kiertomatka eurooppaan

RUUSKA KARI 19.05.2007 20:35

olemme suunnitelleet perheemme kanssa lähteä eurooppaan ensi kesänä lomamatkalle asuntoautolla. olisimme kiitollisia, jos saisimme tätä kautta vinkkejä, mitä tulisi ottaa huomioon ennen lähtöä ja mitä tulisi tietää matkalla? monta muuta matkaajaa on varmaan myös vailla vinkkejä. toivoisinkin nyt asiallisia kommentteja. etukäteen kiittäen kari ja muut epätietoiset.

SILMUNEN HANNU 19.05.2007 21:17

Hei,yksilöisitkö hiukan minkälaiset asiat teitä askarruttavat niin olisi helpompi auttaa!? t.Kaarina

KARHU JUHA 19.05.2007 22:04

-Vetelen hatusta pari vinkkiä,toivottavasti apua kun et kertonut mihin maihin matka suuntautuu... -Saksan baanalla kannattaa ottaa hätävilkut vakavissaan,varmaan myös muissa maissa,eli jos edellä ajavat sytyttää "hätärit"tee samoin,viesti kulkee näin takana tuleville äkkiä...Se voi olla pahakin kolari! -Itse tykkään käyttää polttoaineen ostoon korttia,jotta säästyisi käteinen,,,olen elänyt jo kohta 50v,kroonisessa käteis pulassa.Shell tai Exxon (esso)esim.Aina sitten syksymmällä joten kuten niistä laskuista selvinnyt. -Jos sinulla on markiisi autossa,tai vaunussa.Ota pieni vasara mukaan,se piikkien kiinnitys käy helpommin sillä.Maaperä yleensä paljon kovempi kuin kotomaassa. -Polkupyörä telineeseen se iso punavalkea heijastin,tarvitaan joissain maissa,en muista missä.(Eli en juuri pyöräile,ja se näkyy) -Jos mukana lapsia, monipuolinen ensiapu laukun täyttö.Apteekissa Suomessa neuvovat.Jos lapsilla on esim.Hammasraudat,kannattaa ottaa mukaan pienet sivuleikkurit ja vahvat atulat(pinsetit),jos raudat "rämähtää" suuhun kesken villin leikin, niin on vermeet millä ne voi poistaa,,,jopa ylähuulen läpi menneetkin. -Jos menet Välimerelle asti kannattaa ostaa paikallisesta uimakengät,voi olla hyvinkin kiviset rannat ja merisiilejä,meduusoja kannattaa varoa polttavat pienetkin melko kivuliaasti,,,melkein kuin nokkospuskassa pyörisi mutta häijympää!Mutta kaikesta varoittelusta huolimatta siellä on mahtavaa!Siellä Välimerellä. -Ja matkan varrella muista ostaa moottoritie tarrat ja laittaa ne ikkunaan.Italiassa moottoritielle mennessä joudut ottamaan maksulipun,säilytä se tarkoin.Ja kun poistut motarilta katso maksukoppi,ja oikea jono minne sen maksat. -Toivottavasti oli jotain apua.JK

RUUSKA KARI 20.05.2007 10:32

kiinnostaa asiat, jotka poikkeavat suomen käytännöistä liikenteessä. esim. ajokortti, tie ym maksut ulkomailla, leiriytyminen, turvallisuus, mahd. hinaus --> auton pysähtyminen tienlaitaan, yms käytännön asiat. kiitos

SILMUNEN HANNU 20.05.2007 11:23

Vielä,mihin maihin olette menossa,kun poikkeavat jotkut paljonkin toisistan?

MÄKELÄ ARI 20.05.2007 17:49

joissain maissa keltaiset turvaliivit pakolliset.. jossain vaihto polttimot oltava mukana matkassa... noin niinku äkkiseltään..

WILHELMSSON LEIF 20.05.2007 20:24

Kannattaa tilata tai hakea Autoliittosta kirjan Autoillen Euroopassa siitä saa kaiken tiedon Euroopan maista sen saa Karavaanari jäsen hintaan 19,00 ja Strassen auto-atlas kans hyvä Saksa,Itävalta ja Schweiz karttakirja 10,90 niin on tuoreemmat tie numerot tiedossa.

JANHONEN MATTI 20.05.2007 20:50

Hei Kari! Jos laitat s-postiositteen niin voin laittaa sinulle pari sekkauslistaa joista on apua matkan suunnittelussa ja toteutuksessa. Niistä voit poimia sitten ne osiot jotka sinä katsot tarpeelliseksi. Niin ja nuo Leifin mainitsemat kirjat kyllä kannattaa hankkia ennakoon jos on ekakertaa lähdössä Eurooppaan.

