Finnlines vai Tallink?

KORHONEN ELISA 07.11.2008 12:48

Ensi kesän matkan suunnittelu käynnistyy tässä pikkuhiljaa. Kertokaapa kokeneet Saksaan kulkijat, että kumpi on asuntoauton ja perheen kans parempi vaihtoehto laivamatkalle, Finnlines vai Tallink? Kyselin hintoja perheelle ja autolle molemmista ja Tallink olisi noin 100 € halvempi, mutta onko muuta eroa? Ateriat ei kuulu hintoihin, joten onko pienen purtavan ostaminen noilla laivoilla älyttömän kallista?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 07.11.2008 14:31

Kyllä tietääkseni molemmissa ateriat kuuluu hintoihin ja hintaero on huomattavasti suurempi kuin tuo 100 euroa. Katsoppas uudelleen niitä laivayhtöiden nettisivuja. Henkilökohtaisesti pidän Finnlines'in Hansa-laivoja miellyttävimpinä matkustaa. Vähemmän hyttejä, vähemmän porukkaa ryysimässä. Oma pöytä kuulunee vielä asiaan. Ruokapuolesta ei voi ainakaan valittaa. Joku on kehunut kalliiksikin enkä voi sitä kieltää. Mutta kun on kyse mukavuudesta, äänestän Finnlines'in puolesta.

TOIVONEN MARTTI 07.11.2008 15:57

Eikä ruoka ole kovin kaksista. Kokki joutuu ilmeisesti säästämään kaikessa kun linja menee koko ajan tappiolla.

Mutta kuten jossain viestissä aiemmin mainostin niin ainakin nyt syksyllä ennakkovaraajan etu ja sen päälle tullut karavaanarialennus tuntuivat laskevan kahden hengen ja pienen auton maksut aika mukavalle tasolle ja vähintään tuon satakunta euroa alle Finnlinesin vaikka otinkin vielä ateriat mukaan. Hytti oli kai jotain 19 neliötä oleva luxushytti, ikkunat keulaan päin ja varustelu muutenkin ok.

Mutta nämä on arvostuskysymyksiä. Yleensä arvosta vähiä rahojani enempi kuin henkilökohtaista mukavuutta. Tällä kerralla ei hytin mukavuudesta tarvinnut tinkiä mutta ruuan laatu olisi voinut olla hiukan korkeampi. Vatsansa sai toki täyteen eikä ruoka huonoa ollut, erilaisia kalavaihtoehtoja vaan olisi voinut olla enempi ja ehkä hiukan vaihtelevampia ruokalista. Nyt oli tunne että oli samaa possua ja lammasta joka aterialla.

Niin ja olihan sitä virolaista byråkratiaakin: oltiin saatu hytin kylkiäisinä "aamiaiskupongit" joitten piti kelvata koko matkan ajan kaikissa ravintoloissa. Päivällistä syödessä kysyin kelpaisivatko nämä maksuksi parista lasillisesta viiniä. Juu kyllä kelpaavat kaikissa ravintoloissa koko ajan kaikkiin ostoksiin mutta viiniä on johtokunta kieltänyt niillä antamasta... Veteen piti tyytyä. No, ostettiin sitten kupongeilla makkaraa ja juustoa joita riitti pitkään vielä matkan jälkeenkin niin että parempihan se oli niin.

Mutta kokonaispaketti oli hyvä hintaansa nähden niin että minä äänestäisin Tallinkia. Jos ei mene nurin ja myy superfasteja vinkuintiaan ja pistä ennakkomaksuja pomojen taskuihin...
mot

HAAPANEN TIMO 07.11.2008 16:23

Minä menisin Finnlinesin Star-luokan laivalla, huolimatta surkeista saapumis- ja lähtöajoista Travessa. Mun mielestäni laivat on niin pitkästyttäviä että mahdollisimman lyhyt aika riittää. Superfast on pieni paatti, se on äkkiä kävelty ympäri. Täytyy myös huomioida mihin on menossa, jos suunta on länteen, Rostock on hieman sivussa. @timo

