Matkailuautolla Marokossa

LAAKKONEN MARTTI J 09.07.2006 11:01

Viisi talvea olemme matkailuautolla reissanneet Espanjassa ja Portugalissa vuosittain 6-7 kk. Viime talvena päätimme kuitenkin lähteä käymään Marokossa. Ruotsinsuomalaiset rutuystävämme Toini ja Pekka Ojala saivat houkuteltua meidät mukaansa. Molemmilla omat m-autot.

Pari kuukautta Fuengirola Campingilla vietetyn ajan jälkeen lähdimme 28.11.05 ajelemaan kohti Tarifaa. Sieltä laivalla Tangeriin (helppo ylitys, n 35 min). Matkan hinta 6,41 m autolle + 2 aik. meno-paluu 240 Euroa. Laivalla sai mukavasti hoitaa poliisille henkilöitten maahantuloasiat ja satamassa enää auton paperit. Se olikin aivan oma ohjelmanmeronsa. Avustajia oli liikaakin, mutta kaikki meni mukavasti. Ulosajo Tangerista Casablancan tielle oli helppoa. Halusimme edetä viivyttelemättä Agadiriin asti. Moottoritie alkaa heti Asilahin jälkeen. Hyväkuntoinen tie. Moottoritiellä liikkuu autoja myös ihmisiä, aaseja, kameleja ym. kulkijoita pitkin ja poikin tietä. Yövyimme Casablancan Shellin parkissa. Se on matkaajien suosima yöpymispaikka. Alue tuli täyteen jo hyvissä ajoin illalla. Ravintola, WC ja suihkut löytyvät. Alueella on vartija läpi yön. Aamulla annoimme hänelle muutaman euron.

Maaseutu ja pienet kylät sekä iloiset ja ystävälliset ihmiset kylissä ja tienvarsilla oli meille mielenkiintoinen kokemus. Matkanvarren tapahtumista voisi kirjoitetlla enemmänkin, mutta jätän sen mahdolliseen toiseen kertaan. Leiripaikkamme Camping AAtlantica Park on 25 km Agadirista rantatietä ylöspäin. Alue on uusi ja hyvä alue. Meidän siellä olessa alueella oli 1 v. juhlat. Enimmillään suomalaisia rutuja oli alueella samaanaikisesti kymmenkunta. Atlantica Parcin ja Agadirin välissä on Camping alue Tarhazoute "Takasuti" kuten tapana oli sanoa. Sielläkin oli muutamia suomalaisia. Agadirin Campingilla oli neljä suomalaista karavaanaria, joista ainakin kaksi oli rutuparia. Heidät tapasimme muutaman kerrankaupungilla myöhemmin. Rannoille ei enää saanut mennä yöpymään. Siksi kaikki Campingit olivat lähes täynnä vuoden alussa. Olimme Marokossa n.2,5 kk ja ssinä aikana liikuimme omilla autoillamme Tiznitissä, Gouliminessa (n. 200 km etelään Agadirita) ja Aidi-ifnissä Atlantin rannalla. Tiznitissä tapasimme 89 v. m-autolla yksi liikkuvat, Rotsissa asuvan suomalaisen Adolfsonin. Hän kertoi elevansa 28.kertaa Tizintissä talvikuukaudet ja tulevansa vielä, jos vain terveys kestää. Reissatessa yövyimme aina leirialueella. Kamelimarkkinat , kuumat lähteet ja erilaiset Shoukit tuli käydyksi. Vuokrasimme nyös pikkuauton kuukaudeksi, jolla liikuimme maaseudulla, vanhoissa kaupungeissa, palmukeitaissa ja sellaisissa paikoissa joihin ei ollu mielekästä mennä isolla autolla. Kilometrejä kertyi vuokra-autoonki n 3000 km.

Presidentin vaalien äänestyksen kävimme molemmilla kerroilla suorittamassa Agadirin Suomen kunniavarakonsulaatissa. Näillä käynneillä tapasimme myös Marokossa asuvi suomalaisia ja tietenkin muita rutuja. En käy kertomaan yksityiskohtia enempää sillä pitäähän sitä jäädä jutun juureksikin, jos joku kiinnostunut sattuu Hartolassa jututtamaan. Paluumatkan teimme rantatietä pitkin Casablancaan saakka. Sieltä tuttua reittiä Tangeriin. Päivä Tangerin satamassa laivaa odotellessa oli mielenkiintoinen. Saimme seurata sataman touhuja läheltä. Sekin olisi oma tarinansa.

Meille jäi Marokosta miellyttävät muistot. Tapasimme vai rehellisiä ja auttavaisia ihmisiä (kuten poliisin, joka ei meikäturistia sakottanut vaikka olin auton pysäköinyt väärin ja auton pyörään oli laitettu rautakenkä ).

Ainakin minä ja vaimoni menemme vielä toistekin Marokkoon. Marokko on mielestämme mielenkiintoinen maa. Seuraavalla kerralla kiertelemme enemmän ympäri maata. Marokossa on lämpöä riittämiin ja sade ei meitä häirinnyt.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.