Matkailuauton painoraja

Aija Nenonen 04.04.2022 21:09

Miten tarkkaa on nuo painorajat matkailuautolle Euroopassa. Auto siis alle 3500 kg on käyty aiemminkin mutta jostain syystä alkoi kiinnostamaan mahdollinen punnitus tien päällä. Ennen ei ole puntariin jouduttu. Karsittiin turhaa ja käytiin vaaalla ja hups vaatteille ja eväillä jäi 80 kg.
Kuitenkaan ei ole auto täynnä tavaraa kaiken varalta ja grilliäkän ei mukana.
Eli tuli tunne että mitään ei kärsi ottaa mukaan pidemmälläkään matkalle.

Pertti Aro 04.04.2022 23:01

Jos Saksassa punnitaan niin ei ole ylipaino halpaa ja voi saada jättää siihen mikäli ei kaverin autoon sovi ,siis yksin liikkuessa ylipaino jää punnitusoaikalle .
En ottaisi riskiä !

Esa Ojala 05.04.2022 06:30

Promobil on aiheesta paljon kirjoitellut, tuossa muutama juttu painoista ja sakoista.

https://www.promobil.de/tipps/ueberladung-gewicht-wohnmobil-strafen/

https://www.promobil.de/zuladung/

Eero Kateisto 05.04.2022 09:00

Punnitutin kaksi vuotta sitten retkeilyautoni kaatopaikan puntarissa ennen reissua. Auton matkallelähtöpaino oli 3060 kg. Kokonaispaino 3500 kg, joten lastauvaraa jäi 440 kg.

Markku Hämäläinen 05.04.2022 09:15

Kun tietääkseni ei ole ollut ratsioita jossa punnitaan systemaattisesti kaikki matkailuautot, kannattaa olla sellaiset jouset, ettei perä roiku.
Myös 3 - 4 pyörää takana juoruaa isosta porukasta jolla on myös paljon tavaraa ja niin ollen autossa lastia.

Veli-Pekka Merikallio 05.04.2022 10:12

Esan linkeistä lueskelin, jotta ei nuo sakot ainakaan mitään mahdottomia Saksassa ole, lähes 700kg ylikuormaa ja sakko 95€. Toinen juttu sitten onkin, miten käsitellä asfaltilla makaavaa ylikuormaa, pitääkö kirppari paikalla?

Markku Hämäläinen 05.04.2022 11:57

On myös eroa puhutaanko kokonaispainon ylityksestä vai ylikuormasta.
Valitettavasti Kaarina ei ole enää täällä kirjoittamassa, mutta muistaakseni heitä sakotettiin nimen omaan ylikuormasta Ruotsissa.

Tapio Pankka 05.04.2022 14:17

Entäs sitten, jos autossa ylipainoa (yli 3500kg) ja kuljettajalla vain henkilöauton ajo-oikeus? Tuleeko isommat rapsut?

Aija Nenonen 05.04.2022 17:02

Vähän tarkennusta. Tarkoitin kokonaispainon ( 3499 kg ) ylitystä. Punnituspainossa oli matkailuauto kiinteine varusteineen, polttoainetankki täynnä, vesisäiliö tyhjä, 2 kpl kaasupulloja täynnä, 2 kpl polkupyöriä ( ei sähkö) takatallissa, kaksi campin tuolia+ pöytä, roikka, kiilan, vähän astioita ( juuri sen verran että 2 henkeä pärjää) ja kuski siinä taisi olla punnitus varustus ja paino 3420 kg. Kortti ei tuota ongelmaa.
Ihmettelen mikä meillä painaa kun katsoo YouTube videoita matkailuauton varustelusta niin…..

Ari Kuusisto 05.04.2022 17:24

Caravan lehti kirjoitteli 3,5 vuotta sitten:
"Ylipainoinen matkailuauto voi myös käydä kalliiksi, sillä esimerkiksi Saksassa painorajan ylittymisestä seuraa sakko: kun 3,5 tonnin painoraja ylittyy yli 25 prosentin verran, sakko on 140 euroa, ja 30 prosentin ylityksestä seuraa 235 euron sakko. Tämän lisäksi Flensburgissa on tarkistuspiste, jossa poliisi voi määrätä kuorman purettavaksi, mikäli liikenneturvallisuuden katsotaan vaarantuvan.