EEROLA TEEMU J 07.11.2008 17:07

Täysin samaa mieltä Timon kanssa. Keväällä mentiin Finnlinesin Star- luokalla ja tultiin Hansalla takaisin. Olisi kannattanut tulla Starilla takaisinkin, mutta se lähtöaika aamuyöstä käänsi ratkaisun Hansalle. Joskus menneinä aikoina ne Hansa- luokan suuret hytit ja vähän väkeä on tuntuneet niin houkuttelevilta, mutta eipä ole Star- luokan ulkohyteissäkään valittamista. Ruokavalikoima on molemmilla linjoilla yltäkylläinen ja oma pöytä on koko laivamatkan ajan. Sinne Travesta yöllä lähtevään laivaan pääsee jo paljon ennen lähtöä sisään. Finnlines on edelleen ykkönen.

JORVA OLLI 07.11.2008 17:47

Ruoka ei kuulu enää Finnlinesin hintaan, eikä matkakaan ole kalliimpi. Tietysti riippuu siitä montako teitä matkustaa. Vertasin hintoja 2 h + auto ja vaunu, yhdistelmän pituus max. 11m ja kork. yli 2,1m. Ja matkustusaikakin on lyhentynyt, lieneekö lisänneet vauhtia? Siis, Finnlines. Ei ole mainos.

KORHONEN ELISA 07.11.2008 23:12

Meitä on 5 henkilöä (2 aikuista + 11-v, 14-v ja 15-v) ja asuntoauto jää vissiin 3 cm vajaaksi 7 m:stä, mutta korkeutta tulee 3,2 m. Soittelin tosiaan sekä Tallinkille että Finnlinesille, joten sain henk.koht. tiedot kustannuksista. Hki-Trave Finnlinesillä halvin vaihtoehto 673 € (sis. -50% caravanale autosta) ja Hki-Rostock Tallinkilla 565 € (sis. ale). Ateriat ei tosiaan enää kuulu hintaan. Tosin Ruotsin kautta ajo + laivamatkat siihen on vielä selvittelyn alla. Baltian kautta olis aikomus tulla takaisin, joten ei viitsitä sahata samaa reittiä kahteen suuntaan. Kiitos tähän astisista kommenteista :).

HÄMÄLÄINEN TOIVO 09.11.2008 12:18

Taisin sotkea Tallinkin Finnlinkkiin, jota olen myös käyttänyt. On halpisversio Finnlines-laivoista. Mutta Hankoonkin on pitkä matka, kun täältäpäin katsoo. Saati jos asustelee pororajalla.

HAAPANEN TIMO 09.11.2008 12:44

Joudut Topi ajamaan Hangosta vielä takaisinkin, koska paatit lähtee Helsingistä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 09.11.2008 13:28

Kyllä Topi joutuu ajamaan Naantaliin jos aikoo mennä Finlinkillä Kaplleskäriin, kun muuanne tuo Finnlink ei aja. Finnlines sen sijaan hoitaa liikennettä moneenkin paikkaan.

KANGAS JANNE 09.11.2008 15:04

Säästölinjalla matkustava voi ainakin Tallinkilla raahata autojääkaapin eli kylmäboxin hyttiin, jolloin matkasta selviää mainiosti omilla eväillä ja vaikkapa yhden lounaan ostamalla. Saksastahan se lähtee yöllä, joten aamupalan voi mainiosti nukkua ohi ja korvata sen lounaalla. Helsinkiin taas tullaan niin aikaisin aamulla, ettei huvita edes lähteä aamupalalle.

Kokemusta on vain välistä Rostockista Helsinkiin, kahteenkin kertaan tänä vuonna. Minusta on mukavampaa levätä laivassa paluumatkalla, mennessä riittää virtaa ajella Ruotsin tai Via Baltican kautta. Hintaero on kuitenkin niin pieni, nuo mainitut alennukset huomioiden ja sesongin ulkopuolella, että laiva on houkutteleva vaihtoehto.

Ja Wlanhan toimii Superfastilla, takkuisesti tosin. Finnlinkillä Naantali-Kapellskär sitä ei ole, ei muuten hullumpi tapa mennä Ruotsiin sekään. Etenkin päivävuoro on edullinen.

