Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistujille, pohdinta täällä päässä on ollut pitkällistä, ja reissun suunnittelu monimutkaista!
Kolmesta viikosta vain yhdeksi lentää paikalle viiden hengen nuoriso-osasto, eikä heidän kotiinlentonsa jälkeen ole aikaa kuin viisi päivää (meidän olla kotona), joten kaukaisimmat kohteet jäivät laskuista pois. Meteorass ollaan käyty, Bulgariaa olsin kiertänyt jos aika olisi sallinut. Norjassa oltiin alkukesästä ja Rygen on niin tuttu, ettei se semmoisenaan, eikä sen järviseudunkaan kanssa iskenyt 50v juhlamatkan pääkohteeksi:) Budapest, Tatra ja itäinen Slovakia oli pitkään ehdolla yhteisviikoksi, mutta suurkaupunki ja uusi elämä koiranomistajina jäi mietityttämään, kuin se, että löysin Tatralta tosi hienon hotellin vuoristojärven rannalta, mutta kävi ilmi, että sen ravintola on niin kallis, ettei 7 hengen ruokailu olisi "kivaa" kukarolle...:)
Lisäksi haaste oli löytää lennot (halvat viidelle) ja saada aikaan yhden maan sisällä aasta beehen pätkä tai ympyrälenkki, sillä vuokra-auton palautus (nuorisoa varten) naapurimaahan maksaa aika paljon. Nyt jo tulee "ala-ikäisestä" eli alle 15v kuskista lisämaksua...ja entäs sitten hotellit...
Lamaa ei havaitse ainakaan Euroopan hotellimarkkinoilla, sillä ne ovat heinä-elokuussa järjestäen fullbooked, täynnä, loppu slut....Ja mikä määrä on euroopassa hotelleja, voi luoja että menee aikaa ja pää pyörälle. Bookingcomin kautta pääsee näkemään ne kartalta ja kun syöttelee erilaisia päivämääriä, kone kertoo varaustilanteen ja hinna....Voisin ryhtyä matkatoimistovirkailijaksi omatoimimatkalaisille, on tätä kokemusta nyt kerääntynyt jonkin verran (no vähän jo aikaisemminkin:))
Summa summarum, mihin vielä vaikuttivat pohjolan viileät ja sateiset kelit,me ajelemme rauhassa itäisen euroopan ja balttian kautta milanoon,(minne lapset lentää) ja sitten yhdessä retkeilemme sveitsin ja italian alpeilla ja nautimme pari päivää luultavimmatummin como-järvellä.
Reitti kulkee venostan laakson (messnerin museo) kautta bormioon (kuumalähdekylpylä ja alppijärvet maastpyöräretkelle), sieltä davosiin (alppipuutarha ja kiipeäminen jollekin huipulle) mistä via malan sola-retki ja juf; euroopan korkein ympäri vuoden asuttu kylä sekä murmelipolku ja sitten jos aika on jo loppunut, comolle pariksi päiväksi...
Eipä olla meillä koskaan ennen tuommoista aikataulua tehty, mutta nyt se on pakko, kun pitää varata hotellit seitsemälle pahimpaan ruuhka-aikaan, se olis ensi yön urakka, nyt tiedän mitä sieltä voi saada (vaikka tilanne muuttuu tietty koko ajan).
Onkohan joku tehnyt tuon kävelyn via malaa-pitkin, onko kuinka rankka?
Ja jos löytyy ideoita tuolle reitille, otan mielellään vastaan!
Meillä vielä pari kohdetta itäisessä saksassa matkan varrella...
Aurinkoisia päiviä kaikille!
t.Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2012 klo 18:21:48
ps ravintolaruokailu sveitsissä voi kyllä olla tosi kallista, erehdyin keväällä syömään 30 euron stroganofin...kurssista ei ollut mitään muistikuvaa...mutta hyvää oli...:)
Käyttäjän lisäys viestiin 19.7.2012 klo 20:30:43
Tarkoitan tietenkin alle 25 vuotiaasta vuokra-auton kuskista lisämaksu:)