Saksassa jaettavat sakot kuitenkin kalpenevat vertailussa Itävaltaan, sillä siellä ylipainoinen matkailuauto voi aiheuttaa pahimmillaan peräti 5 000 euron sakon.

Italiassa auton maksimipainoa ei saa ylittää viittä prosenttia enempää. Mikäli näin käy, seurauksena on sakko, joka saattaa nousta aina 1 697 euroon saakka.

– Painorajat määrittyvät maittain ja sakot voivat vaihdella hyvin paljon riippuen matkakohteesta, Lehmann muistuttaa. Tämä onkin syytä tiedostaa, ennen kuin suuntaa lomalle Eurooppaan matkailuautolla.

Edit. 30.11.2018 klo 13.29: Täsmennetty, että ylipainolla tarkoitetaan jutussa nimenomaan ylipainoa lastattuna."

https://caravan-lehti.fi/liikenne/matkailuautot-keraavat-helposti-painoa-selvityksen-mukaan-yli-puolet-ylipainoisia/

Pertti Aro 05.04.2022 17:49

Kaikki murehtivat vain sakoista mutta minusta suurinman murheen pitäsi olla mittä ylipaino vaikuttaa auto ajo ominaisuuksiin ja mikäli pitää pysähtyä nopeaati vaaratilanteessa.
Tämä on kai ainakin yksi että ylipaino ei ole hyväksi .

Jos ihmettelee mikä autossa painaa niin kannattaa tehdä kosteusmittaus. Ylimääräinen vesi rakenteissa painaa.

Aija Nenonen 05.04.2022 17:53

No tuo ei pitäisi olla ainakaan tämän vuosimallin kulkimessa ja kosteusmittauksen teetetty helmikuussa tänä vuonna. Yksi syy vetokoukku ja tarpeeton laskuvuode,

Ari Kuusisto 05.04.2022 17:59

Riippuu vähän autosta, jos ajaa sen sorttisella jonka painot voi nostaa 3850 tai jopa 4200 ei tarvitse ihan niin dramaattisen huolissaan olla painon ylittymisestä.
Mutta jos painot on jo 3500 kilolla renkaat mukaan lukien kantavuuden ylärajoilla asia tietysti toinen.
Laitonta se ylitys tietysti on.

Seppo Suomi 05.04.2022 18:48

Empiirisellä tutkimuksellani väittäisin että 80% 3,5 t. m-autoista ovat euroopassa ylipainoisia. Espanjassa/Ranskassa on helppo arvata auton painoluokka kuolleenkulman tarrasta.
3-rokotuksen koronalla ja auton lastaamisella on reissatessa oltava tolkku ei hysteria.

Aija Nenonen 05.04.2022 19:04

Niinpä. Ei ole aiemmin tullut edes mieleen mokomat painorajat vaan autoon kannettu matkalle lähtiessä tyyliin jos sattuu tarvitsemaan. Nyt kannettu pois sellaista mitä ei ole tarvittu ehkä kertaakaan. Eli tieto lisää tuskaa. Jos nyt edes osuu punnitus kohdalle.

Toivo Koistinen 05.04.2022 19:50

Sehän on paljon puhuttu aihe. Korttisäännön mukauttaminen uusiin painoihin, tai sitten painojen muutaminen korttisääntöön.
Mutta ei taida auton valmistajat alkaa pienentämään kokoja, ja kevittämään sisustuksellisesti painoa, riisumalla sitä turhaa pois
Pakettiauto puolellakin on ollut käsittääkseni puhetta, nosta B kortin yläraja ylemmäs.
Mutta auttaako se sitten matkailu autoissa, joiden koot kasvavat ja painot myös, kun sisustus muuttuu näyttävämmäksi, ja jo nyt tahtoo melkoinen osa noista olla matkavarustuksesa ylipainon puolella.
Tosin on maholista siihen apuna peräkärry kuomulla, mihin lastaa liian tavaran, mutta siinä on sitten omat haasteensa, varsinkin pitkän takaylitys autojen ajossa.
Mutta olen monta matka-autoa kyllä nähnyt kärry peräsä, polkupyörien ja vastaavan kuletuksessa. Pitää vain muistaa, että se kärri on perässä kun alkaa peruuttamaan, eli siihen kärriin leveämmän sivuparkit.
Tp

Tapani Pokkinen 06.04.2022 07:02

Tämä on yksi ikuisuusaihe ja aina samaa marmatusta kuinka laki on väärässä, kuinka autojen valmistajat tekevät liian suuria ja painavia autoja.
Itse aiheutettuun ongelmaan tarjotaan ratkaisuksi, että pitää muuttaa lakia.
Voi hyvää päivää?
Ei valmistajat mitään liian suuria ja painavia autoja valmista, eikä laissa ole mitään ongelmaa.