HÄNNINEN PEKKA 09.11.2008 21:01

No hinnat ovat mitä ovat - Finnlines:llä saa hyvät alennukset off-season aikaan mutta ruuhka-aikaan on kallista. Finnlines:lla kulkiessa on jotenkin juhlava olo kun näin aikuisena on oppinut arvostamaan sitä "ei mitään tekemistä" tilaa ja syömistä - loman aluksi ja miksei lopuksikin. Hansa-laivoihin on hiukan ahdasta ajaa vaunun kanssa ja käännös laivan nokassa tehdään käsipelillä vinkkinä voin antaa että luottakaa niihin paikalle ohjaajiin - he ovat selvästikkin tehneet hommaa ennenkin. Uudet Star laivat ovat myös mukavia... niin koettu on eikä valittamista muuta kuin Star laivojen lähtöaika etenkin kun vaununa olimme viimeisten lastattavien joukossa Travemünden päässä.

HAAPANEN TIMO 10.11.2008 17:16

Travessa toissakesänä klo 02.50 sisään laivaan autolla, kaikki kymmenkunta piironkia viimeisinä sisään.Ei hyvä. @timo

KERÄNEN KAUKO I 10.11.2008 18:14

Viime keväänä kävi hyvä tuuri Saksassa Stariin mennessä. Maanantai oli paikallinen helluntai ja laiva lähtikin jo klo 15.00 ja pääsi heti syömään. :) Ensi kevääksi valitsinkin paluu matkalle Hansan ja meno Starilla. Kohta se laivaan meno onkin, puoli vuotta. Olen kulkenut "kaikkia" reittejä, Ruotsin-, Vironkautta, Tallinkki, Finnlines... kyllä se vaan niin on että tuohon viimeiseen olen ihastunut. Olen samaa mieltä kuten Hännisen Pekka sanoi:on oppinut arvostamaan sitä "ei mitään tekemistä" tilaa ja syömistä.

PYSTYNEN JUHANI 10.11.2008 22:09

Onko todella näin Traven päässä?? Lastaaminen aloitetaan klo.20.00 ja laivaan pääsee sisään 02,50. Kun on tilannut ateria paketin eli viisi ruokailua,niin kuka hullu syö illallista klo. 3.00 yöllä ja heti perään aamiainen n.8.00.Siinä jää väkisinkin joku ruokailu väliin.Oltiin ajateltu palata sitä kautta,mutta varmaankin palataan sillä millä tultiin eli Superfast.Ei näillä hermoilla odotella autossa seitsemää tuntia.

KANGAS JANNE 11.11.2008 15:09

Pitäisi muistaa edellisen kirjoittajan, että tämä on keskustelupalsta. Tuskin ketään kiinnostaa pelkän otsikon mittainen väitevastaus vaan ne perustelut, informaatio ja vastaaminen kysymykseen.

Tällaisella teknisesti ajastaan täysin jääneellä foorumilla, jolla ei ole moderointia, yksityisviestejä eikä mahdollisuutta jälkikäteen korjata kirjoituksiaan kannattaisi olla vielä enemmän tarkkana.

Siitä huolimatta aion itsekin verrata Finnlinesin hintaa Tallinkiin, kun ensi kerralla reissuun lähden. Kun mielenkiinnon kohteena kuitenkin on aktiivinen ja liikkuva matkailu eikä löhöily sitä asettaa merkitystä hinnallekin. Säästyneellä rahalla voi tehdä muuta kivaa, vaikkapa pidentää matkaa pari päivää.

ANTIKAINEN ESKO 11.11.2008 15:15

Pitihän minun vastatakin jotain. Niin, meille vain Finnlines. Alkuvuosina oli vain Hansa-luokka, sitten tuli se halvempi laiva, joka otettiin pois liikenteestä. Nyt on Star-luokka. Meille Saksaan meno on puhdas siirtymisvaihe. Loma/matka alkaa silloin, kun auto on ajettu Helsingissä laivaan. Ei tarvitse ajaa kahta päivää, väsyttää itseään, olla liikenteen riskeissä. Ajamista riittää vielä, että pääsee Etelä-Eurooppaan.

