Norja

KIVINEN MATTI 04.08.2007 18:08

Terve! Suunnitteilla Norjan reissu.Maahan on varsin "mäkinen". Mennäänkö samalla periaatteella, kuin muuallekin on menty, että katsotaan mitä eteen sattuu tulemaan ja sitten ihmetellään? Onko siellä jotain erikoisen huomioitavaa,niinkuin auton kannalta,jarrut? (Fiat Ducato 2,8 id,tdi.) Miten on kaasun laita. Saako "meikäläisten" kaasupulloja ja toimiiko vaihto? Olen ollut henkilöautolla joskus kauan sitten ja kaikki oli silloin ihan simppeliä.

HYTÖNEN RAIMO 04.08.2007 21:45

Periaate "katsotaan mitä eteen tulee" sopii, joskin jonkinlainen etukäteissuunnitelma helpottaa melkoisesti asiaa (sama koskee muitakin matkasuunnitelmia). Suomalaisen kaasupullon vaihto ei onnistu - ainakaan helposti. Ja sitten: Norja on sikakallis, diesel maksaa sen mitä meillä bensiini ja bensiini noin 1,50 e/litra ja ylikin, riippuen hieman paikasta!

HYTÖNEN REIJO T 04.08.2007 23:47

Tollanen löytyi.En tiedä onko kopyraittia mutta paljon on tietoo.

http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html#Lautat

RUTANEN VEIJO 05.08.2007 17:44

Moi! Tervemenoa Norjaan. Norjahan on ihannemaa automatkailuun. Joka vuoren ja vuonon kiertäminen tuo mahtavia maisemia ja nähtävyyksiä. Esimerkiksi Keski-Norjassa jo vuonoja kiertävät tiet ovat kokemisen arvoisia. Tuo Grönroosin Norja-sivut antaa mainiot ohjeet Norjankiertoon. Vuoristossa ajamisessa ei ainakaan meillä ole ollut suurempia vaikeuksia. Mäet alas samalla vaihteeella, kuin kuvittelisit ylöspäinkin nousevasi, ei rasita liikaa jarruja. Aina puhutaan Norjan kalleudesta; olen ennenkin sanonut:Laatu maksaa. Hyvä palvelu, laatutuoteet yms. tahtoo maksaa. Eipähän tarvitse pelätä ryöstetyksi ja petetyksi tulemista joka paikassa. Norja on pitkä maa, ei kannata välttämättä ajaa Pohjoiseen, parhaat maisemat löytyy Keski-Norjasta. Lautalla yli ja Ruotsin läpi länteen, säästyy pitkältä ajomatkalta.

T.Veijo

KEMPPAINEN HENRY E U 06.08.2007 13:40

Itse pörryytelin kesällä bentsiini soliferilla Pohjois-Norjassa, ainoa huomioitava seikka oli kapeahkot, mutkaiset ja mäkiset tiet. Kannattaa ottaa asenteeksi, että on itse väistämisvelvollinen varsinkin paikallisiin nähden. Tuossa edellä oli kerrottu moottorijarrutuksen tärkeydestä, toinen asia voisi olla, ettei kannata rahtailla vesiä tai muutakaan ylimääräistä roinaa mukanaan, niistä kun kertyy helposti 200 kg ylimääristä rasitetta autolle. Itse kiipeilin 3-4 vaihteella mäkiä ja alastullessa samoin, eikä ollut mitään ongelmia jarrujen tai muutenkaan. Renkaita kannattaa tarkkailla päivittäin joutuvat aikas lujille alamäki mutkissa. Painetta riittävasti ja pyöräkulmat kuntoon, niin avot.

Norjan kalleus on enemmän henkistä rasitetta, onko oikeastaan merkitystä saako 60 eurolla tankattua täyteen vai vain 40 litraa. Polttoaineesta ei tule kuitenkaan kuin muutama euro lisäkulua päivää kohti. Leirintäalueet näyttivät olevan suuruusluokkaa 200 kr/ yö. Eli aivan siedettävä.

Ruokapuolta Norjasta kannattaa hankkia Lidli tyyppisistä kaupoista. Makkaroita ei juuri kannata eksoottisten makujen vuoksi juuri ostella ja kaljakin on kallista, mutta eihän karavaanari kaljaa juokkaan.

