Visa debit/credit kortti näyttää olevan outo entisen Itä-Euroopan alueella.
Maksaminen saattaa tuottaa ongelmia.
Monissa kaupoissa, asioidessa kassalla, ei ymmärrretty kredit/debit valintaa ja ilmoitettiin kylmästi, että homma ei toimi.
Joukossa oli mm. Lideleitä, PennyMarkt:eja ja Aldeja.
Useissa myymälöissä valinta näkyy asiakaspäätteellä, joka on vain tunnusluvun syöttöä varten. Kassa pitää sitä tiskin alla ja antaa sen asiakkaalle vasta, kun kassan maksupäätteellä näkyy maksutapahtuman edenneen PIN:nin syöttöön.
Siksi kannattaa ongelmatilanteissa yrittää pyytää k.o. aparaattia kassahenkilöltä, jotta voi tarkistaa, mitä siinä lukee ja tehdä valinta.... useimmiten vain credit menee läpi.
Tietysti kieliongelmat voivat vaikeuttaa tilannetta entisestään. Silloin on parasta englannin tai saksan sijasta sanua selevällä Suomen kielellä, että annappa mun kattua mitä siinä aparaatisa lukkee...
Jos sekään ei auta on pakko turvautua paikalliseen käteiseen
M.