kumpi tie

HAATAJA LASSE ERKKI 27.01.2008 11:21

Late tässä kyselee,minkä lainen on salzburgin solan kautta ajo verrattuna innsbrugin kautta italiaan.Olen kerran ajanut innsbrugin kautta gardalle,ei metriäkään moottoritietä.

SALO SIMO 27.01.2008 11:32

Molemmat moottoritiet ovat erittäin hyväkuntoisia ja nopeita päästellä.Saltzburgista etelään on kauniimpi. Innsbrukista etelään tylsä tie maisemiltaan, viimeistään Trentossa pois moottoritieltä.

JANHONEN MATTI 27.01.2008 12:08

Tuosta Innsbrukin kautta Gardalle ajamisesta lienee jo aikaa. Innsbrukista Brenneroon ja siitä etelään on hyvä moottoritie ollut jo pitkään. Tie on maksullinen. Itse en tosin sitä käytä vaan ajan aina sitä vanhaa solatietä, joka on nykyisin ihan hyväkuntoinen ja "moottoritieränniä" mielenkiintoisempia.

NYMAN MATTI OLAVI 27.01.2008 12:47

Terve Molempien kautta saa ajaa koko matkan moottoritietä. Salzburgin kautta tunneleita enemmän, molempien kautta upeat maisemat. Muistaakseni Itävallan moottoritiemaksun lisäksi Insbruckin jälkeen pätkä lisämaksullista moottoritietä. Salzburgin kautta tunnelimaksut. Italian puolella maksulliset moottoritiet, maksut ei ole kummosia, molemmat reitit ovat todella tasokkaita ja hyviä ajaa. Insbruckin kautta mennessä mäki on vähän jyrkempi Brennerin solan kohdalla. Mielikuvaksi jäi, että rekkaliikenne oli vähäisempää Salzbugin kautta. T. Matti

KOIVISTO ARI 27.01.2008 22:44

Me olemme menossa Gardan suuntaan Innsbruckin kautta. Takaisin Venetsiasta lähdön jälkeen ajattelimme ajaa Grossglocknerstrassea Zell Am Seehen. Mitä mieltä olette, taipuuko 7m auto niissä mutkissa vai pitäisikö valita helpompi, mutta ei niin kaunis reitti?

Ari

JANHONEN MATTI 27.01.2008 23:08

Tie käy korkeimmillaan 2505 metrissä mutta kyllä siellä seitsemän metrisellä ja pidemmälläkin ihan hyvin pärjää. Taitaapa olla alppisolateistä tuo 2505 metriä olla kolmanneksi korkein. Tie on itseasissa aika hyvä, joskin tietysti mutkainen ja nousut aika jyrkkiä paikoin. Ajoin tien pari vuotta sitten äitienpäivänä ja silloin siellä Hoctorin tunnelin tienoilla oli vielä paikoin 3-4 m korkeat lumivallit mutta itse tie oli sula. (+4C) Saahan siellä rattia vääntää ja joskus jopa peruutuspeilistä katsoa ketä tulee vastaan mutta kyllä näkymät vaivan palkitsee.

TENHUNEN KYÖSTI 28.01.2008 12:28

Arille. Viime kesäkuun puolivälin paikkeilla ajelin etelän suunnasta Grossglocknerin yli Hochalpenstrassea pitkin Zell am Seehen. Tie on hyvä, mutta mäkinen ja mutkainen, kuten tuossa joku totesikin. Aber,es lohnt sich!, jos varsinkin kirkas sää suosii. Autoni on tosin vain 5 m pitkä, mutta varmuudella voin sanoa, että 7 metrisellä onnistuu varmasti. Ainoa pieni varjopuoli on tuo suht´korkea hinta joka mainitusta tiestä peritään, ajatpa sitten kummasta suunnasta tahansa. Muistaakseni meidän autosta perittiin 28 euroa. Mutta kyllä kannattaa se maksaa. Harvoin maailmassa sillä hinnalla saa sellaiset maisemalliset elämykset. Ja kun olet jo sitten aikanaan siellä niillä kulmilla, älä jätä väliin. Tuo reitti on caravaanarin must. Tervehtien Kyösti.

KOIVISTO ARI 28.01.2008 12:56

Onko tuolla tiellä muuten paljon pyöräilijöitä liikkeellä? Viime kesänä henkilöautolla ajoin Sveitsissä Sustenpassin vuoristotietä (Innertkirchen - Wassen) ja siellä ainakin pyöräilijöitä sai varoa paljon enemmän kuin autoja. Saattoi tosin juuri meneillään oleva Ranskan ympäriajo innoittaa kaikki pyöräilijät lähtemään vuoristoteille. Osalla meno oli aika epävakaata kun pitkiä ylämäkiä polkivat ja heitä sai todella varoa.

Ari

HÄLVÄ TEUVO 28.01.2008 13:33

Olen kerran ajanut tien pohjoisesta yli Lienziin. Tosin siis vuosia sitten ja henkilöautolla. Maksoi muuten silloin (1986) 60 Fim eli n. 10€. Onpa hinta kohonnut. Mutkat olivat numeroidut, taisi olla liki sata. Pyöräilijöitä silloin ei ollut, tie niin järkyttävän mutkainen ja pakoin jyrkkä, että taitaa olla huono homma fillarilla. Sveitsissä on paljon enemmän harrastajia ja kilpatalleja. Eiku sekaan vaan. On eräs hienoimmista alppiteistä.

