karavaanareihin kohdistuneet ryöstöt

HEINONEN JORMA K 29.03.2008 09:48

Olisi hyvä keskustella tästäkin aiheesta,ryöstöt ovat karavaani matkailun arkipäivää jo vuosikymmeniä ,mutta niistä ei paljon hiiskuta.Minut on ryöstetty 2 kertaa samalla reissulla.Ensinmmäisen kerran espanjassa kun jätin auton hetkeksi vahtimatta rannalle että pääsin vessaan,tämä tapahtui campoa de la mooressa .Toinen kerta kotimatkalla Lyonissa yöllä varas tuli autoon etuovesta,vei vaatteita kun ei enään muuta ryöstettävää ollut,mainittakoon että olin selvin päin mutta väsynyt,kaasulla ei ollut osuutta asiaan.Tiedän viime vuodelta ainakin 4 tapausta mutta kertokoon itse niistä.Täytyy mainita että kertomukset eivät ole mitään utopistisia tarinoita.Toivoisin tosiaan että saisin keskustelua aikaiseksi tästäkin asiasta,voi myös kertoa niistä karavaanariin kohdistuneista ryöstöistä kun on ollut itse humalassa.

LAAKKONEN MARTTI J 29.03.2008 10:54

Paluumatkallamme Fuengirolasta 2 vk sitten, yövyimme La Paz- nimisellä leirintäalueella Mursian alapuolella. Vieressämme oli sakasalainen pariskunta isolla matkailuautolla. He olivat tulleet Italiasta. Italiassa he olivat kierrelleet toisen saksalaisen pariskunnan kanssa, joilla oli samanlainen matkailuauto. Roomasta n.30km ylöspäin, he olivat jättäneet molemmat autot tienvarteen rannalle ja itse lähteneet rantahiekalle kävelemään. Palasivat rannalta n 1,5 tunnin kuluttua ja järkytyksekseen huomasivat, että matkakumppaneitten auto ( 8m pitkä intekroitu Hymer) oli kadonnut. Kertojapariskunnan auton yksi ikkuna oli rikottu ja vaimon rahapussi sekä kaikki matkustuspaperit oli viety. Ilmeisesti moottorin käynnistys oli epäonnistunut heidän autossa. Hälytyksistä ja käynnistyksen estoista eivät kertoneet. Matkakaverit joutuivat lähtemään kotimatkalle ilman autoa. Herää kysymys, että miten kauas matkailuvälineestä uskaltaa lähteä, jos m-väline on vartioimattomalla paikalla? Onko se sitä todellista vapautta, jos jonkun pitää aina olla vahtimassa m-välinettä?

HAAPANEN TIMO S 29.03.2008 12:54

Eipä ole omalle kohdalle mitään osunut.Turvalipas on käytössä ja ovissa lisälukitukset.Näkyvät lisälukot vievät rosvot seuraavan auton luo. Tuollainen on kyllä liioittelua: http://www.reisemobil-einbruchschutz.de/

LAHTI ANTTI 29.03.2008 13:16

Ei myöskään yli 30 vuoden matkailuaikana ole kertaakaan sattunut mitään siihen viittaavaa. Mutta vaunu onkin ollut aina virallisilla leirintäalueilla, ei "puskissa", ja pelkän auton kanssa on ollut mukava tehdä trippejä eri kohteisiin. Niin kauppoihin kuin nähtävyyspaikkoihin.

HARJULAMPI JUKKA 29.03.2008 14:07

Eikös nyt kuitenkin ole näin, että Sinäkin pysäköit vaunuyhdistelmääsi myös matkalla sinne viralliselle leirintäalueelle? Vai onko Sinun määränpääsi niin lähistöllä, että kertarykäisyllä ajat sinne? "Puskissa" pysäköinti ei varmaankaan lisää murtautumisalttiutta, järki useimmiten paikanvalinnassa auttaa. Tietenkin jos on oikein prameanoloinen kulkuneuvo, ovat varkaatkin kiinnostuneempia.

LAHTI ANTTI 29.03.2008 14:59

Kyllä pääsääntöisesti yritetään matkat saada niin lyhyiksi, että seuraava alue olisi mukavan ajomatkan päässä.

Lähinnä tarkoitin sitä "puskassa" leiriytymistä sillä riskimomentilla, jos sinne jättää vaunun yksin ja lähtee autolla nähtävyyksiä katsomaan. Voi olla, että kaikki ei ole siinä kunnossa kuin lähtiessä.

Taas yleisellä leirintäalueella on muitakin matkaajia ja sitä kautta yleensä turvallisempi. Varsinkin jos on ollut useampia päiviä paikassa, niin on ehtinyt tutustua lähinaapureihin. Näin useasti valvonta on parempi.

