Moi! Täällä pari hurjapäätä, joilla Venäjän poikki ajaminne myös on alkanut mietityttää yhä enemmän, mutta Vietnamin sijaan ennemmin Kazakstan ja Kirgisian kautta Nepal ja Tiibet...mutta poliitiset olosuhteet tuolla ovat sitten mitä ovat, ja vastassa Jammu ja Kasmirin osavaltio Pohjois-Intiassa siinä välissä..joten pitäisi kiertää Kiinan tai Pakistanin kautta...
Ihan alkuun muutaman venäjän Karjalan reissun jälkeen on tarkoitus koluta noita lähisutuja lisää, Kuolan niemimaalla asti, ja sitten teksis mieli tänne https://www.google.fi/search?q=man+pupu+njor&espv=2&biw=1149&bih=617&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9JSEVNK4DMSeywPsnYHADw&ved=0CCQQsAQ
Komin alueelle, vaatii tosin ehkä muutaman päivän patikkamatkaa?
Autolla Nepaliin projektin pojat ajoivat oikeasti vanhalla pakulla Suomesta Nepaliin ja takaisin, heiltä saa infoa ja kokemuksia siitä reitistä.
Heidän reissustaan on muuten tehty juuri elokuva! Kyseessä on max 25v poikien hyväntekeväisyyshomma!
Kiinaan lähtä tekevän Ranskalaisen karvaaniporukan sivuja josku selailin, ja ymmärsin, että pästäkseen autolla Kiinaan pitää maksaa jotkut järjettömän hintaiset vakuutusmaksut, ellei ole vastuullinen matkanjohtaja, joka takaa koko poruan tms, ja siinä puhuttiin tuhansista euroista...
Sinulla on siis tietoa jostain oppaan palkkaamisesta?
Se, kuten nuo minunkin kuulemat jutut, tuntuvat hyvin käsittämättömiltä, kun miettii sitä, miten vapaasti siellä muuten saa kulkea.
Menimme nuourudessa sinne Siperian poikki junalla ja takaisin myös, -86-87 keskitalvella, ja silloin viisumia anoessa piti olla tehtynä tarkkaa usunnitelma koko reitistä Kiinassa (meillä melk.2kk) mutta ei sitä kukan koskaan valvonut mitenkään.
Tosin, saadakseen viisumin, piti ottaa valtion määräämästä hintaluokasta kolmeksi yöksi hotelli (kallis siis) ja isihen kuuluva taksikuljetus juna-asemalta hotelliin ja takaisin.
Bhutaniinhan ei pääse ilman opas-plaveluita, mutta mikä tuossa Kiian jutussa oikein on takana, jos on totta?
Kuulin syksyllä pariskunnasta,joka oli matkalla Thaimaaseen asuntoautolla, mutta heidän matkansa tyssäsi jonnekin Kazakstanin nurkille jonkun puuttuvan autopaperin takia...kuulema..?
Haasteita, haasteita, mutta nehän tekevät elämästä mielenkiintoisen!
Jatketaan siis harjoituksia!
t.Kaarina