Jotunheim ja Galdhöpiggen

RUTANEN VEIJO 05.06.2007 21:20

Moi!

Tarkotus olis patikoida tuolle Galdhöpiggenille, pohjoismaitten korkeimmalle tunturille Spiterstulenin tunturimajalta. Tuolle majallehan vie yksityistie. Onko kellään kokemuksia: Saako alueelle ylipäätään mennä matkailuautolla, entä yöpyä? Aluehan on Jotunheimenin kansallispuistoa. Muutama vuosi sitten käytiin tuon kukkulan toisella puolen,Juvashyttalla ja muistelen että jotain rajotuksia olis ollu.

T. Veijo

KARJALUOTO PENTTI 08.06.2007 11:15

Olen käynyt vuosituhannen alussa Spiterstulenilla matkailuautolla. Tie kapea, mutta ajettava, hieman puiden oksat kraapivat auton seiniä. Tie maksullinen, silloin joku 50 kruunua. Perillä vain telttojen leiriytymisalue, mutta ehkä parkkipaikalla voi yöpyä jälkiä jättämättä, ainakaan mitään kieltokylttiä en muista. Tänä kesänä heinäkuun lopussa tarkoitus mennä Glittertindille Glitterheimin kautta. Siellä netin mukaan auton joutuu jättämään kansallispuiston rajalle n. 10 km Glitterheimistä. Hyviä näköalailmoja Galdhopiggenille (2 kertaa huiputettu)

RUTANEN VEIJO 08.06.2007 20:11

Ilmeisesti systeemi on sama kuin ainakin -05 Gjendesheimissä. P-aluemaksulla (70 nok/vrk) sai vaikka yöpyäkin.Kiivettiin tuolloin Besseggenille katsomaan vihreää Gjende-järveä. Kannattaa muuten poiketa lähellä Glitterheimin th olevalla Riddarspranget-koskelle !

RUOTSALAINEN JUKKA 11.06.2007 21:56

Hei, viime kesänä kävimme paikan päällä. Ajoimme ylös aivan tien loppuun saakka. Noin puolessa välissä tulee portti, joka aukeaa, kun automaatissa maksaa kolikoilla. Ajoimme ylös, niin pitkälle kuin tie jatkuu. Käytännössä 2, 8 JTD:lla ja 6,8 metrin autolla ajettiin ykkösvaihteella, sillä kakkosta ei pystynyt käyttämään. Tie päättyy paikkaan nimeltä Juvashyttän. Siellä on majatalo/motellityyppinen majoituspaikka. Yövyimme parkkipaikalla - mitään kylttejä ei ollut, että yöpyminen olisi kielletty. Seuraavana päivänä (edellisenä päivänä varasimme liput) osallistuimme opastetulle retkelle, jossa todellakin kiivetään laskettelurinteen ohi Galdhogpiggenin huipulle. Retki on ryhmäretki ja ryhmä on keskenään kytketty turvaköyteen, koska jäätiköllä on railoja. Railot pääosin näkyvät hyvin silmillä, mutta jos lumenalla on railo, niin sitä ei näe. Korostan, että tämä ei ole leikin asia, sillä railo voi olla esim. 20 metriä syvä ja jos sinne tippuu, ei koskaan enään tule takaisin. Köydellä varmistetaan, että kukaan ei pääse tipahtamaan railoon. Opastetun retken voi ostaa motellin respasta ja hinta oli kohtuullinen. Lisäksi retkeä varten tarvitaan vaelluskengät (erittäin kunnolliset), jotka me vuokrasimme rinteen juurelta olevasta vuokraamosta. Koska jäätiköllä on osittain märkää lunta ja loskaa, ei lenkkareilla ole asiaa sinne. Retki lähti noin kello 9.00 ja paluu olin noin kello 15.00 - 16.00. Huipulla on pieni kahvio, mutta omat eväät ja kahvit on hyvä varata matkaan. Meidän käydessä oli pilvetön taivas ja aurinkon paiste, mutta ilman aurinkoa voi olla kovinkin viileätä. Retki on mieletön kokemus ja muistelemme usein sitä. Itse ole kovakuntoinen urheilua harrastava henkilö, mutta kummasti alkoi tuntua meikäläiselläkin, kun nousut oli ajoittain jyrkkiä ja ilma ohutta. Heikkojalkaisille en suosittele tätä. Mutta kaikki normaalikuntoiset ihmiset pärjäävät kyllä. Mukanamme oli myös 10 vuotias poika ja hän pärjäsi hyvin. Jos olette menossa tänne, niin suosittelen lämpimästi. Asuntovaunulla en tänne lähtisi missään olosuhteissa, matkailuautolla ok, kunhan malttaa ajaa hitaasti ja tulla alas hitaasti. Vielä yksi vinkki: päätien kohdalla, josta tie lähtee huipulle on leirintäalue, johon voi majoittua, kun illalla tulee alas huipulta. Hyvää matkaa ja nautinnollista kapuamista.

Jukka Ruotsalainen

RUTANEN VEIJO 22.07.2007 18:23

Moi! Tulimme juuri Norjan reissulta. Käytiin mm. Galdhopiggenillä. Ajoimme tieltä 55 lähtevää yksityistietä 18 km ylös Spiterstulenin tunturimajalle. Kapea melko jyrkkä tie, mutta matkailuautolla ajettavissa. Perillä voi yöpyä ja käytössä suihku ym. Patikoimme (kiipesimme!) ylös Galdhopiggenille kivistä ja lumista rinnettä pitkin. Tältä puolen, toisin kuin Juvashytan puolelta, voi kiivetä turvallisesti ilman jäärailopelkoa. Reissu kesti taukoineen n. 11 tuntia. Maisemat upeita täältä Pohjois-Euroopan katolta. Suosittelen kaikille Norjan ja kauniiden näköalojen ystäville!

T. Veijo

HAAPANEN TIMO S 23.07.2007 10:50

HAAPANEN TIMO S 23.07.2007 10:51

Piti siirtää toi linkki,eihän ne anna sitä siirtää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.