Jatka vain samaan malliin ja mene minne nokka näyttää. Kaasupullot kannattaa oulun seudulla täyttää, halpahallikos se Muhoksella on, hinta 15.90 e. Oulussa kuulemma sama hinta.

SILJAMÄKI ANTTI J 06.08.2007 20:19

Kolmen kerran kokemuksella suosittelen keski-Norjaa ja sen vuonoalueita. Ehdoton ykkönen on Geirangerin vuono ja sen läheisyydessä oleva "Peikon polku" (Trollstigen), joka on reilun kymmennen prosentin nousu/lasku riippuen suunnasta. Siitä kuten muistakin Norjan teistä selviää normaalilla varovaisuudella.

Norjassa ajellessa kannattaa muistaa se, että tunnissa matkaa taittuu noin 50-60 km.

Norja on matkailuautoilijan ihanne maa, koska siellä voi yöpyä kauniissa rauhallisissa paikoissa ilman turvattomuuden tunnetta.

HYTÖNEN RAIMO 06.08.2007 22:40

Vai ei tarvitse pelätä tulevansa ryöstetyksi, ja kukkua kanssa. Sattuu nimittäin olemaan niin, että nimenomaan Norja on ainoa maa, jossa yllekirjoittanut on tullut ryövätyksi. Tai tarkemmin sanottuna käyttämämme matkailuauto, joka tyhjennettiin ylimääräisestä tavarasta ollessamme läheisellä järvellä pilkillä.

Se toki myönnettäköön, että ryöväys tapahtui maan pohjoisimmassa osassa, jossa muutenkin on syytä varoa paikallista ajotyyliä ja käyttäytymistä yleensäkin. Pahimmassa tapauksessa puhkovat vielä renkaat kaupan päälle. Eikä pohjoisen palveluissakaan ole kehumista, Nordreisan baarin tarjoilijatyttö ei antanut maksavien asiakkaiden häiritä kessuttelutaukoaan, joten jätimme tytön rauhassa kessuttelemaan ja jatkoimme matkaa.

Se toki on myönnettävä, että etelämpänä kansan luonne muuttuu ystävällisemmäksi eikä maisemissakaan ole isompaa valittamista. Silti norjalainen ajokulttuuri poikkeaa niin paljon suomalaisesta, että parempi väistellä vastaantulijoita - norjalainen ei hevillä väistä.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.08.2007 17:42

Samaa mieltä. Ei kannata heti istua takamus verillä pohjoiskärkeen ajaen vaan aloittaa keskeltä. Sitten kun ne seudut on nähty mennään vasta kauemmas.

SILMUNEN HANNU 07.08.2007 18:40

Yks tykkää äidistä,toinen tyttärestä ja kauneus on katsojan silmässä:) Eli en menisi sanomaan missä on parhaat maisemat tai minne ei kannata mennä. Itse tultiin eilen kotiin 9 pvän pikamatkalta Lofoottien pohjoispuolelta Vesteråleneilta.Kaipaamme sinne jo takaisin ja saimme sieltä juuri sitä mitä haimmekin.Vapautta,väljyyttä,loputonta valoa ja meri-ilmaa,kalastajakyliä,vuoria,tuntureita,autioita hiekkarantoja. Kohtasimme myös lampaita,lokkeja ja ystävällisiä paikallisia ihmisiä ja fiksuja autoilijoita.Nuo saaret ja niiden uloimmat kärjet ovat meidän paratiisimme,ja kesän kakkosmatkan kohde.

Mutta,syysloman kohteemme on jo kolmen vuoden ajan ollut Sogne-vuonon sivuvuonon pohjukassa sijaitseva pieni Arnafjordin kylä,tyystin toisen laisissa maisemissa.Mutta,silloin se on ollut paratiisimme:)

Yhteistä kummallekin paikalle on vahva luonto,rauha,lampaankellon kilkutus ja se,että noissa maisemissa on jotenkin helppo elää hetkessä ja tuntea itsensä sopivan pieneksi suuren luonnon keskellä.