On aivan yksinkertainen keino ja kerron nyt suuren salaisuuden, minkä jotkut ylifiksut ovat jo keksineet. Menee autokouluun, ajaa tarpeeseen sopivan kortin ja ostaa sellaisen kulkuneuvon mihin varat ja kortti riittää.
Helppoa kuin heinän teko.

Toivo Koistinen 06.04.2022 07:51

Kyllä ei ihan. olen ollut juttusilla esimerkiksi asennnus miesten, jakommiesten kanssa, ja heillä on hieman siinä, että kun pitää olla monenlaista mukana, ja raskaita asennus koneita myös, niin olisi helpotus, jos korttiraja olisi vaikka neljä tonnia.
Esimerkkinä vaikka iwegon, ja mersun 7 metrinen paku.
Hyvät tilat niissä, mutta.. Tietysti kortin nosto kuorma-autoluokkaan, mutta kun siittä pakusta tekee lastibiilin, pitää olla piirturit, 80 nopeusrajoitus.
Elikkä korttikoko on jäänyt jälkeen tässä. niinja sekin, ettei keksitty estettä miksei AB kortti voi olla 4000 kiloa.
Harrastus puolella on kyllä, että sen kortin voi ajaa, nostaa painoraja, koska se on vain harastus, ja ABC kortille löytyy tilaa, ja krumeluuria autoissa tosiaan.
https://www.nettikaravaani.com/concorde/centurion-actros-1165-gsi/1579775
Jaa jos haluaa kantavuutta, niin tinkii sisätilakoosta, ja peltikuori, niin kantavuutta on, ja jos kärri perään, koska autossa on lyhyt peräylitys, on helppo hinata, niin loppuu tarpeellisten tavarain määrä kesken
Mittailin piruuttani kerran Lahen messuilla, asuntoautojen käytävän leveyttä niin se oli perinteisessä puoli-indekroidussa n 15 senttiä leveämpi, kun mejän latoseisojassa
Tp


Ninja jos se painoraja nousisi 4t niin se hyödyttäisi auton valmistajia, myyntiä, ja ostajia, koska eise pakota ostaman isoa, mutta helpottaa pakkaamisessa, niitä joilla on kuten se tahtoo olla nykyään omapaino 3100 kilon huiteilla
muokattu: 6.4.2022 08:01
Jukka Harjulampi 06.04.2022 12:08

Saahan vanhallakin yli 3500 kilosella ajaa 100 / h, tarvitsee vaan muutoskatsastaa. ABS ja turvavyöt kaikilla matkustajapaikoilla.


Eihän tuolla kehtaa satasta ajaa, mutta jos on sopiva tie ja olosuhteet ei tarvi olla " tientukkona " eikä miettiä ajaako laillisesti vai ei.
muokattu: 6.4.2022 13:09
Timo Haapanen 06.04.2022 18:26
Seppo Suomi

Empiirisellä tutkimuksellani väittäisin että 80% 3,5 t. m-autoista ovat euroopassa ylipainoisia. Espanjassa/Ranskassa on helppo arvata auton painoluokka kuolleenkulman tarrasta.
3-rokotuksen koronalla ja auton lastaamisella on reissatessa oltava tolkku ei hysteria.

Edellämainitusta syystä mulla on alle 3500 kg:n autossa kuolleenkulman tarrat. Saavat olla siinä maailman tappiin.

