Suurlähetystön sivuilla on tällainen maininta
lainaus alkaa ...
"Puola
Puolassa on tiemaksu, joka koskee yli 3,5 tonnia painavia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä sekä yli 9-paikkaisia busseja. Autoilijan on syytä selvittää tiemaksun tarpeellisuus raja-asemalle saapuessaan. Puolassa on käytössä sähköinen tiemaksujärjestelmä, josta saa lisätietoja osoitteesta www.viatoll.pl/en. Tiemaksuja varten ajoneuvo on rekisteröitävä yhteystoimistossa tai jakelupisteessä tai etukäteen internet-sivujen kautta. Ajoneuvoon on hankittava viaBOX-laite, jonka saa jakelupisteestä panttimaksua vastaan. Moottoritiet ovat kaikille maksullisia, mutta alle 3,5 tonnia painavien ajoneuvojen maksut maksetaan kassalla moottoritielle tultaessa. Edustuston saamien tietojen mukaan maksamattomista tiemaksuista on jouduttu maksamaan lähes tuhannen euron sakkoja."
lainaus loppuu
Miten tuota sitten onkin tulkittava?
Mitä papereita poliisi katsoi, kun totesi, että ajoneuvoyhdistelmänne kokonaismassa on 3530kg, kun rekisteripapereissa on "vain" 3430??
Oliko kuljettajalla yli 3,5 tn:n ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseenoikeuttava lupa?
Valitettava tapaus sinänsä, mutta perustunee todelliseen tulkintaan.
Yhdistelmä, kuin myös matkailuauto, kannattaa ajaa täydessä lomavarustuksessa vaa´an kautta, voi säästyä monelta ongelmalta.
Toki, jos tuntee kärsineensä vääryyttä, kannattaa asiassa tehdä pikaisesti reklamaatio ao. instanssille asian tarkempaa selvitystä varten.
Mainitset lopussa "periaatteessa lähes kaikki auto+vaunu yhdistelmät ylittävät kokonaismassaltaan tuon 3500 kg". Mihin perustat tuollaisen toteamuksen?
Harrastukset maksaa, niinpä tämäkin matkailumuoto.