laivalla Saksaan Helsingistä

KILPINEN TEUVO 08.03.2016 14:45

Olen Lähdössä huhtikuun 15 päivään mennessä Eurooppaan , laivalla Saksaan. MISTÄ tilaan liput edullisemmin 7-metriselle autolle, ollaan noviisiRutuja.

8674 teukka

HAATAJA LASSE 08.03.2016 15:01

Finlinesiltä

JANHONEN MATTI 08.03.2016 15:35

Määritä ensin oma tarpeesi ennen kun soitat Finnlinesin varaamoon. Varausta tehdessä on hyvä tietää mitä tahtoo.

Selvä "rätinki" auttaa virkailijaa selvittämään sinulle edullisimman vaihtoehdon. Selvitettäviä asioita on: -matkustuspäivä (varaudu muutamaan sitä jos joku toinen päivä on edullisempi ja se päivä sopii teille) -auto ja pituus/korkeus + rek. numero -aikuisten määrä -hytti sisähytti/ulkohytti -kerro että olet SF-Caravanin ja Rutujen jäsen (jäsennumero) -mieti ostatko koko ateriapaketit varauksen yhteydessä vai vasta laivalla -Oletko Finnlines? Star Clubin jäsen (voi liittyä netissä)

Tämän jälkeen soitat varaamoon ja pyydät ikään kuin tarjousta ko. paketille.

Saat tiedot puhelimessa ja vahvistuksen + laskun s-postilla.

KYLMÄNEN REIJO 08.03.2016 17:57

Finnlinesillä SF-C alennus special-hinnoista vain keskiviikon lähdöille. Muina päivinä SF-alennus lasketaan standardi-hinnoista, jotka ovat huomattavasti kalliimmat kuin special-hinnat.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2016 klo 18:00:51 Tarkista ennen maksuun siirtymistä onko varauspäivämäärä sama, jonka valitsit kalenterista.

HAAPANEN TIMO 08.03.2016 18:28

Finnlinesillä Rutu-alennus SFC - special-hinnoista vain torstain lähdöille. Rutu-lähtöjä on sun haarukkaasi lähinnä to14.4 ja to 21.4.

@timppa

JANHONEN MATTI 08.03.2016 18:30

Tästä näette nuo Finnlinesin special-hinnat 1.1.2016 alkaen.

http://www.ferrycenter.fi/index.php?2796

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2016 klo 18:34:04 Kannattaa lukea mistä hinta riippuu. Sanottu selvästi sivulla.

HALINEN HARRI 08.03.2016 18:46

Kallista on muutoksen teko Finnlinesilla. Lippu jolla muutos mahdollista laskin 2 höä+A2hytti+auto yli 8 ja 2,1 maksaa n. 600 euroa enemmän kuin tuo Premium. En viitsinyt laskea SFC-alennuksia mutta meno-paluualen kylläkin. Aika meno toukokuu, paluu kesäkuu. Mitähän odottavat - matkustajakatoako?

HAAPANEN TIMO 08.03.2016 19:00

Kaikki on kiinni varaamisen ajoituksesta. Meillä on meno 22.9 kaksi +auto 318 €. Kaukanahan se on mutta toivotaan ettei maksa poksahda.

Tuota ennen on varattuna toinen paatti kolmen viikon päähän.

@timppa

JANHONEN MATTI 08.03.2016 20:07

Kyllä nuo normaalihinnat - 10 % jäsenalennuksella (ajan vaihtomahdollisuus) on niin pilvissä kesäkaudella, että kannatta mennä Tukholman kautta. Matka-aika kuitenkin on sama.

Iltalaivalla Turusta Tukholmaan ja seuravan päivän iltana on jo ennen Finnlinesin laivan tuloa Lyypekissä.

HAAPANEN TIMO 08.03.2016 20:24

Balttia on aivan yhtä hyvä vaihtoehto.

@timppa

JANHONEN MATTI 08.03.2016 21:03

Tallinnan kautta meno voi olla jopa parempi vaihtoehto riippuen siitä mihin on menossa/tulossa. Tallinnan reitti sopii oikein hyvin vaikka Puolaan, Unkariin, Slovenijaan tai Kroatiaan menijöille.

