Karavanareihin kohdistuvat murtovarkaudet ja ryöstöt

Matti Janhonen 25.10.2016 12:08

Olen joskus jopa ajatellut niin, eteen kirjoita tästä aihealueesta mitään, tai ainakaan avaa keskustelua asiasta. Viimeaikaiset tuttaviin kohdistuneet lukuisat varkauden Etelä-Ranskassa ja Espanjassa sai minut kuitenkin pyörtämää päätökseni. Suomen lain mukaan ryöstö on sellainen jossa toisen omaisuutta otetaan luvatta väkivaltaa käyttäen tai sillä uhkaamalla. Jos väkivaltatekijä puuttuu on kyseessä varkaus ja jos anastetaan lukitusta tilasta on kyseessä murtovarkaus. Tästä näkökulmasta tarkastellen kaikki tietooni tulleet tapaukset ovat olleet murtovarkauksia, kun on menty lukittuun tilaan ja varastettu omaisuutta.

Olen tällä reissulla jututtanut aiheeseen liittyen tähän mennessä 15 karavaanaria ja heistä viisi (5) on joutunut varkauden kohteeksi, kaksi kahdesti ja yksi kolme kerta. Kaikki ihan tolkun ihmisiä. Toivottavasti tämä ei ole asian koko kuva, koska todennäköisyysprosentti on todella suuri. Tyypillisin tapaus aiempikin kartoitukseni huomioiden on se, että ollaan rekkaparkissa tai vastaavassa nukkumassa ja rosmo tulee autoon ohjaamon oven lukon murtamalla varsin hyvin tietäen, että autossa ollaan sisällä. Yksi varkaus oli tapahtunut leirialueella jota sen enempää poliisi kun leirialueen omistajakaan ei noteeranneet miksikään. Toinen tapa on murtautua autoon joka on jouduttu jättämään vartioimatta vaikka kohteeseen tutustumisen, kaupassa käynnin tai muun syyn vuoksi. Varkauden näyttää olevan ns. minuuttimurtoja eli hetkessä oven lukko särkien sisälle, näkyvällä paikalla oleva ja helposti rahaksi vaihdettava siepataan mukaan ja pakoon, murron tekoaika puolesta minuutista minuuttiin. Murron kohteeksi joutuneiden suhtautuminen asiaan jakautuu niihin vahinkoihin jotka murroista ja varastetusta tavarasta on aiheutunut ja toinen puoli on kokemus oman intimiteettisuojan loukkauksesta jonka kohteeksi on jouduttu. Tätä on tyypillistä myös kotimurtojen kohteeksi joutuneille.

Miten tätä voi välttää? Ihan kokonaan ei mitenkään kun elämme pahassa maailmassa, jonka jotkut paikat on vielä pahempia kun toiset. Olemmeko taantumassa keskiaikaan jolloin piti olla suojeluskirja mukana jos aikoi matkustaa maasta toisen, vai ollaanko menossa siihen kuten arvokuljetusrekoilla jo jossain määrin on, että ne ajaa häkistä toiseen.

Olen tätä asiaa vuosia seurannut ja senkin perustella voi sanoa, että jotkut paikat on pahempia kun toiset. Baltian maista pahin paikka on Tallinna. Etelä-Ruotsi, Etelä-Ranska, Espanjassa Janqueran ja Alicanten välinen rannikkoseutu.

Jätän tästä keskustelusta kokonaan pois se miten erilaisin välinen voi suojautua murtoja vastaan koska se on ihan oma keskustelunsa. Toivon paremmin sitä keskustelua miten yöpymispaikan valinnalla voi vaikuttaa siihen ettei ole " väärässä paikassa" väärään aikaan, koska selvästi sillä on murtovarkauksia lisäävä vaikutus.

Mauri Laukkanen 25.10.2016 14:14

Eipätuokaan asia minusta ole kuin jäävuoren huippu eli kun tiedämme mikä Euroopan tilanne on siirtolaisten osalta niin siinä vahvin syy lisäntyvään rikollisuuteen ,eli kyynisesti ajateltu mutta taitaa olla totta.

Sama asia on Suomessakin huomioitu ulkolaiset rikollisjärjestöt ovat täällä vaikka Al Capone onkin jo kuollut siis ei maailma ja sen meno,iksikään muutu,minusta?.

