Liikennesäännöt Englannissa

HYTTILÄ ESKO O 14.03.2007 21:26

Onko oikeata tietoa kuka väistää ja ketä. Yleensä pyrin kyllä väistelemäänkin, mutta tieto helpottaa tai luo tuskaa :D

RAUTIAINEN KARI 14.03.2007 22:22

Siinä maassa on kaistalle maalattu valkonen viiva poikittain sille joka väistää. Jollei viivaa ole niin sitte tuurilla.

GRÖNLUND JORMA A 15.03.2007 00:36

Tuo viivahan on täällä meilläkin, mutta lumikelillä se on piilossa lumen ja jään alla.

GRÖNLUND JORMA A 15.03.2007 01:14

Voiko tuon selvemmäksi liikennejärjestelyt enää mennä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon)

Tuossa sivun alareunassa on lisäselvityslinkkejä. Kuinkahan suo keepeeässä tuosta selviää vaikkapa jaanapelkosen äänellä, kun täräytät tuohon kaape-rojaalilla. Pitää muistaa se vasemman kaistan käyttösuositus myös englannissa (c;

HYTTILÄ ESKO O 15.03.2007 08:36

Tuo ympyroiden kuningas on vanha juttu. ps kommunistit osaa ajaa hyvin enklanniss, ne kulkee aina vasemmalla.

VARIS VESA 15.03.2007 11:18

Ainakii minuu helpotti kovasti se kun muisti aina katsoa ensin siihen toiseen suuntaan kuin mihin Suomessa on tottunut ensin kattelee.

RAUTIAINEN KARI 15.03.2007 17:00

Oon muutes ajanut tossa ympyrässä. Eksoottinen keksintö. Meinas maalaispoika hämmästyä.

JUVONEN ESKO 15.03.2007 18:36

Pari asiaa joista me suomalaisetkin voisimme ottaa opiksi. Vaikka Englanti on hyvin takapajuinen maa, niin silti liikenteessä ollaan hyvin kohteliaita. Jos risteysalueen jälkeen tai isommalle tielle tultaessa liittymästä supistuu toinen kaista pois niin siitä mennään aina vetoketjuperiaattella, samoin kuin ruuhkaliikenteessä. Kohteliaasti sen annetaan mennä ensin jolta kaista supistuu. Liikennevalot ennen ympyrää saattaa olla vain jalankulkijoiden päästämiseksi, sillä heti valojen jälkeen ympyrässä oikealta tulevaa on väistettävä. Vihreä valo ei poista sinulta väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrä voi olla vain 2 metriä halkaisjaltaan katuun valkoisella maalattu ja niitä voi olla 2 vieräkkäin ja kaksi peräkkäin, niitä sitten pujotellaan ja väistetään sääntöjen mukaan. Samoin voit huomata varoituskolmion vierekkäisellä tiellä ennen ympyrää, mutta ei se tarkoita että sen tulisi väistää jos se tulee oikealta. Se on vain jonnkinlainen huomiomerkki.

Politiikka vertaus jo tuli esiin edellisissä kommenteissa. Eka päivänä onkin hyvä muistaa liikenne sääntö risteyksissä. Vasemmalla kun ajetaan niin risteyksessä "pieni kaarros vasemmalle ja iso kaarros oikealle".

Navikointilaitteista on hyötyä risteysajossa. Ilman sitäkin pärjää. Jos kiertää isoa ympyrää esim 3 varttia niin rohkeasti vain keskimmäiselle kaistalle. Kohtelias liikenne päästää sinut varmasti pois, ja yleensä siitä tuputetaan asteittain ulospäin ennen risteyksestä poistumista. Vilkku vain päälle ajoissa. Jos ei onnistu niin jatketaan kierros tai pari lisää.

RAUTIAINEN KARI 15.03.2007 19:29

Juu, näin se menee. Tärkeetä on englantiin rantautuessa siirtää kelloa 15 vuotta taaksepäin.

HYTTILÄ ESKO O 15.03.2007 20:49

Onko toimiva, sekamelska vai toivottomuus. Ts meneekö jonoissa koko vai osapäivää ? Matka-aika kesäkuun alkupäivinä.

RAUTIAINEN KARI 15.03.2007 21:06

Ei kesäkuu paha. Paitsi perjantai ja sunnuntai.

Toi on aika kliffa toi Princess of Scandinavia lautta Gothenburgista 25 tuntia NewCastleen. Kyllä se doverin ajo yhteen suuntaan riittää.

Sitähän vois tehä sellasen retken että Newcastleen ja siitä maan poikki Walesiin, siitä tiputtelee pikkuhiljaa etelään ja doveriin lautalla. Jos ei koukkaile scotlantiin joka on ihan upeeta seutua. Tai jos aikaa on niin miksei kato lautanpätkää Irlantiin ja seikkaile siellä jonkinaikaa. Mä yhellä reissulla vuokrasin keskeltä Irlannin maaseutua, Multyfarnhamista talon kaheksi viikoksi ja oli hienoo hommaa. Lähin naapuri oli 600 vuotta vanha luostari. Munkkien kanssa pelattiin futista niityllä. Ja juotiin kaljaa. Ja hyvää sellasta.

HYTTILÄ ESKO O 15.03.2007 22:01

http://www.dfds.se/DSW/SV/TimeTable/ Lopetti männä syssynä, kuulema.v...tu Varasin ja maksoinkin Bergen -Newcastle, sitten tuli maili jotta muutama lähtö peruttu, maksoivat homman takaisin. Nyt mennään eestaasdoveria. kele......na. vetti. jne onneksi sieltä saa Larsenin sukulaisvesiä.

