Matkailuautojen punnitus Saksassa

ISONIEMELÄ SARI 29.05.2008 10:09

Onkos joku joutunut Saksasssa matkailuauton punnitukseen? Miten tarkkoja mahtavat olla painosta ja mitä seuraa jos menee paino yli 3500?

PAANANEN PAULI K J 29.05.2008 10:57

Ikinä ei olla jouduttu misssän maassa punnitukseen ! Mutta, mutta eikös Kaarina ( Silmunen ) palstalla kertonut, että he joutuivat punnitukseen viime kesänä Ruotsissa. Sakot siitä taitaa tulla ?

Meillä punnittiin auto justiinsa ja se painoi 3240 kg !! ilman vettä, fillareita, ja MINUA ! joten tarkkana saamme olla mekin. Lähtö on tiistaina, ei ehdi enää laihduttaa joten täytyy keventää kuormaa muuten ::))) T: Arja

JANHONEN MATTI 29.05.2008 11:08

Käsitykseni on, että Saksassa ei matkailuautoja kovin helposti punnita ellei auto aivan selvästi ole yli- tai väärin lastattu tai molempia, mikä kyllä näkee vallankin vanhemmista autoista jo kaukaa. Takajouset pohjassa, nokka pystyssä, kattokuorma ja pyöräteline täynnä pyöriä kiinnittää kyllä poliisien huomiota maassa kun maassa. Jos jää Saksassa ylikuormasta kiinni niin matka jatkuu vasta kun auto laillisissa painoissa. Tylyn ylikuormakohtelun väitetään perustuvan Saksassa siihen, että poliisi ei niinkään ole kiinnostunut sakottamisesta kun liikenneturvallisuudesta.

Mielestäni Saksaa suurempi vaara jäädä kiinni ylikuormasta on Ruotsissa ja Itavallassa joissa on kiinteitä vaaka-asemia aivan teiden varsilla. Punnituksia tehdään tietenkin satunnaisesti joten myös tuurilla on merkitystä. Kevään reissulla ennen Innsbruckia moottoritiellä oli kaikkien kaistojen päällä ajokieltomerkki > 3,5 tonnin kokonaispainon omaaville ajoneuvoille, jotka kaikki ohjattiin liikennemerkeillä vaaka-aseman kaistalle. Tietenkin oletin, että 3500 kg kokonaispainolle rekisteröidyssä autossani ei ollut ylikuormaa ja ajoin suoraan.

SILMUNEN HANNU 29.05.2008 11:45

Jo vain, isot sakot saimme Ruotsissa, kun olimme vielää syyllistyneet kahteen rikokseen eli liian suureen painoon ja näin ollen myös yli 3,5 tonnisen kulkuneuvon ajamiseen ilman kuormurikorttia. Saksassa tosiaan kuorma pitää jättää välittömästi pois, Ruotsissa saimme jatkaa matkaa. Kyllä Saksankin moottoriteiden varsilla on yllättävän paljon kiinteitä punnituspaikkoja! Olen kuullut, että Saksassa auto herkästi punnitaan ,jos moottoritiellä vaikka puhkeaa rengas tms.hämminkiä aiheuttavaa tapahtuu. Meillä ei kylläkään ollut jouset pohjassa alkuunkaa, automme on rakenteeltaan vielä sellainen, että peräpää on aina ylempänä :) Eli taas kerran, me jouduimme punnitusratsiaan, mihin ohjattiin kaikki matkailuajoneuvot.Paikka on juuri ennen risteystä, mistä käännytään joko Helsingborgiin tai jatketaan Malmööseen.

t.Kaarina

t.Kaarina

ISONIEMELÄ SARI 29.05.2008 12:14

Kiitos tiedoista. Täytynee punnita auto ennen reissua, meilläkun ei kummallakaan riitä tuo kortti painavampaan autoon. Tietääkö joku punnitus paikkaa Helsingin alueelta?

SILMUNEN HANNU 29.05.2008 12:20

Katsastusasemat ja kaatopaikat punnitsee. Ja vaikka olisikin c-kortti, mutta auton paino on max 3,5t, tulee sakot ylipainoisena ajamisesta!

t.Kaarina

MURTO JUHA 29.05.2008 12:22

Halusin vain kertoa Ruotsissa näkemästäni viime kesälomareissulla, vastaantulevien kaistalta otettiin matkailuautot punnitukseen. Se oli sellainen "liikkuva punnitusasema". Sen jälkeen olen alkanut kiinnittää huomiota oman piirongin kuormaukseen.. Olen kyllä ollut tyytyväinen valintaani, Mcloussin Lagan 411 (rek 6 hengelle) tyhjäpaino 2463 kg (ilman vesiä, polttoainetta, kaasupulloa) joten lastattavalle on varaa 937 kg ja meitä on kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta. Onhan sitä kiinteää omaisuutta sinne jo lisätty, ilmastointi, markiisi, etutelttaa yms. Ehkä pitäisi käydä täydellä kuormalla joskus punnituksessa niin olisi varman päälle tietoa. Hyviä kesälomareissuja kaikille, t.Murtsi

SILMUNEN HANNU 29.05.2008 12:38

Ai liikkuva punnitusasema! Ovat keksineet ruotsalaiset sitten hyvän, nimenomaan rahastuskeinon, sillä meille nimenomaan sanottiin,että eivät valvo tyhjennämmekö kuormaa vaiko emme!!

