Talven 2016 - 2017 etelään ja vähän lämpimään

NYYSSÖNEN KAJ 07.10.2016 17:12

Matkamme alkoi hyviän aikaa ennen laivan lähtöä joten olimme laivassa jo klo 16. 7.10.2016. Reittimme Portugaliin noudattaa tällä kertaa hyvin tuttua reittiä läpi Euroopan. Kaipuu lämpöön on sen verran kova ette yhtään turisti pyydysta ei reitille hyväksytty.

Portimão hei täältä me tulemme. Laiva ei viellä liiku kun tätä kirjoitan.

PS! tämä linkki sallii kommentoinnin ja on voimassa koko matkan joten laita itsellesi talteen.

KOSKINEN ARI 07.10.2016 17:54

Tupulle ja Kaitsulle hyvää ja turvallista matkaa, perässä tullaan

JANHONEN MATTI 07.10.2016 22:13

Niinpä huomasin, hyvin perinteinen on reitti - ja suoraviivainen. Hyvää matkaa ja viileitä kelejä ajella. Ne on hyväksi matkalaisille ja Volvolle ja lämmintä keliä perillä.

Harri Halinen 15.10.2016 16:04

Lienette tulleet vasta perille! Hyvä juttu kun matka meni ok. Lämmintä lienee itärannikollakin niin myös täällä länsirannikolla. Viimeisten kahden viikon aikana toissa päivänä satoi muuten erikoisen mahtavat lokakuun kelit. Merivesi muutaman asteen (2?) lämpimämpää kuin normaalisti rannassa.

Kaj Nyyssönen 18.10.2016 12:18

Uusimmat viestit löytyvät vanhalta alustalta "Matkailu ulkomailla" osassa

Ulla Jylhä 19.10.2016 10:48

Hei,

Mielenkiinnolla on seurattu Kaitsun matkaa. Oma matka vasta lähtökuopissa, perässä tullaan. Mistähän tuonne vanhalle alustalle pääsee? Meidän pädiltä tulee aina nämä uudet sivut.

Kaj Nyyssönen 19.10.2016 12:43

Eipä sinne vanhalle puolelle enään pääse. Eilen vielä pääsi. Kuvakansiossa on kunkin päivän matkakuvaus joten niihin pääsee edelleen. Tässä kuitenkin päivitys eilisestä.

Portimao

Kävimme eilen Claires ravintolassa syömässä kummeliturskaa mutta emme vielä uskaltaneet tehdä rapputestiä nousemalla rappuset ylös Miradoura da Santa Catarina linnaakkeelle. Matkaa kävellen kertyi 2,9 km. Kuvia lisätty tänään.

Timo Haapanen 19.10.2016 17:55

Tullaan morjestamaan piakkoin! Olimme jo siellä mutta kävimme eilen pikaisesti Lisboassa, nyt Castro Verdessä pyykkipäivää viettämässä 28 asteen helteessä. Kiireesti sinne rannikolle viilentymään.

Kaj Nyyssönen 20.10.2016 13:17

Portimao kävimme vesirajakävelyllä Praia da Rocha rantaa puolimatkaa ja sitten ylös hotelli hyllylle jossa ensimmäinen Pit stop The Bar On Rocks Seuraavaksi kävelimme takaisinpäin Avenida Tomàs Cabreiraa Miradouro de Santa Catarina linnoitukselle josta laskeuduimme takaisin rannan tasolle portaita pitkin. Matkaa kerty 2,9 km kävelylle.

26.10.2016 14:29

Portimao Tämä on nyt kymmenes päivä täällä Encosta do Arade parkkipaikalla täytynee nyt käydä ostamaan lisää parkkiaikaa. Nyt on takana muutama sadepäivä.

Harri Halinen 26.10.2016 16:44

Samalaista oli myös itärannalla. Pilvistä ja yksi sadepäiväkin melkein koko päivän. Nyt hieno päivä. Kyllähän vielä ylöspäin kiipeäisi, mutta kuka jaksaa kantaa mukaan tarvittavat lääkkeet?

Kaj Nyyssönen 27.10.2016 12:57

Vaateostoksilla Portimão Vuorossa oli farkut ja shortsit. Kävimme ensin muutamassa Kiinalaisessa katsomassa mutta en tykästynyt heidän malleihinsa. Seuravaksi menimme Continente tavarataloon joka on Liedl vieressä. Code vaateliikkeestä löytyi ihan tavalliset farkut ja puolta halvemmat kuin Kiinalaisessa. Liikkeessä oli tarjous kun ostat kolme niin maksat kahdesta. Joten ostin kolmet farkut maksoivat yhteensä 19,90€. Shortsit jäi ostamatta. Illalla kävimme syömässä Italialaisessa Marinassa.