Tietenkin jokainen saa leireillä missä haluaa, minua se liikuta. Kukin taaplaa tyylillään. Yksi tapa sopii yhdelle toinen taas toiselle.

Kerroin vain oman käsitykseni näistä tapahtuneista murroista autoihin/vaunuihin. Itse katson, että paikkojen valinta on auttanut minua välttämään nämä tapahtumat. Ainakin toistaiseksi!

EEROLA TEEMU J 29.03.2008 15:48

Asia saattaa todellakin olla niin että "puskissa" parkkeeraaminen ei ole läheskään niin turvatonta kuin äkkiseltään sattaisi kuvitella. Roistot etsivät sellaisia paikkoja, missä on paljon liikennettä ja muutenkin vilkasta, jotta eivät erotu muusta porukasta. Myöskään "pakoautoa" ei ole silloin helppo tunnistaa. Puskissa parkkeeraavat eivät useinkaan ole tuntikausia poissa, vaan esim. vain "asialla puskissa". En edes nimittäisi tienvarsiparkkeerausta puskaksi.

Ainoa kerta kun m- automme on "rullattu" tapahtui keskellä Strasbourgia. Hälytyslaitteet olivat toimineet. Lähin kauppa oli jalkakäytävän verran sivussa. Olivat jopa kuulleet Cobran mölyä, mutta eihän siellä kukaan puutu toisten asioihin. Viime kesänä tutulta karavaanarilta vietiin koko kassakaappi m- autosta Pariisin keskustassa. Paikkoja siinä rikkoutuu auton sisältäkin.

Ryöstöjä ei voi kokonaan estää. Meiltä on ok- talon pihassa olleesta h- autosta viety nukkuessamme 4 kertaa kaikki mukaan kelpaava, siis Suomessa. Tärkeää on varmistaa että auton varkaudenesto on kunnossa. Näkyvistä kilvistä, että autossa on "täydellinen hälytysjärjestelmä" ei ole haittaa. Ikkunoiden peittäminen pimennysverhoilla ja suomenkielisen musiikin jättäminen pyörimään kuuluvasti voi tehota kuten tietysti näkyville jätetyt "lukituslaitteet, ketjut ym."

Tärkeää on ennen pysäköintiä "katsastaa paikka silmämääräisesti". Rikollisen näköinen porukka erottuu usein muista turisteista. Kun kaikki arvokas on poissa autosta, siis mukana tai piilotettu ennakolta suunnniteltuun luotettavaan paikkaan autossa, niin mitäs sitä muuta voi tehdä. Matkallakin pitää käydä kahvilla ja kaupungilla. Jos jotain sattuu, niin vakuutus korvaa.

HEINONEN JORMA K 29.03.2008 16:20

Kyllä niitä yrittäjiä on melkein joka reissulla,jopa Sveitsissä.Toinen kaveri vahti autollansa ja toinen kävi koputtelemassa vaunun ovea ,koitti näin onko koiraa vaunussa.Istuin itse autossani ,Kuulin kolahduksen takaa hyppäsin autosta pois pamppu kädessä, silloin kaverukset lähti painelemaan.Kyllä sen konnan tuntee kun vain vähän seurailee.Olivat muuten ranskasta.Katsokaas viimevuodelta karavaani lehteä,siinä Juvakan Unho kertoo kun hänet ryöstettiin kaksi kertaa samalla reissulla.

LAINE RAIMO 29.03.2008 17:00

Mekin olemme matkailleet 30 vuotta ilman ainuttakaan ryöstöä ja valtaosa yöpymisistä on ollut puskissa. Katsonkin, että se juuri on suojannut meitä ryöstäjiltä, koska eihän ne ryöstäjät metsän pöpelikössä liiku ryöstettävää etsien. Ryöstäjät ovat huoltoasemilla, kauppakeskuksissa, rekkaparkeissa ja leirintäalueilla. Vuodesta 1980 alkaen olemme liikkuneet matkailuautolla ja sillähän pääse paljon syvemmälle puskaan, kuin vaunulla. Jos olemme pidemmän aikaa vapaaparkissa, väittäisin, että naapurin auton peräänkatsominen on paljon tehokkaampaa, kuin leirintäalueilla. Ja kansallisuudesta riippumatta. Turvallisia matkoja vaan kaikille - älkää välittäkö pelotteluista!

NYYSSÖNEN KAJ 29.03.2008 20:03

Niin kyllä oma käytös/tavat on suurin syy ryöstetyksi tulemiseksi mutta ei kuitenkaan aina sitä voi välttää teet mitä tahansa.

25 vuotta 100 päivää per vuosi ulkomailla. On sitä tietysti murtauduttu autoon mutta mitään ei ole viety - kun eivät löytäneet mitään. Paitsi kerran Helsingissä Etyk-kokuksen vartioidulla paikalla (poliisin 24h vartioima suljettu alue) veivät kasettinauhurin autosta. Maksoi kokonaista 95 mummon markkaa.