RUUSKA KARI 20.05.2007 21:22

mm:ruotsi,tanska,saksa,itävalta,italia,ranska,espanja,iso-britannia,hollanti,belgia

RUUSKA KARI 20.05.2007 21:23

kari.ruuska@kotinet.com

SILMUNEN HANNU 21.05.2007 01:29

Noi Matin "sekkauslistat" pitää varmaan sisällään tekniset jutut niin tässä pari käytännön neuvoa minkä kanssa on joskus alkuun itse pähkäilty. Italiassa,Ranskassa ja Espanjassa on siesta n.klo12-15 ja se tarkoittaa sitä että silloin kaikki paikat on ihan oikeasti kiinni.Myös jotkut leirintäalueet pitävät respan silloin suljettuna eli sisään ei pääse kirjautumaan.Ja monilta leir.alueilta ei siestan aikana pääse autolla pois.Jopa leir.alueiden uima-altaat voivat olla silloin kiinni,varsinkin Italiassa.Ravintoloista puolestaan ei saa ruokaa noin kolman ja seitsemän välillä,ei isojen markettien kahviloistakaan.Ei vaikka itkisi.Ja jostain syystä italialaiset tuntuvat leipovan illalla myytäväksi ,ainakin pikkukauppoihin,aina liian vähän leipää,sen perässä on toisinaan juostu kaupasta toiseen.Sen sijaan leirintäalueilta saa ostaa aamuisin tuoretta ihanaa leipää mutta joillain alueilla se täytyy muistaa tilata illalla respasta etukäteen. Useimmiten leirintäalueiden portit sulkeutuvat klo22,Espanjassa tosin yövartijoilla tuntuu olevan lupa päästää sisään yhteentoista jopa kahteentoistakin saakka. Kannattaa soittaa alueelle ja kysyä jos tuntuu menevän tiukoille ehtimisen kanssa.Heinä-elokuussa voi olla myös hyvin täyttä suosituimmilla seuduilla eli illalla myöhään tulija voi jäädä ilman paikkaa. Yöpyä voi myös muuallakin,lue hiukan alempaa tältä palstalta kysymys,ja vastaukset "vapaaparkeista". Luottokortti ja rahat meillä on aina passipussissa kaulassa tai vyötärölaukussa, paidan alla molemmat.Kolikoita ja pieni seteli taskussa ettei esim. jäätelöä ostaessa tarvitse näyttää omaisuutensa sijaintia.Autoon on hankalasti löydettäviin,esim,ruuvimeisselin käyttöä vaativiin paikkoihin kätketty pari vararahastoa.Visan katoamisilmoitusnumero on tallennettu jokaiseen kännykkään.Nukkuessa,leirintäalueellakin,passipussi on tyynyn alla eikä mitään arvokasta tai houkutteleva jätetä ohjaamoon näkyville.Päivällä ajon aikana yritetään muistaa pitää ovet lukossa ja kamera kiinnitettynä tai kätkettynä kuskin penkin taa ettei kaupungilla liikennevaloissa kukaan pysty avaamaan ovea ja nappaamaan arvotavaroita.Eli ei lompakkoa eikä passipussia irtonaisena ohjaamoon ajonkaan aikana. Autossa meillä on hälytys ja etuovet köytämme ketjulla toisiinsa yhtälailla marketin pihalla kuin nukkuessakin.Jotenkin yleis-sääntönä on tuntunut olevan että mitä enemmän "maalla ja korvessa" ollaan,sitä turvallisempaa.Ja mitä ememmän turisteja sitä enemmän vähintäin taskuvarkaita.Mutta kyllä me olemme auton Casablancan keskustaankin jättäneet.Isoista kaupungeista kannattaa etsiä vartioitu p-paikka jos máhdollista. Tässä jotakin alkuun,kysy lisää jos tulee mieleen.Teillä on todella pitkän kuuloinen lenkki,toivottavasti aikaakin on paljon.Oikein antoisaa matkaa! t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 21.05.2007 19:30

Ps.Sen Autolla ulkomaille-kirjan lisäksi kannattaa hankkia opus euroopan leirintäalueista,samoin jos ne "stellpatzit" kiinnostaa niin myös niistä on saatavana kirjoja kartan kera. t.Kaarina

