Markolle
En noiden uusien tarkastuspisteiden paikkoja muista.
Ne on kuitenkin rakennettu noiden poliisien kortrol-alueiden yhteyteen.
Tuon tunnetummaan Helsingborgin punnituspisteen voi kiertää ajamalla nelostietä suoraan Helsingborgin keskustaan ja sieltä laivarantaan.
Ei edes jatka matkaa ja selvä reitti.
Ei näistä punnituspisteistä pidä mitään liikkumista rajoittavaa märköä tehdä.
Tarkastukset sittenkin on satunnaisia ja on lähinnä tilastotappio joutua puntarin nokkaan.
Auton kokonaismassa voi kyllä keventää jossain määrin mm.
-poistamalla vetokoukun (jos autossa on) kuitenkin niin, että pistorasia jätetään kiinni aitoon.)
-auto kuivaksi eli harmaavesitankki ihan tyhjäksi ja puhdasta vettä vain minimi
-vessan pönttö tyhjäksi
-polttoainetta vain sen verran kun on tarpeen (Ruotsissa ei kannata tankata muutenkaan)
-Toinen kaasupullo pois kesämatkalta tai toinen 5 kg pullo
-juomavesi + muut juotavat nesteet minimiin
-auton varaöljyt, vedet ja kemikaalit minimiin (niitä saa matkalta)
-jääkaappi lähes tyhjäksi (ruoka on esim. Saksassa halvempaa
-työkaluista vain tarvittava
-matkalle otettavan tavaran määrän minimointi (tämä on ajankohtainen asia aina)
-pyöräteline pois jos ei ole pyörät mukana
-jättämällä polkupyörät kotiin
Jo näillä toimenpiteillä auto voi keventyä jopa 150-180 kg.
Vesien kuskaamiseen maasta toiseen pitää muutenkin suhtautua kriittisesti. Sitä on muissakin maissa ja se on puhdasta.
Lisäksi on huomattava, että kyllä pieni ylitys hyväksytään, vaikka laki ei mitään joustoa tunne.
Suomessa joustorajana on 5 % kokonaismassasta (joka lienee johdettu ylikuormamaksulaista) vaikkei ko. laki koske matkailuautoja.
Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt Ruotsi noudattaa tiukempaa sääntöä ja se lasketaan kantavuudesta.
Muita laihdutuskeinoja on:
-laittaa keveämmät matot
-jättämällä esim Gramer kotiin
-vaihtamalla vanteet aluvanteiksi, myös vararengas
-jättämällä vararengas pois ja korvaamalla se paikkauspullolla
-toinen hupiakku pois (jos yöpyy sähköpaikoilla kesällä jolloin lämmitystä ei tarvita yhdellä pärjää ihan hyvin)
-kaasupullo kompsiitiksi
-sat. antennilaitteet pois (jos on)
-suihkuseinät pois jos niitä ei tarvita
Näillä keinon lähtee helposti 100 kg.
Jos autossa on takana ilmajouset niiden palkeiden painetta kannattaa lisätä, jotta auto on vaaterissa. Perse maassa kulkeva m-auto on polisille kun syömään käskisi.
Sitä mukaan otettavan tavaran määrää kannattaa harkita tosi tarkkaan. Eihän siinä millekään naparetkelle olla menossa.