jorpakon yli Eurooppaan vaunun kanssa

JYLHÄ HANNU 08.10.2007 10:21

Moi

Taas kyselen konkareiden apuja ja kokemuksia. Tähtäimessä siis ensi kesäkuussa Garda/Kroatia, mutta suunnittelu ei oikein kunnolla pääse käyntiin, kun emme tiedä, mitä reittiä kannattaisi käyttää lutakon ylitykseen: Helsingistä Viroon vaiko Hangosta jonnekin Saksan puolelle - vaiko Turun kautta Ruotsiin. Entä sitten, Ruotsista lautalla... Vaiko sillan yli... Helsingistä Saksaan tulee meidän mielestämme turhan kalliiksi vaunun kanssa. Koira mukaan lukien tuli edestakaisen matkan hinnaksi lähes 1400 euroa.

Ajokilometreillä on toki merkitystä silläkin jonkinverran. Mitä kautta olette Suomesta Eurooppaan menneet? Millä reitillä olisi tasapaino lauttamatkan hinnan / ajettavien kilometrien suhteen? Jotain tietoa netistä jo löysin, mutta hinnat ovat ihan hukassa...

Kyseessä siis auto/vaunu/koira-porukka.

Virpi

GRÖNLUND JORMA A 08.10.2007 10:59

Onhan tästä keskusteltu kovasti paljon. Mutta keskustellaan lisää nyt. Laivaliput on toki kalliita. Maksaa ihan liikaa myös Helsinki-Tallinna välillä. Kaikista kalleinta taitaa olla heinäkuussa. Caravan-jäsenet saavat kalustosta alennusta melkein kaikilla laivalinjoilla, mutta silti maksamista jää kovin paljon.

Matkailuauton tai vaunun hinta otetaan sen kalleimman taksan mukaan, koska vehje on niin korkea. Kuitenkin samassa jonossa siellä laivassa ollaan henkilöautojen seassa.

Meidän heinäkuun laivalippu Helsinki-Tallinna-Helsinki maksoi 302 euroa. 2 henkeä ja alle 7 metriä pitkä retkiauto Transu.

GRÖNLUND JORMA A 08.10.2007 11:03

Naftan hintakin on tuolla ViaBalticalla jo suunnilleen samassa Suomen hintojen kanssa. Niiettä ei siitäkään synny enää mitään "tasausta". Bensan hinta siellä on toki edukkaampaa kuin täällä.

SILMUNEN HANNU 08.10.2007 11:40

Moi! Me menemme Balttian kautta vain silloin,jos haluamme nähdä niitä maita autonikkunaa enemmän,muulloin Ruotsin kautta.

Laivojen valitseminen on hinnan lisäksi myös makukysymys.Eli haluaako laivalla tanssia,tehdä ostoksia,kylpeä pallomeressä yms. vai riittääkö pelkkä hyvä yöuni ja reilu ruoka. Seawind Turusta ja Finnlink Naantalista ovat hyviä valintoja jos ei kaipaa huvituksia. Finnlink 8-12m yhdidtelmällä 2 aikuiselle maksaa päivällä 175e ja yöllä 245e,hintaan kuuluu hytti ja 2 ateriaa mieheen.

Jatkoyhteydetkin on minusta siitä kiinni mitä sillä hetkellä eniten arvostaa. Helsingborg-Helsingör yhdistettynä siltaan tai Rödby-Puttgardeniin on vaivattomin sillä lailla että laivat kulkevat koko ajan, taukoamatta, eli ei tarvitse varata mitään eikä ajaa aikataulujen mukaan.Siltaa pitkin välttää mahdollisen jonotuksen Helsingborgissa mutta laivalla saa puolestaan pienen lepohetken.Hinta lähes sama,136e yhdistelmälippu HH-RöPu yli 6m yhdistelmälle,sis,9henkeä.

Ihan varteenotettava vaihtoehto Rö-Put välille on mennä Gedseristä suoraan Rostockiin.Ne laivat kulkevat 2-3 tunnin välein,hinta yli 6m vaihtelee sesongin ja viikonpäivän mukaan. Yhdistelmälippuna 149-170e,siis sisältää H-H ylityksen myös.

Tanskan voi myös välttää kokonaan menemällä Trelleborgista Rostockiin.Se on päivälaivalla 5h 45min ylitys ja kulkee vain pari laivaa vrkaudessa. Hinta 180-212e sesongin mukaan päivällä,yöllä vähän pidempi ja kalliimpi. Kannattaa varata.

