Kokemuksia SuperFast Hanko-Rostock laivalta

IPATTI VEIKKO 01.05.2006 21:38

Palasimme 23.04 ko laivalla kotiin ja kokemukset Rostocin päässä syytä saattaa caravaanareitten tietoon. Laivahan vaihtoi omistajaa huhtikluun alussa ja laivayhtiön henkilökunta sanottiin irti. Laivan muuttuneista aikatauluista ilmoitettiin kyllä puhelimella jo 04.04 ja luvattiin meidän pääsevät laivaan 23.04 klo 22-24 välillä. No lupauksesksihan se jäikin meidän ja monen muunkin kohdalta. Olimme parkissa ensimmäisinä ja liput saatuamme saimme siirtyä laivan luo lastausta odottamaan. Pääsimmehän me laivaan mutta vasta 05.30 olimme hytissä. Koko lastauksen ajan lastausporukka selvästi hidasteli tarkoituksella, koska jopa puoleen tuntiin ei ollut mitään liikettä lastauksessa eikä yhtään miestä ei näkynyt. He pitivät monta ilmeisesti tarpeellista tuumaustaukoa, näytti siltä että jokainen vetomestarin kuljettaja opasti ja antoi luvan ajaa laivaan aivan mielivaltaisesti, pomoa heillä ei ollut ja niinpälaivan lastaus kesti likelle 06.00 aamulla. He vissiin hidastelivat saksalaisen henkilöstön irtisanomisen tähden. Seurasimme jo edellisenä päivänä TT-linen laivojen lastausta ja se tapahtui pariin tuntii ja paatti lähti välittömästi. Voi olla ett lastausporukka oli jo väsynyt tästä syystä. Laivaan päästyämme rupesimme nukkumaan ja jo klo 08.00 koputettiin hytin oveen ja kysyttyäni asiaa, sanoi nainen tulevansa siivoamaan hyttiin, ilm oitin että ei käy olemme juuri ja juuri päässeet uneen ja emme varmasti ole ehtineet sotkea hyttiä. Puin kuitenkin päälleni n klo 09.00 ja menin respaan kyselemään indententtiä ja esitin hänelle muutaman kysymyksen, 1) mikä siivousaika on aamulla klo 08.oo , eikö edellisen matkustajan jälkeen olekaan tehty siivousta. Ilmeisesti ei koska lattialta löytyi räkäisiä nenäliinoja muutama. seuraava kysymys koski laivan saunaa johon ei päässyt kuin "rekkamiehet ja naiset". Kävimme vaimoni kanssa katsomassa saunaa ja molemmissa pukuhuoneissa oli 24 kpl lukollisia kaappeja vaatteita varten ja avaimet saisi respasta, siellä oli kuitenkin tuo "rekkamies" vastaus. Niinpä kysyä tokaisin että onko niitä naispuolisia rekkanaisia paljonkin kun saunakin oli lämmin. Ei kuulemma ole ollut. Aika surkuhupaisaa käytöstä laivayhtiön taholta. Pääsimme kuitenki matkakumppanini kanssa saunaan pitkän keskustelutuokion jälkeen jonka vaimoni kävi ko herran kanssa. saman laista oli alkuun laivan kaupoissa, ei voinut myydä,kun ei ollut hinta tiedossa (hajuvesipuolella). Tuntui kuin laivan henkilökunta olisi otettu aivan pystymetsästä ja kun sitä oli vielä vain puolet irtisanotusta väestä niin olihan jo valmis soppa. Nyt olis meidän karavaanareiden syytä siirtyä joukolla käyttämääm jotakin muuta laivayhtiötä, sellaista jossa osataan palvella ihmisiä ja laivan väki on asiansa tietävää.

LEPÄNAHO ARJA 26.08.2006 19:02

Matkasimme 10.8 Superfastilla Rostockiin. Hytistä puuttui saippua tytöt baaritiskillä hapannaamoja. Paluumatka 24.8 satamassa odottelua odottelua.... Laivalla hytin sänky haisi oksennukselle ja koko wc. Valitimme infoon saimme kyllä uuden hytin. Anteeksipyyntö oli hyvin ynseä. Tytöt taas baaritiskillä halveksiva ilme kasvoilla. Olemme matkustaneet joka kesä ferrieksen laivoilla niin kauan kun niitä on ollut, mutta tämä oli viimeinen kerta. Ei laivat mitään huippuja ole koskaan olleet,mutta nyt kyllä aivan ala-arvoisia. Kuulimme monen ihmisen valittavan laivan nykyistä tasoa.

