"Viimeisin kuultiin Tallinnassa viikko sitten, Merekeskuksen edessä maksullisella parkkipaikalla (mistä siinäkin maksaa?) keskellä päivää putsattu auto..."
Olin viime viikon torstaina keskellä päivää Tallinnan sataman Rimin maksullisella parkkipaikalla ja aikani kuluksi seurailin autostani noin tunnin verran parkkipaikan tapahtumia.
Huomion kiinnitti pyöreähkö lippalakkipäinen kaveri parkkipaikan reunalla, joka aina uuden ajoneuvon saapuessa keksi jonkin tekosyyn kävellä aivan tuon uuden ajoneuvon vierestä. Samalla kaveri loi nopean silmäyksen ajoneuvon sisään, jonka jälkeen hän palasi takaisin passipaikalleen. Mitään rikollista en kuitenkaan nähnyt hänen tekevän. Tuskin sellainen siinä paikassa olisi ollut edes järkevää, sillä Rimin katolta aluetta kuvasi useampikin videokamera. Mutta kuitenkin... Tuskin kaverin uteliaisuus pohjautui pelkkään haluun nähdä, miltä mikin automerkki sisäpuolelta näyttää.
Samantapaista toimintaa havaitsin myös joillakin Puolan markettien parkkipikoilla. Vaikka parkkeerasin kuinka sivuun ja kauaksi muista, aina jollakin nuorehkolla miehellä oli "asiaa" käydä kiertämässä oma autoni aivan läheltä ja palata sitten muina miehinä takaisin alueen toiseen päähän omalle autolleen. Silloin tällöin myös viereiseen ruutuun parkkeerasi vanha ooppeli täynnä nuorukaisia, joista yhdelläkään ei näyttänyt olevan minkäänlaista asiaa itse markettiin. Kun havaitsivat, etten aio poistua autoni luota, lähtivätkin sitten itse.
Nämä esimerkit olivat siis ihan keskeltä aurinkoista päivää. Ainakaan näissä mainituissa maissa en yöpyisi parkkipaikoilla. Eikä se taida olla siellä sallittuakaan.