Veli-Pekka Merikallio 25.10.2016 15:11

Noh, kaikki syötit eivät natsaa, tämä on kuitenkin varma nakki.

Tuoreessa muistissa on jokavuotiset eipäs-juupas -väittelyt aiheesta, sen valmiimpaa tulematta.

Pankaa vielä framille kaikki mahdolliset murtosuojaukset ja kaasuttamiset, kyllä ajanvietettä piisaa pitkälle talveen.

Itse toistan itseäni noin kymmenennen kerran, mitään vakiolukkoja kummempia suojauksia ei ole ollut milloinkaan missään autossa, olen yöpynyt kymmenissä eritasoisissa paikoissa (huoltsikat, puskaparkit, stellplatzit, leirintäalueet, pihoissa, kauppojen pihoissa jne) usean kymmenen vuoden aikana, niin Euroopassa (Saksa, Puola, Hollanti, Ranska, Espanja, Italia, Portugali, Kroatia, Balttia ja kaikki muut näiden välissä), Pohjoismaissa kuin Suomessakin. Auto on seisonut myös ilman matkustajia eri tilaisuuksien aikana ja jopa Tallinnassa kymmeniä kertoja kaupan pihassa tuntikausia. Mitään ei ole KOSKAAN varastettu, autoon ei ole koskaan edes yritetty murtautua, ryöstöstä nyt puhumattakaan.

Lienen äärimmäinen poikkeustapaus, mahtaisiko joku tietää, miksi? Itse on osaa edes pelätä tai varautua moiseen, sitä varten on vakuutukset. Noh, tässä katalysaattoria taas kerran hersyvään keskusteluun.

Matti Janhonen 25.10.2016 18:53

Kun viidestätoista viisi sanoo, että on varastettu, niin toki tuossa otannassa voi sattumaakin vaikuttaa. Mutta ei ongelma sillä poistu kun sanoo, että kun minulle ei ole mitään sattunut niin ongelmaa ei ole. Minä olen niin tomppeli, että asian on kahdesti ollut omakohtainen, mutta toki noita käytyjä maitakin on aika vähän.

Ongelma on ja pysyy, koska siitä osa on laajempaa yhteiskunnallista ongelmaa, vaikkapa kulttuurista ja rankkaa nuorisotyöttömyyttä. Kysymys on siitä miten käyttäytyen ja millä välineillä riskiä voidaan pienentää.

Alf Lindblom 25.10.2016 22:25

Missä tilanteissa nuo varkaudet/ryöstöt ovat tapahtuneet?

Jukka Hänninen 26.10.2016 08:22

Katos, pääsin vihdoin kommentoimaan, usean yrityksen jälkeen.

Alf ja muutkin, niitä ryöstöjä tapahtuu ihan missä se yleensä on mahdollista.

Nykyisin yhä yleisemmin markettien ja rastasplatsien parkkipaikoilla, keskellä päivääkin.

Jätä vaan auto/yhdistelmä ilman lisälukituksia, niin vaara on suuri.

Laskeskelin, että 17 talvireissun aikana, 1999-2016 olen jutellut pitkälti toistatuhannen ryöstetyksi joutuneen kanssa. Pari talvea sitten olin kämppärin parhaalla pakalla, vierustoille mahtui 3-4 autoa. Sille paikalle tuli talven aikana 15 kpl ryöstettyä karavaanaria, joukossa 2 suomalaista.

Myös on tullut tulkatuksi useammallakin kielellä polliiseille, kun vierasmaalaiset eivät aina toisiaan ymmärrä.

Rosvo iskee aina helpoimpaan kohteeseen. Auto/vaunu, jossa ei ole ulospäin näkyviä lisälukituksia, oviketjuja tai koiranhaukuntaa sisällä, niin sinne se voro tunkee.

Monasti on sääliksi käynyt, kun ei siinä mene ainoastaan reissu pilalle, vaan koko omaisuus usein häviää viereen pysäköityyn pakettiautoon noin alta 5 minuutissa.

Kumma kyllä, en muista tavanneeni yhtäkään, joka olisi kertonut joutuneensa uudelleen ryöstetyksi. Varsinkin sen jälkeen kun on investoinut satkun tai pari kunnon lukkoihin ja muihin murtoa vaikeuttaviin esteisiin.