@timppa

Aija Nenonen 06.04.2022 20:46

Kiitos vastauksista etenkin niistä joista löytyi tietoa aloituksen pohdintaan painorajoista, sanktioista jne.
Nyt ei ollut kyse siitä ettei kortit ( C ja E ) riittäisi eikä siitä ettei olisi voinut hankkia sitä yli 3500 kg, se peräkärryn vetokin olosi mahdollista, eikä siitä ”mihin rahat riittää”, tuli vain tuollainen hankittua kokonaisharkinnan jälkeen.
Tarkoitus vain tiedustella todennäköisyyttä punnitukseen joutumisesta kun ei se ole aiemmin itselle osunut, onneksi. Ja yleisellä tasolla lähinnä miten helposti sitä painoa niistä ”välttämättömistä ” tavaroista kertyy huomaamatta, ainakaan itse ei ollut ajatellut aiemmin. Painorajat on mitkä on ja sillä mennään toistaiseksi.
Hyviä matkoja kaikille niin isommilla kuin pienemmilläkin kulkimilla

Tapani Pokkinen 06.04.2022 21:20

He jotka tietoisesti tekevät laittomuuksia yhdessä asiassa, tekevät niitä vasiten myös muualla kunhan vain silmä välttää.
Toivottavasti meillekin tulee punnitukset tienpäälle, niin nämä mukamas, " äiti mie en tienny " saavat niittää sitä mitä ovat kylväneet.

Jukka Harjulampi 07.04.2022 08:30

Olikohan tuo oikein viksu kommentti Tapanilta.
Kuinka moni on rakentanut autonsa omapainoon.
Mites Sinun Huumorin painot "kalalastissa" ?.

Matti Nyman 07.04.2022 11:27

Youtubesta löytyy hyviä videopätkiä miten Saksan moottoriteillä valvotaan liikennettä, myös karavaanareita. Hakusanoja caravan kontroll autobahn, polizei autoban jne.
T. Matti

Tapani Pokkinen 07.04.2022 14:37
Jukka Harjulampi

Olikohan tuo oikein viksu kommentti Tapanilta.
Kuinka moni on rakentanut autonsa omapainoon.
Mites Sinun Huumorin painot "kalalastissa" ?.

Noh Eihän se tietty ollut mikään kovin, edes ollenkaan fiksu kommentti, mutta kun on pian 20v kuunnellut samaa laulaa kuinka on muiden syy, niin eipä enää ymmärrys riitä.
Ja mitä tulee omaan matkamökkiin niin eipä 5.98cm pitkässä intikassa taida olla mitään ongelmia. Etenkin kun olen usein yksin, korkeintaan kaksin liikkeellä.
Takana meillä tosin on kesäaikaan se 100l pakastin josta voi parhaimmillaan tulla lähemmäs 2h kuorma lisää. Turhan pyörätelineen kuin markiisin olen riisunut vajaan odottelemaan seuraavaa omistajaa.
Vene, ym tavarat kulkevat sitten auton perässä eivätkä ne vaikuta auton kantavuuteen.
Kiitos vain kysymästä.

Esa Ojala 07.04.2022 18:11

Minä kyllästyin miettimään painoja. Varmasti aina oli ylipainoa 3.5t autolla, varsinkin kun tuliaiset olivat kyytissä kaiken muun roinan päälle talven reissulta tultaessa.
Menin autokouluun, hankin C1 kortin ja auton, jossa 4.8t kantavuus. Nyt ei ole huolta mitä kyytiin lastaa, reilut 800kg on mahdollista lastata mukaan.
Tuo 3.5t raja on varmaan lähes kaikilla ylittynyt, kun vesisäiliö on täynnä, eväät kaapeissa ja muut tavarat kyytissä.

Tapani Pokkinen 07.04.2022 19:15

Esa Ojala

Fiksu teko ja tuo varmasti mielirauhaa kun siellä etelänmailla reissaatte.

Markku Hämäläinen 07.04.2022 20:36

Ei se painoraja kaikilla pauku.
Olen käynyt muutaman kerran täydellä kuormalla vaa’alla, lähellä on ollut mutta n. 50 - 100 kg on ollut varaa.

Jorma Laiho 23.04.2022 22:35

Ajokortti suomessa tuottaa suurimmat ongelmat. Minulla on auto joka Suomessa on tyyppikatsatettu 3500kg Sama auto samoilla varusteilla on Ruotsissa ja Saksassa tyypitettu 4200kg. en olisi itse huomannut ,mutta kolleega Ruotsista osti samaa vuosimallia ,tarkistimme renkaat ja kaiken muun olennaisen . Ja eikö konehuoneesta löytynyt metallinen lappu runkoon niitattu 4200kg .tarkistus tehtaalle automyyjän avustuksella . Vastaukseksi saimme että valmistamme pohjoismaihin samoilla varusteilla .Maat voivat tyypittää kantavuutta pienemmäsi jos haluavat. Saksassa kukaan ei vain osta sellaista autoa.Että näin Saksassa .Mutta kun on tyypit 3500kg saa B-kortilla ajaa. Ruotsin sääntö on että jos on kortti hankittu 1996 tai aikaisemmin saat ajaa 4500kg ajoneuvoa.