Jos on menossa läntisen Eurooppaan niin silloin Ruotsin reitti puolustaa edelleen paikkaansa. Hintaero Saksaan mentäessä jää kuitenkin vain muutamaan kymppiin.

Monet ajattelee edelleen niin, että sekä tiet että liikennekulttuuri on Ruotsin ja Tanskan kautta kulkien parempi ja koko väli moottoritietä. No jaa on siellä pari pientä pätkää muuta kun moottoritietä.

SILMUNEN HANNU 08.03.2016 21:29

Käytämme sekä Ruotsin-Tanskaa että Balttian kautta ajoa, ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että huomattavasti levollisempaa ja sujuvampaa on liikenne Ruotsi-Tanska väylällä kuin Viro-Latvia-Liettua-Puola reitillä.

Tanskassa juuri viikko sitten viimeksi kotiuduttu ja Via Balticaa ajeltu vuoden sisällä monta kertaa.

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2016 klo 21:31:55 Tämöä ei siis ollut puheenvuoro Balticaa vastaan, ainoastaan ajamisen rentoudesta. Tanskalaiset tosin ajavat vähän sekavasti mutta Ruotsin selkeys korvaa kahden tunnin Tanskan läpi ajon.

HALINEN HARRI 09.03.2016 11:17

Onhan se reitti melkein kokonaan moottori/moottoriliikennetietä Ruotsin ja Tanskan kautta mennessä joten ei niin hektistä kuin Puolan kautta. On vaan niin tuttua ja "tylsää" maisemaa että ajaessa toivoo tuon matkan loppuvan mahdollisimman pian. Sitten esim. Fehmarnilta tulee niitä vaihtoehtoja. Jos aikaa riittää niin se mantereen luoteiskulma on ihan mukavaa seutua jos ei ole ennen nähnyt. Atlannin rannalla kohtuupaljon leirialueita peruspalveluineen.

JANHONEN MATTI 09.03.2016 13:51

Tuosta Ruotsin kautta ajamisesta. Homman voi hoitaa vaikka näinkin

Aamulaivalla Turusta Tukholmaan, esim. Vikingline 8.45-18.55 Kellonajasta johtuen City-maksua ei Tukholmasta tule Hinta huhtikuussa, kaksi aikuista, m-auto < 7 m ja ulkohytti = 157 e/suunta

Vielä samana iltana olen ajanut levätyn päivän jälkeen Tukholmasta Jonköpingin eteläpuolelle Hyltenan Statoilin stellpatzille yöksi. Ajomatka 334 km. (Sijainti lähes Gigantin varastoa vastapäätä, vartioitu alue, jopa häkkiin pääse jos haluaa)

Siitä seuraavana päivä ajo Helsingborgiin josta Scandlinesin lautalla Helsingöriin ja siitä ajo edelleen (200 km) Rödbyyn josta lautalla Puttgardeniin ja ja ajoi Lyypekkin.Ajomatka toisena päivänä yhteensä 519 km. Lounastauon voi ajoittaa Rödby-Puttgarden väliselle lautalle jossa ehtii hyvin syödä ihan kohtuuhintaan. Matkan jaksotuksesta johtuen toinen päivä on varsin helppo. Kombibilet Helsingborg-Helsingör ja Rörby-Puttgarden yhteensä 177 e/suunta m-auto < 8 m.

Auton tyhjä jääkaappin ehtii hyvin täyttämään matkan varrella Fehmarin Burgin Lidlissä tai Pennyssä (n.1,5 km) moottoritieltä. Burg auf Fehmariin on Puttgardenista matkaa 8,5 km.

Juomapuoli hoituu samalla vieressä olevassa juomakauppa Fleggaardissa http://www.fleggaard.dk/?languageid=1&countryid=11¤cyid=54

Ja jos tarvitsee karavaanaritarvikkeita, kaasu. kaasupulloja jne, niin niitäkin saa http://www.campxpert.de/de/kontakt

Näin ei tarvitse hirveästi hötkyillä eikä hermoilla ja on Lyypekissä jo hyvissä ajoin illansuussa.