"Ei oo mulle ennen sattunut " on se yleisin toteamus, ja "vaikka kuinka ja missä olen tähän saakka pysäköinyt ilman lisävarusteita olen pärjäillyt "

Fiamman ovilukko sivuoveen, näkyvä ketju etuovesta ratin kautta toiseen ja sen on siinä.

Rosvot ei vaivaudu tuhertelemaan turhia, sillä naiiveja pässejä riittää ryöstettäväksi. Voihan uskolla autuuttaa itsensä, ja perustella suurella viisaudella - kun ei ole ennenkään sattunut, niin ei tule vastakaan sattumaan ...

Mulla on vanhoja kirjoituksia aiheesta vaikka kuinka monta, ja jos vaan joku ne hakis, niin löytäis helpot ohjeet miten parhaiten välttyy ryöstetyksi tulemiselta.

Matti Janhonen 26.10.2016 12:21

Se on toiseltakin kantilta mielenkiintoinen aihe tämä murtoasia. Kaikki tietää, että niitä tapahtuu, mutta eihän niitä tapahdu kun niistä ei puhuta. Eihän.

Ihan samanlainen kun se, että Fuengirolassa paistaa aurinko aina on aina lämmintä, vaikka viime talvenakin Malagassa alin lämpötila oli alimmillaan +2 C, vettä satoi vaakasuoraan ja myrskysi. Mutta muuten on Costa del Sol.

Taidetaan tarvita uusi karavaanarisukupolvi joka repii nämä karavaanarihomman myytit auki, niin kotimaan kun ulkomaan matkustustakin koskien.

Hannu Silmunen 26.10.2016 12:53

Olen monen monta kertaa ja monella eri saitilla todennut, että kovalla äänellä pitäisi kuuluttaa, jotta ihmiset välttäisivät juuri noita mainitsemiasi paikkoja. Eli nukkuminen huoltiksella Etelä-Ranskassa ja Etelä-Espanjassa ja muutamilla alueilla Etelä-Ruotsia, samoin auton jättäminen vartoimattomalle paikalle Tallinnassa, on "nykytietämyksen" valossa vähän kuin tyrkylle asettumista.

Asia muuttuu täysin kun ajetaan edes muutaman kilometri moottoritieltä syrjään, pikkukylän keskustaan, asutuskadun varrelle tms. Ja Tallinnassa mennään vartoidulle p-paikalle tai tehdään ne ostokset kaupungin ulkopuolella, ellei sitten autoon voi jättää koiraa tai ihmistä.

Pääosinhan rosvot liikkuvat siellä missä isot turistivirratkin ja karavaanarit ovat noita turisteja.

Olen puhunut myös lisälukkojen, hälyttimien yms käytöstä. Ja siitä, etten ole kuullut yhdestäkään murrosta, mikä olisi tehty autoon, missä niitä turvavälineitä on ollut käytössä. Paitsi yhdestä poikkeuksesta missä hälytin ei hyödyttänyt jonkun suurkaupungin kadulla, huumehörhöjen alueella, mutta silloinkin oli haluttu säästää ja jätetty tarkoituksella menemättä läheiselle vartioidulle p-paikalle.

Olen kertonut missä ja miten meille on autoon tultu, missä ja miten se on haluttu viedä rosvojen matkaan kokonaan , miltä se on tuntunut ja mitä sen jälkeen olemme tehneet toisin. Ja mikä omaisuutemme on pelastanut vaikka autoon on menty.

Että kyllä asiasta puhuttu ollaan, muutkin kuin minä. Toisinaan vaan saa näiden puhumisten jälkeen kommentteja siitä, että tyhmäkö olet kun et mene leirintäalueelle ja ei meille ainakaan koskaan mitään ole sattunut. Ja sitten vielä sanotaan että ei ihmisiä saa pelotella tämmöisillä jutuilla.

