16.4.2013 vietimme erittäin mukavassa ravintolassa N10 tien varressa lähellä Touverac:in kylää Tupun synttäreitä hyvän ruan ja viinin kera
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5867452251166924354
18.4.2013 Seuraava tutustumiskohde ja yöpyminen piti olla Sinappikaupunki Dijon mutta yhtään parkkipaikkaa mielekkäällä matkalla keskustasta ei löytynyt. Ihailu jäi auton ikkunan takaa suorittavalle tasolle , tämä oli jo toinen kerta kun näin tässä kaupungissa tapahtui.
Päätimme jatkaa Nancyyn ja yöpyä hallintokeskustan vieressä. Teimme tällä kertaa kierroksen Nancyn Hallintoaukioon tiivisti liittyvällä ravintolakatujen ketjulla. Tunnelma oli mahtava ja väkeä paljon liikkeellä joimme ja söimme vähän mutta hyvin, paikat eivät ollet matkan halvimmasta päästä tällä kertaa.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5870080088843879762
19.4.2013 Seuraamme Moseljokea välin Nancy – Metz joka eroaa huomattavasti maisemaltaan jos vertaamme väliä Luxenburg – Koblenz maisemaan joka on ehdottomasti näkemisen arvoinen. Matka jatkui kohti Veckring jota ennen lännestä lähestyessä tie kääntyi linnoituslaitteille. Matkan varrelle ei osunut yhtään ravintola-parkkipaikka yhdistelmää joten jäimme Maginot linnoitusketjun parkkipaikalle yöksi.
20.4.2013 Sisäänpääsy maksoi 9€ per nuppi ja osallistuimme englanninkieliselle opastetulle kierrokselle. Opastukset ovat ranskan-, saksan- ja englanninkielellä. Tämän kohteen erikoisuus on että museoidut esineet ovat toiminta kuntoisia tosin siten deaktivoidut, että jos joku työntää oikean ammuksen putkeen ei se lähde taivaalle vaikka tykin laukaisee. Juna jolla kuljimme oli vuodelta 1939 toisesta linnoituksesta.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5870082816428174178
Matkamme jatkui heti tultuamme ulos linnoituksesta kohti Luxenburgia jossa tankattiin autoon 236 litraa halpaa dieseliä.
21.4.2013 Luxenburgista jatkoimme Obelink karavanliikkeelle mutta se olikin tänä vuonna kiinni sunnuntaina joten matkabudjettissa säästyi rahaa heräteostoksien verran. Yöksi ajoimme Osnabrückin Kock Autohofiin
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5870083833158831394
22.4.2013 Osnabrück meillä oli yllinkyllin aikaa laivan lähtöön joten selasin Saksan karttaa että minne mennä. Silmiin sattui kaupunki nimeltä Wolfsburg. Tiesimme että siellä on VW pysyvä näyttely mutta emme tienneet minkä niminen emmekä missä päin kaupunkia. Wolfsburgista lähdettiin paikallistietä kohti pohjoista. Jonkin matkaa kun olimme ajaneet päätin etsiä jonkin Autohofiin A7 tien varresta mutta sellainen löytyi vasta toisella yrittämällä Hampurista.
23.4.2013 ajomme Travemünden lauttaterminaalin kautta Travemunden kaupunkiin Hafen parkkipaikalle. Sieltä löytyi mitä sopivin parkkipaikka meille mutta ei toisille karavaanareille. Meillä oli kaksi päivää aikaa tutustua matkamme Saksan päätepisteeseen kunnolla kävellen ja pienellä laivaristeilyllä.
24.4.2013 ajomme lauttaterminaalin jo iltapäivällä jossa oli klo 18 jo 20 autokuntaa odottamassa pääsyä laivaan. Tällä kertaa olimme jättäneet suurimman osan juomaostoksista tehtäväksi Sari Bernerin kauppaan. Kolme kärryllistä ostin. Juttu luisti laiturilla laivaan pääsyä odotellessa.
25.4.2013 klo 01:00 ajomme laivaan.
26.4.2013 olimma klo 8 Vuosaaren satamassa. Tunti tästä laivasta ulkona ja siitä alle tunnissa Espoossa kotona.
Matkamme on saatu päätökseen tämän talven osalta.
Espooniasta
Tupu & Kaj