Siis Jos huolehtisin noista rosvoista ja muista rikollisista anoisin turvallisuussyistä eristysselliä Kakolasta enkä tulisi ulos.

Nyt olen vain VAPAA MUUttoLIntu ja nautin elämästä.

kaj

BRUUN EERO 29.03.2008 20:26

Perästä tullaan elämästä täyspäiväiväisesti nauttimaan. Meikäläisen eka reissu kortin saatua oli Tromssa 1975, sen jälkeen vuosittain. Kertaakaan ei ole ryöstetty eikä edes yritetty. Joskus on jäänyt ikkunakin auki kaupungin keskustassa, mutta mitään ei ole viety, täytyy ihan koputtaa puuta. Siskon autoon tosin yritettiin murtautua Trakain kämppärillä Liettuassa joskus 2002, mutta yritykseksi jäi.

KUJANPÄÄ MARKKU J 29.03.2008 20:31

Tallinnan sataman viereisen marketin parkkipaikalla lyötiin oven lukko kauppareissun aikana rikki. Soitin lähti. Tyhmänä olin jättänyt etupanelin irroittamatta.

HEINONEN JORMA K 30.03.2008 12:07

Se on totta että rosvot ovat siellä missä on paljon liikennettä.Kun olen vapaaparkissa olen yleensä lampun alla ja liikerakennuksen vieressä en rekkojen välissä,ei ole koskaan tehty murtoyrityksiä näissä paikoissa.En minä ainakaan halua pelotella.ne ovat vain tosiasiota joista ei voi aina välttyä.

EEROLA TEEMU J 30.03.2008 14:18

"Varma paikka" missä tulee ryöstetyksi on Amsterdam. Tosin kokemukset ovat 70- luvun alusta ja rättisitikkareissuista. Kaksi kertaa sätkäkone seisoi yön yli kanavan varrella ja kummallakin kerralla lastia kevennettiin. Vakuutusyhtiöt maksoivat silloin vielä mm. C- kaseteista käyvän hinnan ilman määrällistä ylärajaa ja muutenkaan ei taloudelliset tappiot ole jättäneet pysyviä traumoja.

Kaikki ryöstöyritykset ei ole "sisään tunkeutumisia", mutta niitä muita ei ole aina helppo huomata. Siihen aikaan kun Euroopassakin oli vielä rajat ja omat valuutat joka maassa, niin varma tapa oli mennä rajan jälkeen ensimmäiselle moottoritieen huoltoasemalle -jos halusi tulla huijatuksi. Käteen annettiin läjä kolikoita ja aina niitä ei tullut laskettua. Muistan kerrankin kun saksalainen tankkaaja oli niin mielin kielin. Joten laskin saamani kolikot ja suurimmat 2 Pfenningin lantit mrkkeerasivat 2 DM:n kolikoita jne. Äijä yritti tienata yli 20 DM verran "tippiä". Mies lähti koppiinsa eikä halunnut keskustella asiasta. Sanoin, että soitan poliisit paikalle ja lähdin kohti puhelinkoppia. Muutaman numeron valittuani sain kirousten saattelemana oikean summan vaihtorahaa. Euro ja luottokortit säästävät tämän tyyppisistä ryöstöistä.

Pari kertaa on Italian puolelle tultaessa isolla huoltoasemalla sattunut, että Carabinieerit ovat olleet selvittämässä murtoa m- autoon. Eräätkin saksalaiset olivat vain käyneet ostamassa asemalta polkupyörätelineestä varoittavaa pahvikylttiä, kun roistot sillävälin tyjensivät autosta kaiken arvokkaan. Kaikki käytettävissä olevat "ryöstönestolaitteet" kannattaa virittää toimimaan, vaikka poistuisi vain pariksi minuutiksi.

HEINONEN JORMA K 31.03.2008 10:09

Kertokaas nyt ruttanat myöskin niitä tapauksia mitä on ulkomailla sattunut.Etelässä niitä tarinoita kuulee harva se päivä.Moottoritie ryöstöja ,renkaanpuhkomisia,ja vaunujen ja autojen kolhimisia ym.

STENGÅRD JANI 31.03.2008 12:07

Ei ole onneksi kokemuksia ryöstöistä, renkaanpuhkomisista sun muista. Ne on tietenkin ikäviä ja pelottavia ja haittaavat matkan tekoa ja uskon, että niitä sattuu ja tapahtuu....MUTTA eiköhän kaikesta huolimatta nautita matkailusta ja yritetä löytää niitä positiivisia puoliakin. Liialla stressaamisella pilaa oman matkansa ja saa peloteltua jo muutkin. Onhan se niinkin, että koti voidaan ryöstää, auton alle voi jäädä, lenkkipolulla kolkata jne... Ei toki tarvitse olla ylimielinen ryöstäjä kohtaan mutta maalaisjärki riittänee...