Tapani Pokkinen 24.04.2022 14:06

1979 ajoin Hesperiankadun Saharin autokoulussa C-kortin enkä ole huomannut siinä mitään ongelmaa matkailuautoa kuljettaessa.
Toki lentokonetta tahi helikopteria sillä ei saa aja, ei edes täysperävsunuja tai linjaliikenteessä olevaa linja-autoa.
Laki, asetus tahi muunkaan säännön noudattamisessa ei ole ollut ongelmia
Ylinopeusakkojaan ei ole liiemmin tullut kun jo siellä autokoulussa kertoivat jännän jutun.
Sinne tien laitoihin on ripoteltu sinne tänne sellaisia pyöreitä tauluja ja niissä on numeroita. Ne tienvarren numerot kun kohdistaa koelaudan vastaaviin niin ähäkutti, Reinikainen saa pitkän nenän.

Sitä vaan olen ihmetellyt kun ainakin tässä Oulun ja Kemin välillä on laitettu niitä valokuvalaitteita joidenka pitäisi ottaa potretti silloin kun ajoneuvon nopeus ylittää sallitun, niin ne tolpat kuvaavat väliin silloinkin kun ajoneuvon nopeus ei varmasti ylitä sallittua?
Ikinä ei ole toki niistä muistutusta tullut?

Reijo Koski 24.04.2022 18:23

"Sitä vaan olen ihmetellyt kun ainakin tässä Oulun ja Kemin välillä on laitettu niitä valokuvalaitteita joidenka pitäisi ottaa potretti silloin kun ajoneuvon nopeus ylittää sallitun, niin ne tolpat kuvaavat väliin silloinkin kun ajoneuvon nopeus ei varmasti ylitä sallittua?
Ikinä ei ole toki niistä muistutusta tullut?"

Valvotaan turvavöiden ja kännykän käyttöä, kertoi eräs poliisi kun asiaa kysyin.

Reijo Koski 24.04.2022 18:25
Markku Hämäläinen

On myös eroa puhutaanko kokonaispainon ylityksestä vai ylikuormasta.
Valitettavasti Kaarina ei ole enää täällä kirjoittamassa, mutta muistaakseni heitä sakotettiin nimen omaan ylikuormasta Ruotsissa.

Mitä eroa on kokonaispainon ylittämisessä ja ylikuormassa?

Markku Hämäläinen 24.04.2022 20:35
Reijo Koski

Mitä eroa on kokonaispainon ylittämisessä ja ylikuormassa?

Jos auton kantavuus on esim. 350 kg ja kokonaispaino 3500 kg on 70 kg ylitys 20 % ylikuormaa, mutta vain 2 % kokonaispainon ylitys.

Tapani Pokkinen 24.04.2022 21:23

Monen auton kantavuutta voi nostaa.
Samoin on melko yksinkertaista ostaa auto jossa on valmiiksi kantavuutta.
Samoin ei tarvitse olla mikään järjenjättiläinen, että saa kantavamman kortin.
Ja toiseksi se ei edes oikein maksa mitään.
Mikä tässä on niin vaikeaa,?
Voi ÄITI.

Jukka Harjulampi 24.04.2022 23:12

Kannattanee tarkistaa ajo-oikeus ennenkuin lähtee siirtelemään C kortilla linja-autoa. Lienenkö väärässä ?

Toivo Koistinen 25.04.2022 06:27

Ennen sai tyhjää linja-autoa, ja tyhjää rekka-autoa ajaa Ckortilla, mutta sekin on muutunut, että vain määrätyissä tapauksisa saa tyhjää onnikkaa siirrellä C kortilla.
Nuo matkailu linjurit on rekisteröity kuorma-autoiksi, ja niitä saa ajaa C kortilla.
Saa nähdä kun autojen koot kasvavat, koska EU harmonisoi kortit sopiviksi, kuten se harmonisoi sen lain jota Suomi ajoi, että pienet henkilöautot saa muuttaa mopoautoiksi, ja kielsi sen lain Suomelta.
Tp

Markku Hämäläinen 25.04.2022 09:44

Eiköhän suuri osa linja-autoista rakennetuista matkailuautoista ole rekisteröity M1 autoiksi.
Osa on edelleen busseja, mutta se vaatii D tai D1 ajokorttia.

