Saksassakin pitää olla nykyisin "keliin soveltuvat renkaat" eli kesärenkaat ei käy, jos keli on talvinen. Kitkat ok.
Ja jos talvella vuoristoihin aikoo ajella, ne ketjut kannattaa ehdottomasti olla mukana, kitkojen lisäksi. On kokemusta niiden tarpeellisuudesta, niinkin vaatimattomassa mäessä kuin Firenzen leirintäalueelta...Sieltä pääsivät pois lumisateen vuoksi joulupäivänä vain ne, joilla oli ne ketjut. Meidän vuokra-autossa ei ollut, ja me odotimme niin kauan, kunnes aurinko, suola ja suihkulastojen kanssa häärivät työntekijät olivat saaneet lumen tuhottua:)
Viime jouluna Toscanassa muun perheen viettäessä talo-päivää lähti nuoriso ajelulle, ja kas, alkoi sataa lunta, lapset juuttuivat mäkeen moneen muun kanssa, luisuttuaan ensin lähes ojaan, kun uudet kitkat eivät pitäneet. Saivat päälleen vielä yhden pikkuauton, onneksi Matias ehti ottaa sen vastaan niin että vain puskuriin tuli lommo. Auto piti jättää siihen mäkeen kun kaikki seudun traktorit olivat lunta auraamassa, nuoret saivat kyydin melkein "kotikylille", ja auto haettiin lumien sulettua iltapäivän lopulla taksin kanssa pois.
Niin, ketjut olivat menneet rikki, eikä uusia oltu vielä ostettu...
t.Kaarina