HÄLVÄ TEUVO 26.08.2006 19:11

Työmarkkinariitoja, työmarkkinariitoja sanon minä! Jos tiedät, että aikaisemmin työtäsi on tehnyt joku 70% suuremmalla palkalla et varmaan kauheasti hymyilisi. Vaikka tulisi mimmoinen maksava karavaanari kyytiin. Toivottavasti saavat asiat sovittua ja homman hanskaan. TeeHoo

WILHELMSSON LEIF 26.08.2006 20:25

Oliskohan niillä tarkoitus laskea hintaa kun palvelu laskee, huonosta palvelusta ei kannata maksaa täyttä maksua. T:Leif

YLISKYLÄ PASI 27.08.2006 11:03

Terve

tulimme viikonloppuna takaisin Suomeen Superfastilla. Lähtöselvitys alkoi Rostockissa tasan kello 21.00 (Saksan aikaa) ja laivaan pääsimme n. klo 23.00 eli ihan kohtuu ajassa. Hytti oli siivottu ja siisti lukuunottamatta vessan pahaa hajua. Laitoin kännykämn herättämään aamulla, että ehdimme aamupalalle eikä mieleeni tullu että laivalla oleva kännyköiden satelliittitukiasema ei ollutkaan koko yönä päällä, kun laiva oli satamassa, joten ikkunattomassa B-luokan hytissä kännykkä ei löytänyt kenttää ja kulutti akun loppuun. No aamupala jäi väliin joten menimme lounaalle. Ruoka oli ihan kohtuullista, ei niin hyvää ja monipuolista kuin toiseen suuntaan tullessa 4 viikkoa aiemmin. Palvelu oli kaiken kaikkiaan aika tympeää. Seuraavaksi aamuksi suuniittelimme tekevvämme niin että laitamme kellon soimaan 6.30, eli puolta tunit ennen kuin laiva on Hangossa ja syömme aampalan autossa. No, kello 5.30 tuli koko laivaan kuulutus että Buffet ravintolassa on aamiainen katettuna. Sen jälkeen klo 6.00 tuli kuulutus että laiva on satamassa tunnin kuluttua eli se niistä aamunokosista. Kokonaisarvosanaksi antaisin menopaluu reissulle kouluarvosanan 7, eli ihan kohtuullista, kaikki pelasi joten kuten, aikataulu pitivät jne. mutta ei kumminkaan sellaista palvelua jota kalliilla lipun hinnalla luulisi saavansa. Eli vinkiksi karavaanareille, menettelee, mutta ensi vuonna me kokeilemme Finnlinesia, jos niillä sattuisi olemaan jo uudet laivat liikenteessä ilman lastentauteja. Tällä hetkellä on Suomen ja Saksan välinen laivaliikenne aika huonossa jamassa, Superfast ei maksa työntekijöille palkkoja, ja Finnlinesilla ei ole laivoja!

AHONEN KAI 29.08.2006 03:32

"Tällä hetkellä on Suomen ja Saksan välinen laivaliikenne aika huonossa jamassa, Superfast ei maksa työntekijöille palkkoja, ja Finnlinesilla ei ole laivoja!"

Tuo väite etteikö Superfast maksa työntekijöilleen palkkoja ei pidä paikkaansa, maksavat sellaista palkkaa jota Eestin lipun alla kulkevilla laivoilla kuuluukin maksaa, olisi aika vääristynyttä palkkapolitiikkaa jos Superfastin kansimies tienaisi enemmän kuin terveyskeskuslääkäri Tallinnassa.

Toisaalta, ainahan Eestissä on ollut palveluammateissa olevien naamat "näkkärillä", en muista montaakaan iloista naamaa nähneeni, ja olen päivissä laskien ollut Eestissä yli vuoden työn puolesta/lomalla.

HÄLVÄ TEUVO 29.08.2006 08:38

Rupeamatta sen kummemmin moralisoimaan raakaa työmarkkinapolitiikkaa totean, että tallinnalaisella lääkärin palkalla ja Suomen ja Saksan väliä seilaavan laivan miehistön palkoilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. EUssa kun ollaan taitaa olla niin, että on jopa jonkinlainen eurooppalainen sopimus siitä, että tuollaisessa tapauksessa noudatetaan näiden maiden systeemejä.Palkkataso todennäköisesti alittaa tuon pahasti.Jos alukset seilaisivat vaikka Suomen ja Manilan väliä Viron lipun alla olisi tilanne kinkkisempi. Tallink todennäköisesti häviää missionsa ennemmin tai myöhemmin. Neukkuajan ilmeet ja työn tahti varmaan kuuluvat tähän prosessiin. Kaukoidän ja Panaman liput ovat oma lukunsa. TeeHoo

NYYSSÖNEN KAJ 29.08.2006 09:59

Korjaa TeeHoo:ta sen verran että

SuperFast seilaa Eestin ja Rostock väliä sekä Eestin ja Hangon väliä. Tämän muutoksen Tallink teki esitöikseen reittiin.