Markku Hämäläinen 25.04.2022 09:44

Eiköhän suuri osa linja-autoista rakennetuista matkailuautoista ole rekisteröity M1 autoiksi.
Osa on edelleen busseja, mutta se vaatii D tai D1 ajokorttia.

Jukka Harjulampi 25.04.2022 11:22

Näin varmaankin on. Kuorma-auto vaatii tietyn osuuden tiloista tavaratilaksi.

Reijo Koski 25.04.2022 18:29
Markku Hämäläinen

Jos auton kantavuus on esim. 350 kg ja kokonaispaino 3500 kg on 70 kg ylitys 20 % ylikuormaa, mutta vain 2 % kokonaispainon ylitys.

No se ei kyllä mene ihan noin, kun virallisesti lainsäädäntö ei tunne käsitettä "kantavuus", vaan ainoastaan omamassan ja koonaismassan.
Ylikuormamaksu taas kirjoitetaan vain tavaran kuljetukseen tarkoitetuille ajoneuvoille ja perävaunuille, eli se ei koske matkailukulkineita lainkaan.
Ylikuorma sakkona tunnettu rangaistus -jonka matkailuajoneuvokin voi saada- on tieliikennelain mukainen rangaistus ajoneuvon suurimman sallitun akseli- tai kokonaismassan ylittämisestä.
YlikuormamaksulaIn mukaista maksukynnyksen ylittymistä tarkastellaan ensin prosentteina ajoneuvon suurimpaan sallittuun kokonaismassaan. Jos akselimassa ylittyy yli 10 %:lla tai kokonaismassa yli 5 %:lla, aletaan laskemaan em. maksukynnyksen ylittävien kilojen mukaista maksua, jossa "kilohinta kasvaa" ylityksen kilomäärän kasvaessa.
Eli missään vaiheessa ei tarkastella omamassaa tai "kantavuutta", vaan ainoastaan rekisteriotteeseen merkittyä suurinta tieliikenteessä sallittua akseli- tai kokonaismassaa.

Markku Hämäläinen 25.04.2022 20:31

Reijo. Tuo ylikuorman tulkitseminen riippuu maasta ja se vaihtelee maittain.

Reijo Koski 25.04.2022 21:39
Markku Hämäläinen

Reijo. Tuo ylikuorman tulkitseminen riippuu maasta ja se vaihtelee maittain.

Juuh, tämä minun tietopläjäys koski Suomen lainsäädäntöä, mutta aikoinaan (30 v. sitten) ulkomailla raskaalla kalustolla ajellessani, verrattiin sielläkin punnittua painoa suurimpaan sallittuun. Toki saattaa olla ollut silloinkin eri määräykset näille "höpömökeille".

Markku Hämäläinen 25.04.2022 21:51

Asenne eri maissa myös vaihtelee.
Kun Kaarinan porukka sai aikoinaan sakot Ruotsissa, poliisi käski vain mennä keventämään auto johonkin sopivaan paikkaan, eli menkäähän siitä, kun olette jo sakon saaneet.
Saksassa kuulemani mukaan on eri käytäntö. Matka ei jatku ennen kuin auto on laillisessa painossa, näin ainakin ennen

