Moikka !
Tehtiin viikon reissu Pohjoiseen 2011.
Enontekiön Hetassa käytiin kylässä ja "oikaistiin" Norjan kautta Inariin (tie 93).
Kautokeinoon matkalla meitä odotti yllätys Norjan tullissa .... ajettiin vihreää kaistaa.
Syttyi punaiset valot ja Tullimies sanoi englanniksi "Toll Controll".
Auto tutkittiin perinpohjin - vain portapotti jäi tutkimatta.
Mitään ei ollut ylimääräistä - vaan päinvastoin Meiltä puuttui viinaa ja kaljaa.
Tupakatkin olivat vähissä .....
Tultiin yöllä (24.09.11) kotiin.
Tutkin nyt aamulla Norjan Tullimääräyksiä:
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=197027&epslanguage=en
Kuvitteellinen laskelma ylimääräisistä tavaroista jos haluaa tullata eikä kärähtää.
Pullo viinaa 38 €.
Olut 4,7 - 5,2 % Laatikko 24kpl 21€-59€.
Kartonki savukkeita 34 €.
Yhteensä 93 - 131 EUROA ! VIHREÄLLÄ KAISTALLA TUPLATEN ???
Perunoita ei saisi viedä ollenkaan (meillä oli ehkä alle 1kg mukana).
SIIS EI PYSTY VALITTAMAAN. TULLIMIES VAIN NOUDATTI MÄÄRÄYKSIÄ. JA OLI VAIN TÖISSÄ SIELLÄ.
30 minuutin jälkeenTullimies poistui tylynä paikalta - koska ei löytänyt MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ.
Kananmuna-pakkauksen (15kpl) sentään löysi Styrox-laukusta - kun avasi muovikassin - missä
luuli olevan 2-viinapulloa.
Portapotti-luukku jäi vain tarkistamatta - muuten kävi kaikki lokerot läpi.
Vastasi koti-etsintää.
LopultaTullimies poistui tylynä paikalta - koska ei löytänyt MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ.
Tyly maa ja tyly nuorimies - ei kohteliasta sanaa.
Luulin jo tätä Venäjän rajaksi.
Ja ajattele ....65-v eläkeläisen/vanhuksen kimppuun kävi.
Lofootit saa jäädä Google-auton varaan. Kunnes Norja muuttuu sivistysvaltioksi.