Moi,
juttelin kesällä Rapurannassa näistä Espanjan ja Rutujen hommista, muutamien oikeiden Rutujen kanssa.
Sanon oikeiden siksi, että he kaikki olivat asustelleet talvia tuolla sunnalla jo lähes 20 vuotta.
He kertoivat hyvin avoimesti kaikesta niin matkaan kuin asumiseenkin littyvistä asioista, vaikken henkilökohtaisesti ole mihinkään lähdössäkään....
He totesivat, että toiset heistä pantaavat tietojaan jostain kumman syystä. Arvostelivat myös avoimesti Hartolan tapaamisia siitä, että niissäkään ei kuulemma kysymättä kukaan mitään toisilleen kerro.
Itse en ole käynyt lähelläkään Hartolaa, joten en voi todentaa heidän väitettään mitenkään ja jätän sen näin omaan arvoonsa kuin koko Hartolan.
Silti viisastuin heidän kanssaan vietetystä ajasta paljon. Kun olen aika-ajoin lukenut niin tässä kuin mullakin avoimilla sektoteilla käytyjä keskusteluita ko. Rutu tai Espanja asioista olen ollut varsin huvittunut vastauksista.
Kun joku on kysynyt jotain vaikkapa kesäloma-reisusta Keski-Eurooppaan tai Baltiaan on opastajia ja neuvojia aina avoimesti ja rehellisesti liikkeellä tosi paljon.
Sitten menemme tälle "henkitieteen" osastolle Espanja. Osastolle jota nuo itseään Rutuksi kutsuvat suojelevat, jostain kumman syystä. Selityksiä sitten kuulee jos mitä, kun heidän kanssaan juttelee, mutta, mutta....
Itse olenkin päätynyt siihen, että ei muuta kuin auto käyntiin ja menoksi niillä jotka lähdössä ovat. Ihmiset hengittävät ja elävät sieläkin, ei siellä mitään ihmeellistä ole.
Itse ajoin aikoinaan moottoripyörälläni talvella läpi Euroopan
Marokkoon, eikä kukaan ollut takana istumassa ja neuvomassa, mistä mitäkin saa. Aikaan jolloin nykyiset Rutut tekivät tarpeensa vielä sideharsovaippoihin.
Siis eipä muuta kuin matkaan, ajelkaa varoen ja kyllä sieltä majapaikkojakin löytyy ja sitä Rutujen suojelemaa kaasuakin;-)