Näillä Star-laivoilla, jotka lähtevät Travemündestä aamuyöllä, olemme tehneet neljä matkaa. Joka kerta olemme päässeet matkailuautolla laivaan klo 23:00 - 23:30. Silloin ei tarvitse enää mennä syömään. Paluut ovat olleet kesäkuussa ja lokakuussa, en tiedä, onko tilanne erilainen m-vaunulla ja keskikesällä.

Jos laskee auton TODELLISET kustannukset, Finnlines on m-autolle ja kahdelle hengelle edullisin vaihtoehto. Jos taas haluaa mennä Puolaan tai Unkariin, voi harkita Via Balticaa. Me kyllä menimme Unkariinkin Travemünden kautta. Vuodet ovat opettaneet monenlaisa asioita.

EEROLA TEEMU J 11.11.2008 16:39

Samanlaisia kokemuksia Star- luokan yö lähdöistä. Laivaan on päästy aina ennen puoltayötä. Keskiyölläkin on ollut keittotarjoilua, joten nukkumaan ei ole tarvinnut mennä nälkäisenä. Yleensä olemme reissanneet sesonkiaikojen ulkopuolella ja myös Hansa- vuoroilla. Viimeksi matkustimme muulla kuin Finnlinesilla niin kauan sitten että "Puolan lautat" vielä liikennöivät Helsingistä. Ex. itäblokki ja Ruotsin läpi ajelut on hyvin muistissa, mutta onneksi ne kokemukset ovat enää muistoja. Monet tarinat näilläkin sivuilla Rostockin laivayhteyksistä eivät ole houkutelleet vaihtamaan laivayhtiötä saati ajelemaan maitse.

KUJANPÄÄ MARKKU J 11.11.2008 16:53

Vanha 'kunnon' Pomerania. Oi niitä aikoja.

EEROLA TEEMU J 11.11.2008 17:19

Pomeraniassa oli jäljellä haikuja "merenkulun loiston ajoilta" mm. olutpubin salongissa. Henkilökuntaa ei heti vaihdettu, sillä orkesterilla oli 4 vuoden työsopimus ja pihvinkääntäjällä varmaan vielä pitempi. Pihveillä oli eri nimiä, mutta kaikki olivat lopulta samanlaisia -vuodesta toiseen. Tähän ei Starit tai Hansat pysty!

HAAPANEN TIMO 11.11.2008 18:21

Pomerania, Otsi ja Jetti, siinä parhaat paatit. Ainakin näin muistellessa. @timo

EEROLA TEEMU J 11.11.2008 18:52

Nyt tulee kyllä herkkä hetki. Että se Jettikin piti sinne vinkuintiaan romuttaa. Oli se hienoa kun pääsi nousukauden, inflaation ja veronvähennysten avulla nousemaan 4 neliön pätsistä A4:sen ikkunahyttiin.

HYTTILÄ ESKO O 11.11.2008 18:59

Joo, muistan kun menimme Torun , Auswitzch jne kierokselle. Laiva oli melkein tyhjä. Ainakin miljoonan vaihdoin rahaa laivassa. Osan siitä tuhlasinkin heti laivalla, loput maissa.

EEROLA TEEMU J 11.11.2008 19:51

Ja sitten lisää rahaa vaihdettiin matkalla.Joskus tuli sellaisia rahoja, joihin oli piiretty kuulakärkikynällä lisää nollia ja ekakertalaiset sortui niihin. Kurssi oli niin hyvä, ettei haitannut. Eniten meikäläistä jymäytettiin Romaniassa joskus 70- luvun puolivälissä, kun tuli "vanhaa rahaa" vaihdossa (ehkä 20 euron arvosta nykymitoissa). Ei kuitenkaan arvokasta antiikkirahaa vaan sellaista mille köyhä kiparin myyjäkin nauroi. No, romanialaisethan kannattaa perinteitä ja tekee tänäänkin ihan samaa. Vaihtaa väärää rahaa kauppojen kassoilla Suomessa. Onnneksi on EU. Oletko mennyt koskaan Gryfillä? Se oli vähän pesuvatia suurempi.

