Isot tietyöt Saksan A7 -autobaanalla?

RANTALA PEKKA 06.06.2008 09:13

Kesällä on tarkoitus hurauttaa A 7 Hampurista Wurtzburgiin ja siitä edelleen Muncheniin mennen tullen. Liikenteen sujuvuutta haittaavia pieniä tietöitä tällä välillä tietenkin aina löytyy, jossain korjataan siltaa, jossain paikkaillaan tienpintaa tai turvakaiteita.

Mutta entä isot tietyöt, ne jotka jumiuttavat liikenteen kahden, kolmen tunnin hitaaksi mateluksi? Te, jotka olette tätä väliä ajaneet viimeisten kuukausien aikana, kertokaa!

KERÄNEN KAUKO I 06.06.2008 13:43

Tulin Äitienpäivänä Zurichtä Traween, eli Wurzburgin tienoolta samaa 7 tietä kuin sinä ajat etelään. Ei isompia haittaavia tietöitä ollut silloin. Tie oli hyvää ja betoni osuudetkin oli suhteelisen tasaisia. Ei sellaista "paukutusta" kuin Prahan ja Brnoon väli Tsekissä. Aivan helv. moista. Ajoipa sitten hiljaa tai kovaa, sama lätkytys. Hyvää matkaa!

KUKKONEN ESA 06.06.2008 18:58

En tiedä, mistä menet Saksaan ja onko Hampuri käyntikohteesi, mutta suosittelen harkittavaksi A 9 reittiä Berliinin ohi suoraan etelään. Itse menen Tanskasta Puttgarteniin ja koukkaan Lubekin jälkeen itään ja menen Schwerinin kautta ysille. Jos ajat seiskaa, joudut joka tapauksessa tekemään pienen ventin itäään pyrkiessäsi Muncheniin. Sen ventin voi tehdä myös pohjoisessa ja ajaa huomattavasti rauhallisempaa ja parempikuntoista ysiä kuin seiskaa, jota on työn alla monesta kohtaa. Ysi oli viime kesänä lähes kokonaan rakennettu kuntoon Berliiniin asti ja on kunnoltaan tosi hyvä verrattuna Kasselin tiehen. Ainoa problem on 120 km/h rajoitus lähestulkoon koko matkalla! Meno ei kylläkään ole läheskään niin hektistä kuin tuolla seiskalla,jossa on monin paikoin vapaat nopeudet+ melkoisesti 60 km/h pätkiä tietöistä johtuen. Jos et välttämättä halua ajaa Kasselin mäkiä, niin ysi on huomattavasti tasaisempi reitti! Hyvää matkaa toivoopi Esa

TENHUNEN KYÖSTI 07.06.2008 12:41

Esan kanssa samaa mieltä. Itse ajelen aina sunnuntaisin, jos olen reissaamassa Saksan halki suuntaan jos toiseenkin. Silloin puuttuvat rekat. Suosittelen! Hyvää kesää kaikille ajoneuvosta riippumatta! Sano Kyösti.

EEROLA TEEMU J 08.06.2008 17:54

Toukokuun alussa mentiin tuo Hampuri-W-burg-Muenchen jne. alaspäin ja tietöitä oli aika monessa paikaa. Ei kuitenkaan syntynyt suurempia ruuhkia, pahimmat kesti alle tunnin luokkaa. Kun sitten kuukautta myöhemmin tultiin samalle tielle idästä päin W- burgin paikkeilla suuntana pohjoinen, niin johan alkoi tökkimään. Hann. Muendenistä lähtiessä saatiin liikenneradiosta tietoa, että motarilla on Hannoverin suuntaan 18 km ruuhka ja vedeltiin muiden kanssa pikkuteille.