Toivo Koistinen 26.04.2022 05:55

Niinhän se. Tosin raskaalla liikenteellä se ylikuorma on "vapaaehtoista" mutta kun noiden höpökoppien koot, ja painot ovat kasvaneet niin se hankaloittaa niiden käyttöä, eli voi sanoa lähes että pakollista ylikuormaa.
Niinno onko pakko ostaa kookas auto, mutta mukavuuden halu siinä vaikuttaa.
Olen joskus kertoillu mejänkin matkailu-uran alusta, miten hienoa oli telttaperävaunu, kun vain nosti kannen, nin teltta, ja kookas oli valmis
Eli juhlaa verrattuna teltan virittelyyn, eli muistellu, millasta olis ollu sillon vaikka se gleinbussin matka-auton esiaste, jolla sillon Saksalaiset ajeli, saatikka tämä nykynen.
Niin myös nykyään kun perhe halua auton, niin kyllä se peltikuori on pieni neljän hengen perheelle loma-asunoksi, vaikka siinä kantavuus riitää.
Muistelu, miten paikymmentä vuotta sitten näimmä nuoren parin, jolla pieni lapsi, ja koira, ja matka-autona pieni tojotan hiace, ja se onnellisuus mikä heistä paistoi.
Mitähän heille kuuluu nyt, ja millä matkailevat he nyte
Ruokahalu kasvaa syyesä, ja ellei kasva, niin myyjät kasvatta erilaisilla sisustus krumeluureilla, non tietysti ne nosta painoa.
Tp

Seppo Lokasaari 26.04.2022 21:31

Eipä tuo kortin korotus kovin kallis homma olisi jos siihen olisi tarve.

Teoria- ja ajotunnit
C1-kurssilla opetukseen kuuluu kaksi 45 min teoriatuntia ja kolme 50 min ajo-opetustuntia. Kurssille osallistumiseen vaaditaan B-kortti ja 18 vuoden ikä.

C1-kortilla saat ajaa kuorma-autoja ja muita ajoneuvoja, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg ja enintään 7500 kg. Niissä voi olla kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle hengelle. Samaten voit ajaa ajoneuvoyhdistelmiä, joiden vetoauto kuuluu edellä mainittuun ryhmään ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enimmillään 750 kg. C1-kortti vaaditaan myös esim. ambulanssin kuljettamiseen.

C1-luokka

2 tuntia teoriaopetusta
3 tuntia ajo-opetusta, à 50 minuuttia
Oppimateriaali
Auton käyttö tutkinnossa

Hinta 480€

Muut maksut
(Ajovarmalle) ajokorttilupamaksu 39 €, teoriakoe 40€ ja ajokoe 112 €

Markku Hämäläinen 26.04.2022 22:20

Itse luovuin C-kortista tarpeettomana.
Uusin kerran täytettyäni 70 vuotta, mutta kun se pitäisi uusia 2 vuoden välein, aloin miettimään koska viimeksi olin tarvinnut sitä, se oli 2013 kun vein pojan muuttokuorman Saksaan, sitä ennen oli tainnut kulua edellisestä kerrasta parikymmentä vuotta.
Nykyinen matkailuauto taitaa olla meillä lajinsa viimeinen.
Jos uusimme auton ei pihaan kuitenkaan sovi isompi.

Kauko Keränen 27.04.2022 09:23

Kiitos Markku mietteestä. Minulla reilun vuoden päästä 70v ja en tiennytkään että 2 vuoden välein pitää uusia.
Eli teen saman sitten kun aika tulee.

Markku Hämäläinen 27.04.2022 10:18

Kannattaa jättää ABE, kun se E ei vaikuta uusimisväliin.

Toivo Koistinen 27.04.2022 11:20

Tuleekohan se sitten 80 iässä jokakortille kahen vuuen välein lääkärin tarkastus.
Tosin mulla on tuo kirkonkylän tohtori hoksinnu että jokavuos kun kaakkupäivä lähenee ( Kyntilöitä ei kannata puhaltamissiin, on liian kallista laittaa niin iso paakkelsssi, että mahtuvat ) komentaa laporatooriin vampyyrin kynsiin, ja sitten puhutteluun.
Siinäpä se korttiasiakin hoituu, eli annan olla siihen astikka kun kuorivat pois aakkoset, ja kahtovat että ei tuota käppänää kannata irti päästää ominpäin.
Sei kuule eikä nää, eikä käsitä misson menosa, niin ajakoot mopolla.
Tp

Toivo Koistinen 28.04.2022 06:40

Vielä painoista, kun kahtelin akkunaostoksila noita usia autoja. Näytti paljolti olevan puoli-indekroituja pituudeltaan 7,5 metrin luokasa olevan paainot sinä 2900- 3000 kilon huiteilla.
Nykysin nuorempi polvi on iso kokoista , nin nelihenkinen perhe painaisiko 250 kilon huiteilla. Sitten vesihuolto 100 kilon huiteilla
Siinähän se on sitten mitä muuta varaa on mukaan ottaa.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.