KUJANPÄÄ MARKKU J 11.11.2008 20:25

Gdanskin satamassa oli lankkupartio virittelemässä lankkuja Pomeraniasta poistumisen helpottamiseksi. Siinä oli joku notko jota loivennettiin. Muuten vaunun akseli olis jääny tyhjän päälle.

EEROLA TEEMU J 11.11.2008 22:04

Tarka muisti Sinulla. Ensimmäiset pimeän rahan vaihtajat olivat jo satama- alueella, jotta olisimme jääneet kiinni ennen tullia. Puolassa kaikki katsoi pieniä rikkeitä läpi sormien kunhan saivat jotain pientä. Kallein ylinopeussakko oli Fazerin sininen suklaalevy ja 10 taalaa. Siinä oli myyjän markkinat: Sunnuntaipäivä, matkaa lähimpään pankkiin 120 km joka aukeaisi vasta maanantai- aamuna. Pantiksi olisi pitänyt jättää kaikkien m- autossa olleiden passit. Ei voinut kieltäytyä, mutta vapaehtoisesti, vapaasta tahdosta tein tarjouksen mikä hyväksyttiin. Ja matka jatkui.

HYTTILÄ ESKO O 12.11.2008 07:38

ja 100 metriä eteenpäin oli lauma nuoria ihmisiä jotka olisivat halunneet pestä autosi ikkunan. No ajoin hiljaa läpi siitä pesijäjoukosta. Kun saavuimme Torunin campparille katsoivat paikalliset aika pitkään. Minulla oli Volvon perässä Astro 7000 joka oli noin reilun 2:n Poksin kokoinen joita oli alueella jonkin verran. Tuosta jatkoimme matkaa Krakovaan jossa oli motellin ja liikenneympyrän vieressä Camping. Samaisesta ajoimme tänävuonna ohi matkalla Zakopaneen , näytti äkkiäkatsoen olevan jo kiinni. Onko jollain tietoa asiasta ? Tuolla Zakopanessa olimme edellisen kerran juuri samalla reissulla.

ARO PERTTI 12.11.2008 09:15

Minäkin muistan ajan kun kellon myynnillä eli viikon Puolassa ja wodkapullo maksoi 50 penniä josta sai markan takaisin.Eli kyllä oli ennen kaikki paljon parempaa.Polttoöljykin oli halpaa,eikä ikkunan pesukaan paljoa maksanut . ;-))

PYSTYNEN JUHANI 12.11.2008 10:04

Lopettaakas ruutiukot nyt!!! Teidän muistelot eivät liity lainkaan alkuperäiseen kysymykseen.

TOIVONEN MARTTI 12.11.2008 10:10

kun viimeksi siellä käytiin. Toki sanoivat motellissa että tuohon pihaan vaan leiriytymään ja tuosta saatte avaimen jolla pääsette teille varattuun vessaan ja suihkuun. Siinä sitten pari kolme päivää meni motellin pihassa ihan mukavasti. Olishan siellä ollut muitakin kämppäreitä mutta tuo oli hyvä ja halpa. Siinä vastapäätä oli semmoinen iso halpakauppa, tukku jossa jäsenet sai aika halvalla kaikenlaista tavaraa. Sisään pääsi jos oli jäsenkortti. Mentiin vaimon kanssa ilman korttia kun joku aukaisi sähköportin, kysyttiin myyjältä että vainko jäsenet, hän sanoi että no problem, saatte tästä päivän voimassa olevan jäsenyyden. Ostettiin sitten kaikenlaista ihan pilkkahintaan.

Vaimo kävi Krakovassa kampaajalla. Ei ollut yhtään yhteistä sanaa mutta hyvin pärjäsi, tukka nätisti leikattu kun tuli pois.

TOIVONEN MARTTI 12.11.2008 10:12

Vain asiasta saa kirjoittaa, ei sen vierestä!Ruotuun, pentele! mot?

AHONEN KAI 12.11.2008 11:18

Meille maksaa Helsinki- Travemünde, 2 henkeä, <-6m, yli 2,1m Starilla 494€ ruokailuineen rutualennuksin, + 20€ dieseliä.