Matti Janhonen 27.10.2016 17:11

Minä taas edistin pieneltä osin suomalaista työllisyyttä ja toivon mukaan myös karavaanaripariskuntaa. Olin häkähierimenä asiassa jossa Raunolta lähtee korjattu verkkovirtalaturi Santa Polaan, jonne rikkinäisellä verkkovirtalaturilla oleva suomalaisauto saapuu ihan lähiaikoina.

Nyt olisi taas yksityisviestimahdollisuudelle ollut käyttöä.

Urpo Virta 27.10.2016 21:59

Näytti joku muukin linjurista tehneet matkaavan etelään. Travessa 14.10.2016 purkautui yksi tumma sellainen, kun kotiin pääsyä odoteltiin.

Ritva Suomalainen 28.10.2016 21:20

Noniin Santa Polan lähti laturi tänään ja on maanantaina perillä nopeaa toimintaa DHL:llä ja rahti 65€ minusta halpa Jos muillakin tulee ongelmia eikun yhteyttä minuun niin hommeli hoituu T.Rauno

Matti Janhonen 29.10.2016 10:42

Tässä avautui ihan uusi palvelu maailmalla oleville, ja toimitus campingin respaan. Hyvä juttu.

Kaj Nyyssönen 29.10.2016 14:16

Minä olen täältä käsin käyttänyt Hymer Center Oy:tä kun tarvitsen varaosia Suomesta. Kaha Oy kun ei myy yksityishenkilölle niin osat pitää tilata jonkin karavanliikkeen kautta tai siten kuin Janhunen tuossa yllä kuvasi.

Minä siirryin kuljetusmuodon valinnassa käyttämään Posti pakettia se on halpa ja lähes yhtä nopea kuin nuo pikakuljetus liikkeet. Myös Postilla paketin on-line seurauspalvelu joten tiedät missä se kulkee.

Mitä pitää Suomalaiselle liikkeelle selittää että he myyvät ulkomaille:

käydä ensimmäiseksi Postissa että tietävät mitä kuljetus maksaa lähettämään laskun sähköpostilla sinulle mukana Postin parcella no maksaa lasku odottaa että tilaus saapuu perille.
Ritva Suomalainen 29.10.2016 17:25

Kävin Postista kyselemessä paljonko maksaa , sanoivat 160€ kun lähettää Epsaniaan niimpä menin DHL tomipisteeseen ja kysyin hintaa 65€ DHl:llä ilman muuta käytän tätä josjoku tarvii "vermeitä "eurooppaan minusta sika kallista postin kautta(niin sinne johtajille tarvii rahnaa ) T.rauno

Ritva Suomalainen 29.10.2016 17:46

Kun kyselin postista niin sanoivat 160€ niin niin empä oikein lämmenyt heitin hinnoille niimpä siiryin dhl:palvelun puoleen , että semmoista

30.10.2016 11:04

Mitä hintoja Posti on antanut: tässä postin hinnasto http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/pakettipalvelut-fi.pdf

Espanja kuuluu vyöhykkeeseen 2 pikapaketti 2 -3 vrk tavallinen (priority) 4-5 vrk

tavallinen paketti Epanjaan 2 kg 31€, 30 kg 115€ pikapaketti EMS Espanjaan 2 kg 61€, 30 kg 206€

Kaj Nyyssönen 31.10.2016 11:17

Lagos

Siirryimme 24 km länteen Lagosiin jossa saman tien teimme kävelyretken vanhaan kaupunkiin. Sää on edellen lämmin ja aurinkoinen joimme ensimmäiset olueet Irkkupubissa Fools Horses. Muutama kuva tuli otettua. Uusi liikennemerkkikin oli pystytetty palmumme eteen, mitä lienee tarkoittavan. Seurausta lienee se että Lagosin urheilustadionin Stelplatzin ulkopuolella ei ollut ensimmäistäkään matkailuautoa. Samointullessammme palmun alle ei sieläkään. Silvesistä viime viikolla kuulimme Timolta että seuraavana aamulla vp alueella oleville kaikille matkailuautoille kirjoitetaan 60€ sakkolappu kertoi poliisi hänelle.

Ritva Suomalainen 31.10.2016 21:08

Laturi on tullut perille Santapoolaan ja Matille tuli viestissä terveisiä myöskin
T.Rauno

Timo Haapanen 01.11.2016 09:42

Meille kävikin Kajtsu niin ettei lähdettykään Espanjan suuntaan, vaikka niin puhuimme, vaan tulimme takaisin tänne Portimaoon. Perhesyistä pitää reissua lyhentää ja lähdemme tästä pikapuoliin kotia kohti jättäen Espanjan kierroksen väliin.