Itse ollaan käytetty kaikkia noita,tilanteen ja tarpeen mukaan.

t.Kaarina

JYLHÄ HANNU 08.10.2007 14:31

Kiitos näistä tiedoista! Tätä juuri kaipasin. Mikähän on mahdollisesti hinta ylitykselle, jos tahtoisi nähdä noita Baltian maita?

Olemme ajatelleet, että voimme passata lähtöpäivää siten, että ei tarvitse olla kaikkein pahimmassa sesongissa muiden seassa. Meidän lisäksemme koira ja kaksi teiniä. Pallomereen ei siis tarvitse satsata. Kivaahan se olisi, mutta taitaisivat heittää minut pois sieltä aika nopeasti. :) Kohtuuhintainen ylitys ja asialliset olot riittävät meille.

Virpi

RAIMESALO RAIMO 08.10.2007 15:01

Kaikki yhtiöt eivät kuljeta lemmikkejä, joten sekin rajoittaa valintaa huomattavasti.

JYLHÄ HANNU 08.10.2007 15:35

Niin rajoittaa. Samoin leirintäalueen valinnassa... Tiedättekö noista jo mainituista, kieltäytyvätkö lemmikeistä?

Virpi

NIEMINEN RAIMO 08.10.2007 17:45

Turusta Tukholmaan Seawindillä,sehän on lähes ainoa mahdollisuutesi koiran kanssa matkustaa:Finnlink ei ota koiria. Tukholmasta siltojen kautta Hampuriin matkaa n. 1120 km kustannus Seawind päivä +siltamaksut yli 12m yhdistelmälle n 300€.Toinen reitti Tukholmasta Öresundin sillan kautta Putgardeniin lautalla laiva ja siltamaksut n 330€ tätäkautta ajomatka Hampuriin n. 960 km.Nämä siis hintoja yhteensuuntaan,Yhtäkaikki tämän edullisemmin tuskin Ruotsin kautta pääsee.Huomioi Ruotsin poikkeavat koirasäädökset.

MOISANDER JOUKO 08.10.2007 20:00

Koiran kanssa voi matkustaa myös Viron kautta. Ruåtsin määräykset eivät tänäpäivänä ole mitenkään kummalliset, ainoastaan heisimatolääkityksen aika on Suomea lyhyempi. Olikos se nyt 10pvää, (ei voinut tarkistaa kun Eviran sivuja päivitettiin), Suomeen tultaessa aika on kuitenkin 30pvää, eli jos matka ei kestä pidempään, rokotuksen voi ottaa jo lähtiessä, jos ei tule Ruåtsin kautta. Kerran olen nähnyt leirintäalueella lapun, että 'ei koiria'. Se oli Ranskassa Annecy-järven pohjoisrannalla.

SILMUNEN HANNU 08.10.2007 20:16

Kyllä Vikingille ainakin saa ottaa kotieläimiä,hinta vissiin 11e. Mitä tarkoitat "siltojen kautta",kierrätkö silloin Koldingen ja Flensburgin kautta? Meillä merkintä Kapellskär-Egestorf(Hampurin eteläpuolella,Lyneburgin nummilla) 1092km Malmon siltaa ja Rö-Put.reittiä ajaen.

t.Kaarina

NIEMINEN RAIMO 08.10.2007 21:42

Jep siltojen kautta siis isobeltin kautta Flensburgiin jne.Kapellskär-Egestorf välille Autoroute 2007 antaa lyhyin reitti valinnalla 1031 km silloin reitti menee HE-HE ja RÖ-PU kautta.Vieläkin lyhyempi reitti on kun käyttää lauttaa Varberg Grena 4 h 1025 km.Täytyypä joskus testata tätä lauttaväliä.

SILMUNEN HANNU 08.10.2007 22:11

Onko toi Flensburgin kautta sun mielestä nopeampi tai kätevämpi kuin H-H ja jne. jos ei mennä Hollannin suuntaan? Ei ole koskaan tullut mieleen käyttää eteläänpäin pyrkiessä sitä reittiä. Tuo Varberg-Grenå ei ainakaan mun aikataulun mukaan ole toimiva jos on tullut aamulla Tukholmaan tai Kapellskäriin; lähtee Varbergista vain 9.00 ja 19.50, tai 8.00 ja 18.30 sesongista riippuen. Tai siis ainakaan meitä se ei palvele sillä ekana päivänä yleensä hilpastaan suoraan jonnekin Hampurin toiselle puolen.

t.Kaarina

NIEMINEN RAIMO 08.10.2007 23:09

Nopeudesta en tiedä,kätevä kylläkin jos haluaa ajaa ilman lauttamatkoja Saksaan.Ja silloin jos aikoo tehdä jonkinlaisen Pohjois-Saksan kiertomatkan voi ajella sitten tätä perinteistä lauttareittiä takaisin.