Ruuhka- ym. tiedotuksia tulee radiosta aika usein keskeyttämään vaikka CD- levyn soiton (jos ei aseta estoa) ja niistä on hyötyä jos ymmärtää kieltä ja tuntee korvaavia reittejä. Kyllä Räty oli aikanaan oikeassa todetessaan jotta " Saksa on pasta maa" ja onhan siellä Euroopan surkeimmat ja ruuhkaisimmat moottoritiet. M- autoilla joutuu ajelemaan suurimman osan rekkakaistoja, jotka on varsinkin pohjoisosassa osin kuin kynnöspeltoa.

Motareitten ruuhkat purkautuvat pikkuteille, jolloin niilläkään ei pääse ajelemaan kuin jotain 50- 60 km/h keskinoppeutta. D- maa on niin täynnä autoja ja viikolla rekkoja, että oikein hirvittää ajatus joutua sinne samaan aikaan kun sakut lähtee lomailemaan. Osaisivat edes lopettaa ne silta- ja tiekorjauksensa pahimpaan aikaan. Itävallan, Slovenian ja varsinkin Kroatian moottoritiet on Saksan jälkeen aivan mahtavia eikä pienet maksut asiaa miksikään muuta. Ranskakin on, mutta siellä maksut on aika suolaisia.

On tuurissa, millaiseen ruuhkaan joutuu KUN joutuu, koska yksi kolari moarilla voi aiheuttaa pitkäkestoisen ruuhkan ilman tietyömaatakin.

KERÄNEN KAUKO I 08.06.2008 21:58

Meillä sattui silloin Äitienpäivänä,juuri siinä Hannoverin kohdalla, satuttiin tulemaan kolaripaikalle tai melkein. Siinä oli kymmenkunta autoa meidän edessä. Joten kolari oli sattunut alle minuutti aikaisemmin. Ajettiin kaistojen sivuun parkkiin samoin kuin muutkin. Samalla laskeutui helikopteri ja viisi ambulanssia kera seitsemän paloautoa tuli paikalle. Toinen kolariauto oli noin sadan metriä meidän edessä. Pelkkä metalli/muovi möhkäle. Siitä ei ottanut selvää, että mikä auto se oli. Noin tunti seisottiin, kunnes alkoi liikenteen ohjaus. Kymmenisen minuuttia ja motari oli tyhjä. Nuo hommat ne sakemannit osaa. Ajeltiin siitä yöksi Luneburgrin "puskaan". Aamulla yöpymismaksua perimään tullut kaveri kertoi, että oli kuulemma kaksi kuollut ja viisi loukkaantunut. Oli ollut kahden auton yhteenajo. Toinen tuli rampilta ja toinen kylkeen.

EEROLA TEEMU J 09.06.2008 01:06

Teillä oli sikäli säkää että olitte siinä alkupäässä. Tunnissa syntyy vilkkaan liikenteen aikana jumalattoman pitkät jonot, pahimmillaan kymmeniä kilometrejä 2-3 kaistan täydeltä. Kun sinne välille sattuu vielä jokunen tietyöstä johtuva kavennus, niin viimeisillä voi mennä helposti pari- kolmekin tuntia ruuhkassa. Mitattiin kerran vastakkaisen suunnan kaistoilla lähes 30 km mittainen kolarista johtunut ruuhka. Myös rekan rikkoutuminen 2- kaistaisella m- tiellä voi aiheuttaa pitkät ruuhkat.

Ruuhkista tiedottavalta radiokanavalta tulee mielenkiintoisia viestejä, mm: pisin ilmoitettu ruuhka (Stau), oli nyt 25 km, pyydettiin ottamaan kiertotie, koska rekka oli hajonnut ja tukki kaistan, motarilla ajeli humalainen autoilija väärään suuntaan, siellä oli kuollut eläin ja rautaromua oli pudonnut kuormasta, saairaalasta karannut kahjo kekkuloi jossain autojen seassa, jne. Osa tiedoista tulee varmaan toisilta autoilijoilta tiedottajille.