Ruotsin reitin laivayhtiöiden varauksen peruminen tai varauksen muutos on ihan eri planeetalta kun Finnlinesin special-honnoiteltujen matkojen.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 09.03.2016 14:03

Meidän makuun on tuo Finnlines Traveen, vaivaton ja mukava, syödään hyvin, saunotaan, köllötellään porealtaassa, kiireetön, lupsakka tunnelma vaikkapa hyvän kirjan parissa ja enemmän siellä on juttuseuraa kuin jollakin motarilla.

Ei huono vaihtoehto, vallankin kun huhtikuulle saimme 8m matkailuautolle ja kahdelle hengelle hytin kera meno-paluupiletit alle 600€:n. Ei paha.

HAAPANEN TIMO 09.03.2016 14:23

Voi myös mennä aamulaivalla Naantalista Kappelskäriin reilulla satasella ja ajella vaikkapa Trosan vierasvenesatamaan 150 kilsan päähän.

Sieltä sitten aamulla Göteborgiin 450 km josta Stenan paatti lähtee 18.20 ja on Frederikshavenissa 21.50, maksaa n. satasen. Yöksi vierasvenesatamaan ja näin ollaan euroopan kamaralla parilla sadalla.

Eläkeläisellä ei mitään kiirettä ole ja Tanska on mukava maa.

Yöpaikkoja reitillä riittää: https://www.google.com/maps/d/edit?hl=fi&authuser=0&mid=zYIeS8EK0qU0.kDWWEUx7v0mo

@timppa

HAAPANEN TIMO 09.03.2016 18:01

Katselin Stenan aikatauluja Tanskasta Ruotsiin. Grenå -Varberg välille on aika hyvä laiva 14.20 lähtö ja Varbergissa 18.45. Kaksi+auto 106.

Hampurista Tukholmaan mitaten kaikkein lyhimmillä kilometreillä menee tuolta ja kun aikataulu on noin osuva kannattaa miettiä. Taidan itse tulla tuolta kevätreissulta.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2016 klo 18:08:58 Juu, kuukkelin mapsin mukaan Kappelskäristä Varbergin kautta Hampuriin 983 ja Helsingborgista 993

Lyhyempi on ei auta mikään:))

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2016 klo 18:21:16 Lauantai-iltapäivällä näkyy olevan vähän menijöitä Ruotsin suuntaan kun paatti maksaa 89 €.

YLITALO ASTA 09.03.2016 18:35

Ja jos viitsii illasta ajella niin Varbergin sataman vieressä on yö paikka. Kun ei hurjastele niin puolilta öin on Varbergissa ja aamu laivalla tanskaa niin on Hampurissa iltapäivällä. Ja ainut ruuhka paikka on Elben ali ajo. Itse kuljen tuolta useimmiten kesä aikaan kun on kaksi koiraa ja minimi kolme ihmistä -8 m ajoneuvo niin tulee tuo suora laiva hintoihinsa.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2016 klo 18:35:22 T : Masi

TOIVONEN MARTTI 10.03.2016 13:22

Tuo Varbergin kautta meno on erityisen järkevä jos aikoo Hollannin suuntaan. Saksaan tultua Itzehoen kautta tielle 495, Glückstadtista Elbefährellä yli ja kohti Hollantia. Siinä heti Wischafeniin tullessa on vielä pieni stellplatzi jossa voi yöpyä.

mot

ALASMAA MATTI 10.03.2016 14:45

Glückstadtista Wischafeniin 2013 20 €

HAAPANEN TIMO 10.03.2016 16:11

Vaanarit ovat tuolla nurkilla ajelleet, mutta eikä kukaan ole käynyt Helgolandissa? Lähin paatti ajaa sinne Cuxhavenista.

@timppa

JANHONEN MATTI 10.03.2016 17:04

Menipä Ruotsin kautta Hampuriin mitä reittiä tahansa niin Hampurissa on tiet on lähimmillään 6 km päässä toisistaan..

Tuo Elben ylistys lautalla ei ole reitti, se on lähinnä aikaa vievä tutustumismatka.

TOIVONEN MARTTI 10.03.2016 20:35

"Tuo Elben ylistys lautalla ei ole reitti, se on lähinnä aikaa vievä tutustumismatka."