Tervemenoa etsimään omaa paratiisiasi:)

yst.terv.Kaarina

RUTANEN VEIJO 07.08.2007 19:08

Moi! Raimo, mitenkä paikallinen poliisi suhtautui ryöstöön ? Meidän kokemukset rajoittuu 25 Norjanmatkaan ja puolenkymmeneen Euroopanmatkaan. Pohjoismaissa ei meidän kohdalle ole sattunut ensimmäistäkään epärehellistä kokemusta. Euroopanmatkoilla meillä ryöstely alkoi Saksan lautoilla; ei osattu laskea vaihtorahoja oikein,jatkui huoltoasemalla väärinä hintoina. Espanjassa kymmenen metrin päässä ravintolan portsarista tyhjennettiin matkailuautosta rahat, kamerat, ym arvotavara; kukaan ei ollut nähnyt mitään. Poliisia ei kiinnostanut selvittää asiaa ensinkään, onnitteli siitä ettei oltu tavattu ryöstäjiä paikanpäältä, ovat kuulema usein hyvin aseistautuneita. En silti usko, että automatkailu olisi erityisen riskialtista missään päin Eurooppaa, järki mukana leiriytyessä ja matkatessa. Autoillaan vaan rauhassa.

T. Veijo

PS: niin, on norjalainenkin kassaneiti kerran antanut vaihtorahan väärin, juoksi tuomaan puuttuvat kolikot parkkipaikalle!

HYTÖNEN RAIMO 07.08.2007 20:04

Teimme rikosilmoituksen Porsangerin nimismiehelle, joka päätään puistellen kertoi sinä talvena tapahtuneen noin kaksisataa vastaavantyyppistä murtoa. Syytteli huumejengejä, jotka realisoivat varastamansa omaisuuden jossakin Etelä-Norjassa vaihtamalla ne huumeisiin. Epäili kyllä, ettei asia selviäisi. Näin tapahtuikin, runsaan vuoden kuluttua tuli Vesisaaren poliisiosastolta ilmoitus, että tutkimuksista huolimatta rikosta ei ole pystytty selvittämään.

Emme tosin olleet ainoita kärsimään joutuneita. Samalla oli yritetty murtautua myös vieressä olleeseen tuliterään norjalaisnissaniin, mutta saatu vain lukot rikotuiksi.

Paikalle tulleet norjalaiset manasivat kuin lohilappalaiset, koska eivät olleet ottaneet vielä kaskoa autoonsa, eli kaikki meni omaan piikkiin. He myös tiesivät kokemuksesta, että poliisi ei tule lupauksestaan huolimatta paikalle (kuten ei tullutkaan, vaikka lupasi olla paikalla tunnin kuluttua). Näin ollen jouduimme käymään itse paikallisen nimismiehen juttusilla, jonka kanssa asiointi sujui kyllä jouheasti (oltiin saman ministeriön miehiä, joskin eri valtakunnasta).

HYTÖNEN REIJO T 07.08.2007 22:05

Tuskin se on syynä varkauteen,että se tapahtui pohjois norjassa,ennemminkin luulen asiaan vaikuttaneen,että se tapahtui itä norjassa.

Taisi vallesmanni olla väärillä jäljillä kun luuli tavaran menevän etelään.Eikä huume hörhöt kulje harvaan asutulla alueella.

Tavara on idässä ja ennen sanottiin tuota finlandisierung iksi. Nykyään norwegesierung.

Käytiin kirkkoniemessä kesällä ja hyvä kun pois löydettiin kun ei osattu kyrillisiä aakkosia.

SILMUNEN HANNU 07.08.2007 22:20

Meillä kanssa ihan pohjoisimmista Norjan kolkista käsitys isosta turvallisuudesta.Sitä hyvin kuvaa mm. miten edelliskesänä Gamvikin lähellä Slettnesin majakanvartijan talossa oli kaikki ovet auki,toimistoonkin missä esim.tietokone,vaikkei ketään ihmisiä paikalla.Kun kylästä käytiin kyselemässä mitenkähän sinne pääsisi majoittumaan,meille vastattiin että sinne sopii mennä ja valita sopiva huone,maksun ehtii sitten joskus tuonnempana hoitaa...Ainakin meihin teki ison vaikutuksen tällainen ihmisiin luottaminen...

t.Kaarina

HYTÖNEN RAIMO 08.08.2007 17:45

Tuskinpa se vallesmanni kovin väärässä oli. Vasta eilen tuli tuutista juttua Norjasta (uutiset), jossa Oslon sanottiin olevan läntisen Euroopan pahin huumekeskus. Että silleen on marjat Norjassa...

