Valmisteilla uusi talvirengs "asetus" kuorma-autoille - koskee myös yli 3500kg matkailu autoja

IKONEN HEIKKI 28.07.2016 14:02

Onko Caravan liitto / Rutu kerho huomioinut uuden talvi rengas säädöksen?

2017 on tulossa uusi talvirengas "asetus" kuorma autoille, valmistelu loppu suoralla ministeriössä?? 5mm minimi ura syvyys tuntuu kohtuuttomalta kevyt kuorma autoille (matkailu autoille). Uuden renkaan 215x65x16 C urasyvyys 10mm. Ts. puoli pitoisia talvi renkaita roskiin. Isoissa kuorma autoissa uudenrenkaan ura lie 20-30mm sinne 5mm sääntö sopii.

Ehdotukseni: Autoille joiden ajoneuvo luokka on M1 / henkilöauto mm (matkailuautot painosta riippumatta aina. 3500kg - 6000 kg asti ??) minimi talvirenkaan urasyvyys sama kuin henkilö autoille 3mm?.

Voisiko joku toimittaa tämän oikeaan osoitteeseen ministeriöön??. Rutu kerhon ja SFC liiton edustajan toivon pitävän jäsenistön puolta, että mielestäni kohtuuton vaatimus, 5mm minimi urasta 3 mm riittää, ei tule kirjatuksi "asetukseen". Heikki Ikonen

Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2016 klo 17:23:31 Matkailu autot yli 3500 kg luokitellaan M1 / henkilöautoksi, silti vaatii C ajokortin, katsastetaan ns. raskaalla puolella (ts luetaan kuorma autoksi) ja nyt voimassa olevalla asetuksella saa ajaa talvella kesärenkailla niinkuin kuorma autollakin. Asetuksen valmistelu vaiheessa on mahdollista vaikuttaa asetuksen sisältöön.

HAAPANEN TIMO 28.07.2016 16:09

Eikös asia koske vain kuorma- ja linja-autoja sekä perävaunuja, joiden kokonaispaino on yli 3,5 tonnia.

@timppa

LAIKKO TOMMI 29.07.2016 07:19

Ei luulis tollasen 5mm minimi menevän mihinkään luokkaan läpi!! Hirveetä tuhlausta heittää sellasia vaihtoon,Skal ärähtää varmasti ja muut kuljetusyrittäjät!!

NYYSSÖNEN KAJ 29.07.2016 07:31

Viime talvena kun tuota lakia esiteltiin niin vaatimus talvirenkaista koskee vain vetäviä akseleita ja kaikki palakuvioiset renkaat luokitellaan talvirenkaiksi. tuo milliraja ei silloin ollut esillä.

Jos tuo asetus ei koskisi yli 3,5 tonnisia M1 autoja niin olisiko ne kokonaan määräysten ulkopuolella. Alle 3,5 tonnisten asetusta ei olla muuttamassa. Suomessa on paljon "henkilöautoja" painoluokassa yli 3,5 - 23 tonnia.

HAAPANEN TIMO 29.07.2016 07:58

Ei tule koskemaan M1- autoja.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 29.07.2016 12:43

Jos ei tule koskemaan M1 autoja niin minun M1 autoni ei olisi lainkaan asetuksessa mainittu ja rengastaa saisi kuten haluaa. M1 autoni painaa 15,5 tonnia. Nykyinen asetus koskee kaikkia tieliikenteessä käytettäviä autoja joiden paino ylittää 33,5 tonnia. Siis myös M1 luokkaa jos on raskaan puolella.

§! - Nykyisen asetuksen mukaan riittä talvella kulutuspinnaksi 1mm ja tätä ollaan siis nostamassa.

LAIKKO TOMMI 29.07.2016 14:55

Juu jokupa on sitä kuulemma nostelemassa prkl!! Varmaan joku mikä keksi kaikki paskat liikenteeseen muutenki,muistan ku korttiasetus keksittiin 3/sakkoa per vuosi ja 4 kahessa vuodessa !! Itellä oli 2 kertaa kortti poies pikku ylikuormista ja pitkistä autoista! Kyseinen kuljetusliike oli mielestäni aika lailla asioitaan hoitava yritys siihen aikaan!Eli vöhäisetkin rikket huomiodaan oli tien päällä ammattilainen tai kaupassa käviä. alotteen tekiä on varmaan sellanen ku ei sillä oo ees omaa autoa.Yliopistolla kyllä lukenu mitä vaikuttaa renkaan pinta ties mihin jarru/pysähdysominaisuuksiin;) No kuhan rupes ärsyttämään ;))

