Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Edistystä Portugalin suunnalla?

TOIVONEN MARTTI 5.11.2010 23:04

Törmäsin tänään uuteen viritykseen: on kuulemma viidettä päivää käytössä eli otettu marraskuun alussa. Kyseessä tuo väli Coimbrasta tai ainakin Aveirosta Portoon, siinähän oli aikanaan maksullinen yksityinen maksuton valtion moottoritie sen hitaan N1 -tien lisäksi. No, tämä on pantu järjestykseen, nyt se valtion tiekin eli A1 on maksullinen. Mutta ei miten tahansa maksullinen vaan oikein uudenaikaisesti. Autossa täytyy olla transponderi joka kertoo tien varressa oleville kontrolliporteille auton tiedot ja kortit taas vähentävät automaattisesti laitteeseen sijoitettua saldoa tai velottavat autoilijan visalta maksusumman. Ulkomainen autoilija joutuu tien ajaakseen hankkimaan tuon laitteen joko omaksi tai vuokralle ja hankintapaikkana voi olla kai posti tai huoltoasemat. Kysyin sitä Ovarin uudelta huoltsikalta ja he ilmoittivat ettei heiltä ainkaan saa moista laitetta. Hinnasta ei ole tietoa eikä vuokralaitteen panttimaksusta mutta jos ajat ilman sitä on sakko kai vähintään 25 ekua tai jokin ajetun matkan taksan kerrannainen, olisko 10 kertainen taksa. Todisteena ajosta on varmaan tuon portin kuvaama otos josta auton tiedot näkyvät.

En kysellyt onko tämmöinen muualla Portugalissa käytössä, viisaammat kertonevat. Mutta satunnaiselle kävijälle tuommoinen on mahdollisimman hankala, selvä maksuportti monen muun maan malliin olisi kyllä helpompi.

mot

TOIVONEN MARTTI 5.11.2010 23:07

siis piti kirjoittamani:"siinähän oli aikanaan maksullinen yksityinen ja maksuton valtion moottoritie sen hitaan N1 -tien lisäksi."

ajatuskin katkeilee eikä vain vodafonen nettiyhteys....

Kirjoita vastaus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.