Ihan totta mutta samalla se kyllä on ihan tutustumisen arvoinen tutustumismatka. Ja karavaanarihan tutustuu mielellään uusiin ja erikoisiin paikkoihin. Ja kun kysyjä oli Saksaan menossa niin Saksassa hän on Elben kummallakin puolella.

Ja kun oikein alkaa aikaa kuluttaa niin kannattaa tekniikasta innostuneen käydä katsomassa alempi Elben lautta Havelbergin lähelllä. https://www.google.fi/maps/place/Havelberg,+Saksa/@52.7878663,12.023163,14z/data=!4m2!3m1!1s0x47aed657cedd9edd:0xc30d1d814a0b96b6

Taas joutuu toteamaan ettei mikään ole niiin viisas kuin insinööri kun katsoo miten tuo Sandaun lossi liikkuu: virran voimalla. Lautalla on kyllä moottori mutta se vain käyttää kahta vinssiä joilla lautta saadaan vinoon asentoon virtaan nähden. Puoli kilometriä ylävirtaan on ankkuroitu vaijerit joiden varassa lautta heiluu rannalta toiselle kun se vinssillä vedetään vinoon niin että virta painaa sitä haluttuun suuntaan. Joki on tuolla kohdin kolmisensataa metriä leveä. Yksinkertaista, ekologista ja toimintavarmaa!

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2016 klo 20:36:46 https://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4hre_Sandau

HALINEN HARRI 10.03.2016 21:04

On tuo Turusta lähtö aika paljon kallimpaa kuin Naantalista. Tulee vaan tuota ei niin rakasta ajamista Kappeskäristä vielä Tukkisaareen ja kun en moottoritien varrella suostu yöpymään niin ei ole osunut sopivan matkan päässä E4:lta olevaa campingaluetta. Eli ajoaikaa noin 3 tuntia Kappelskäristä, joka tarkoittaa Tukholmasta etelään 100-150 km. Tietääkö joku aluetta joka olisi rauhallinen alle 10 km E4:selta? En ole moisia luetteloista (3-4 kpl) pelkästään Ruotsista löytänyt. Tuollainen paikka jos löytyisi niin ilman isoa ajorasitusta sitten seuraavana iltana olisi Fehmarnilla jossa runsaasti vaihtoehtoja.

JANHONEN MATTI 10.03.2016 21:53

Halinen.

Kannattaa verrata ja luulenpa että yllätyt. Finnlines on hivuttanut.

Ota vertaluun vaikka Naantali-Kapellskär aamu ja yölaiva ja Vikingin aamu. Tai Finnlinesin iltalaiva ja Vikingin iltalaiva (Crace)

Finnlinesin alennus 10 % Viking Club -alennus näkyy suoraan hinnassa

Kapellskär -Tukholma 90 km.

HAAPANEN TIMO 10.03.2016 22:24

Tuossa Harrille rauhallisia paikkoja aika monta

http://tinyurl.com/RuotsinStellplatzejaetel-n

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2016 klo 22:32:07 Tähän vuodenaikaan päivälaivalla satasen pintaan kaksi+auto Naantali -Kappelskär

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2016 klo 22:36:44 Viikingillä sain 137€

AIRIKKA ISMO 11.03.2016 08:20

Timo....Hienon kartan olet viitsinyt rakentaa...... senverran päivitystä tietoihin että Örkelljungan ja Trelleborgin parkit ovat muuttuneet maksullisiksi.............

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2016 klo 08:25:40 Ja Teuvolle vielä linkki ja vinkki : http://www.finnlines.com/laivamatkat/tarjoukset/itb_2016_messutarjoukset

HAAPANEN TIMO 11.03.2016 08:42

Kiitos ilmoituksesta! Kun karttoja on paljon niin tahtoo päivitykset jäädä käyttäjien harteille.

Näköjään on vain asiakkaille ilmainen. Muilta 50 Kr ilman sähköä ja 100 sähköllä.

http://www.bengtiorkelljunga.se/quickstop

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2016 klo 09:48:06 Vielä tähän Matin kommenttiin''Tuo Elben ylistys lautalla ei ole reitti, se on lähinnä aikaa vievä tutustumismatka.''