HYTÖNEN RAIMO 08.08.2007 17:59

Eikä se itä tässä tapauksessa turvattomuutta merkitse. Edelläolevien esimerkkien lisäksi voisi mainita Pykeijan leirintäalueen, jonka avoimesta avainlaatikosta saa ottaa avaimen ja majoittua haluamaansa paikkaan jos isäntäväki ei satu olemaan kotosalla.

Toisaalta jos itänaapuri (tai muu ei EU -ulkomaalainen) syyllistyy täällä rötökseen ja käry käy passiin tulee merkintä, joka estää viisumin saannin uusia matkoja varten. (Tietty - siellä tehtaillaan uusia passeja, mutta toki rötöstelijöiden sormenjäljet ovat jo rekisterissä, joten ei sillä pitkälle pötkitä). M.O.T

HYTÖNEN REIJO T 08.08.2007 20:45

On se tietysti paha väittää kun ei ole todisteita mutta kuitenkin... Huumehörhöt on kovin lyhytjännitteistä väkeä,tuskin tekevät suunniteltuja rosvoretkiä kauas pohjoiseen n.1700 km päähän Oslosta.Ja jos tekevät miksei sitten esim.lofooteille jossa on turisteja pilvin pimein.

Toisaalta Kirkkoniemessä on Norjan ainoa raja asema venäjälle ja venäläisiä tosiaan paljon.Kesäkuussa heitä nojaili melkein joka talon nurkilla. Olivat käsittääkseni vapailla ravunpyynti aluksista joita oli satamassa useita. Venäjän rekkarissa olevia autoja pyöri vaikka kuinka kaupungilla.

Oli miten oli,on vara antaa periksikin mutta 1+1=2 varsinkin kun sanoit,että ryöstö aalto koettelee pohjois norjaa.

Asiasta toiseen,on jännä ajatella kuinka monelle tuo jäämeri on tuonut elantoa aikojen saatossa.Norskeille,Suomalaisille,Neuvostoliittolaisille ja nyt Venäläisille. Voisivat kyllä purkaa ne ydin reaktorinsa niistä puoliksi uponneista sukellusveneistänsä nyt varsinkin kun tuntuu sitä rahaa olevan..

PREPULA MATTI 09.08.2007 00:46

Tulimme eilen pohjois-Norjan reissulta. Kilpisjärven kautta Skibåteniin ja siitä Tromssaan. Maisemat olivat kauniita ja tiet hyviä.(lukuunottamatta väliä Hetta-Kilpisjärvi; pahoja kuoppia ja heittoja lähes koko matkan.) Tie Kilpisjärveltä eteenpäin on toki mutkainen ja mäkinen, mutta ei pahasti. Onhan tie tehty pitkin solaa, eikä vuorille tarvitse kiivetä. Tromssa on todella näkemisen arvoinen n. 60 000 asukkaan kaupunki. Leirintä-alue on lähes kaupungin keskustassa, ja siellä saimme palvelua suomen kielellä. Ja Kilpisjärveltä on matkaa Tromssaan vain 155 km. Altalle ja Narvikiin päin mentäessä taas ei kannata aivan pienitehoisella kalustolla lähteä. Siellä on pitkiä nousuja vuorenrinteitä pitkin aivan lumirajoille asti.

TYNYS HEIKKI 09.08.2007 12:05

Sen verran olen eri mieltä, että ei ne mäet Narvikin ja Altan suuntaan mitään ylikäymättömiä ole, jos ei ole aivan hengetön kulkupeli alla. Eikä pääteillä muuallakaan. Mulla on n. 3000 kg yhdistelmän keulilla koneessa vääntöä jotain 230 Nm, ja hyvin tulee silläkin toimeen kyseisillä alueilla. Joutuuhan siellä kolmostakin jossain kohdissa kaivamaan mutta siitä huolimatta... Yleensä Norjassa vauhtia rajoittaa teiden mutkaisuus ja kapeus, varsinkin kun mennään valtateiltä sivuun.