Kaj Nyyssönen 01.11.2016 11:08

Lagos

Teimme toisen päivän retken vanhaan kaupunkiin ja takaisin autolle mennessä söimme Pasterias ravintolassa pientä purtavaa. Katselimme samalla vastapäisen rakennuksen kattoa joka on juuri sortumassa. Samanlainen se on ollut monta vuotta. Päätimme lähteä kohti itää niin pitkälle kuin Algarvessa pääsee. Matkaa tuli kokonaista 137 km matkan varrella tankkasimme kaksi 11 kg kaasupulloa yht. 36€ Boliqueimessä.

Vila Real de Santo Antonio

Teimme pienen ilta pyörähdyksen kaupungilla kävellen tietysti ja otimme muutaman iltakuvankin.

Kaj Nyyssönen 03.11.2016 12:14

VRS Antonio

Teimme eilen kävelyretken Mercado Muncipal kiertäen samalla kävimme syömässä siinä rakennuksessa olevassa ravintolassa. Söimme Chocos P/ fritar ou grelhar, valitsimme grelhar = grillattuna tietämättä mitä grillataan. Selvisihän se kun saimme lautaset eteemme.

Jukka Hänninen 04.11.2016 15:14

Alkuviikosta päätimme ajaa V R de S Antoniosta maksubaanaa pitkin. Puomit olivat auki, mutta päätin tökätä luottokortin pömpeliin ja katsoa mitä tapahtuu.
Pitkän kuitin lykkäsi, ja alareunassa oli mainita, että pidä tämä kuitti mukanasi. Voimassa kuukauden.

Kun sitten olimme jo vauhdissa ehdin vilkaista baanan yläpuolella olevaa kilpeä, mistä näkyivät hinnat eri ajoneuvoille. Kallein oli bussi, 4,00 euroa. Muut siitä alaspäin .

Olhaon liittymästä 37 km päässä poistuimme motarilta, eikä mitään puomeja tai portteja näkynyt.

Oletan saavani ajella kuukauden verran vaikka joka päivä moottoritietä samalla max 4 euron maksulla.

Liikenne oli yhtä vaisua kuin Rymättylän kirkonraitilla ennen aamuhartausta sunnuntaina.

Tie oli hyvässä kunnossa, eikä tulis pieneen mieleenkään sompata röykkyistä N tietä kymmenine kiertoliittymineen Espanjaan tankkuuseen. Nyt kävi pikkuvahinko, kun erehdyin kurvaamaan viimeistä edelliselle espanjanpuolen bensikselle. Siellä maksoi diesl 1,114/litra.

Paljonko Kajtsu maksoit litrasta siinä ainahalvassa viimeisessä tankkuupaikassa ennen Rio Guadianan siltaa ?

Meinaten, jos hintaero on riittävä, niin 80 litraa jo kannattaa käydä hakemassa Olhaosta. Matkaahan ei eestakaisin kulu kuin 80 kilometriä, jolle tulee mun hyymerillä hinnaksi n. 8,50 euroa. Baanamaksu tietenkin lisännee tuskaa täällä muutenkin hädintuskin järjellisten hintojen maassa..

" Sillä oli simpukan kuori lonkerot ja vähän kalantapaistakin oli kuin söisi kumlankoja. Kännykän kääntäjä ei tätä ruokalajia tuntenut mutta google tunsi. " - hyvä kun tunsi, kertoiko tarkemmin ? Tuo P viittaa Polvoon eli mustekalaan tai sitten Pulpaan kuten nuo imukuppilonkerotkin ja se kumimaisuus.

Timo Haapanen 04.11.2016 18:46

Ei se maksu mene aivan niin Jukka! Aina kun ajat kameroiden alta napsahtaa uusi maksu. Summat näkyvat kameroita edeltävässä kilvessä seuraavaan kamerapaikkaan asti jos kilpi on. Tänään juuri ajoin Vilar Formosasta Espanjan puolelle Burgosiin.

Maksuttomia ajelin pääosin, maksuttoman seuratessa tullitietä ajatti Garminin nuvicam tullitielle, mutta tiesi kameroiden välipaikat ja ohjasi takaisin ilmaiselle juuri ennen kameroita. Viisas vehje!

Maksujen määrästä en vielä tiedä mitään, asia selviää laskun tultua.

Huomenna ajamme maksuttomia Ranskan Bergeraciin.