Jos on Tanskasta tulossa alas, Rendsburgista on Bremeniin n.190km ajoi sitten Hampurin tai Glückstadin kautta. Aikaa tietysti menee pienemmällä tiellä enemmän, mutta esim. 77 ja 74 ovat molemmat täkäläisen valtatien tasoisia teitä ja paljon mukavampia ajella, katseltavaakin on enemmän kuin ruuhkaisella 7- ja 1- teillä. Hampurin ohitus on aina tukkoinen.

@timppa

HALINEN HARRI 11.03.2016 12:10

Kiitos tiedoista. Meillä on tapana mennä/tulla Ruotsiin päiväsaikaan syynä eräs Euroopan kauneimmista saaristoista jossa kuljetaan.

JANHONEN MATTI 11.03.2016 15:51

Saahan sitä aikaa tappaa missä kukin haluaa vaikka pikkulautalla Elbeä ylittäen, mutta sen voi alittaa muutamassa minuutissa Elbe-tunnelin kautta tai ylittää siltoja pitkin.

Keskityn neuvomaan reittejä joita pitkin karavaanarit lähes 100 prosenttisesti kulkee ja vallankin vasta-alkajat ja jätän suosiolla sankarimatkailijoiden reitit muille. Ei heidän tarpeitaan voi koskaan tyydyttää, koska he eivät hae optimaalista reittiä vaan ihan ikiomaansa. Se on heidän oikeutensa.

Eikö Hampurin ohitus niin ruuhkainen ole kun annetaan ymmärtää ja vallankin jos valitsee vähänkin väärän ajan ohittamiseen.. Siksi olen antanut esim. Lyypekin päätä koskien sen neuvon, että kun laiva tulee illalla satamaan niin kannattaa ajaa heti Hampurin eteläpuolelle, meni sitten Hannoverin tai Bremenin suuntaa, eikä jäädä odottamaan Lyypekkiin Hampurin seuraavan aamun aamuruuhkaa.

Saksassa kannatta käyttäytyä kaupunkien välisessä liikenteessä kuten saksalaiset itse käyttäytyy.
Hehän "nousevat" alemmalta tieverkolta, jolla taajamien ohitusteitä ei juuri ole moottoritieverkolle, ja "laskeutuvat" sieltä alas kohteen liittymässä. Saksan tiheä moottoritieverkko mahdollistaa tämän.

Paljon puhutaan siitä, että eihän karavaanareilla ole mihinkään kiire. Yksi niitä juttuja johon suhtaudun suurella varauksella.

ALASMAA MATTI 11.03.2016 16:17

Päivälaivalla Naantalista Kapellskäriin ja yöksi Mantorpiin 306 km. Toimii caravanliikkeen yhteydessä. WC on samoin suihku, maksu liikkeen kiinniollessa "postilaatikkoon"

HAAPANEN TIMO 11.03.2016 17:34

Kyllä kesälomavaanarilla voi olla kiirekkin, mutta että eläkeläisellä joka kuluttaa aikaansa, sitä en ymmärrä.

Ja hukkaan menee hienot paikat kiireellä kulkiessa. Harmitellaan tylsiä siirtymiä ja jätetään paikat katsomatta. @timppa

MÄKELÄ EERO 11.03.2016 17:50

Ei siellä Manner-Euroopassa aivan parillasadalla eurolla olla matkailukulkineitten kanssa, niinkuin tuolla ylempänä väitetään. Laivamaksujen lisäksi on vähän polttoainekulujakin kun ajellaan Ruåtsin tai Baltian kautta.

pikkueero

HALINEN HARRI 11.03.2016 18:17

Hampuri on tukkoinen ruuhka-aikoina arkisin klo 15-18 ja varsinkin perjantai-iltapäivisin kun kaikilla on kiire viikonloppuun ja ajetaan normaalipäivää enemmän kolareita joita sielläkin suomalaiseen tapaan lähes pysähdytään kaupunkialueella tuijottamaan. Kolaripaikalla aluksi ensimmäinen puolituntinen on melkein seisova jono joka sitten siirtyy lähiliittymiin jne. Hampurin läpiajo liikenneradiota kuunnellen ja kartta esillä, kun tulee liikennetiedotus, niin heti hakemaan uusi väylä jos kolari omalla ajatellulla väylällä. Sillä voi helposti säästää tunnin jonotuksen jos vähän vakavampi kolari tai niinkuin on minulle pari kertaa sattunut että kuorma on purkautunut väylälle..