No, maailma on etupäässä hyvä ja kaunis ja ihmiset mukavia ja ystävällisiä, mutta aina joskus joukkoon mahtuu jotain muutakin ja siitä ja sen mahdollisuudesta on hyvä olla tietoinen, jotta osaa toimia hiukan järkeävämmin ikävämpien juttujen vastaan tullessa.

t.Kaarina

Hannu Liimatainen 27.10.2016 19:51

No olen jo vuosia sitten kertonutkin oman kokemukseni rosvouksesta. Tapahtui Ranskassa rekkaparkin alueella, juuri siten kuin Matti aloituksessa kertoi, etuoven lukko väännetty auki ja kaikki mikä oli auton etuosassa kahmittu mukaan, iso pussi likapyykkiäkin. Aamulla aikaisin kävin WC-rakennuksessa 15min. poissa autosta, joko silloin tai sitten kun olin nukkumassa. No oli onneksi vakuutukset joka korvasi menetykset mutta paljon muuta haittaa tuli tapahtumasta. Ne ovat sitten eri juttuja.

Seppo Yliniemi 28.10.2016 10:37

Lainaus. "Laskeskelin, että 17 talvireissun aikana, 1999-2016 olen jutellut pitkälti toistatuhannen ryöstetyksi joutuneen kanssa. Pari talvea sitten olin kämppärin parhaalla pakalla, vierustoille mahtui 3-4 autoa. Sille paikalle tuli talven aikana 15 kpl ryöstettyä karavaanaria, joukossa 2 suomalaista."

Kovia lukuja ryöstetyistä ,seitsemän vuoden aikana tavannut toistatuhatta ryöstettyä?

Olen minäkin reissanut eläissäni jonkin verran ja tavannut ihmisiä mutta ryöstetyksi tulleita korkeintaan kymmenkunta.

Lekentoja on monenlaisia!


Vain noin 30 maassa käyneenä tämä huomio.
muokattu: 28.10.2016 10:39
Matti Janhonen 28.10.2016 11:01

Tuo Jukan aikajakso on kyllä 17 vuotta ja saattaa olla, että ratakaupan myyjä tapaa enemmän naulan ostajia kun maitokaupan myyjä.

Markku Hämäläinen 28.10.2016 13:48

Kannattaa jättää ikkuna auki, niin luulevat jonkun olevan autossa :) hähää.

Minulla on jäänyt kahdesti, kerran Sardiniassa Olbiassa rauhallisella paikalla puiston laidalla jai kuskin ikkuna auki 4 tunniksi. Takasin tullessa ihmettelimme ikkunan kirkkautta ei se ole edes pölyssä, kunnes lähempänä selivisi, että sehän on auki. Kukaan ei ollut käynyt autossa.

Viime kesänä jäi ikkuna auki Tallinnassa Norde Centrumin parkkipaikalla tunniksi. En uskaltanut edes mainita vaimolle asiasta, mutta kukaan ei ollut käynyt autossa, tosin HeoSafen lukot oli käytössä, joten varkaan olisi pitänyt kiivetä sisään siitä avoimesta ikkunasta.

Seppo Yliniemi 28.10.2016 14:11

Ei oo vielä ryöstetty vaikka ei oo riimuja eikä kuormansitomisliinoja ovissa,

On kyllä HeoSafen lukot ovissa.

Ne ihmiset jotka ovat kertoneet ryöstöistä ,ovat olleet enemmän kuin yhden kerran uhreina,mikähän siinä.?????

Matti Janhonen 28.10.2016 15:59

Tuolla asialla on turha kilpeään kiillottaa. Samenee vaan.

Tässä maailmassa tapahtuu paljon asioita sattumasta jossa, jossa vain sattuu olemaan väärään aikaan väärässä paikassa. On jopa niitä jotka elää väärään aikaan koko maailmassa ja heidän lahjakkuutensa menee tässä ajassa eläen aivan hukkaan. Pimeä keskiaika inkvisitioineen sopisi monelle paljon paremmin kun tämä aika jota elämme.

Seppo Suomi 28.10.2016 16:24

Ei minultakaan ole koskaan 30 vuoden reissujen aikana polkupyörää ryöstetty.

(No, viime- ja toissavuonna Portugalissa ja Espanjassa joten heillä tasapeli 1-1.)

@seppo :o(>

Matti Janhonen 28.10.2016 16:48

Niinpä. Jos ajaa Barcelonan ohi satasta niin tuskin sattuu mitään, mutta jos käppäilee La Ramblalla niin saattaa sattua. Ihan sama vaikka Napolia koskien.