LAIKKO TOMMI 29.07.2016 14:58

Anteeksi pari kirjotus virhettä;)) Liian iso peukalo;))

LAIKKO TOMMI 29.07.2016 15:15

Ja kuljetusliikkeen entisille omistajille terveisiä ketä mut tunnistaa;)) Kiitos hyvästä 18v.kestävästä työpaikasta;))

HIETAVUORI JUHA 29.07.2016 21:05

Jaa että Nyyssönen ajelee talvella 1 mm kulutuspinnalla , toivottavasti ei kohdata yhtään missään ,,,,,

NYYSSÖNEN KAJ 29.07.2016 23:54

Minä vaihdoin uudet renkaat alle kun pintaa oli eri renkaissa 3 - 6 mm ja renkaat olivat 13 vuotta vanhat. Vaihto tehtiin kovettumisen takia, alle tuli uudet kiinalaiset.

LAIKKO TOMMI 30.07.2016 08:12

Nyyssönen puhui asetuksesta eikä siitä millä itse ajaa;)1,6 mm kuitenkin minimi paitti paripyörä saa olla sileempi eikö?.Tuskin kukaan ehdointahdoin noin sileillä omassa autossa ajelee!kuivat renkaat kannattaakin heivata alta pois vaik ois kulutuspintaakin.Kylläkai ja toivottavasti jokasen pitäs tietää koska renkaat on huonot siihen asetuksia tarvita vai mitä?Sama koskee liukasta keliä!

HIETAVUORI JUHA 30.07.2016 08:30

Anteeksi kauhiastin , luin huonosti vai oliko klasit putsaamatta !

LAIKKO TOMMI 30.07.2016 08:33

Nyyssönen kaitsu.Minäkin ostin kiinalaiset tutulta rengaskauppiaalta kun nii kehu niitä.Halvat oli ja nyt oon ajellu norjan reissun ja muuta ajoa kohta kummeilla 5000 km täynnä!Ei meteliä eikä muutakaan valittamista mulla! Marshall merkkiset! Mitkä Kaitsu sulla on;)

NYYSSÖNEN KAJ 30.07.2016 12:29

Muistaakseni rengasmerkki on LongJoon alle laitettu syyskuussa 2013 ja ajettu sen jälkeen 46000 km. ei havaittavaa kulutusta mutta tottakia ovat kuluneet 30% eliniästään.

LAIKKO TOMMI 30.07.2016 13:13

Tuliko Kaitsu pilkkuvirhe;)? 4600 vai 46000?

NYYSSÖNEN KAJ 30.07.2016 13:23

Ei tullut pilkkuvirhettä. Olen ajanut 16 vuodessa 200 000 km mittarin mukaan autolla on ajettu 1 862 315 km kesäkuun loppuun mennessä 2016

LAIKKO TOMMI 30.07.2016 17:25

Okei siis 46 000 km long jooneilla kolmessa vuodessa ja 30% kuluneet ok :)

Heikki Ikonen 06.03.2019 11:06

"Valtion asetus ajoneuvo kalustolle tiellä" 3 luku 15 >16 § >, tämmönen siitä asetuksesta tuli.
"6. Kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautossa sekä sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä vetävillä akseleilla, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita, talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5,0 millimetriä. Muilla akseleilla sekä mainitulla ajoneuvolla vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen kaikilla akseleilla on tällöin käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää ajoneuvon valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa eikä museoajoneuvossa ja sellaisessa ajoneuvossa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa. Rengasvaurion johdosta tilapäisesti käytettävän vararenkaan ei kuitenkaan tarvitse täyttää tässä momentissa säädettyjä edellytyksiä. (21.12.2016/1380)".