JANHONEN MATTI 11.03.2016 19:26

pikkueero

Olet varmaan huomannut, että puhetta näissä hintahommissa riittää. Matkojen kustannuslaskenta perustuu osiin kuitteihin osiin kadonneeseen muistitietoon.

Aamu ja yölähtö Finnlines Naantali - Kapellskär 166 - 10 % = 149 e/suunta. M-auto < 6 m, 2 aikuista, sisähytti. (lemmikkihinta 20 e/lemmikki/suunta)

Aamulähtö Viking 157 e/suunta M-auto < 7 m , 2 aikuista, ulkohytti (Lemmikkihinta 16 e/suunta)

Iltalaiva Finnlines 244 - 10 % = 219 e/suunta Viking Crace 174 e/suunta M-auto < 7 m, 2 aikuista, sisähytti

Finnlines noudattaa näitä hintoja 15.6 saakka, jonka jälkeen hinnat nousee Vikingin hinta on laskettu, tänään tilaus, matkustuspäivä 14.4.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2016 klo 19:48:13 Monelle Välimeren maihin menevälle Saksa on vain läpiajomaa. Lauantaisin rekkaliikenne on Sakassakin hiljaisempaa ja sunnuntaisin rekkaliikenne on pääsääntöisesti kielletty klo 00:00-22:00 välisenä aikana.

Tämä kannattaa hyödyntää ja parhaiten se onnistuu niin, että lähtee Helsingistä laivaan perjantai-iltana jolloin on Lyypekissä lauantai-iltana. Tällöin voi "syöksyä" sunnuntaiaamuna lähes tyhjälle baanalle, ja illalla on jo vaikkapa 7-tien päässä Fussenissa tai Freiburgin korkeudella lähellä Ranskan ja Sveitsin rajaa. Sunnuntaina on paljon mukavampi ajaa kun hektisessä arkiliikenteessä

YLITALO ASTA 11.03.2016 19:34

Olikos tuossa viking hinnassa ateriat mukana ? Itse en ainakaan ole laiva reissua syömättä. Ja kun tulee satamaan kunnolla syöneenä niin jaksaa ajella pitkälle.

T : Masi

JANHONEN MATTI 11.03.2016 19:57

Masi ei ole. Mutta ei myöskään 90 km ajon kustannuksia. Vikingin meriaamiaisen ja buffetin hinta löytyy sivuilta. Vikinglinen ja Finnlinesin ruoan laatu ei aivan vastaa toisiaan.

Selvyyden vuoksi Tallinkin ja Vikingin hinnat on hyvin lähellä toisiaan. Siksi en sitä ottanut vertailuun mukaan

Helsinki -Trave - Helsinki reitin ateriapaketit meno-paluu on kahdelle yhteensä 250 e ja se on ruoan laatu huomioiden paljon se.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2016 klo 19:58:11 PO 260 euroa.

HALINEN HARRI 11.03.2016 20:12

Vikingistä ei tiedä mutta Naantali-kappelskär-Naantali hintaan kuuluu ihan tavallista ruokaa lisukkeineen lipun hintaan.
Esim. päivälaivalla muistaakseni tukeva brunssi, kahvia koko ajan, päivällinen. Eli jos aamulla jostain läheltä lähtee laivalle vaikka ilman aamiaista (me usein Björköstä leirialueelta meren rannalta n. 7-10km) ja jaksaa tunnin pari olla ilman evästä niin koko päivänä ei tarvitse muuta ravintoa. "Taxfree" on auki kerran, pari hetkisen ajan matkan aikana. Laivalla ei paljoa tekemistä muuta kuin ihailla saaristoa, iltapäivällä usein (kausittain) pikku pysähdys Ahvenanmaalla (5 min) ja sitten rauhaisaa kahvinjuontia ja maisemia Naantaliin. Hyteissä telkkari ja usein koko matkan esim. Yle näkyy lähes koko päivän. Ei mikään luxus-linja mutta rauhallinen, tuskin koskaan humalaisia kuten Turun linjalla lähes aina kun ruotsalaiset käyvät kääntymässä Turussa. Tuosta Björkön alueella puhutaan ainakin ruotsia ja englantia ja ovat paikalla aamulla vasta hiukan myöhemmin, joten edellisenä päivänä lähtöselvitys alueelta ja porttikoodi että pääsee ulos. Hyvin huumorintajuista henkilökuntaa, varsinkin isäntä laskee leikkiä mielellään ruotsiksi ja katsoo ymmärtääkö vieras. Päiväsaikaan saa respasta pakasteista valmistettuja ruoka-annoksia ja muutakin normaalia evästä - ehkä varmimmin ja laajemmin valikoimin varsinaisena sesonkiaikana kuin silloin aikaisin keväällä kun me siellä olemme. Siitä on tullut paluumatkalla meille sellainen hengähdyspaikka joskus usean vuorokauden ajaksikin ennen kotiin tuloa. Jos isäntä ei paikalla niin ovella puhelinnumero josta voi kutsua. Alueella myös ympäri vuoden "vakituisia" joilta saa apua pahimpaan hätään ainakin ruotsiksi.