Seppo Yliniemi 28.10.2016 18:03

Fiksun caravaanarin ryöstön ehkäisyyn https://www.google.fi/search?sclient=tablet-gws&client=safari&channel=ipad_bm&site=&source=hp&q=kettinki&oq=ketti&gs_l=tablet-gws.1.0.0l3.6274.11770.0.13724.5.5.0.0.0.0.583.1590.1j0j2j0j1j1.5.0....0...1c.1.64.tablet-gws..0.5.1586...0i131k1j0i3k1.xv2ikgNPOWU#imgrc=zUhtJBiCejvD1M%3A


https://www.google.fi/search?sclient=tablet-gws&client=safari&channel=ipad_bm&site=&source=hp&q=kuormansidontaliina&oq=kuorman&gs_l=tablet-gws.1.1.0l3.3014.11065.0.12526.9.7.1.1.1.0.560.1889.1j2j2j5-2.7.0....0...1c.1.64.tablet-gws..0.9.1905...0i131k1j0i3k
muokattu: 28.10.2016 18:05
Jukka Hänninen 02.11.2016 18:56

Sepolle ja muillekin tiedoksi; - turvaketjuun ja sen itse virittämiseen tarvittavat ketju ( 6mm , pituus 2.40) pikalukitukset , sakkeli, ja kiinnityskorvat löytyvät jokaisesta veneilytarvikkeita myyvistä liikkeistä.

4kpl 3mm poralla reiät 3 mm rosteriruuveille,ovien sisäpuolille mieluiten karmin keskelle, että näkyy ulos, ja niihin kaarikorvake, ja jälki on kuin tehtaalta. Ja kestää 1000 kg suoraa vetoa ...

Timo Haapanen 02.11.2016 21:45

Pari viikkoa sitten Barcelonan vaihella kaupunkinopeusalueella juoksi suomalaispariskunnan auton vierellä kaveri joka näytteli auton takarengasta. Kokenut vaanari tiesi heti mitä oli tekeillä mutta kuitenkin kaverit onnistuivat saamaan tilanteen niin sekaisin että lopulta autosta oli kadonnut kännykkä ja muutakin tavaraa.

Rengas oli puhkaistu ilmeisesti potkaisemalla kengän kärjessä olleella terävällä veitsen tapaisella.

@timppa

Hannu Silmunen 02.11.2016 21:57

Nämä tämmöiset "perus"jipot olisi jyvä saada jonnekin, mistä ne olisi helppo löytää. Sillä juuri niin kuin sanoit, vaikka tilanteessa ollut vaanari hoksasi mistä on kysymys, sai rosvo liikaa sotkua silti aikaan.

Ja kun moisesta ei ole koskaan kuullut, ei osaa varautua maailman pahuuteen eli menee enemmänkin tavaraa "hukkaan".


Tuosta hiekun monimutkaisemman ryöstö-yrityksen kohteeksi jouduimme itse 2v sitten Serbiassa, kun automme alle oli ruiskutettu taukopaikalla öljyä tarkoituksella, että luulisimme jarrujen pettäneen ja että joutusimme viemään auton korjaamolle.
Ja varkaat, poliiseiksi pukeutuneet miehet tulivat tarjoamaan hinauspalveluja, olivat jo autoa paikalle soittamassa...he siis kiersivät ja kaarsivat automme ympärillä pitkään, olivat ymmällä kun emme olleet huomanneet ruiskuttamaansa öljyä ja lopulta halusivat nähdä passimme yms ja houkuttelivat ulos huomaamaan tekosensa...

Me saimme kaveerattua puolalsiten kanssa, jotka hoksasivat ettei "jarruneste" ole jarrunestettä vaan öljyä...