WALVE RAILI 21.05.2007 22:41

Hyviä neuvoja jo olet saanutkin. Tässä hieman lisää. Espanjassa laki vaatii , että autossa on kaksi varoituskolmiota, aiemmin oli mainittukin, että heijastavat liivit pitää olla saatavilla auton ohjaamotilasta, myös auton lamppusarja on oltava. Jos ajokortissasi lukee, että ajossa on käytettävä silmälaseja niin on oltava saatavilla myös varalasit. Todennäköisesti kukaan ei näitä Sinulta kysele, mutta jos on ratsia niin myösnäiden puuttumisesta tulee sakot ja ne on maksettava käteisellä. Kysyit myös teiden maksullisuudesta. Ainakin Italia, Ranska ja Espanja rokottavat moottoriteiden käytöstä. Jos ajat läpi Ranskan ja vaikkapa Espanjan Malakaan moottoriteitä niin maksu on noin 150 ecua. Mielestäni paljon, moottoritiet ovat nopeita ajaa mutta tylsiä. Punaiset tiet hitaampia, mutta paljon mielenkiintoisempia, jos hermo kestää esim Ranskan lukuisia liikenneympyröitä.Ranskassa pitää osata ainakin kolme sanaa ranskaa. Ne esiintyvät lukuisia kertoja liikenneympyreiden opasteviitoissa. (suunnilleen näin) Toutes direktions = kaikki suunnat, eli ajat opasteen ohjaamaan suuntaan, toinen Autres direktions = muut suunnat, eli jos opasteista ei löydy nimeä johon olet menossa niin em opasteen suuntaan. Ajettaessa ovet lukossa, jos joku epämääräinen auto yrittää pysäyttää niin ei pysähdytä. Jos on pakko pysähtyä ja joku huitoo ja osoittelee autosi taakse huutaen flaier flaier, ei siellä mikään pala. Sinut vaan yritetään saada ulos autosta ja rosvot sisään. Kamera on hyvä olla lähettyvillä, että saa livekuvia tapahtumasta.Ehkä yhdelle tuhannesta karavaanarista näin voi tapahtua. Tässä jotain itsekoettua käytännön tietoa, hyvää kesää kaikille toivottelee Matti S

PAANANEN PAULI K J 22.05.2007 11:14

Ymmärsinkö oikein, että tarkoituksena olisi kiertää kaikki listan maat ? Ruotsin kautta : esim. Itävalta - Italia - Espanja - Englanti....menee aikaa ? Tuota ei ihan heitä neljässä viikossa ? meinaan jos on lakisääteiset lomat kyseessä, erijuttu tietenkin jos aikaa on, vaikka joku tommonen tupla siis kahdeksankin viikkoa. Kustannukset tulee todennäköisesti olemaan myös jonkinmoiset.

Luulisin myös, että kun on ekaa kertaa matkalla menee arkirutiineihin mitä tienpäällä tulee, omaksumiseen jokunen hetki, ennenkun se lähtee menemään kuin " elokuvissa "

Meillä on mietinnässä Euroopan reissun yhdistämistä eteläisen osan Norjan reisuun, siis sunnittelemme reittiä Norjan kautta, kun pakollinen ( työasia ) kohde olisi Praha, pitkästä aikaa. Jos jollain on antaa vinkkiä laivareitistä Norjasta Tanskaan,ja/tai Saksaan tänne vaan kiitos, kiitos. Olen katsellutkin jo netistä lauttoja ja niiden aikataulu & hintatietoja, mutta aina jonkun omakohtainen kokemus olisi kiva kuulla.

terveisin : Arja ( ei Pauli )

LINDFORS JOUKO 22.05.2007 15:04

Moi

olemme myös lähdössä ekaa kertaa Euroopan reissulle voisitko välittää myös minulle ko. listan

kiittäen jo etukäteen jouko.lindfors@starkki.fi

KARONEN KIMMO 26.05.2007 16:06

Olen lähdössä kanssa ekaa kertaa eurooppaa kierteleen (saksa,sveitsi,italia). Laitatko "sekkaus" listat mullekkin

kimmo.karonen@kolumbus.fi

MANNINEN ESA 26.05.2007 20:08

Matti, hyvä. Emme ole lähdössä ensi kertaa, mutta arvaan listasi HYVÄKSI. Por favor. Saammeko myös listasi. Gracias en ante mano. esamanninen@hotmail.com

MERIKALLIO VELI-PEKKA 27.05.2007 13:28

Niin monet ovat jo pyytäneet Janhosen Matin sekkauslistaa, ja monet eivät viitsi Mattia vaivata. Siksipä, olisiko mahdoton ajatus julkistaa lista täällä esim. pdf-muodossa halukkaiden ongittavaksi? VP.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.