KORPPI SEPPO A J 08.10.2007 23:28

Jos Teillä on kohteena Kroatia ja nähdä Baltian maita, niin eihän ole kuin, ainakin toinen suunta, yksi järkevä valinta tästä saaresta/saareen. Nimittäin Helsinki-Tallinna tai päinvastoin. Voihan molemmatkin suunnat ajaa sitä kautta. Pahimmat paikathan tuolla reitillä on Puolassa. Mutta kun ajaa ns. itäistä reittiä Bialystokista Lublinin kautta Slovakian läpi Unkariin ja edelleen Kroatiaan,niin tie on (ainakin ollut) kohtuullisen hyvä.

Ja jos kohteena on myös Garda, niin toinen suunta voi olla Ruotsin kautta. Sitähän noissa muissa viesteissä on pohdittu laajasti. Meillä ei ole kokemusta, kun kolmen koiran takia on kuljettu joko Via Balticaa tai laivalla suoraan Saksaan (vain yksi koira). Ei kun menoksi. Luonnikasta matkaa.&:>) Ps. Onhan koiralle "Ruotsin paperit"?

HÄLVÄ TEUVO 09.10.2007 08:30

Seppo on oikeassa. Se itäinen reitti Bialystokista Lublinin ja Rzeszowìn kautta Kosicen kautta Unkariin jne on ihan käypänen. Ajettiin sitä kautta "ylös" touko-kesäkuussa. Tiet ihan kunnossa. No problem! TeeHoo

JYLHÄ HANNU 09.10.2007 09:05

Koiralla ei ole vielä sirua, joten se täytyy käydä tuikkaamassa. Samalla ruvetaan hoitamaan näitä rabiesvasta-ainetestejä sun muita kiemuroita... Onneksi ollaan ajoissa liikkeellä, niin ehditään.

Katseltiin että Mooselin laakso voisi olla näkemisen arvoinen ja eilen illalla sitten istuttiin karttojen ääressä reittiä hahmottelemassa. Kiitos vain kovasti kaikille jo tähän astisista vinkeistä ja neuvoista! Niitä me poimittiin mukaan reittiimme. Eli Ruotsin kautta ainakin nyt näyttäisi matka kulkevan ensi kesänä. Moosel katsottaisiin mennessä, Zell am Seen seudulla piipahdettaisiin tullessa... Kroatia päätettiin jättää reserviin. On siis suunnitelmissa 5 päivän ajan, mutta tuo on aika, joka voidaan nipsaista muualle jos tarve vaatii. Reilu 4 viikkoa matkaan laskettiin kuluvan.

Gardalla näytti olevan ainakin osa leirintäalueista sellaisia, jonne ei elukoita hyväksytä. Osaako joku koirallinen suositella jotain aluetta erityisesti?

Btw: Miten Seawindin varaukset? Jos reissu kesä/heinäkuussa, milloin pitää lauttamatka varata ja pitääkö varata? Sitoo hieman takastuloaikatauluja...

Tässä ehtii vielä tentata ja kysellä vaikka mitä... :) Hyvä kun on tämä foorumi täällä.

Virpi

SILMUNEN HANNU 09.10.2007 10:55

Juuri sitä itäistä reittiä mentiin alas edellisdkesänä ja kypsyttiin siihen kun 12 tunnin ajo vei meitä 550km eteenpäin...siellähän on taajama taajaman perään niin että puoli päivää ajellaan jo niiden läpi viittäkymppiä...ja oli ne aika kaposet ne tiet,eli ei yhtään pelivaraa penkalle kun rekka lähtee ohi vaikka toinen mokoma on juuri tulossa vastaan... Se siellä on kyllä ajopaivänäkin kiva kun ruokapaikkoja on tiuhaan ja niin edullisia että isokin perhe pystyy syömään ravintolassa vaikka joka päivä,ilman että budjetti kaatuu:)

Virpille, Jos haluaa/täytyy lähteä/palata tiettynä päivänä, niin varaus on tehtävä. Me teemme ne yleensä vasta huhtikuussa(aikaisemmin ei kesä-palapelimme valmistu)mutta tuttavamme jotka menevät suomesta suoraan saksaan varaavat paikat jo tammikuussa. Jos meillä ei ole paluun kanssa kovin tarkkaa,emme varaa sitä lainkaan,vaan alamme soittelemaan laivoille reissun päältä kun alamme lähestymään ruotsia:) Laivarantaan voi tietty ajaa vaan odotelemaan josko joukkoon mahtuisi,mutta jos ei mahdu ja täytyy päiväkaksi odotella,voi tulla mieleen että ne päivät olisi voinut kivammasssakin paikassa oottaa...

t.Kaarina

MERIKALLIO VELI-PEKKA 09.10.2007 11:04

No kerro Virpi, millaiseen reittiin te päädyitte valitessanne sen Moselin laakson? Olisi itsellänikin tarkoitus ajella kuukauden päästä samoja maisemia, tuntuvat tosi mielenkiintoisilta! VP.

