Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Matkailu asautolla esim itävallassa yli 6kk

Ilkka Vänttinen 28.4.2026 10:20

Miten olette asuneet eu maissa enemmän aikaa esim yli 6kk täytyykö käydä välillä käydä suomessa ja samoin auton katsastus vuoden sisällä suomessa. Kokemuksia kaipailen.

Petteri Haverinen 30.4.2026 17:21

Jos reissaat Eu:n alueella, etkä ole yhdessä maassa yli 3 kk jaksoa, niin
Kela ja sosiaaliturva
Jos olet poissa Suomesta yli 6 kuukautta, se voi vaikuttaa oikeuteen kuulua Suomen sosiaaliturvaan.

👉 Kela ohje:

Yli 6 kk oleskelusta pitää tehdä ilmoitus
Kela arvioi, säilyykö oikeus etuuksiin (esim. sairaanhoito)
Ratkaisu riippuu mm. siteistä Suomeen (vakituinen asuminen, työ, jne.

Matkavakuutus on voimassa yleensä vain 3 kk kerrallaan…
Auton katsastus sitten, kun palaat Suomeen. Ei ulkomailla tehty katsastus tietenkään kelpaa Suomen Trafille…
muokattu: 30.4.2026 17:23
Ilkka Vänttinen 30.4.2026 19:30

Kiitos Petteri tiedoista, taitaa olla parasta ettei ole yli 6kk kertallaan eo matkoilla

Petteri Haverinen 1.5.2026 07:12
Ilkka Vänttinen

Kiitos Petteri tiedoista, taitaa olla parasta ettei ole yli 6kk kertallaan eo matkoilla

En tiedä, mikä taho pystyy seuraamaan missä milloinkin ja kuinka kauan, kun Eu:ssa ollaan. Vapaa ihmisten liikkuvuus. Aikoinaan tuli Kelalta kirje, että on pudonnut pois heidän turvan piiristä, kun olin pidemmällä pätkän uökomailla töissä.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin lentää välillä Suomeen, tuon 6 kk aikarajan sisällä. Jättää matkavehkeen säilytykseen siksi aikaa.
Matkavakuutus yli 3:ksi kuukaudeksi on hieman hankalampi asia. On yleensä hinnoiteltu hyvin.

Kari Rautiainen 1.5.2026 08:58

Deadlines

The application for the ‘residence card’ must be submitted within four months of arrival in Austria. The application for the issuing of the ‘permanent residence card’ must be made before the expiry of the validity of the ‘residence card’.

Petteri Haverinen 1.5.2026 09:30
Kari Rautiainen

Deadlines

The application for the ‘residence card’ must be submitted within four months of arrival in Austria. The application for the issuing of the ‘permanent residence card’ must be made before the expiry of the validity of the ‘residence card’.

Ehkä noinjos on paikoillaan yhdessä paikassa tulee tehtäväksi ja samakuvio on muissakin Eu-maissa. Mut kun on liikkuu, niin on vähän vaikea seurattava… rajoillahan ei ole mitään tarkastusta…


Tekee välillä käynnin naapurimaassa, niinkuinThaimaassa asuvat suomalaiset ns Visarunin naapurimaahan…
muokattu: 1.5.2026 10:42
Kari Rautiainen 1.5.2026 15:46

Se ei pelkkä käynti naapurimaassa ihan riitä.

Petteri Haverinen 1.5.2026 17:44
Kari Rautiainen

Se ei pelkkä käynti naapurimaassa ihan riitä.

Miksei riitä? On yön tai kaksi ( kuitit talteen)

Kari Rautiainen 1.5.2026 18:35

En jaksa kaivella itävallan tietoja, mutta joka maassa on erilaisia tapoja laskea maassaolemista. Jossain lasketaan päiviä yhteen ja missä mitenkin. No espanjan tiedän kyllä, ja parin päivän retki ranskaan ei muuta mitään.

Kari Rautiainen 2.5.2026 09:00

Nää on näitä. Kalenterivuoden aikana kun olet maassa 183 päivää niin verotus siirtyy siihen maahan. Myös auto pitäisi rekisteröidä sinne. 3kk kohdalla pitäisi kyllä jo ilmottautua maahan.

Mutta tämä on tietysti ihan omassa seurannassa kun ei mitään ole mistä viranomainen seurailisi autossa asujaa.

Petteri Haverinen 2.5.2026 09:21

Miten tuo käytännössä menee Espanjassa? Jos olet reissussa siellä yli 3 kk, mut et ole samalla campparilla, vaan liikut? Osoite?
Taitaisi olla ”viisain” ajella välillä Kreikkaan , olisi alle puolivuotta pois, mut Suomen kelan mukaan olet ”ulkosuomalainen”..vai riittääkö se, jos Suomessa on vielä oma asunto, minne on myös ns kirjat?

Kari Rautiainen 2.5.2026 16:45

Ei sillä väliä oletko yhdellä vai useammalla kämppärillä. Maassa oleminen on se mistä kyse. Se on sinun velvollisuutesi ilmoittaa kun rajat, 3kk, 6kk, tulee vastaan. Täytätkö velvoitteesi? (Minä en)

Petteri Haverinen 4.5.2026 14:02

Tässä vielö Kelan sivusto, josta voi tarkemmin
katsella ohjeita;
https://www.kela.fi/elake-suomesta-ulkomaille

Kari Rautiainen 4.5.2026 22:02
Petteri Haverinen

Tässä vielö Kelan sivusto, josta voi tarkemmin
katsella ohjeita;
https://www.kela.fi/elake-suomesta-ulkomaille

Justiisa. Eläkkeen osalta juuri näin.

Kari Rautiainen 4.5.2026 22:02
Petteri Haverinen

Tässä vielö Kelan sivusto, josta voi tarkemmin
katsella ohjeita;
https://www.kela.fi/elake-suomesta-ulkomaille

Justiisa. Eläkkeen osalta juuri näin.

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.