolla asiaa keskustaan niin kannattaa katsoa kartasta mitä aluetta rajoitus kaupungissa koskee. Yleensä keski-eurooppalaisten kaupunkien ydinkeskustaan ei kannata matkailuautoilla mennä ja vielä vähemmän vaunu perässä. Opettavaisia tarinoita tästä löytyy.

Pariisin ympäristövyöhyke 1. käsittää vain kehätien (Bd Peribherique) sisäpuolella olevan alueen, joka on se varsinainen Pariisi ja kehän sisäpuolella ajettaessa tarvitaan ympäristötarra.
Näin ollen esim. Bois de Boulognen aleella olevalle Indico-campingille voi ajaa Pariisin kehää pitkin ilman tarraa.
Pariisin kehätien ulkopuolella olevalla Suur-Pariisin alueella ympäristötarra vaaditaan vain silloin jos ilman laatu huononee niin paljon, että alue viranomaisten eri päätöksellä luokitellaan ympäristöalueeksi.
Tämä edellyttää viranomaisilta ennakkoilmoitusta tiedotusvälineiden kautta.

Ja ihan vaan asiasta yleensä.
Saksassa on 2064 kaupunkia. Näistä tällä hetkellä hieman yli 70 kaupunkia on sellaisia jossa tuo ympäristötarravaatimus on voimassa. Tämä vaan siksi, että tiedetään mistä suuruusluokasta puhutaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.