18.2.2009 14:36
18.2.2009 14:48
18.2.2009 16:45
18.2.2009 17:06
Kirjoita vastaus
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Ajoimme Grossglocknerin alppireitin kautta muutama kesä sitten n 4-vuotiaalla Dethleffsin autolla (Fiat valitettavasti). Kehrejä eli mutkia oli yli 70 alastullessa, vähintään. Kaikki meni siellä hyvin. Tulimme kotipihaan, painoin jarrun pohjaan, vedin käsijarrun päälle ja silloin se vasta tapahtui. Vasemman etupyörän jarruputki pamahti poikki rungon alitusmutkasta. Onneksi vasta kotona. Mitä tekisit, jos jarrut menevät alppilaskussa? Opiksi: kannattaisiko kokeilla jo Suomessa nämäkin kunnolla ennen matkalle lähtöä?
Onko Fiatit tommosia. Pamauttelee jarruputkiaan ja vielä kotipihassa.
Saattaisi lyödä pari tyhjää laakia. Nelivuotiaasta nyt ei kuitenkaan kaikki jarrut kerralla häivy, kun siinä on kaksipiirijarrut. Ja tietenkin on se vaihde päällä jolla mentiin ylöskin. Metallisen jarruputken suoranaista katkeamista on tosi vaikea silmämääräisellä tarkastelulla ennakoida mutta kumiset jarruletkut ja erityisesti niiden liitoskohdat, kannattaa taivuttelemalla tarkistaa ennen reissua. Niitähän ne katsastusmiehetkin syynää - ja syystä.
Tuo käsijarru muuten on syytä laittaa hyvään timmiin jos on menossa alpeille ja muutenkin. Miksikään käyttöjarruksihan siitä ei hätäjarrutusta lukuunottamatta ole. Mahdollisessa rengasvauriotilanteessa jossain 10-15% laskussa tai ylämäessä käsijarru on syytä olla hyvässä kunnossa. Ja kiilat tietenkin mukana ja paikassa josta kartanlukija saa ne nopeasti renkaan eteen/taakse.
Kyllä siinä säikähtäisi kunnolla. Toinen juttu on ylikuormassa olevat autot, silloin kannattaisi välttää ainakin niitä teitä, jotka ovat vaunuyhdistelmiltä kielletty. Mitä vaunuun tulee, vaunun kanssa pääsee ylös, mutta alastulossa voi tulla vaikeuksia kuumentuvien jarrujen (vaunun) johdosta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.