Pitäisiköhän pyytää karavaanareilta kokemuksia niistä reissuista kun on jäänyt ryöstämättä tms? Eiköhän vastauksia alkaisi tulla.....

Oikein mukavia positiivisella ja avoimella mielellä (mitkä ovatkin yksi tärkeimmistä matkavarusteista) tehtäviä reissuja kaikille!!!

terv. Mari S

HEINONEN JORMA K 31.03.2008 13:13

Ei kai kukaan ota tätä pelotteluna,tarkoitus on saada keskustelua aikaan että pystyisi välttämään sellaisia tilanteita,eihän se maalaisjärki aina auta.Kyllä siinä hyvä mieli katoaa kun rahat ja paperit viedään,olen nähnyt sen monta kertaa kun itku tirahtaa.terv jorma

RAUTIAINEN KARI 31.03.2008 13:17

Ei voida lähteä siitä ettei asiaa tarvitsisi huomioida. Suomalainen vaan on niin sinisilmänen ettei osaa pitää omistaan kiinni. Maissa missä noi jutut on yleisempiä, otetaan asia paljon jouhevammin huomioon.

Vanhan opiskelukaverini Les Sharpin kanssa sovittiin treffit sen kotikylälle Dubliniin. No laitoin auton parkkiin St Patricks Greenin reunaan. Heti kun tavattiin niin Les kysyi että jäikö mitään näkyviin?

Ei jääny, vakuuttelin. Okay, mennääs kattomaan. Ja sitte se Les vähä katteli. Täällähän on takapenkillä kaupan muovikasseja. Niissä on varmaan jotain uutta, käyttämätöntä tavaraa. Kojelaudalla on kessuaski, ei maksa mitään rikkoa lasi jos tupakit on loppu jne. Eikä riitä että piilotat tavarat hanskalokeroon, tavarat pois ja hanskalokeron luukku auki niin näkevät ettei siellä mitään ole. Tässä iso ero suomeen. Meillä tavarat piilotetaan ja siellä taas näytetään ettei ole mitään.

Maalaisjärki on hyvä mutta se pitää sovittaa maan mukaan.

KUJANPÄÄ MARKKU J 31.03.2008 14:22

Rahat ja paperit. Ne nyt mulla ei paljon paina, joten kuljetan ne aina mukanani kun en harrasta punaisien lyhtyjen yö-kyöpelöintiä. Jos nyt tällä tulevalla reissulla intoudun harrastamaan, jätän Matille kaiken vastuun mun thinkseistä. Sillon Matin on syytä olla harrastamatta mitään, yksin.

KUJANPÄÄ MARKKU J 31.03.2008 14:31

Niin, mut eihän konna tyhmä ole, korkeintaan nuoruudessaan hieman väärin ymmärretty. Jos mä nyt jätän kaikki ikkunasta näkyvät luukut auki, niin konnako päättelee, ettei tonne kannata mennä ja ettei toi tollo osaa mitään minnekkään jemmaa.

EEROLA TEEMU J 31.03.2008 15:02

Samaa mieltä. Tyhmimmätkin konnat erottaa ulkomaalaiset rekkarit kotikonnuillaan ja ainakin m- autojen ja -vaunujen kohdalla tajuaa, että siellä sisällä on paljon varastamisen arvoista tavaraa, vaikkei mitään olisi näkyvillä. Eihän monikaan lähde lounastamaan m- autoltaan ottamalla matkalaukullista tavaraa mukaan. Rahat ja paperit on eri juttu kuin esim. kaikki elektroniikkalaitteet, korut, hajuvedet jopa nahka ym. vaatteet, joista huumeveikko kuvittelee saavansa muutaman lantin.

Kun tein ilmoitusta Srasbourgin poliisille keskellä päivää tehdystä ryöstöstä (toiletin ikkuna oli murrettu), niin juteltiin aiheesta muutenkin. Kertoi, että kesäkaudella päivittäin keskimäärin 5-8 ulkomaalaiseen m- ajoneuvoon murtaudutaan. Murtautujat ovat pääasiassa huumenuoria. Ohikulkijat eivät puutu asiaan, koska seurauksena voisi olla puukoniskuja ym. väkivaltaa. Tyyppejä sadaan kiinni ja tavaroita löytyy satunnaisesti. Meillekin tuli muutaman kk päästä ilmoitus oikeudenkäynnistä, missä olisimme päässeet syyttämään ja vaatimaan korvauksia joltain epäillyltä. Jäi menenmättä, koska vakuutusyhtiö oli jo korvannut aineelliset vahingot.