Seuraus - Continental Vanco-FourSeason 215/65/R16C m+s uudessa kitka renkaassa kulutuspintaa 10 mm, 5 mm kohalla pyörät roskiin (laittomat vetävällä akselilla paripyörissä joulu-tammi-helmikuussa), vaikuttaa ekologiselta ja viisaalta. Toki nyt piisaa kesä pyöriä, net ei muuten minulta lopu.
Tässä kävi just niin tyhmästi kun ennustinkin kesällä 2016 > lue ketjun aloitus.
H

Toivo Koistinen 06.03.2019 15:05

Tämänpäivän liikenteessä talvirengaspakko pitäisi olla kaikissa pyörissä raskaissa ajoneuvoissa, jotka vaativat vähintään C kortin.
Kilpisjärven tie kertoo syyn, jos menette kahtomaan. Siellä joka reissu kun kaamosreissu ollaan tehty köllöttää ulkomaalais auto ojaan parkeerattuna vähintään yksi.
Mahdoton huuto SKSLin porukoilta, että niitä ei sa päästää Suomeen kesäkumeilla.
Nyt sitten jos vaaditaan vetäviin se 5 milliä talviratasta, joka on hyvä lumiolosuhteisiin, ja muihin 3 miliä, eikä talviratas pakkoa, ei haise hyvältä näillä painoilla.
Ei sitä tarvi välittää karavaanin asiasta, mutta kun se sata tomnnia siirtyy eturaivosta aivon tilalle pillastuessaan voi viimenen ajatus muuttua aivon poistuessa takaraivon kautta.
Juuri Tervolassa pillastunut täysperävaunu niitti vastaan tulijan styksvirralle katiskan laskuun
Eihän se kaksi milliä kaada maailma, kun siirtää ne sitten ohjaavin, ja vetäviin uudet, ja toivoo parasta.
Henkilöautoissa suositus on talvirenkaissa 5 mm turvallisena rajana sen 3 mm sijaan
Tp

Timo Haapanen 06.03.2019 16:14

Aika huonoilla kesäpyörillä Heikki sitten aina ajelee jos ottaa ne kesäkäyttöön siinä 5 mm:n kohdalla. Normaalisti on sentään suurimman osan ajasta pintaa 10-5 mm. Nyt ei Heikillä koskaan, aina kesällä ehtoopuolen renkaat, paria milliä vaille roskikseen.

@timppa

Heikki Ikonen 06.03.2019 18:29

Saivarrellaan sitten.

Sama asetus 16 §
Auton ja traktorin sekä niillä vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat (21.12.2016/1380)
1." Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta."

Ymmärrän pykälät näin - asetuksessa sanoo, etupyörät ja paripyöristä toinen roskiin viimeistään 1,6 mm kohdalla, paripyörän toinen pyörä saa olla vaikka sileä kunhan kudos ei näy. Näinhä hellssingin herrat on päättäny ja neän tietää kaiken,
Nokialaisiin kudos vaurioihin kyllästyin (4 nokialaista taka akselilla joista kahteen tuli pari senttinen patti kylkeen ja lopuksi ilmat pihalle, pintaa ois ollu vielä 4-5mm.) Silloin muutin Continentalin renkaisiin ja en ole tiellä rengas hommia tehnyt. Varmaan ollut hyvää tuuriakin sen liki 300 000 km Continentaalin käytön aikana. Nytkin tallissa oottaa 4 kpl 2-4 mm kesä pinta contia, taitaavat joutua vielä taka akselille yheks kesäks, eteen tuoreemmat ja 5 mm pintaset. Yhessäkään ei näy kudos vikaa. Matkailu autolla kelinkin voi valita ihan ite, ei ole pakko olla huonolla kelillä ja hopulla tie päällä. Nopeus kelin mukaan. Rekkamiehet ajaa kelillä kun kelillä ja silloin pitää olla kunnon kumit ettei vaan satu vahinkoa.
Olokaa tet viisaampia, niinhän tet olettaki, ko minä.
Turvallisia kilometrejä kaikille. H

Timo Haapanen 06.03.2019 19:05

Älä nyt hermostu Heikki. Olen vaan sitä mieltä että 5 mm raja on oikein hyvä vaikka kaikille talvella. Ei se rengas mitään pidä enää tuon jälkeen. Ja millisellä en voi edes ajaa metriäkään koska kolmessa millissä menevät gummit roskiin.

Kolmessa millissä alkaa jo kovaa meluakin pitää kumi kuin kumi.