Timo Haapanen 04.11.2016 18:47

Maksujen määrästä en vielä tiedä mitään, asia selviää laskun tultua.

Huomenna ajamme maksuttomia Ranskan Bergeraciin.

Kaj Nyyssönen 05.11.2016 09:32

Ayamonte (E) 1,089€ - 222 L

Timpalle hyvää kotimatkaa
Jukka Hänninen 05.11.2016 13:40

Sepä se. Siinä ihan alussa oli kyllä jumalaton määrä kameroita, mutta sen jälkeen ei mitään Olhaon liitymään asti. Eikä sielläkään mitään, jollei joku kykkinyt puskissa kuvia ottamassa.

Kokonaisuuten harvinaisen kummallinen juttu, ehkä joskus selviää jollekulle.

Vuosi sitten ajoin Olhaosta Lissaboniin ja takaisin, niin sillä pätkällä oli ihan ihmiset puomin viereisissä kopeissa.
Totesin ohiajaessani muutaman tällaisen pömpelikuvion, mutta maksaa jouduin vasta Lissabonissa ennen Vasco da Gaman siltaa. Toistakymppiä pyysivät ja mielihyvin sen koko matkasta maksoin.

Uskon kyllä näidenkin mysteereiden selviävän aikanaan. Tiedottaminen on kyllä ihan sfc-tasoa ..

Timo Haapanen 05.11.2016 20:46

On kaksi järjestelmää, manuaalinen ja sähköinen. Sähköisen järjestelmän tiellä voi ajaa laillisesti vain naittamalla luottokorti ja auto yhteen kuten teit. Tuurilla menee ellei. näin tee. Kajtsulle kiitokset! Bergeracissa Platzilla makoillaan, huomenna Troyesiin. @timppa

Kaj Nyyssönen 06.11.2016 12:42

VRS Antonio

Tässä on vain kovasti herkuteltu syömällä. Perjantaina Marinan Naval do Guadiana ravintolassa eilen A Cacarola ravintolassa. molemmissa Borban viini juomana. Joku kuitenkin kysyy onko tämä melkein ilmaista, vastaan ei ole.

Uskaltaako kohta astua vaakaan, menee rikki

Kaj Nyyssönen 08.11.2016 13:19

Aatami ja Eeva

Kävimme mönkkärillä tutustumassa tilanteeseen. Siellä on kolme parkkikenttää joista itäisimmällä oli viisi isoa hyvin leiriintyneenä seuraavassa yksi ja ravintolan luona olevalla neljä autoa. Ravintolassa Algarven huippua lähellä oleva Sagres hinta 2€ per pullo.
Paluumatkalla kävimme syömässä Pingo Doce mercadossa Pitsa kahdelle ja ½ litraa punaviintä yht. 5,39€ ihan Pirkka matkaajan hinta kahdelta. kuvat on laitettu webbiin.

Hiekkaranta jatkuu tuossa kuvassa aina rio Guadiana joelle asti eli n. 6 km

Kaj Nyyssönen 13.11.2016 17:35

Veli-Pekka Merikallio 14.11.2016 10:34

Nyt teki Kajtsu ennätyksen, jotkut tyytyvät vain tuplaukseen, Kajtsu täräytti viiteen kertaan enteriä, onneksi olkoon!

Kaj Nyyssönen 14.11.2016 12:38

Eilen kun kirjoitin tuota hyvin monistettua liitettä, kone oli jumissa eikä mitään tapahtunut kun painoi lähetä nappia. Mutta kyllähän se sitten näköjään lähti.

Tänään tilasin netistä Aasian lennot.

Kaj Nyyssönen 15.11.2016 11:55

VRS Antonio --> Portimao

Supekuuta kuvattu olemmissa kaupungeissa. Ei se kuu tahtonut mahtua kuvaan kun on niin suuri. Naval do Guadianan seiloritkin olivat saaneet kuusta upgraden katutasolle.

Kaj Nyyssönen 17.11.2016 13:08

Portimao

Olemme jälleen täällä tutussa paikassa. Eilen ajoin ylös kukkulalle ottamaan kuvan parkkipaikastamme. Kuvakansiosta taasen löytyy kuva josta voi katsoa ja laskea montoko meitä on tälläparkkipaikalla.
Auton takasenä on tukevasti likainen ja aloitin sen pesun eilen. Hieron pesuaineella kastellulla karhunkielellä jolla hangataan normaalisti kattiloita. Tällä saa oksidoituneen maalin pois joten tulos on kirkkan puhdas kunhan saa sen hinkkausjätteen pois takasenästä viellä. Siihen käytän spraipullossa olevaa Lidl ikkunapesuainetta ja paperipyyhkeitä. Loppusilaussitten vahalla.