SARANPÄÄ MATTI L 31.03.2008 16:12

Tuossa Teemun viestissä olikin mainittu että sisään oli menty WC:n ikkunasta. Yleensä kuitenkin etuovesta, luulisin. Onko kenellekään käynyt niin että olisi rikottu ikkuna ja katkaistu ketju, jos sellainen on ollut ovesta oveen viritettynä?

Tapasin viime kesänä Norjassa hollantilaisen pariskunnan, joka oli ryöstetty Etelä-Ruotsissa yöllä pysäköintipaikalla muiden asuntoautojen/vaunujen joukossa. Kovasti olivat sitä mieltä että olivat tulleet kaasutetuiksi. Kun yritin epäillä ja perustella jotakin muuta syytä "kaasutukselle" niin kiistivät jyrkästi. Tiedä sitten.

SARANPÄÄ MATTI L 31.03.2008 16:14

Markku! Minäkö veljeni vartija? Nyt kyllä sokea kuuroa taluttaa!!!

LAINE RAIMO 31.03.2008 17:03

Kertokaa myös onko kukaan tullut ryöstetyksi todellisessa puskaparkissa? Siis noin 500m maantieltä metsäautotietä puskaan. Sellaisissa yövymme usein pahamaineisessa Puolassa, eikä olla tultu ryöstetyksi!!

EEROLA TEEMU J 31.03.2008 17:30

Automme oli yksisuuntaisella kadulla, niin että kuljettajan ovesta n. 2m päässä oli jalkakäytävän toisella puolella elintarvikeliikkeen sisäänkäynti. Ehkä tämän vuoksi oli yritetty kammeta asunto- osan sivuovi auki -jäljet ovat edelleen karmissa, koska matkustajan puolella ei ole etuovea. Saman puolen WC:n ikkunassa on vain 2 kiinnityslinkkua, mitkä oli väännetty pois paikaltaan ja todennäköisesti sisään menijä sai apuja, koska ikkuna on aika korkealla.

Ovien lisälukitus kettingillä tms. onnistuu vain jos pysyttelee sisällä. Jos lähtee autolta, niin joku ovi aina jää normaalilukituksen varaan.

Yöpymisen ajaksi monien hälytyslaitteiden sisätutkan voi kytkeä pois toiminnasta ja ovianturit viimeistään ilmoittavat luvattomasta tulijasta. Yön ajaksi kannattaa kiinnittää huomiota herättävän suuret imoitukset sivulasien sisäpuolelle kaikista autossa olevista suojajärjestelmistä (niistäkin joita vasta suunnitellaan). Ei maksa mitään, mutta lukutaitoinen rosmo menee seuraavaan kohteeseen.

HEINONEN JORMA K 31.03.2008 20:37

Saa vastata myöskin leirintä alueilla sattuneista murroista .

LIIMATAINEN HANNU 31.03.2008 20:56

Etelä-Ranskassa, Espanjan Välimeren rannikolla, toimii niitä Pohjois-Afrikasta tulleiden jeppejen ammattimaisia turistien ryöstäjiä, 3-5 jepen liigoja, on heidän elinkeinonsa. Minutkin, tai m-autoni putsattiin Seten kaupungin lähellä E-Ranskassa, olikohan se nyt -90, olin Shellin huoltamon parkissa, rekkojen nenulin alla, aamulla olin 15 min. WC:ssä aamukusella ja pesulla, silläaikaa auto putsattiin. Jättivät kuitenkin Shellin luottokortin, sain naftaa sentään autoon. Mutta paska reissu siitä sitten tuli, sairaalassa käynteineen. Olin tulossa kotiinpäin Portugalista, Albufeiran alueelta, ja yksin, kaverin piti lentää Farosta kotiin työkiireiden vuoksi.

Vaikka vakuutus korvaa menetykset, paskamaista se aina on kun rosvo tyhjentelee autoasi. Rosvot hirteen, kaikki ja heti!

HUUSKO AKI 31.03.2008 21:32

Jokunen vuosi sitten ajelin Trawemundesta Espanjaan päin. Laivalla oli meitä viitisen karavanistia ja eräs entinen karavanisti uudella Mersulla matkalla aurinkorannikolle.

Tapasin tämän saman kaverin viikkoja myöhemmin rannalla. Tuli puhetta rosvoamisista jne. Hän kertoi tulomatkalla kohdallensa sattuneen tapauksen Pohjois-Espanjassa.