Jos matkustaisi Pirkka-tyyliin ilman ruokailuja, hinta olisi 374€ + 20€ dieseliä T:ku- H:ki

Ruotsin kautta Lyypekin korkeudelle ilman näkkileipäkustannuksia n. 350€

Erona 4-50€:a ja lähemmäs 1 tkm ajoa, ja kun matkaa jäljellä ~3 tkm niin valinta oli helppo.

KANGAS JANNE 12.11.2008 12:11

Muistelkaa ihmeessä menneitä, mutta avatkaa sitä varten oma aihe.

Se, joka jatkossa etsii itse asiasta tietoa, saattaa hiukan väsähtää noihin muisteluihin. Sitä edesauttaa tämä jo edellä mainitsemani foorumin tekniikka, joka vaatii avaamaan joka helkkarin viestin erikseen. Miksei ne voisi tulla kaikki näkyviin kerralla.

Pitäisi avata aihe, jossa keskustellaan tämän softan uusimisesta. Oli todellakin jo aika tehdä niin.

KUJANPÄÄ MARKKU J 12.11.2008 12:58

Nämä asia-asiat käsitellään aina uudelleen ja hyvä niin. Kuka keväällä haluaa enää selata edellisvuoden lauttakuvioita. Päivitettävä ne on. Jaksaa muuten pittää saetta!?

ARO PERTTI 12.11.2008 15:29

Jos nyt välttämättä haluaa verrata Finnlinestä ja Tallinkkiä, niin palvelun ja hyttien osilta on kuin vertaisi Rolls Roysea (Finnlines) Volkkariin (Tallink).Eli halpaa ja hyvää ei ole olemassa on vain erilaisia makuja. Muuten olen sitä mieltä ettei ole vanhan Oihonnan voittanutta. J.K Juuri nyt ei sada. ;-))

TOIVONEN MARTTI 12.11.2008 19:38

http://wikimapia.org/6322927/pl/Motel-Krak Siinä se suljettu kämppäri motellin eteläpuolella... mot

KORPPI SEPPO A J 15.11.2008 12:34

Vielä yksi kanta asiaan. Tämä on siinä mielessä ajankohtainen aihe, että kirjoitan tätä Tallinkin kahviossa.

Kaikkia edellä mainittuja reittejä ja laivoja on tullut käytetyksi.Jopa Pomeraniaa vuonnna -90 ja Via Balticaa -94 alkaen. Mutta tuskin näiden keskustelujen perusteella voi päättää lopullisesti, mikä yhteys on itselle paras. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Kaikilla reiteillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Me tulemme edelleenkin käyttämään kaikkia reittejä tarpeen mukaan. Ja jos se Pomerania, tai vastaava, edelleen kulkisi, niin se olisi vakava vaihtoehto

Mutta jos valinta on Superfast, niin me olemme toimineet kuten Janne tuolla alkupäässä kertoi. Matkan varauksen yhteydessä olen ostanut lounaan. Aamu- ja iltapalat on hoidettu omin eväin hytissä.

Ja yksi viihtyvyystekijä on tämä netti, vaikka hidas onkin. Aikaahan täällä pitää tappaa kun ei tarvitse ajaa. Tulipa luettua tämäkin ketju sivujuonteineen alusta loppuun.

Luonnikasta reissua, olipa se valinta mikä tahansa.

KORHONEN ELISA 15.11.2008 18:12

Joo, kyllä me vähän Tallinkin suuntaan ollaan kallellaan, ainakin tällä hetkellä. Saa nähdä miten sillä hetkellä, kun liput varataan ensi vuoden puolella. Meille ei tällä hetkellä ole niin tärkeää, onko hyvät tilat ja palvelut ym., vaan se, että suht edullisesti päästään kulkemaan. Laivalta säästyneelle rahalle kun on varmasti käyttöä. Jos olisimme vain pariskuntana menossa, niin hinta ei niin paljon merkkaisi ja autokin olisi silloin pienempi. Perheenä kustannukset kun vain moninkertaistuu kaikessa. Lottovoittoa odotellessa, (ei muuten tullut lotottua) Elisa.