KEMPPAINEN HENRY E U 09.08.2007 15:00

Olen käynyt useita reissuja (ehkä alun toista kymmentä) jo 70-luvulta alkaen. Koskaan voima ei ole loppunut, vaikka veturina on oli kotiväellä 504 LD 1.9 56 hv hirmutehoineen. Nykynenkin on varmaan myös rauhallisemmasta päästä 75 bensaheppaa ja 158 nm vääntöä 2500 r/min, painoa n.3000 kg.

On samalla tapaa asennekysymys, kuin norjan kalleuskin. Ei tuolla bensasolikallakaan ollut isommin muiden, kuin henkilöautojen tiellä, tietysti uudemmat 2000-luvun piirongit menivät mäet kuin vuorikauriit, mutta alamäissä ja mutkissa oltiin ainakin yhtä nopeita ;/ (joko hullumpi kuski tai huonommat jarrut). Eli lopputuloksena oli, että reissu heitettiin ja kotiin selvittiin.

IKKALA MARKO 13.08.2007 22:01

Tänään tultiin Norjasta ja tyytyväisiä ollaan.Kiirunan kautta Narvikiin ja sieltä Tromssaan ja sieltä Skibotnin kautta Kilpisjärvelle. Veikkaisin, että kun reitin kiertää noin päin on mäet jotenkin paremmalla mallilla. Skibotnissa Olderelv on tosi hieno paikka vaikkei merta näykkään. Vaikka ei se loppureissusta enää hirveesti sisämaan asukkia haitannutkaan. Eikä se oo muuten itessä vika jos rekat pyyhkii yheksänkympin vauhdissa ohi. Suosittelen Målselvfossenia yhdeksi pysäkiksi vaikkei yöpyisikään.

JYLHÄ HANNU 14.08.2007 13:27

Heinäkuun alussa kierrettiin pohjois Norjaa ja kiroiltiin hintojen kalleutta: jos siellä hinnat vielä vähän nousee ne on samat ku Suomessa. Polttoaine on vähän kalliinpaa mutta muuten ei oo eroa. Tromssasta varoituksen sana: mentiin kolme kertaa samasta reiästä tunneliin tarkoituksena mennä saaren toiselle puolelle ja aina samalta puolen saarta ulos. Ei auttanut kuin kiertää rantoja pitkin. Ruottia norjalaiset ei osaa yhtään. Vaikka kuinka koitin puhua laadukasta ruottia, ne ei vaan ymmärtäny. Englannilla pärjäs joka paikassa, vaikka omat lapset vähän pilkkas. Rehtiä ja hyvää palvelua on saatu niillä kolmella kerralla mitä on käyty.

Hannu

HÄLVÄ TEUVO 14.08.2007 13:37

Viimeisin Euroopan polttoainetilasto antaa Norjaan dieselin hinnaksi 1,39€. Kun Suomessa juuri nyt sitä saa 0.99€ hinnalla eroa on Norjan hintaan kolmisenkymmentä rosenttia. Ei oo mielestäni vähän kalliimpaa vaan hitosti kalliimpaa. En oo käynyt Norjassa vuosiin enkä taia mennäkään. Noilla hinnoilla. Jos nimittäin muutkin hinnat ovat samaa suhdetta. Meen Keski-Eurooppaan "säästämään". TeeHoo

SILMUNEN HANNU 14.08.2007 13:57

Niillä rahoilla mitä laivamatkoihin Suomesta pois ja takaisin menee,ostelee kyllä ihan helposti vähän kalliimpaa polttoainetta ja elintarvikkeita:)

t.Kaarina

HÄLVÄ TEUVO 14.08.2007 14:10

Näinhän se on Kaarina. Kunhan vaan rutisin. Matka Saksaan maksaa kolmisensataa. Norjaan reitistä riippuen noin puolet.