No ei anneta pilata lommoo, jos enklannissa sataa, sieltä pääsee poiskin, jos ei erehdy siihen Roundaboutiin ajelemaan loppulomaksi.

RAUTIAINEN KARI 16.03.2007 15:44

No perke... se vaan oli vikkelä paatti se Princess..

Mutta ajaa Bergenistä muitakin lauttoja NewCastleen. Ja Gothenburgista.

Se magikki on kätevä paikka jäädä pyörimään. Kun kyllästyttää jotain sivuympyrää se myötäpäivää ajelu niin voi välillä kävästä keskiympyrässä muutaman kierroksen vastapäivään.

TENHUNEN JUKKA 19.03.2007 16:53

Mukava pointti on myös se, että kun olet ohittanut hitaamman ajoneuvon tai sinut ohitetaan (yleensä ajoneuvo yhdistelmä, rekka tn) on antaa pieni valojen väläytys ohittaneelle rekalle tai bussille siitä, että voi turvallisesti palata omalle kaistalleen takaisin, tai että sinä olet sopivan matkan päässä ohitettavasta jolloin voit palata takaisin kaistalle eikä tarviste miettiä sitä jotta onkohan se vaununperä nyt tarpeellisen matkan päässä takana tulevan konepellistäJ.T

RAUTIAINEN KARI 19.03.2007 19:01

Joo, tota ne harrastaa keskemmälläkin eurooppaa, ja on tosi kätevää. Saksan paanoilla rekkojen seassakin se on enemmän sääntö kun poikkeus että merkki annetaan heti kun on 2m rakoa vaunun perseestä rekan keulaan. Ja toimii komeesti.

HYTTILÄ ESKO O 19.03.2007 20:11

Veit sanat suustani,toivottavasti ne käyttää tuota Englannissakin.

RAUTIAINEN KARI 19.03.2007 20:50

Käyttää ne. Moottoriteillä hyvinkin ja muualla tuskin paljon ohitteletkaan.

Se on kiva ajella niin että istuu siellä ojan vieressä ja kyselee vaimolta että olisikos siellä tilaa ohitella.

Ja saatana kun meno on hidasta kun engelsmanni se rakastaa noita ympyröitä.

BRUUN EERO 19.03.2007 22:02

Mielenkiintoista tosiaan on se ohittaminen kaksikaistaisilla teillä, ja moottoritielle tulokin tuo uuden vaikeuskertoimen Saksan autobahnaan verrattuna. Varsinkin kun tulee huoltoaseman pihasta nelikaistaiselle "ei-moottoritielle", jossa kiihdytyskaista puuttuu kokonaan ja liikennettä riittää. Ne ympyrät ovat ihan sujuvia, mutta Manchesterin pohjoispuolen ympyrät moottoritieltä kaupungin keskustaan ovat turhankin vauhdikkaista, onneksi nopeat väistävät hitaita. Tuo engelsmannien oikeanpuoleinen ratti on loppujenlopuksi järkevä, oikealta tulevaa pitää (Englannissakin) väistää eikä siinä silloin ole kenenkään pärstä välissä.

RAUTIAINEN KARI 20.03.2007 12:28

Ei mulla ainakaan ole isompaa ongelmaa ollut ajella vasemmalla puolella. Mutta sitten kun tulee pois niin on helppo hölmöillä. Kerran kun olin ajellut 3 viikkoa Irlannissa ja englannissa niin sitte lautalla Ruåtsiin, ja samana päivänä kolme kertaa lähin ihan sujuvasti vasenta kaistaa ja ei kun perkele volvoa tulee vastaan ja silleen. Ote vissiin herpaantuu kun ei tartte olla tarkkana. Mutta siis ongelmat alkoi vasta kun tuli sieltä pois.

PUTTONEN MATTI 21.03.2007 15:27

käytännössä 19 risteystä 20:stä on ympyröitä ja ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus. Ongelmia vasemmalla pysymisessä oli lähinnä kun aamulla lähti pihasta liikkeelle vähäliikenteiselle tielle, jolloin tuli ajettua oikean puoleiselle kaistalle. Samoin jos joutui jossain syrjäkylillä tekemään U-käännöksen harvaanliikennöidyllä väylällä, niin saattoi käydä niin että matka jatkui väärää puolta. Toki yllämainitut esimerkit koettu prätkän selästä, oiskohan matkailuautolla eritavalla?

KORHONEN KARI 21.03.2007 17:14

Kävin männävuosituhannella kahteen otteeseen Englannissa,etelässä omalla autolla ja kyllä passas.Taksikuski kertoili syitä tähän helvetinmoiseen ympyröitten määrään;oli stop-merkkiä ja valoja ja vaikka mitä risteyksissä mutta vasta ympyrä ratkaisi ongelmat!Kylhän sen ymmärtäis et pikkukylissä ja silleen on ympyrät mutta kun moottoritielläkin !!Ajat 120 ja olo tyytyväinen niin eiköhän kohta taas jarrua!!Uus kaasutus ja taas jarrua!!!Aivan älytöntä polttoaineen tuhlausta näitten roundabouttien vuoksi!Tämä sama lääke on tullut myös kotoisaan Suomeenkin,eläköön!Onneksi ei vielä moottori-,moottoriliikenne- teille!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.