On tää hieno hommaa ;)

Petri Ahonen 22.02.2023 16:24

Kirjoitan tähän tositarinan pidemmästä Espanjan kiertomatkastamme, opiksi muille, pilke silmäkulmassa. Lähdimme reissuun ostamalla kotosuomesta mukaan Espanja-pullon Repsolin Probaani-kaasua. Alkutalvi oli hyvinkin lämmintä, joten lämmitykseen kaasua ei paljoa tarvittu, ja ruoat lämmittelimme mikrossa. Aina välillä yövyimme leirintäalueilla, jotta saimme kainalot ja pyykit kunnolla puhtaaksi. Kaasupullossa aina vaan riitti kaasua, vaikka aina välillä leirintäalueella ollessa toivoin, että loppuisi nyt, kun tuolla näköjään on kaasua myynnissä, no ei loppunut. No, loppu ihan se tietenkin aikanaan, joten suuntasimme seuraavaksi yöksi leirintäalueelle. No, kuinkas ollakaan heillä ei sitten ollutkaan Repsolin kaasua vaan Cepsan. Kaivoin sitten googlemapsin esiin, ja ilokseni huomasin, että parin kilometrin päässä on liike, joka myy ja huoltaa kaasulaitteita. Hiivatin nokka siis kohti liikettä. Oltiin jo ihan nurkilla, kun huomasin, että tietyö oli katkaissut liikkeeseen johtavan yksisuuntaisen tien. Navigaattorin avulla löytyi kuitenkin uusi reitti, joka kiersi vain jonkun urheilukentän. Perille kun vihdoin saavuttiin, kävikin ilmi, ettei koko liikettä enää ollutkaan. No, ei hätää, onhan meillä navi, joka näyttää kaikki Huoltoasemat, sinne vaan Repsol ja pox, vain 3km lähimpään, ja ei kun menoksi. Yhtäkkiä huomasin olevani keskustan kapeilla kaduilla, navin sanoessa, kohde on oikealla. No ei taatusti ollut. Navi sai etsiä uuden Repsolin, jonka valitsin selkeästi kylän ulkopuolelta, 5km päästä. Matka alkoi joutua, kun sain hiivatilla keskustan kujat taakse. "Käänny seuraavasta oikealle, ota liikenneympyrästä toinen liittymä" ... navi neuvoi, kunnes eteen avautui epätodellinen näkymä... TIE POIKKI, taas. Nyt oli remontissa radan ylittävä silta, jolle navi ei löytänyt kiertotietä, eikä sitä oltu opastettukaan mitenkään. Verenpaine alkoi pikkuhiljaa nousemaan, navin ajattaessa ympyrää. Auto stoppiin ja uusi Repsol hakuun... 7km, ja eikun menoksi, tätä hauskuutta ei jatkunutkaan pitkään, kun navi pyysi kääntymään oikealle, tielle, jossa oli ajoneuvolla ajo kielletty-liikennemerkki pienellä lisäkilvellä espanjaksi. Näin, että tiellä meni joku pikkuauto, ei kun perään. Tie oli ilmeisesti viljelijöiden käyttöön tarkoitettu Peltotie, mutta kyllä siihen Hiivatti mahtui, joten matka jatkui taas. Muutaman liikenneympyrän jälkeen silmäni vihdoin havaitsivat Repsol-huoltoaseman kyltin. Äkkiseltään tuntui kuin suu olisi yrittänyt jonkinlaiseen hymyynkin? No, aseman pihaan parkkiin ja myyjän juttusille, lienee turha kertoa, että osasi vain espanjaa. Heillä oli kaappi täynnä oransseja kaasupulloja, joten hain omamme ja selitin, "tahtoo täyvven". Tiukkis myyjä kuitenkin pilasi sen hetkisen hymyni, kertomalla, että heillä on vain butaani-kaasupulloja, emme vaihda probaani-pulloja. Tässä vaiheessa, voin kertoa, ei naurattanut, vaan hymyn sijaan tuli kaikki painokelvottomat sanat suusta pihalle. Onneksi myyjä ei kait ymmärtänyt niitäkään. Onneksi paikalle saapui papparainen tyhjän kaasupullonsa kanssa ja tajusi ongelmamme. Selitti meille ystävällisesti, espanjaksi, menkää tuohon kylämme BP:lle, piirsi meille kartan, ja Hiivatin nokka kohti BP:tä kartta kädessä. No, löytyihän se asema, mutta en nähnyt pihalla missään pullokaappia... epätoivo iski, nyt laitoin eukon kysymään oisko kaasua. Sisältä tupsahti iloinen naismyyjä, joka vinkkasi, jotta tuuppa tänne talon taakse. Siellä oli kaappi täynnä niin Repsolin, kuin Cepsankin pulloja. Vaihtohinta 15,57€, pullo paikoilleen ja menoksi takaisin leirintäalueelle. Helppoa oli, toivottavasti seuraava vaihto on helpompi ;o)
Hyviä reissuja kaikille Teille.

Timo Haapanen 22.02.2023 18:10

Se olisi ollut tankkipullon paikka. Jos kaasua on jäljellä vaikka puoli pulloa ja näkee aseman niin sinne vaan heti. Ei tarvitse odotella kaasun loppumista.
Tankkipullolla ei ajelua montaa kymmentä metriä tule pullon täytön vuoksi jos katselee ajoissa ympärilleen.