TeeHoo

SILMUNEN HANNU 14.08.2007 14:19

Joo.Meille Norja on aina ollut "halpamatka"-kohde,kun menemme sinne vain sen luonnon takia.Eli sielä ei ole meille mitään maksullisia houkutuksia joten rahaa menee vain retkitasoiseen ruokaan ja polttoaineeseen. t.Kaarina

HÄLVÄ TEUVO 14.08.2007 14:59

Just. Viiniostoksiinkaan ei mee paljon kun ne norjalaiset viinit ei oo oikeen mistään kotosin. En nyt muista yhtäkään.Taitaa rypäleet kasvaa huonosti! TeeHoo

POKKINEN TAPANI 14.08.2007 15:12

Joo,o. Kalliiksi on Norjan reissaaminen tullu. Noin viitisenkymmentä kertaa Ruijan rantoja kiertäneenä sanoisin; Elämä On. Tänä vuonna tuli viikon reissu vappuna Lyngenin vuonolle. Ja nyt heinäkuussa kiskoin peräkärrysaunan katolla kolmisen viikkoa soutuvenettä. Tiistaina tosin tulimme viikon kantarellijahdista reitillä Oulu-Jyväskylä-Korpilahti-Luhanka-Sysmä-Joutsa-Mäntyharju-Ristiina-Puumala-Sulkavan kautta Savonlinnaan ja pikkuteitä kierrellen takaisin Haukiputtaalle. Kotiin tuli tuomisiksi reilut kolomisenkymmentä kiloa kantarellia ja matkalla söimme hieman vähemmän. Pointti on vain se: Tällä viikon kestäneellä Savonkierroksella paloi pelimerkkejä liki sama määrä kuin pohjoisen turneellakin.

NOUSIAINEN MARTTI 14.08.2007 17:03

Samperi Pokkinen! Siekö se löysit miun kanttarellipaikan ja vei vielä ihan vieraaseen kinkeripiiriin saaliin? Jo mie ihmettelin että mitenkä ne on nyt paikat thjentyneet.

NOUSIAINEN MARTTI 14.08.2007 17:09

Mie olen kyllä kateellinen nyt! Mie olen käynyt 7 vuoden aikana vaan 10 kertaa. Miten mie saan Siut Pokkinen kiinni näissä käynti kerroissa. No syyskuussa mie lähen seuraavan kerran. Eläkä Sie enää tänä vuonna lähe että saan tasotusta. Ei vaineskaa, lähe vaan. Ruska-aika on elämän parasta aikaa, vai miten se Nykäsen Matti asian ilmaisisi.

POKKINEN TAPANI 14.08.2007 17:37

Hyvä Martti, älä nyt turhaan vouhkaa, kyllä niitä kantarellejä riittää tänä vuonna pilvin pimein. Oli tosiaan lähes uskomatonta että, lahes mihin tahansa sopivan näköiseen, koivikkovaltaiseen metsärinteisiin pysäköimme, niin noita keltaisia Jumalattareille tuoksuvaisia löytyi ja lähes aina jo heti auton alustasta aloin? Se taasen mitä tuosta Ruijasta puhuit? Niin pahoin pelkään, jotta saat pitää pikaisemman puoleista kiirusta. Suunnitelmissa on näet kovassa kurssissa vielä tälle syksylle käynti Ailakkarjärvelle. On muutoin nätti ja perhanan antoisa Harrijärvi. Ja jos Luoja suo ja kaikki käy, niin kuin toivoo, kuuluu samaan reisuun joku päivä Könkämäenon elokuun illan tumentavia koskia ja kun Käsivarteen tulee taas kerran mentyä, niin eihän sitä ilman Lyngennin ja Odredaalenin kiakausta taida kotio selvitä. Mutta, mutta elämä lyhyt ja Rytkönen pitkä, joten laita vain käyntisi paremmaksi... Lämpimin terveisin tapani.

NOUSIAINEN MARTTI 14.08.2007 18:11

Pakko on nostaa, karjalassa kun ollaan, käet pystyyn. Kuulostaa ihan siltä että Sie harrastat just niitä asioita, joita miekin toivosin ehtiväni vielä harrastaa, kalastusta ja sienestystä ja tatisitin osakin on ihan mukava. Jahka tästä päästään vapaalle. Kirjavaa syksyä Sinullekin. Otetaan digikuvia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.