Jarmo Välimäki 17.11.2016 21:32

Hyviä kuvia,kiva kattella,lisää hullu pyytää, . JV

Kaj Nyyssönen 18.11.2016 11:55

Portimaon parkin managerin syntymäpäiviä vietettiin eilen illalla "bussiravintolassa" hän tarjosi kaikille kakkua, vohveleita kermavaahdolla ja marjoilla. Tarjosipa hän minulle ja Tupulle lasillisen viiniä. Tämän tilaisuuden loputtua alkoikin Happy Hour jolloin minä tarjosin paikalle saapuneille Sinikalle ja Raimolle lasillisen valkoviiniä. No se olikin sitten halpaa 0,80€ per lasi. Ravintola oli muuten täynnä.

Kaj Nyyssönen 21.11.2016 09:55

Vettä sataa ja linnut visertää.
Sattuu olemaan matalapaine joka ei missään muodossa ole SF Caravan järjestöstä johtuvaa. Eilen illalla istuimme kapakassa ruokailun jälkeen, kävimme Italialaisessa ravintolassa syömässä.

Mutta Tämä Kapakka oli ääriään myöten täynnä karavaanareita juttu luisti kaikki yritti saada kaikkien kanssa edes jonkun sanan sanotuksi. Ihan mielenkiintoinen kielten sekamelska juttelin Hollantilaisten Belgialaisten Tanskalaisten ja Saksalaisten kanssa. Tää oli sitä smal talk:ia eli pari sana sinne ja tänne ja jos ei yhteistä kieltä löytynyt niin naapuri auttoi.

Vauhti lisääntyi tietysti kun happy hour alkoi jolloin lasi viintä maksoi 0,60€ ja 0,5 litran tuoppi 1,20€. Piti kuitenkin ilta lopettaa kesken kun tänään pitää olla ajokunnossa. Lähdemmen. 50 km päässä olevaan São Bartolomeu de Messines

Harri Halinen 21.11.2016 10:25

Lähetitte sitten sen sateen tänne itärannalle. Luvassa on koko viikoksi "yhden pisaran" sadetta. Viime yönä jo oli runsasta sadetta.

Jarmo Välimäki 21.11.2016 21:01

No ei oo kyllä hinnalla pilattuja,täälä nyt +8 ja vettä sataa,no onhan se parempaa kun jos olis lunta,
Laitas kamera käymään,kuvia ootellaan. . JV

Harri Halinen 23.11.2016 11:15

Täällä idässä tänään taas paistaa ja lämmittää. Ennustan iltapäivälle varjoonkin yli 20 asteen lämpöä. Outo talvi tulossa tätä menoa tänne. No tosin kun tuuli kääntyy puhaltamaan pohjoisesta kyllä viilenee ja nopeasti.

Kaj Nyyssönen 23.11.2016 13:48

Tältä se sää näyttää Iberian niemimaalla tänään aurinkoa siniseltä taivaalta ja sadetta vasta perjantaina.
Kaksi liitettä: Sade ja lämpötila seuraavat 14 päivää

PS! kylmin aamu tämän matkan aikana tänä aamuna +6

Harri Halinen 23.11.2016 14:58

Samaan yölämpöön on kuulemma päästy myös Aurinkorannikolla (merenpinnasta

150 m) vaikken sitä huomannut nukkuessa.
Tämä on erikoista aluetta kun olen yli kymmennen vuotta syksyisin seurannut. Kun Espanjaan ja Andaluciaan ennustetaan sadetta niin aivan itärannalla on hyvin usein pari km leveä alue jossa ei kuitenkaan sada. Kai ne sateet tullessaan lännestä hyytyvät noihin viimeisiin mäkiin. Niin se lämpötila nousi vaikka hiukan pilvistyi täällä + 22 asteeseen.
Kaj Nyyssönen 24.11.2016 13:11

São Bartolomeu de Messines

Tämä on pieni vanha kaupunki matkaa tuli Portimaosta tänne 49km. Olemme täällä osallistuneet Geo kätköjen etsintään Sinikan ja Raimon kanssa. Eilen jäimme kuitenkin kaupunkiin kun he lähtivät jahtiin Barregem do Funcho:on. Teimme pienen kierroksen kirkon yläpuoliseen osaan joka myös lienee vanhin osa tätä kaupunkia. Otimme siitä joukon kuvia jotka on laitettu albummiin teidän kaikkien katsottavaksi.

Liitetiedostot

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.