HAAPANEN TIMO 15.11.2008 18:24

Pääsetkö Elisa matkamessuille tammikuussa? Sieltä saa paljon tietoa ja materiaalia reissulle. Tallinkin Clubone liittyminen on siellä ollut ilmaista, kympin taitaa muuten maksaa. Saa sillä jotain etuja: http://www.tallinksilja.com/fi/mainMenu/clubOne/

@timo

KORHONEN ELISA 15.11.2008 18:31

Jep, kalenteriin on matkamessut merkitty ja tuloa suunniteltu. Ei täältä Mikkelistä onneksi kovin kauan Helsingin maalikyliin ajele. Just sitä on ajateltu, että jos jotain vinkkejä saataisiin. Uudesta Caravan-lehdestä ymmärsin, että siellä on kahdet messut yhtä aikaa: matkamessut ja caravanmessut. Niinko? Mikä ero?

AHJOS TIMO 15.11.2008 21:45

"... kahdet messut yhtä aikaa: matkamessut ja caravanmessut. Niinko? Mikä ero?"

Caravanmessuilla esitellään matkailuajoneuvoja, niiden varusteita yms. Matkamessuilla esitellään matkatoimistojen palveluja, matkakohteita yms. Jälkimmäiset ovat siis lähinnä lentokoneella matkustaville turisteille, mutta jotakin maata voidaan esitellä kaikenlaisen turismin kohteena.

HAAPANEN TIMO 16.11.2008 10:39

Äläs ny, kaima. Matkamessuilla on melkein kaikkien euroopan maiden edustus jossain muodossa. Oikein sopivaa tuohua karavaanarille. Esitteitä, karttoja, ym. tarttuu liiankin kanssa, pitää valita kohteet suunnitelmien mukaan. @timo

NYYSSÖNEN KAJ 16.11.2008 10:56

Tällä kerralla valinta osui Finnlinesin Star laivalle vaikka se oli 100€ kalliimpi edestakaisin hintana kahdelta ja 12m korkea auto. Lippuhintaero on 156€ mutta Trave-Hampuri-Trave on 200km lyhyempi joten hintaeroksi jää 1,18€ litrahinnalla 98€.

30.10. lähdössä kaikki matkustajat yhteensä oli 72 matkustajaa siinä on rekkamiehetkin mukana.

Saattaapi ensi kerralla sitten olla taas vuorossa SuperFast. Mutta se riippuukin sitten sen vuotisista hinnoista ja sopimuksista. Nyt mentiin rutu-hinnalla.

KUJANPÄÄ MARKKU J 16.11.2008 11:28

Se matkamessujen puoli siellä kliffaa onkin. Miisut nojailee kivasti tiskien yli ja tyrkyttää myös esitteitä. @kujis

HÄMÄLÄINEN TOIVO 16.11.2008 11:41

Korkea?

NYYSSÖNEN KAJ 16.11.2008 11:44

korkea 3,4m

TOIVONEN MARTTI 16.11.2008 12:25

Meillä tuossa naapurissa myytiin taloa jossa oli kuulemma 9 metriä korkea olohuone. Mutta että "ja 12m korkea auto", sen täytyy olla jotenkin erikoinen" Pystyyn nostettu linari?

mot?

KERÄNEN KAUKO I 16.11.2008 13:00

On niitä kaikenlaisia, esim. Oulussa on 12m leveitä ja 2m pitkiä paikallisbussit. Sen takia koska kaikki haluaa istua etupenkillä. ;)

JANHONEN MATTI 16.11.2008 13:51

Etenkin ulkomailla reissaaville caravaanareille Matkamessujen anti on huomattavasti suurempi kun siellä vintillä pidettävien tynkä-caravanmessujen. Matkamessuilta saa nimenomaan sellaista esitemateriaalia eri kohdemaista ja kohteista, jota matkatoimistoista tai netistä ei suoraan löydy. Etenkin niiden maiden osastot on hyviä tiedonhankinnan kannalta, jossa maakohtainen osasto on jaettu vielä aluekohtaisiksi osastoiksi. Esitteissä taas löytyy suuret joukot linkkejä joista kohdealueita voi selvittää lisää netin kautta.

HYTTILÄ ESKO O 16.11.2008 13:59

Eikös sillä saa sitä matkalipun loppusummaa pienemmäksi. Henkilöhinnoista -15%

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.