KORPPI SEPPO A J 09.10.2007 13:02

Me ollessamme vielä työelämässä toimimme seuraavasti. Paluumatkan lautan varasin viimeiseksi mahdolliseksi päiväksi, milloin oli pakko palata turneelta. Jos kuitenkin olimme ennen rannassa, yleensä olimme, kävin kysymässä, josko laivaan sopisi. Yleensä sopi, ei ihan aina. Mutta paluu oli varma kuitenkin.

Vielä Finnlinesin muutoskäytännöstä parin vuoden takaa. Kun soitin puhelimella muuttaakseni paluupäivää, siitä veloitettiin 20 €/henkilö. Ymmärtäisin jos se olisi per varaus. Mitenkä se on kalliimpaa muuttaa saman porukan matka. Satamassa muutettuna se ei maksanut mitään. Tosin tietenkin on varmempaa tehdä etukäteen muutos. Mutta kuitenkin.

JYLHÄ HANNU 09.10.2007 15:49

Vielä ei ihan tarkkaa reittiä Moselin laaksossa kiemurteluun olla päätetty. Me vasta saatiin aikaiseksi päätös siitä, että mennään Ruotsin kautta kohti Gardaa... Eli ollaan vielä aika raakilevaiheessa. Hieman laskettiin kilometrejä ja päiviä, joita oletetaan kuluvan. Aivan tipitiukkaa aikataulua ei varmaan koskaan tehdäkään... Mutta toki jonninmoinen.

Olen kaivellut tänään tietoa Moselista ja paljonhan siellä olisi nähtävää. Wikipedian kautta löysin jo joitakin linkkejä kohteiden sivuille. Lähdet jo kuukauden päästä, joten en tiedä ehditäänkö me keltanokat vinkkaamaan. Sinähän voisit sitten laittaa vihjettä, kun olette kokeneet paikan ihan livenä. :)

SALONIEMI MATTI 09.10.2007 16:31

Olen Rutusakkilainen eläkeläinen,aikaa on mutta ei paljon eläkerahaa,joten tarkkana budjetissa.Kohta lähden 14 vuotta ajamaan Euroopan lävitse aurinkorannikolle. Via Baltica tulee minulle kaikkein halvimmaksi 1 koiran kanssa.Koirasta ei tarvitse maksaa,jos se pysyy autossa tai vaunussa koko laivamatkan n.3h. Eckerö-lineltä ylitysliput -alennukset/eläkeläinen = n.87e Tallinnaan.Ilman alennuksia n.130e?? Itsellä iso as.auto. Ajoa sen jälkeen ihan riittävästi.Polttoainekulut (diesel) Saksaan n.250e.Yöpysäköinnit vartiodulla P-paikalla 2 yötä 10e. Kokonaiskustannukset ovat per/suunta n.360e.Millään muulla reitillä ei pääse halvemmalla.Olen kokeillut muut. Ajotiet ovat tätä nykyä loistavassa kunnossa korjausten jälkeen.Augustovista eteenpäin 10 tietä tai 60 tietä Warsovan ohi,johtavat kohti Saksaa ja ovat ihan OK. Ajoriskejä on,mutta niitä on kaikkialla. Hyvin pärjää kun pitää mielessä, että väistää kaikkea liikkuvaa Ei kun tien päälle ja hyvää matkaa.

JYLHÄ HANNU 09.10.2007 17:29

Hei Tsekkasin vielä tuon raakilelistamme. Se menee näin: Turku - Tukholma - Malmö - Rödbyhavn - Putgarden - Hannover - Köplenz ja sielä sitten pari yötä jossain ja paljon ajelua ristiin rastiin...

KOSKINEN JANI 09.10.2007 17:59

Ennen karavaanaritouhua lomailimme Moselilla viikon.

Kaikki kylät hienoja ja nähtävää piisaa. Mieleen parhaiten jäänyt http://www.burg-eltz.de/ , Cochem, Bernkastel-Kues, Traben-Trarbach...