Olivat tankanneet auton, omistaja siirsi sen pumpuilta lähemmäksi maksupaikkaa ja meni maksamaan, vierässä istuvalle tuli WC:ssä käyntiä ja autoon ei jäänyt ketään sisälle. Kun maksu- ja WC-toimenpiteet oli tehty ajelemaan eteenpäin, mutta kuskista tuntui, ettei kaikki ole kohdallaan. Siinä muutama satametriä huoltoasemalta auto seis ja totesivat, että toinen eturengas on lähes tyhjänä. Samassa heidän ohitseen ajeli lavetti-auto, joka pysäköi muutaman kymmenen metrin päähän. Kaverukset huomasivat, että tässä on muilutus mielessä. Nousivat autosta ja ottivat mukana olleen pesäpallomailan esille; lavettiautolle tuli kiire jatkaa matkaa. Miehistä vain toinen meni takaisin bensa-asemalle renkaan kanssa paikkaushommiin. Selvisivät ilman auton menetystä joskin kirosivat, että uusi rengas oli puhkaistu jollain piikillä.

Ja kiittivät itseänsä, että vastaavan tyyppisistä autovarkauksista oli ollut aiemmin puhetta, joten osasivat toimia oikein.

HEINONEN JORMA K 31.03.2008 21:42

Tämä tyyli on ranskassakin aika suosittu ,ei autoa huoltiksille parane jättää vahtimatta.

KERÄNEN KAUKO I 31.03.2008 22:53

Syksyllä 1991 murtomiehet kävi kuudessatoista vaunussa Paljakassa. Tapaus sattu ennen laskettelukauden avausta. Joten paikalla ei ollut ketään. Mekin tietysti vietiin vaunu sulan kelin aikaan ja jätetiin varusteet valmiiksi vaunuun. Meiltä meni tv, suksia, ym roinaa. Onneksi vakuutus korvasi suunnilleen kaiken. Oven lukko meni rikki ja radioo ei osanneet irroittaa, joten sen etulevy meni uusiksi. Osa tavaroista löytyi Oulusta, joten Oulun pelekääkkönä, et pelekää, eikun pelekääkkönää, eiku pelekään poijat oli visiin noita "kankimiehiä".

MÄKELÄ ARI 01.04.2008 15:18

2005 reisulla tsekissä oiskohan ollu ostrava city camping jossa naapurina olleen ranskalaisen vetoautosta vietiin stereot alle 10metrin päässä vartijan kopista.oisko ollu vartija itte asialla?

KERÄNEN KAUKO I 01.04.2008 15:32

Augustowissa Puolassa veivät bemarin Suomalais perheeltä, kun perhe oli uimassa. He olivat telttailijoita. Muurilla ja portilla ympäröity vartioiutu alue hotellin edustalla. Vartijatyttö oli käymässä hotellin sisällä ja sillä aikaa bemari lähti. Tämä sattui v.2000.

VANE PIRJO 01.04.2008 18:57

Laitoin autoon lisälukot, katso. http://www.fiamma.it/prodotti/prodotti.asp?Lingua=EN&Linea=03&Fam=P03

Etuoviin laitoin sisälle vielä lisälukot, on vaikea viedä tavaroita kun ei saa ovia auki kun rikkomalla,

Eihän nämä päättäväistä varasta pidättele, mutta ehkä hieman hidastaa.

Suomesta en löytänyt, tilasin Saksasta.

Munchenin leirintäalueella oli paikalliset poliisit tarinoimassa varkauksista ja kertoivat että jos motarilta ajaa pois jonkun kilometrin niin on aika turvassa. Kehoittivat välttämään motarien bensiksillä yöpymistä, mutta tämänhän kaikki tietävät.

Juha

SARANPÄÄ MATTI L 01.04.2008 19:30

Mulla on tuo sama Fiamman lisälukko. Toinen malli oli muistaakseni isompi, kääntyi koko oven eteen ja palvelee myös kädensijana.

Millaiset lisälukot laitoit etuoviin, ite oon joutunut tyytymään ketjuviritykseen?

AHONEN KAI 02.04.2008 00:59

Meillä on etuovissa lenkit ja vanttiruuvit jotka kiristetään penkin alareunoissa olevien lenkkien väliin, tuvan ovessa sellainen myynnissä oleva muovipalikka joka estää lukon aukeamisen vaikka millä avaimenreikää vääntelisi.

VARTIAINEN ARVO 02.04.2008 08:47

Olimme Espanjaan menossa noin tuhannen kilsan päivä vauhtia pakko oli mennä silmiä pitää kinni.Joten jäimme 100 kilsaa ennen Lyonnia Esson pihaan motarin varteen.Parkkeerasimme Matkailuautomme toisen asuntoauton vireen siinä oli useampiakin Autoja ja Vaunuja Ajattelimme Nukkua.Laitoin ketjut etu oviin ja Puu Tikut lukko salpoihin ja etu verhot kiinni Taka ovi Liinalla kiinni jotta sisälle ei tulla kuin ikkuna rikkomalla.Heräsin aamulla noin puoli viisi.Katselin ulos näin kun joku lähti juoksemaan siitä läheltä en arvannut jotta mitään olisi tapahtunut.Menin vähän myöhemmin ulos ja aioimme lähteä jatkamaan siitä matkaa Huomasin kun avain ei känyt etu oviin kumpaankaan Lukko pesät oli rikki väännetty molemmista ovista.Sisälle autoon eivät päässeet. Kun emme osaa kieliä teimme rikosilmoituksen vasta suomessa Vakuutus korvasi lukkojen korjauksen.