@timppa

Toivo Koistinen 06.03.2019 21:07

Timo on oikeassa tuossa milimäärässä. Rengas on ainoa esine joka pitää auton tiessä kiinni. Jos se pettää, niin melekonen nippuu renkaan hintaa rytisee auton hajotessa lepikkoon, olipa sitten mitä laatua auto.
En ymmärrä, että on kallis auto, ja säästetään renkaissa. Voi verrata siihen minun monesti kertomaan juttuun, minkä reatalon myyjä kertoi.
Tuttu mies oli ihan vartavasten hälle tämän kertonu
Oli päättänyt säästää 20-25 ööriä, ja kerrostalon piha asfaltilla kausivaihtaa henkilöauton renkaat.
Tunkki alle, ja ilmaan rengasta sivusta irti, ja sitten tapahtui. Tunkki kaatu, polttoainesäiliöön reikä helmaa ruttuun, ja hinurila auto korjaamoon, asfaltin siivous.
Oli tuumannu. Hän makso kerralla koko lopuelämän renkaan vaihdot.
Tp

Heikki Ikonen 06.03.2019 21:41

Osu ja Uppos

Heikki Ikonen 06.03.2019 21:42

Osu ja Uppos

Erkki Pellikka 07.03.2019 07:46

Raskaissa ajoneuvoissa on takana paripyörät. Paripyörissä on tähän asti saatu kuluttaa toista rengasta lähemmäs loppuaan. Josta on tullut iso säästö omistajalle. Paripyörät on siksi että kantavuutta on saatu lisää.

Timo Haapanen 07.03.2019 09:24

Voihan sen sileen laittaa hyvän kaveriksi mutta raskaissa näin ei tehdä. Se hyvä kuluu nopeasti sileän kokoiseksi.
Matka-autossa varmaankin asia on toinen koska se takapää ei montaa tonnia paina.

@timppa


Edelleen sitä mieltä ettei tuo laki juurikaan nosta vaanarin rengaskuluja. Mutta jos sen vuoksi aletaan kesällä ajelemaan huonoilla renkailla on se mennyt pieleen matka-autojen osalta.
muokattu: 7.3.2019 09:26
Heikki Ikonen 07.03.2019 12:24

Liitteenä exel taulukko, kaikkine virheineen...
H

Kaj Nyyssönen 07.03.2019 14:41

Tuossa vähän tarkempaa tietoa minun renkaista. Eturengasvaurio johtui vannerungon vuodosta jolloin ajettiin alipaineisellarenkaalla rengas pilalle. Yhttä rengasta saa kuormittaa 4000kg tai paripyöränä 3440kg. Ensimmäinen numerosarake: kulutuspintaa jäljellä.

Heikki Ikonen 20.05.2020 08:24

Kävi just niinko mei eppäilinki aloitus kirjoituksessani 28.7.2016.
3501 kg painava Matkailu auto on vaarallisempi tienpäällä kuin 3500 kg paketti auto täsmälleen samoilla renkailla. UUSI rengas määräys 1.6.2020.
No ny loppu yli 3500 kg matkailu autoilta kuiten sen 80 kmh nopeuden kyttääminen, suap ajella nautiskellen moottorin parhaalla vääntö alueella 85 -90kmh satasen alueella, kiireisimmät jopa satasta. Hyvä kun jossain menee määräykset oikeaan suuntaan, KIITOS.
H

Kaj Nyyssönen 20.05.2020 10:19

mitä mieltä olette siitä että renkaat pitäisi uusia kerren vuodessa riippumatta ajokilometreistä. melkein niin se on raskaassa ammatiliikenteessä. rengaskoossa 315 r15 22.5 Misukat kestää 300 000 km ajoa [kiinalaiset LongJong n. 200 000 km] sehän menee vuodessa helposti ammattiliikenteessä. Vaihtavat mielellään syksyllä uusiin koska silloin voi joutua mutaliukkaukseen sateiden aikaan. ei rengas ole vuoden vanhana lähelläkään yhtä hyvä juuri vulkanoidulla. saksassa on renkailla ikäraja jota vanhemmalla renkaalla ei saa ajaa en nyt muista montako vuotta se on.

Espanjassa ja Ranskassa raskaan kaluston nopeusrajoitus on 90 km moottoriteillä. tuli posoteltua mennen tullen kummassakin maassa keskinopeudella [moottoritiellä] 92 - 92 syksylläkin oli tiet aika tyhjät kun rekkaliikennettä ei ollut paljonkaan. ajattelin että kun mennään tasaista nopeutta niin kulutus laskee mutta niin ei käynykkään. se nousi litran per satanen 7200 km matkalla ollen 24,5 litraa satasella.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.