Nyt todella täytyy ruveta ihmettelemään. Eikö todellakaan missään kohtaa esitettä ole määritetty, mitä ovat " ennen matkan alkamista maksetut välittömät matkakulut". Aivan epäilemättä palvelun tarjoaja suorittaa määrittelyn silloin, kun korvattava vahinko on tapahtunut. Silloinhan on helppo ilmoittaa, että vakuutus olisi kyllä ollut voimassa mutta...
Ajatellaanpa matkaa Roomaan. Tilaat matkan hotelleineen ja maksat sen ennen lähtöä. Asia kohtuullisen selvä, 50% kortilla siis. Entäs jos ostat ennen lähtöä lipun Tallinkiin, heität repun selkään ja lähdet. Pitäisi riittää, ellei kerran muita maksuja ole ennen matkan aloittamista. Samoinhan tekee mahdollisesti karavaanari. No, monihan kyllä maksaa matkan Saksaan suoraan laivalla, mutta esimerkin vuoksi vain.
Riittäköhän tankkaamisesta ja Tallinkin lipusta puolet Mastercardilla aloittamaan matkavakuutuksen. Eppäillä soppiii.
Ei varmastikaan ole ollut palvelun myyjän tarkoitus lisätä liikevaihtoaan kortin kautta.
Muutoinhan on todettava, että tuosta "ennen matkan alkua maksetut välittömät matkakulut" saisi aikaan vähintään 100-sivuisen oikeustieteellisen tutkielman. Ikävä kyllä tulkinnan suorittaa se "vastapuoli". Kyllähän sitä aina neuvotaan, että pitää lukea myös se vakuutussopimuksen pikkuisella painettu teksti. Veikkaan kyllä, että tuota on ainakin yritetty määritellä jossain vakuutusehtojen syövereissä. Kannattaa varmaan lukea, ketä asia kiinnostaa.