LIIMATAINEN HANNU 02.04.2008 10:06

Niillä rosvoilla on sellaiset 'titaaniavaimet' lukkoihin. On vain avaimen kokoinen titaanipala, ilman mitään 'koloja' ja siihen laitettu isot vääntökahvat, mikään lukko ei kestä ehjänä sellaista murjaisua, mutta jos ovet liinoilla, ketjuilla, köysillä kiinni niin eipä rosvo sisään pääsekään. Itselläni murjottiin kuskin oven lukko juuri tuolla konstilla. Eikä ollut juuri sinä aamuna niitä liinoja ovissa, prkl!

HEINONEN JORMA K 02.04.2008 21:01

Näitä yö ryöstöjä on tapahtunut varmaan enemmänkin,ainakin mitä tuolla espanjassa kuuntelee rutujen juttuja.Tuskimpa kukaan turhaan sitoo ovet kiinni kuulin niistä ovien sitomisista ja renkaiden puhkomisista jo 8o luvulla,ei maailma varmaan siitä ole muuttunut.Meinasin jäädä toissa keväänä madridista noin 30 km pohjoiseen päin huoltoasemalle yö parkkiin ,mutta poliisit käski mennä segoviaan,sanoivat että,tällä huoltamolla tapahtuu ryöstöjä.Noudatin käskyä ja sain nukkua yöni rauhassa.

LIIKSAAR MART 03.04.2008 09:50

Hei ollaan noviisejä. Elikä tuli vähän hullu idea hankkia vaunu ja kokeilla toisenlaista matkustelua (ollan ennen rouvan kansaa reissatty moottoripyörillä). Elikä pikku kokeilun (vuokratiin sellkamista viikoks vaunu) jälkeen tuli viime vuoden lopussa hankittu upouusi hymerin living 505 (kiitos derfreistaat.com).Ollaan menossa kuudes kuu (viroksi Juuni) puolan kautta eurooppaan kiertueelle. Reissukohteina ovat-Saksa, italia (garda), ranska (eurodisney ja normandian ranikko) aikaa 4 vko. Matkaan mennään vaunulla mukana 3 maastofillaria. Elikä voiks leirintäalueilla olla rauhassa voroilta tai pitääks sielläkin olla tosi varovainen? Jos menee kiertelemään autolla tai pyörillä kannataaks jättä arvotavaraa vaunuun, tai pitääks raahata kaikki jutut mukaan?

HYTTILÄ ESKO O 03.04.2008 12:41

Ei ole koskaan tapahtunut mitään koko "uran aikana". Olemme olleet yli 3000 paikkaisilla alueilla sekä hyvinkin pienillä. Torunissa puolassa oltiin kerran -90 luvun alussa alueella jossa ei ollut kuin paikallisia romaaneja, kaikki ok. Samoin olemme yöpyneet alueilla joissa ei ole ollut paljon ketään itsemme lisäksi. Kerrankin menimme Napolin nurkalle ja kaikki varoittivat ettei ole edes nenäliinaa tallessa tuon reissun jälkeen. Ei toteutunut mutta KOTIIN päästyä mentiin kadunvarressa olleeseen vaunuun kirveellä ovesta. Eli se siitä. Noilla ahtamattomilla on varmaan lisätietoa ryöstöistä, varkauksista ja yrityksistä lisää.

HEINONEN JORMA K 03.04.2008 13:58

En tiedä motaakaan tapausta missä leirintäalueella olisi viety mitään ,sakemanneista olen joskus kuullut että he ovat vieneet mutta vain toisiltaan.Jos alueella on suomalaisia niin kyllä he yleensä pitävät silmällä maanmiestensä omaisuutta.Että voit melko huoletta jättää vaunuun kaiken muun ja vaunun ulkopuolellekin kun vaan pidät rahat ja pankkikortit ja passit mukanasi sellaisessa paikassa, että taskuvarkaat eivät pääse niitä kääntämään. terv:Ahtamaton Jorma Heinonen

LIIKSAAR MART 03.04.2008 14:21

Kiitos infosta. Kun aluks luettiin, aloi vähän pelottamaan.