HAAPANEN TIMO 12.03.2016 08:03

Oikeasti Naantalista ajalle 1.6--15.6 kaksi + 12m:n ajoneuvo maksaa 107 € ja 15.6-30.8 136 € Nämä ovat listahintoja kaikille ilman Star-alennuksia.

@timppa

JANHONEN MATTI 12.03.2016 12:00

Just joo!

Sielllähän ne karavaanarit ilman hyttiä matkustaa?

TOIVONEN MARTTI 12.03.2016 12:17

Päivälaivalla pääsee aika edullisesti Naantalista Kapellskäriin. Matka kestää niin vähän aikaa että yöunet jää iltalaivalla mennen kovin lyhyiksi.

Viimeksi menin sieltä aamulaivalla ja ajoin illalla Tukhomaan Östermalmin idrottsparkin parkkipaikalle yöksi. Siellä sai rauhassa nukkua, 24 tunnin parkki maksoi muutaman euron. Paljon halvempi kuin hyttimatka yölaivalla ja aamulla paikalla virkeänä. Mutta matkan määränpää oli Tukholma, ei Barcelona tai Fuge.

mot

HAAPANEN TIMO 12.03.2016 12:46

Aika harva ottaa hytin 8-9 tunnin päivämatkalla jossa ruokaillaan kaksi kertaa.

@timppa

MUUKKONEN JARI 12.03.2016 14:54

Ajateltiin että ei ajaminen niin paljon kiinnosta Baltian kautta ! niin mennään laivalla Saksaan-> eteen päin siitä.

Helsinki-Travemünde 6.7. klo 17 2x aikuinen Lapsi alle 12v. A4S-hytti Matkamessuilla ostettu matka

Travemünde-Helsinki 30.7. klo 3.30 (tai 31.7. klo 3.00) 2x aikuinen Lapsi alle 12v. A4S-hytti Ajoneuvo 15m yli 2,1m Yht. 822,40€

Kokonaishinnaksi tulee siis 1656,40€.Olisitteko kiinnostuneita varmaan ateriapaketit matkoille? Ateriapaketit kannattaa varata etukäteen, jolloin ne saa varattua edullisimmin kuin vasta laivalta ostettuna. Menomatkalla aikuisen ateriapaketin hinta on 72€ ja lapsen 36€, paluumatkalla aikuisen ateriapaketti 58,00€ ja lapsen 29,00€. Ajoneuvo 15m yli 2,1m Yht. 834,00€

JANHONEN MATTI 12.03.2016 15:17

Jokainen kulkee mistä kulkee ja miten kulkee, vallankin kun rahoittaa matkansa itse. Muut voi vain kertoa, että tuostakin pääsee.

Itse en Pirkka-matkalle lähde, enkä sitä tyyliä suosittele. On tähän ikään ehtinyt kokea "pirkkailua" ihan tarpeeksi ilman matkustamistakin. Jos säästän niin säästän kotona, sekin on kotona helpompaa.

Ei matkan koko anti voi olla sitä, että tekee matkalla sitä mitä tekisi kotonakin - paljon paremmissa olosuhteissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.