Korkeimmat alppitiet

ANTIKAINEN ESKO 29.01.2008 09:25

Tuossa edellisessä keskustelussa arveltiin Grossglocknerin olevan kolmanneksi korkein alppitie. Moni on kysynyt myös sen ajamisen vaikeudesta. Tässä vähän lisätietoa, alppisolat kun ovat minua aina kiinnostaneet.

Tässä ovat 10 korkeinta alppien yli vievää solatietä:

http://www.quaeldich.de/Regionen/Alpen/Paesse.shtml

Hochtor = Grossglocknerstrasse. Yllätys voi monelle olla, että kymmenestä 5 on Ranskassa, vain yksi Sveitsissä. Col de la Bonnette on hieman kiistelty, sillä huipulla on ylimääräinen tielenkki, joka nostaa korkeutta hieman, mutta sitä pidetään silti eri lähteiden mukaan korkeimpana. On aika yksinäinen paikka!

Tässä taas on on luettelo 50:stä korkeimmasta alppitiestä (51). Eivät ole korkeusjärjestyksessä. Mielenkiintoista on nähdä niistä: missä maassa, vaikeusaste 1-5 (***** = vaikein), tien suurin nousuprosentti, arvioitu aukioloaika, koordinaatit ja korkeus.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,363073,00.html

Kun lukee kuvauksia muutamista tässä osoitteessa

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,363073,00.html

niin tässä tiivistelmä: Col de l'Iseran = pelottava Passo della Spluga = vanhanaikainen (= jo muinaiset roomalaiset...) Col/Cime de la Bonnette = huikeat näköalat Grossglockner = leppoisa (huom: vaikeusaste vain **) Passo Stelvio (saks. Stilfser Joch) = pään pyörälle paneva (paljon silmukoita) Furka Pass = monipuolinen

Niin että siitä vaan jännittäviä reittejä suunnittelemaan. On muistettava, että kaikki eivät ole matkailuajoneuvoille sopivia, lähde tarkastelee solia moottoripyöräilijän näkökulmasta. Siksi tärkeää selvittää olosuhteet ennakolta.

ANTIKAINEN ESKO 29.01.2008 09:32

Anteeksi vaan, kirjoitin saman sivun kahteen kertaan. Tässä oikea osoite niistä 51:stä tiestä:

http://www.ibr.cs.tu-bs.de/users/strauss/navi/50-Alpenpaesse.gpx?xslt=/xsl/show.xsl

HÄLVÄ TEUVO 29.01.2008 11:49

Esko pisti pelin selväksi kerralla. Aivan oivalliset linkit. Niistä voi sitten valita mieleisensä. Olen näistä ajanut Grossglocknerin, Stelvion ja Timmeljochin. Hienoja teitä, kuten Eskokin toteaa.

TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 29.01.2008 11:50

Siis Timmelsjoch. Ei Timmeljoch. TeeHoo

JANHONEN MATTI 29.01.2008 12:10

Kiitos Esko tiedoista ja linkeistä. Itse laskin vain nämä Alpit. Jostain syystä en oikein osaa tuota Alppien Ranskan päätä mieltää Alpeiksi vaikka niitä on siellä Rhonen länsipuolellakin - toisin matalempina.

ANTIKAINEN ESKO 29.01.2008 12:42

Toppuuttelen hieman, alppeja ei ole Rhone-joen länsipuolella. Kauempana lännessä on Ranskan keskivuoristo, http://fr.wikipedia.org/wiki/Massif_central jonka korkein kohta on Puy de Dome, 1886 m. Autolla pääsee hyvin, on käyty. 120 sammunutta tulivuorta, lähellä Clermont-Ferrandia!

Ne Ranskan korkeat alppitiet ovat yllättävän etelässä, Hautes Alpes (Ylä-Alpit) ja Alpes de Haute-Provence -alueilla. Nizzasta on matkaa Col de la Bonnetten solaan vain noin 150 km. Kukahan ajaisi ensimmäisenä?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.01.2008 12:47

Hienoja linkkejä, varsinkin se ensimmäinen. Heti alussa tykkäsin siitä karttaosiosta. Pisteitä naputtelemalla saa paikat nähtäväkseen. Täytynee tutustua paremmin myös muihin ominaisuuksiin. Aloittelevalle ja kokeneemmallekin kävijälle hyvä apuväline.

NYYSSÖNEN KAJ 29.01.2008 13:37

Vuonna 1991 matkailuautolla Splügenpass CH/I, 10%, **** Sveitsistä Italiaan. Paluumatkalla Pyreneillä Andoran kodalta takaisin sekin yli 2 km korkealla. (ei ollut vielä tunnelia rakennettu)

PURSIHEIMO TOPI 30.01.2008 01:28

Sierra Nevadan vuoristossa lähellä Granadan kaupunkia on tuon vuoriston 2. korkein huippu Pico Veletta, jonne pääsee autolla ihan huipulle asti. Korkeutta on 3398 metriä. Siellä tuntee jo hapenpuutetta. Yhdysvalloissa Colorado Springin lähellä on Pikes Peak noin 4500 metrin korkeudessa. Sen huipulle ajo on perinteinen autokilpailu, jonka mm. Ari Vatanen on aikanaan voittanut. Siellä tuo hapen puute tuntui tosissaan. Tuollaisen metrisen töyrään nousu jalkapelillä otti jo pumpun päälle. Noita alppisolia olemme usein ylittäneet mutta usein homma tyrehtynyt jopa kesäkuun lopulla lumiolosuhteisiin.

PASANEN MIKKO 30.01.2008 09:41

Minkälaisia kokemuksia löytyy noiden korkeiden alppiteiden (2000-3000m) kautta ajellessa vapaasti hengittävällä (ilman turboahdinta) dieselautolla, kevyehkö vaunu perässä? Loppuuko puhti korkeimmilla kohdilla tyystin? Sen tiedän, että ahdetun moottorin teho säilyy paremmin ohuessa ilmassa.

PURSIHEIMO TOPI 30.01.2008 23:48

Minulla ei ole kokemuksia dieselillä ajosta. Tavallisella kaasutinmoottorisella Saabilla olen kyllä Alpit ylittänyt.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.