Hei Jorma ja kiitos kiehtovasta matkakuvauksesta! Minne saakka aioit ja paljonko sinulla on aikaa käytössäsi?
Sitä Romananiassa, Branissa olevaa Draculan linnaa ei olisi kannattanut pelätä; me menimme sinne "Dracula-intoilija-lapsemme " toiveesta, ja linna oli pettymys siinä mielessä, ettei sillä ollut Fraculan kanssa muuta yhteistä, kuin että Vlad Tepes oli siellä kerran käynyt, ja kioskeissa myytiin Dracula-krääsää. Mutta itse linna oli todella upea, kaunis ja hyvin sisutettu. Aikaansa siellä olivat pitkään viettäneet jotkin englantilaiset kuninkaalliset ladyt.
Tuosta Vihreästä kortista meilläkin kokemuksia tältä kesältä. Erikoista, että sinä selvisit sillä faksilla, sillä meille Turkin rajalla sanoivat että faksi ei käy, se voidaan väärentää. No, meidän pelastuksemme oli raja-vakuutus, eli ostimme 78eurolla tullista Turkin oman liikennenvakuutuksen.
Kaikkein erikoisinta jutussa on se, että kauhuksemme Kroatiassa tajusimme unahteneemme vihreän kortin kotiin, juuro kun olimme menossa moneen sitä vaativaan maahan. Soitimme vakuutusyhtiöö, ja pyysimme heitä lähettämään sen sähköpostiin, minkä kävimme nettikahvilassa tulostamassa. Soitimme myös Autoliittoon, ja siellä, kuten vakuutusyhtiössä sanottiin, ettivät varmaan rajoilla huoli sitä kopiota, mutta Autoliitostakaan ei osattu neuvoa, mitä tehdä.
No, kaikki muut maat, Albania mukaan lukien, kelpuuttivat tarinan kadotetusta, ja sitten uudelleen tilatusta vihreästä kortista, paitsi tuo Turkki.
Mutta pointti on se, että, jo ennen Turkin rajaa, löysin Autoliiton kirjasta sivun, missä kerrottiin tuon rajavakuutuksen hankkimisesta, jos vihreää korttia ei ole.
MUTTA eivät osanneet sitä Autoliiton ulkomaanosastolla vaan meille kertoa, ja hermoilimme monta karmeaa tuntia tulleissa jännittäen maahan pääsyä...
Hyvää matkaa sinulle ja lisää tarinoita odottaen!:)
t.Kaarina