4.6.2009 15:03
4.6.2009 15:34
4.6.2009 15:44
4.6.2009 16:13
4.6.2009 22:05
Kirjoita vastaus
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Näkyy olevan monenlaisia karttoja euroopasta. Olisiko iso karttakirja kätevämpi kuin taitetut kartat? Onko hyviä kokemuksia? Tarkoitus olisi lähteä Via Baltican kautta Saksaan ja eteläiseen eurooppaan. Entäs sitten opaskirjat, mikä olisi kaikista oppaista se hyvä?
En kyllä ole mikään ekspertti vielä näissä karttahommissa, mutta meillä on tietokoneella karttaohjelma, joka toimii ilman nettiäkin. Eli siis ajon aikanakin. Siinä samassa taitaa olla navigaattorikin kun sen piuhan laittaa paikalleen.
Ja nyt ostettiin sellainen iso karttakirja, jota ei ole vielä käytännössä testattu, mutta sen mitä selaillut sitä olen, niin vaikuttaa tosi näppärältä. Ja menee "kasaan" ilman voimasanoja.
Myös iso kartta ollut käytössä, mutta on aika hankala. Varmaan tulee otettua kaikki mukaan, mutta matkalla selviää mikä niistä oli se paras.
Tässäkin vähän vihjeitä :-))
http://www.matkareitti.fi/eurooppa_info/
Moi!
Meillä on käytössä koko Euroopan kattava taiteltava kartta yleis-suunnittelua varten, ja sitten kaikista kohdemaista ja alueista tarkkoja ja vielä tarkempia taiteltavia paperikarttoja.
Karttakirjojakin on vuosien varrella tullut hankittua, mutta ne ovat mielestäni aina aika epäkäytännöllisiä ; sivut katkeavat takuuvarmasti aina vääristä kohdista, eikä aukeamalle mahdu kuin hitunen sitä mitä itse tarvitsee.
Toisen maakohtaisen kartan rinnalla ne jotenkin palvelevat, esim.Ranskasta meillä on maan yleiskartan lisäksi 1:200 000 karttakirja, eli kohtalaisen tarkat kartat koko maasta pienellä rahalla. Jokaisesta maan kolkasta ostettuna tuon mittakaavaisia irtokarttoja maksaa jo aika lailla.
Tosin ei siitä kirjaa rikkomatta saa karttaa patikka tai pyöräilyretkelle, eli kyllä me sitten ostamme siihen tarkoitukseen vielä tarkempia retkeilykarttoja.
Konenavigaattoria ei ole laisinkaan.
Opaskirjoista englanninkieliset Lonely Planetit ovat tosi hyviä ja antavat mielnkiintoisten paikkojen lisäksi seikkaperäisiä ohjeita esim hintalaatusuhteiltaan hyviin ruokapaikkoihin, ja kaiken laista "ohi valtavirran" menevää tietoa ja taustoja.
Suomenkielisistä kirjoista olemme tykästyneet Tammen "Näe ja koe" -sarjaan, siellä on kaupunkien ym lisäksi retkiehdotuksia autolla ja kävellen, markkinoita, näyttelyitä, kylpylöitä ja kaikkea jännää.
t.Kaarina
Käytin kahdella välimerelle suuntautuneella matkallani navigaattoria. Sen lisäksi apukuskilla oli edessään Michelinin julkaisema karttakirja, josta samalla varmistettiin, että ollaan oikealla tiellä ja ajamassa oikeaan suuntaan. Monissa keski-Euroopan maassa on risteykset numeroitu ja ainakin tässä karttakirjassa on ne myös merkittyinä. Se helpottaa oikeasta risteyksestä kääntymisessä. Lisäksi on vielä suurimittakaavainen yhdellä aukeamalla oleva Euroopan kartta, josta reittisuunnitelma on helppo tehdä. Vaikka karttakirjassa ovat maat sijoitettuina useillekin sivuille, ne löytää, kun on reittisuunnitelman yhteydessä merkinnyt sivunumerot muistiin. Vaikka varsinainen ajaminen tapahtuukin navigaattorin avulla, ovat kartat silti tarpeelliset. Tekniikkahan voi aina pettää tai tulla "näppihäiriöitä". Itsellenikin kävi pari kertaa niin, että navigaattori ohjasi pohjoiseen, kun olimme matkalla etelään! Michelin karttakirjaa saa mm. kirjakaupoista tai AL:n kautta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.