NYYSSÖNEN KAJ 03.04.2008 14:28

Uudenvuoden aattona vieressä olleesta Saksalaisesta matkailuautosta varastettiin laukut jossa rahat passit ja luottokortit. Samana iltana samoin kävi yhdelle matkailuautolle ja bungalovin asukkaalle. Kolmen tapauksen yhteinen tekijä että heillä oli pöytävaraus Campingin ravintolassa 31.12.2004.

Seuraavana päivänä löysivät laukkunsa, passinsa ja luottokortit aidan ulkopuolelta rahat oli viety. Paikka Rosaleda Conil. Viikkoa aikaisemmin yhteen vaunuun murtauduttiin leirintäalueella Portugalissa.

en silti sano että olisi vaarallista leiriintyä leirintäalueelle. sen verran harvinaista murrot ovat. Ei karavaanari ole erityiskohde murtomiehille.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 03.04.2008 16:21

Suomalaiset tekivät vuonna 2007 6.5 miljoonaa matkaa ulkomaille, vajaa 1700 henkilöä joutui rikoksen kohteeksi, rikoksista 90% oli varkauksia ja ryöstöjä. Aika pieni todennäköisyys osua juuri mun kohdalleni, varsinkin kun ottaa huomioon rikollista toimintaa suosivat olosuhteet. VP.

HEINONEN JORMA K 03.04.2008 17:13

Ei kai kaikista rikoksista ole tehty rikosilmoitusta juuri kielivaikeuksien takia,käy muuten ilmi näitä keskusteluista.Tilastollisesti vaikea ennustaa kenen kohdalle se sattuu.

NIEMINEN RAIMO 03.04.2008 19:48

Ja näistäkin 1700 ainakin puolet oli eriasteisissa Larsen-tiloissa,arvailisin.

RAUTIAINEN KARI 03.04.2008 20:39

Meet vaan leirintäalueelle ja siitä sitten kylille fillarilla. Alueilla yleensä pysyy kamat tallella.

Samaten vaunuilijat, ensin vaunu alueelle ja sitte pelkässä autolla kauppareissulle.

Mulla ei ole ollut onnettomuus osua kohalle kun jotain sattuu, mutta näkee sitä kaikenlaista. Englannissa tapasin lauttarannassa suomailen pariskunnan joka oli englannissa kahen viikon reissulla ryöstetty kolmeen kertaan. Olivat mm. väsyksissään menneet manchasterissa hotelliin ja laittaneet kaluston turvallisesti hotellin taakse piiloon pimeälle kujalle. No kaik läks. Koetin neuvoa että jos tollanen tulee niin jätä kalusto hotellin pääoven eteen puoleksi jalkakäytävälle. Voi olla että sakot tulee, mutta kamat on tallella. Tai jos vievät poliisin varikolle niin tallessa ne sielläkin on.

(Hys hiljaa ettei kukaan kuule: Mullakin on englantilaisia, saksalaisia, virolaisia, irlantilaisia, ja belgialaisia sakkolappuja tallessa, en vaan ole kerenny vielä niitä maksamaan. Mutta tätä ei ääneen sanota.)

HEINONEN JORMA K 04.04.2008 10:40

Onko kaasutetuilla mitään kommentia ryöstöihin,olisi mukava tietää sekin puoli asiassa.

NYYSSÖNEN KAJ 04.04.2008 10:49

Töölön sairaalassa minut on"kaasutettu" anestisia lääkärin toimesta, mutta minua ei ryöstetty.

Sairaalat ovat todella kiinnostunut saada käyttöönsa nukutusaineet jota voidaan käyttää ilman anestialääkäriä ja josta potilas virkoaa! Ruumiiden teko kun ei ole heidän alaansa.

POKKINEN TAPANI 04.04.2008 12:58

Terve Kaj, Voi kuinka oikeassa oletkaan? Kyllä ne on lähinnä suolikaasut jotka meitä vaanareita vaunuissa tainnuttaa. Lähinnä huvittuneena olen lukenut tätä ketjua, mutta tuo kaasun käyttö menee jo makaaberin vitsin puolelle. Kolmenkymmenen vuoden ajan, mitä nyt Norjassa noin sata kertaa reissannut, ja koskaan ei ole murrettu saati ryövätty. Jollei nyt joitain kahvila tahi ravintola iltoja oteta huomioon.

LAHTI ANTTI 04.04.2008 13:19

Kyllä tosiaan ne kaasutukset ovat urbaanilegendaa, jotka elävät joidenkin mielikuvituksessa edelleen. Se on lääketieteellisesti todettu mahdottomaksi, että olisi ns."kaasu" jolla saisi nukutettua tietyksi ajaksi vaunuun/autoon asukit. Ilman, että heille tulisi siitä pysyviä tai hetkellisiä vaurioita.

Joten unohtakaa moinen tarina. Kukaan ei ole vielä ilmottautunut uhriksi joutumisestaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.