Olisi ollut hiukan kurja katsella autoaan viimeisen kerran, kun se olisi noussut rosvojen/valepoliisien ystävien korjaamon auton kyytiin.....ja me olisimm ejääneet odottamaan, että joku tulee hakemaan meidät perästä samaan paikkaan...silelähän odottelisimme....



t.Kaarina

Matti Janhonen 03.11.2016 11:47

EU:n perusideoita on ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus EU:n alueella. Näitä periaatteet on joutuneet koetukselle maantierosvouksen yleistymisen myötä. Ihmeen hiljaa kuitenkin EU näiden periaatteidensa vaalimisessa maantierosvouksen osalta on ollut. Olisikohan suomalaisten meppien syytä tehdä kirjallinen kysymys EU:lle siitä mitä se aikoo tehdä varkauksien ja omien perusperiaatteidensa vastaisen toiminnan estämiseksi.
Vähämerkityksellisempienkin asioiden perään on kysytty.

Suurin ongelma taloudellisessa mielessä on raskaan liikenteen kuljetuksiin ja erityisesti arvokuljetuksiin liittyvät ryöstöt ja perävaunuvakaudet., jossa vahinkojen arvo lasketaan koko EU-aluetta koskien jo miljardeissa. Tällä rahalla voidaan rahoittaa jo jos minkälaista toimintaa Euroopassa tai muulla. Mm. ETA:n rahoituksen sen toiminnan aikana väitettiin osin tulleen tämän tyyppisestä toiminnasta.

Jopa Ruotsissa on jo rekoille häkkiparkkeja jossa arvokuljetusautot yöpyy. Mm. Hyltenassa Gigantin varastojen lähes vastapäätä on Statoilin huoltamon yhteydessä kaksikin maksullista häkkiparkkia rekoille, johon häkkiin voi toki ajaa matkailuautonkin.
Tarvetta ilmeisesti koetaan rekkafirmoissa olevan kun viime talven aikana tehtiin uusi alue entisen viereen.

Ei Suomikaan tästä ilmiöstä ole enää vapaa maa. Tämä ajoneuvojen pysäyttely esim. kaupustelutarkoituksessa maantiellä on tämän Euroopassa käytetyn kikan yksi sovellus, ihan siinä missä vaikka ajoneuvon pysäyttäminen jollain kikalla Barcelonassa. Tarkoitus on saada ajoneuvo pysähtymään ja samalla suorittaa varkaus. Satasta ohi ajavalta kun on vaikea varastaa.

Varkaat tarvitse varkaiden jälkimarkkinat. Kuuma tavara täytyy voida muuttaa rahaksi arvolla x jotta todelliset pelurit taustalla voi rikastua. EU:n nopean laajenemisen myötä myös varastettu tavara liikkuu EU:n alueella vapaasti ja vain rikollisuus on todella verkostoitunut EU:n alueella. Varastettu tavara kuljetetaan sinne missä sillä on markkinat ja ne markkinat ei ole pohjoismassa tai keskisessä Euroopassa.

Matti Janhonen 03.11.2016 12:40

Tässä en arvokuljetusautoilla tarkoita rahankuljetusautoja vaan vaikka elektroniikkaa tai kalliita koneita kuljettavia rekkoja.

03.11.2016 14:16
Hannu Silmunen

Nämä tämmöiset "perus"jipot olisi jyvä saada jonnekin, mistä ne olisi helppo löytää. Sillä juuri niin kuin sanoit, vaikka tilanteessa ollut vaanari hoksasi mistä on kysymys, sai rosvo liikaa sotkua silti aikaan.

Ja kun moisesta ei ole koskaan kuullut, ei osaa varautua maailman pahuuteen eli menee enemmänkin tavaraa "hukkaan".


Tuosta hiekun monimutkaisemman ryöstö-yrityksen kohteeksi jouduimme itse 2v sitten Serbiassa, kun automme alle oli ruiskutettu taukopaikalla öljyä tarkoituksella, että luulisimme jarrujen pettäneen ja että joutusimme viemään auton korjaamolle.
Ja varkaat, poliiseiksi pukeutuneet miehet tulivat tarjoamaan hinauspalveluja, olivat jo autoa paikalle soittamassa...he siis kiersivät ja kaarsivat automme ympärillä pitkään, olivat ymmällä kun emme olleet huomanneet ruiskuttamaansa öljyä ja lopulta halusivat nähdä passimme yms ja houkuttelivat ulos huomaamaan tekosensa...

Me saimme kaveerattua puolalsiten kanssa, jotka hoksasivat ettei "jarruneste" ole jarrunestettä vaan öljyä...