HÄLVÄ TEUVO 29.08.2006 10:31

Joo. Pitää paikkansa. Huonosti hoitaa kumminkin työmarkkinapolitiikkaansa. Siitä ei seuraa kuin rettelöitä ja harmia sivullisille. TeeHoo

TUPPURAINEN PETRI 29.08.2006 10:33

Ja Kaj:takin pitää korjata kun ei ole näköjään purkilla ollut. Superfast ei muuten aja enää Eestin kautta. Se lysti loppui heti kesäkuussa niiden ensimmäisten palkkakiistojen jälkeen.

KORPPI SEPPO A J 29.08.2006 10:55

Sen maan, joka on tuossa Suomenlahden eteläpuolella, nimi suomeksi on VIRO.Ihan niinkuin TeeHookin tuossa edellä kirjoitti. Näin muuten totesi Lennart Merikin, ollessaan presidentti, jossakin lehdistötilaisuudessa. Ja toiseksi, juuri oli lehdessä, että Finnlinesilla on kaksi uutta laivaa. Kolmas tulee keväällä. Olen juuri varannut 11.11. Travemündestä Helsinkiin paikat m/s Finnmaidille. &:>) PS. Kesä loppuu Suomessa 14.9.

HÄLVÄ TEUVO 29.08.2006 14:05

No hitsi. Ajaa kun ajaakin Hangosta suoraan Rostockiin. Sitä suuremmalla syyllä veikkaan, että takkiin tulee. Eli pitäisi vähän sassiin neuvotella hommat kuntoon.

TeeHoo

HALMEENMÄKI JUHANI 29.08.2006 21:40

No se Eesti sopii suuhun paremmin kun on siellä käynyt ja noin kuullut puhuttavan paikallisella kielellä. Viro kun tarkoittaa vain osaa siitä maasta, vaikka suomalaiset ovatkin aikoinaan ristineet maan noin ja väärin. En tykkäisi kyttyrää vaikka siellä ristisivät Suomen vaikka Härmäläksi vastaiskuna...

KORPPI SEPPO A J 29.08.2006 23:26

Muistatko Juhani sitten aina puhua myöskin Alankomaasta ja Iso-Britannista? Hollanti ja Englanti ovat vain osia noista em. maista. &:>) PS. Aion kohta ajaa Viron, en kuitenkaan Virumaan, kautta jonnekin etelään. PS2. Eikös me olla poroja? Ja varmaankin joku Poromaa?

AHONEN KAI 30.08.2006 03:10

No itse olen ollut hollannin ja englannin välisessä liikenteessä olevassa suomalaisessa laivassa duunissa, ja siellä maksettiin suomalaisen palkkatason mukaista palkkaa.

Jos eestiläinen perälippu vaihdetaan mihin tahansa laivaan, siellä eletään eestin palkkatariffien mukaan, onko tuossa jotain ihmeellistä?

Tosin päällystölle maksetaan ympäri maailman jokseenkin samaa palkkaa dollareissa laskettuna perälipusta riippumatta

HALMEENMÄKI JUHANI 30.08.2006 07:38

Itse asiassa alankomaalaiset sanoivat Hollanti olevan oikeampi. Totta, se kumpaa käyttää on askarruttanut sen verran että olen kysynyt moneen kertaan paikallisilta. Iso-Britanniasta käytän usein "britti" tai "uukoo" puhelyhennystä, jollen tosiaan tarkoita Englantia. Siellä on tullut käytyä, ja jonain kesänä pitää laajentaa ainakin Skotlantiin.

KIRVES MIKA 30.08.2006 09:18

Mutta jos ajetaan kahden EU maan välisessä liikenteessä, eli Suomi ja Saksa näin esim. niin se on aivan sama, vaikka olisi indokiinan lippu, joko suomen tai saksan palkkataso, miehistön kansallisuuteen katsomatta.

PUKKINEN ILKKA T 13.09.2006 10:21

Taso mennyt alaspäin viime kesästä huimasti.(Ruoka loppui aamupalalla kesken ja sen laatu oli penaalista.) Samassa porukassa laivaan tullut moottoripyöräporukka puhui ihan samaa, kun odoteltiin lastausta Saksassa. Jatkossa tulen käyttämään Finnlinesin uusia aluksia aina kun se vain on mahdollista.

NYYSSÖNEN KAJ 21.09.2006 14:17

Uusia aluksia? Jos tänävuonna menet, mene vanhoilla!

Taidan kaikesta huolimatta mennä super fastilla. Pärjää sitä vuorokauden vaikka heikommillakin eväillä.

Nestevajausta ei siellä kuulema esiinny. Hintakin on ratkaiseva.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.