Kiitos samoin kaikille hyvät lomareissut!

t.Silmuset

MALMBERG MERJA 07.06.2008 18:20

Nyt on meidänkin auto punnittu, kyydissä minä ja kaksi koiraa, ylipainoa 155 kg. Mitään "ylimääräistä" ei mukana, isäntäkin puuttui vielä kyydistä. Maanantaina lähdetään Saksaan lautalla ja Tanskan ja Ruotsin kautta takaisin. Eli nyt on tyhjennetty sitä "ei mitään" pois ja saatiin paino laskemaan 150 kg. Kaapit on tyhjät, fillareitakaan ei oteta mukaan(vaikka piti ottaa) ja telinekin pois painamasta, takakontissa on kaapeli ja ikkunasuojat. Jäinpähän miettimään kun auto on rekisteröity 4:lle, että meneekö tässä kaikki ihan oikein. Reissun jälkeen menen autokouluun hankkimaan C:n ja rekisteröidään auto kuorma-autoksi niin ei tarvitse miettiä otetaanko posliinilautaset vai syödäänkö muovisista.

KARHU JUHA 07.06.2008 21:13

-Silkkaa uteliaisuutta,minkä merkkinen ja minkä pituinen auto kyseessä. JK

MALMBERG MERJA 08.06.2008 11:42

Auto on detlessi 6611, pituus 698 ja omamassa 3030. Siinä oli valmiina talvipaketti, vakionopeudensäädin, valokiskoja yms, eli tiesinhän että kaikki tuovat lisää painoa. Mutta olisihan se mukavaa itsekkin mahtua painorajoihin... Ja satasen nopeus ilmeisesti menee kuormuriksi rekisteröinnin jälkeen.

HARJULAMPI JUKKA 08.06.2008 23:11

Mitenkähän onnistuu kuorma-autoksi muuttaminen? kokonaispainoa voisi saada korkeammaksi jos auton alusta on sellaiseen hyväksytty. C-kortin se kuitenkin tulee vaatimaan ja säilyy matkailuautona. Saatanhan tietysti olla väärässäkin, kannattanee kysellä katsastuksesta/maahantuojalta.

NYYSSÖNEN KAJ 09.06.2008 12:05

Matkailuautolla ei ole painorajaa, ainostaan pituus ja leveys mutta moleempiin saa poikkeusluvan rahalla. pituus 12m leveys 2,55m

Painavin rekisterissä oleva matkailuauto Suomessa painaa 23000kg. Ajokorttivaatimus on yli 3500kg ajoneuvolla aina vähintään C-kortti.

STRÖMMER HEIKKI 10.06.2008 17:40

Kyllä matkailuautolla on painoraja, jopa sillä 23000kg:n painoisella.Elikkä jos rekisteriotteessa lukee esim. että suurin sallittu kokonaispaino on 3300kg, niin se on, vaikka sinulla olisi ABECE kortti kuten minulla on. Kas jos ajoneuvon valmistaja on ilmoittanut että näillä varusteilla ( jarruilla, rungolla jne.) ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on 3300kg, niin siihen ei saa poikkeuslupaa, muutoin kuin vaihtamalla suuremmat jarrut, kestävämmän rungon jne, eli käytännössä ei ole mitään järkeä tehdä. Mutta jos ajoneuvon kokonaispainoksi Suomessa on merkitty 3300kg, mutta valmistaja antaisi luvan rekisteröidä ajoneuvon 3800kg:n painoiseksi, niin sellaiseen ajoneuvoon saa poikkeusluvalla rekisteröityä suuremman kokonaispainon, ilman mitään teknillisiä muutostöitä.Mutta kun kokonaispaino nousee yli 3500kg:n,tarvitaan väh. C kortti ja nopeusrajoitus laskee 80km/h:n.

NYYSSÖNEN KAJ 11.06.2008 14:30

Ymmärsit minut väärin! Tarkoitin että vaikka auton kokonaispaino olisi 10 tonnia niin sen voi rekisteröidä matkailuautoksi jos siinä on asiaankuluva varustus.

Viellä ei tietääkseen Suomessa ole onnistuttu rekisteröimään 18m pitkää nivelbussia matkailuautoksi. kuvia kunnon kulkureista: http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KevTSyksy2008/photo#5210506640259472914

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.