Olisi ollut hiukan kurja katsella autoaan viimeisen kerran, kun se olisi noussut rosvojen/valepoliisien ystävien korjaamon auton kyytiin.....ja me olisimm ejääneet odottamaan, että joku tulee hakemaan meidät perästä samaan paikkaan...silelähän odottelisimme....



t.Kaarina

K.aarinan kertoma olisi todella hyvä julkaista jäsenlehdessämme.

Minullakin on pari samankaltaista kokemusta. Ostin jo kauan sitten ebaysta

CIA- lätkän, johon laitoin kuvanikin. Ensi kerralla kävi suunnilleen samoin, kuin Kaarinalle, paitsi yritys kuivui alkuunsa-

Valepoliisi alkoi jututtamaan, jolloin näytin sitä lätkää, ja sälli lipaisi kotsan reunaa ja pyyteli anteeksi.

Jos joutuu epämääräiseen tilanteeseen poliisin kanssa, niin paras keino on laittaa hätävilkut päälle, j ajella hissukseen suraavalle levikkeelle. Peileistä sitten näkee, josko sinivuokot lähtevät perään aidolla poliisiautolla. Silloin tietty on parempi maksaa sakko heti käteisellä. Ainakin Espanjassa huoltsikalta lähdettyäni en ehtinyt turvavyötä kiinnittää, ja aikansa edellä ajanut kyttäpartio totesi rikkeeni selväksi. Siinä ei auttanut cia-lätkä (jota en näyttänyt), mutta seriffi sanoi ihan ystävällisesti, että maksat nyt 100 euroa, tai laskulla 150 rahaa.

Tuo Kaarinan stoorin olen kuullut kymmenet kerrat. Siinä menee helposti halpaan ja maksaa kalliisti.

Muutama päivä sitten lähellä Bremeniä tuli rinnalle mies, joka viittoili peräkärryymme. Tässä tapauksessa oli syytäkin. Traiskun nokkapyörän varmistussakkeli oli irronnut, ja nokkapyörä oli tärinästä johtuen päässyt maata koskettamaan. Hätävilkut päälle, ja tilanteen huomannut vanhempi gentlemanni pysähtyi myös eteemme.

Hän näytti mistä oli kyse, ja häthätää ehdin kiittää, ja mies jatkoi matkaansa.

Opetus tässä on se, ettei koskaan voi olla varma mistä kanssaliikkujat viittelöivät. Riski on aina olemassa.

Ohuella piikillä puhkaistu rengas tyhjenee hyvin hitaasti, ja perässä seuraavat rosvot malttavat odotella, ett ratissakin tuntee jotain olevan pielessä. Ainoa käypä konsti tuollaisiin on pippurisumutin
tai Colt Magnum värikuulapyssy ...

Markku Hämäläinen 03.11.2016 16:22

Näköjään nimettömänäkin voi kirjoittaa.

Aiheeseen liittyen, ovet aina lukkoon kun poistut autosta, varsinkin jos joku sitä esittää, siinä ei häviä mitään.

Jouni Nykänen 16.11.2016 13:49

Miksi mennä ryöstettäväksi jonnekin kauaksi ;-)

Kotikaupungissani olen asunut kerros,- rivitalo ja omakotitaloissa eripuolella kaupunkia ja kolmesti on voro käynyt.
Kellarikomeroista ja varastoista lähti työkaluja ym. varmaan jonnekkin kirppareille myyntiin, missä yhden piikin verran rahaa saa nopeasti.
Omakotitalon pihassa kävivät aikanaan "Väyrysestä" radion nappaamassa. Kaveri vinkkasi että kun uusi radio ja konsoli on asennettu niin tulevat uudestaan, joten laitoin hälyttimen, joka alkoi hälyttämään kun uusi radio oli paikallaan joten varas pötki käpälämäkeen. Kotikin on ollut Verisure järjestelmän myötä ollut monta vuotta varkailta rauhassa.
Matkailuautolla ollaan 10 maa kierretty ja rauhassa saatu (toistaiseksi) olla, mutta auton jättöä tai yöpymistä pitää ajatella ns. varkaiden näkökulmasta ja varautua sen mukaisesti, joten lisälukituksia ym. on asennettu ja niitä myös käytetään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.