Eräät saksalaisista sulkee varmaan silmänsä kun tulee liittymästä moottoritielle. Alla voi olla 150 hevosvoimainen kilpuri ja aina odotetaan, että paikka annetaan kaistalta. Heti sen jälkeen kiihdytetään ohituskaistalta ohitse 200 km/h, vaikka niin olisi voitu tehdä jo liittymässä. Toinen monista idioottimaisuuksista on rekat, jotka näkee peilistä että ohituskaistalle ilmestyy "hidas pienoisbussi tai matkailuauto". Siihen vaan eteen ja körötellään 1 km/h kovempaa vauhtia kuin ohitettava rekka seuraavat 10 km, vaikka se m- auto olisi tehnyt ohituksensa muutamassa sekunnissa. Mukavat jonot siellä takana. Rekkojen takia vasta 3- kaistainen tie on Saksassa oikea moottoritie (mäkisillä osuuksilla 4- kaistainen).

KOIVISTO ARI 09.06.2008 09:53

Pieni lisäkysymys tähän A7 tiehen liittyen. Ensi viikon tiistai aamulla rantaudutaan Travemundeen ja tarkoitus olisi samana päivänä ajaa mahdollisimman pitkälle etelään Karlruhe - Stuttgart tasolle. Kysymys kuuluukin, että kannattaako alkumatka mennä A7 tietä pitkin Hampurin kautta vai ajaa suoraan etelään Lüneburgin kautta pienempiä teitä? Nämä tiet ovat epäilemättä maisemien kannalta mukavampia, mutta jos kriteerinä on pelkästään matkan joutuisuus. Toinen vaihtoehto olisi ajaa 1 tietä Dortmundin kohdille ja siitä 45 tietä kohti Frankfurttia. Tämä reitti olisi noin 50km pidempi kuin A7 tietä pitkin, mutta onko tietoa matkustuksen mukavuuden ja nopeuden suhteen erosta?

Ari

HEIKKILÄ TOMMI 09.06.2008 13:36

Grüss Gott! Enää viisi yötä ja meetkin päästään taas lomamatkalle läpi suloisen Saksan maan. Valitsimme jo kolmannen kerran kokemuksesta viisastuneina laivamatkan Rostock:iin ja A9-bahnan kohti etelää. Ihan "tyhjät" ja suht hyväkuntoiset moottoribaanat odottavat. Kuukauden päästä voi tullakin A7 pitkin ylös kotiopäin, kun ruuhkat ovat tällöin kohti etelää saksalaisten lomien alettua. Tämä on meidän mielipiteemme ja suosittelemme muillekin. Kaikille turvallista ja mieluiten ruuhkatonta matkaa! Toivoo Heikkilät

KERÄNEN KAUKO I 09.06.2008 13:39

Me on ajettu joinakin kesinä A7 pikin Munchenin etelä puolelle samana päivänä. Yövytty milloin missäkin ja seuraavana päivänä pukattu sitten Gardalle. Aina on laiva matka tähdätty niin, että aamupalalta suoraan tien päälle. Luulen, että jos sulla on aikomus etelämpänä viettää mahdillisimman paljon aikaa, niin eikun suorinta tietä ja moottori sellaista pitkin. Ja sopivin tauoin, ettei alal väsyttää. Mutta jos haluat katsella Saksaa niin luulen, että sulla menee kevyesti vaikka koko loma Saksassa on sitä katseltavaa sielläkin.

LIIMATAINEN MANU 16.06.2008 15:54

mutta ne kasselin mäethän saavat juuri kuskin tuntemaan itsensä mieheksi, sukupuolesta riippumatta. (tämän vuoksi en anna vaimoni koskaan ajaa vaunun kanssa..:))

jännitysmomenttia tietysti lisää jos jollain bensakirpulla vetää telivaunua ja vaihtaa aina vaan pienemmälle ja pienemmälle vauhdin hidastuessa tasaisesti ja toivoo, että mäki pian loppuisi..

terveisin manu ja audin 400 newtonia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.