Hei! Olemme vuokranneet monia taloja viikon pätkiksi mm Italiasta, ja itse olen toiminut niin, että kirjoitan googleen "holiday house/home italy" ja avot, silloin alkaa tulla taloja vuokraavia firmoja niin paljon että heikompaa hirvittää, Jos lisäät hakuusi vielä "italy, garda", saat heti kättelyssä myös jo tuolle alueelle yksilöityjä hakuja. Mutta kaikissa sivuissa on yleensä aluekohtaisia valintoja, kuin myös saatat voida valita etäisyyden rantaan, huoneluvun, uima-altan jne...
Suomen kielellä palvelee Interhome mutta itse olen löytänyt yksityisten kautta mielenkiintoisempia ja hinta-laatusuhteeltaan parempia.
Se, täytyykö varata majoitus etukäteen, on makukysymys. Olemm tehneet viime kesinä kaksi n kuukauden pyöräretkeä eurooppaan, joista noin puolet öistä olemme nukkunet leirintäalueilla, ja toisen puolet hotelleissa, motelleissa, kotimajoituksessa yms, emmekä koskaan ole varanneet etukäteen mitään. Ja aina olemme katon päämme päälle saaneet, vaikka säde, jolta majoitusta hake, on aika lailla pienempi kuin autoilijalla. Toisaalta pyöräilijä voi sattua liikkumaan herkemmin oienten teiden ja pikkukylienkin alueella, mihin kaikki autoilijat eiväe eksy.
Mutta pointti on minusta se, arvostaako varmuutta vai vapautta, ja onko valmis sietämään joskus epävarmuutta ja käyttämään hiuklan aikaa majapaikan hakemiseen. Kuin myös se, kuinka korkeat kriteerit ovat majapaikan suhteen.
Hinnoista saat selvyyden googlettamalla "hotel germany/austria yms", pääset sitä kautta hakukoneisiin jotka hakevat sinulle halvimpia huonehintoja haluamissasi kaupungeissa. Saksassa on myös hyvin runsaasti kotimajoitusta "zimmer frei", mihin sisältyy huone ja aamiainen, mutta eivät ne aina ole halpoja hotelleja halvempia, persoonallisempia kyllä.
Talonvuokrausfirmojen kautta löytyy myös huoneistoja, keittiö ja huonetta, mikä voisi olla kätevä teidän porukallenne, ja niitä saa toisinaan vuokrata myös kolmeksi päiväksi (eikä vain koko viikoksi), mikä on minusta hyvä vaihtoehto tutustua seutuun.
t.Kaarina