@timppa

Sepeteus Vaari 22.02.2023 18:42
Timo Haapanen

Se olisi ollut tankkipullon paikka. Jos kaasua on jäljellä vaikka puoli pulloa ja näkee aseman niin sinne vaan heti. Ei tarvitse odotella kaasun loppumista.
Tankkipullolla ei ajelua montaa kymmentä metriä tule pullon täytön vuoksi jos katselee ajoissa ympärilleen.

@timppa

Huutelen vaan sen verran että onko koskaan ollut hukassa tankkipullon täyttö paikka?
S.Yliniemi

Timo Haapanen 22.02.2023 19:01

Ei sitten ikinä. Onnistuu sekin tietysti jos päästää pullon tyhjäksi, sitten se on haettava. Tankkaus tapahtuu huoltoasemilla, ne ovat teiden varrella.

@timppa

Sune Björklund 22.02.2023 20:50

Olen käyttänyt sekä butaani- että propaani-kaasua (Repsol) Espanjassa enkä ole huomannut mitään eroa. Eri asia jos lämpötila laskee pakkasen puolelle. Jollain Repsol-asemilla löytyy vain butaanikaasua mutta ottavat vaihtoon myös propaanipullon.

Petri Ahonen 22.02.2023 21:39
Sune Björklund

Olen käyttänyt sekä butaani- että propaani-kaasua (Repsol) Espanjassa enkä ole huomannut mitään eroa. Eri asia jos lämpötila laskee pakkasen puolelle. Jollain Repsol-asemilla löytyy vain butaanikaasua mutta ottavat vaihtoon myös propaanipullon.

En minäkään usko, että Espanjan lämpötiloissa noilla kaasuilla on eroja, mutta kun kyseinen huoltoasema ei ottanut vaihdossa Propaanipulloa.


Repsolin Propaanipullot näyttivät olevan todella H A R V I N A I S I A. Espanjassa. Tuolla alkutarinassa mainittu BP:ltä ostettu Propaanipullo kesti aikas pitkään, mutta loppu tuli sillekin, onneksi oltiin isossa kaupungissa. Naviin taas Repsol ja menoksi... Ei ollut Propaania, sitten seuraavalle huoltoasemalle, kun myyjä kertoi että siellä on Propaania. Oli sitten Gepsan asema, eikä tietenkään huolinut Repsolin pulloa, sitten seuraavalle asemalle, ei ollut sielläkään. Pakko oli kaasua saada, joten Naviin seuraava Repsol. Nyt näytti vihdoin onni suosivan, sillä kyseisen aseman pihassa oli kuorma-auto, jonka lava täynnä kaasupulloja. Pihaan kun ajoin, huomasin, että kuorma-auto ovessa luki: REPSOL BUTAN as, eikun sisään huoltamolle. Vastaus oli, meillä on vain butaanikaasua, emmekä ota Propaanipulloa vaihdossa. Pieni keskustelutuokio REPSOL BUTAN kuskin kanssa sai kuskin heltymään, ja vaihto onnistui, JIPPII!!! Ei kuitenkaan olisi pitänyt nuolaista liian aikaisin. Lähdimme ajelemaan kotia kohti ja puolessa välissä Saksan maata tulikin talvi vastaan ja yöllä oli muutama aste pakkasta. Heräsin, luonnollisesti aamuyön tunteina, siihen, että oli vähän vilu. Mitä ihmettä, Truma näyttää, että kaasu on loppu, vaikka pullon piti olla lähes täysi. Truman mittari mukaan ja pullokaapille. Mittari näyttää punaista, eli PULLO ON TYHJÄ!!! Onneksi ns. kakkospullo on kotimaan kaasua, vaihto sille ja starttaamaan lämmitintä.. Ei starttaa... Ei tokalla ei kolmannella kerralla välissä aina 15 minuutin reset... Siinä vaiheessa ei lämmitintä tarvinnut, ukkeli kävi niin kuumana ;) Laitoin kaasuhellan päälle, se syttyi heti, aikani sitä polttelin ja sitten kokeilin lämmitintä uudelleen, sitten läksi päälle. Seuraavana aamuna olikin jo lämpöasteita, joten menin uudelleen pullokaapille tutkimaan sitä Repsolin butaanipulloa. Mitä helevattia, nyt pullo onkin taas lähes TÄYSI?! Eli loppudilema on se, että butaanikaasu ei toimi, jos pullo on kylmässä (pakkasessa). Kaikki pitänee oppia kantapään kautta ;)
muokattu: 12.3.2023 21:24
Timo Haapanen 23.02.2023 08:41

Tankkipulloon menee sekoitusta. Katselin pohjoisen Saksan tarjontaa, nyt talvella on pro60/but 40. Kesällä se on toisinpäin.

Etelässä pelkkää butaania.

Yllättäen Bremenissä on kaksi huoltamoa jotka myyvät 95/5 pro/but. On niitä muuallakin mutta hakeminen on hidasta. Talvella kotiutuville voi olla tärkeää saada propaania.

https://goo.gl/maps/yjg9kZ6jZv4ZqpMv7

https://goo.gl/maps/AQoHgnBU9NjCsydM9

Tiedot on päivetty pari päivää sitten.

https://www.gas-tankstellen.de/menu.php

@timppa


Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.