TeeHoo

KUKKONEN ESA 28.01.2008 15:17

Tervehdys Ari! Olemme ajaneet ko. tien kolmasti ja suosittelen ehdottomasti. Aja ehdottomasti juuri tuo itäisempi reitti, joka vie suoraan Zell am Seehen. Läntisempi meneee korkeimman kohdan tunnelissa ja ei ole niin komia kuin tämä itäisempi. 2006 kesällä ajoimme viimeksi itäistä reittiä ison bussin perässä ja hyvin sekin näytti taipuvan. Olemme nähneet siellä myös asuntovaunuja, eikä niilläkään ollut ongelmia. Meidän silloinen auto oli 6,75 m pitkä, nyt on 6 m teräskoppa. Polkupyöriä saattaa olla jonkin verran, mutta ei haitaksi asti. Tarkoitus on ensi kesänäkin tulla Italiasta ko.reittiä Alppien yli, on se niin vaikuttava, vaikka maksaakin tuon vajaat 30 ekee. Luonnikasta matkaa terv. Esa

HAATAJA LASSE ERKKI 28.01.2008 16:04

mistä mihin tämä zell am seenkautta kulkeva tie menee.Saksan puolelta ,mistä ja Italian puolelle,mihin

KUKKONEN ESA 28.01.2008 16:49

Mie olen ajanut Saksasta nähden kolmeakin eri reittiä: 1.Munchenista etelään a 8:a, 318 ja 307/169 Zelliin ja siitä Gerloksen kautta Krimmlin vesiputouksille( suosittelen!) tie 165 Mittersilliin ja Bruckiin ja sitten 107 Hochtorin kautta Lienziin ja Italiaan Cortinaan ja Canazein kautta Bolzanon eteläpuolelle. 2. Rosenheimin liepeiltä Kufsteinin kautta Kitzbuheliin, Mittersilliin, Bruckiin jne. Cortinasta olen jatkanut myös suoraan etelään kohti Venetsiaa. 3. Berchtesgadenista Kotkanpesältä suoraan etelään Zell am Seehen ja sieltä Bruckiin. Italiasta voi tulla myös Bolsanon pohjoispuolelta Bressanonen kautta Dobbiacoon ja sieltä Lienziin( tie s 49/e 66), mutta ei ole verrattavissa nähtävyyksiltään Canazein reittiin. Terveisin Esa

JANHONEN MATTI 28.01.2008 17:02

Avaa karttaohjelma www.viamichelin.com Kirjoita valtion hauksi Austria ja paikkakunnan hauksi kirjoita Zell am See. Kartta avautuu Zell am Seen kohdalta ja kartan zoomilla saat hyvä yleiskuvan alueesta, kaupungeista ja teistä mm. tästä kyseisestä alppitiestä.

LAINE JOUKO A 28.01.2008 23:28

Ajoimme viimeiksi kesäkuussa 2006 Salzburgin kautta.Kulkuvälineinä meillä oli yhdistelmä.Tie on moottoritietä ja hyväkuntoinen.Tunneleita on useita mutta tiellä ei ole kovin jyrkkiä nousuja.Itävallan moottoritiemaksu oli 7,60€ ja tunnelimaksut Gleinalm 7.50€ (pit.8320 m) ja Bosruck 4.50€ (pit.5500 m).Meistä tämä tie on yhdistelmän kanssa helpompi kuin Insbruck - Brenner - Bolzano reitti.Reitin valintaan tietysti vaikuttaa myös se mennääkö Italian länsi- vai itäpuolelle.Tiemaksuissa on sama kumpaa reittiä käyttää.Saksasta pääsee kyllä Italiaan ilman tiemaksujakin kun ajaa Fyssenistä (y pitää lukea saksalaisena) Fernpass-solan (kork. 1209 m)kautta.Reittiä Nassereith - Imst Landeck - Reschenpass-sola = Itävallan ja Italian rajalla.Tästä jatketaan Meranoon ja Bolzanoon.Tie on täysin ajettava yhdistelmänkin kanssa.Reitti on erittäin kaunis.Reschen-solan jälkeen Italian puolella n.20 km on Tartschin kylässä pieni sievä leirialue Zum Löwen jos on tarve yöpyä tällä välillä.Voimme suositella. terv Laineet.

LAINE JOUKO A 29.01.2008 00:02

Aja vaan Grossglocknerstrassen kautta Zell am Seelle.Auton pituus ei ole ongelma.Tie kulkee korkeimmillaan Hochtorin tunnelin kohdalla 2505 m.Olemme ajaneet reitin kumpaankin suuntaan yhdistelmän kanssa.Vetoautona maasturi.Jos autonne on vapaasti hengittävä ,niin ilmansaanti voi olla ongelma.Turboahdetulla moottorilla homma toimii hyvin.Reitti on superkaunis.Kannattaa varmistaa ennen ylösajoa,että sää on aurinkoinen.Sateella siellä ei näe sumun takia eteensä kuin muutaman metrin.terv Laineet

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.