Viiniä on tarjolla ja edullistakin siellä on.

JYLHÄ HANNU 09.10.2007 20:45

Sus sentään... Vieläköhän nämä suunnitelmat pitää pistää uusiksi????? :)

JANHONEN MATTI 09.10.2007 23:39

Veli-Pekalle Moselin laakso erittäin mielenkiintoinen kohdealue ja melkein kun caravaanareille tehty. Paljon kauniita paikkoja ja yleensäkin katsottavaa, hyvät tiet, paljon yöpymispaikkoja ja palvelu pelaa. Jos olet menossa Moselille niin itseasiassa pohjoisesta aluetta lähestyttäessä kannattaa ensin hakeutua Kölniin josta ajelet Reinin varren pieniä teitä Bonniin ja siitä edelleen Koblenziin jossa Mosel yhtyy Reiniin. Osta ihan aluksi esim. ADAC´n Moselin alueen kartta, koska kartan avulla saat reitistä enemmän irti. Moselin rantoja ajellessa on hyvä valita ajettaviksi ne puolet joesta (siltoja on paljon)jossa tien vieressä on vihreä viiva ja niitä teitä Moselin laaksossa on paljon. Tässä valinnassa navigaattorista ei ole apua. Välillä Koblenz-Konz on ainakin 25 leirialuetta ja stellplatzeja vähintään saman verran. Mosel-Saar ja Rower -jokien laaksot on kaikki Saksan vahvoja viininviljelyalueita ja alueella tuotetaan erityisesti Riesligiä. Joen rannan kylissä ja kaupungeissa on paljon viinitilojen omia viinimyymälöitä ja voin vakuuttaa, että niissä maistiaspullon korkki ei ole kovassa. Kannattaakin varata osa akselipainoista viinikauppojen antimille. Mielenkiintoisia kaupunkeja on Koblenzin lisäksi mm. Cocheim, Zell, Traben-Trarbach-Trier ja Konz. Tosin itse pidän joenrannan pikkukaupunkeja ja viinikyliä mielenkiintoisempina ja kauniimpia kun noita suurempia kaupunkeja. Konzissa Moselin yhtyy Saar-joki. Suosittelen, että ajat Saar-joen vartta ainakin Mettlachiin saakka jossa sijaitsee Villeroy&Boch´n tehtaan, tehtaanmyymälä ja yksi parhaista posliini- ja lasimuseoista Euroopassa. Varaa riittävästi aikaa! Matkat ei ole pitkiä mutta Moselin-joen rantakaupunkien ja kylien kiertely vie aikaa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 10.10.2007 10:20

Sydämellinen kiitos, Matti! Suhun voi aina luottaa, osuit oikeastaan juuri asian ytimeen. Aikaa on riittävästi kiertelyyn, ainoa murhe on nyt kuinka selvitä alkutalven keleistä, kun Saksassa ei saa ajaa nastoilla ja meillä saattaa jo marraskuussa vaatia nastat, kitkoihin en luota, yksi peräänajo kitkoilla liikennevaloissa riittää. Onkohan pakattava tuplarengastus autoon? VP.

SILMUNEN HANNU 10.10.2007 10:36

Teimme edellis jouluna vuokra-autolla matkan Sisiliaan ja ratkaisimme ongelman ajamalla nastoilla etelä-Ruotsiin ja siellä vaihdatimme mukanamme raahaamat kesärenkaat alle ja jätimme nastarenkaat rengaspajalle säilytykseen.Ja sama toisinpäin takaisin tullessa. Nyt on vain Saksan laki muuttunut niin,että kelin ollessa talvinen pitää auton varustuksenkin olla talvinen.Eivät ymmärtääkseni ole kuitenkaan vielä määritelleet mitä lumikelillä vaaditaa. Luulisi ympärivuotiseen käyttöön kelpaavat renkaat plus lumiketjut riittävän.

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 10.10.2007 10:58

Tuohon ratkaisuun päädyimme siis koska vuokra-autoon ei kuulunut kitkoja tai ympärivuotiseen käyttöön hyväksyttyjä renkaita.Painoa oli liikaa,se on vissi.. Viime talvena meillä oli oma auto ja silloin pärjäsimme ympärivuoden renkailla.Sattui tosin sellainen talvi ettei kotoa lähtiessä ollut lunta eikä jäätä ja sulat olivat Ruotsinkin tiet.Takaisin tullessa Tanskasssa oli valtavat nietokset mutta tiet sulat. Lumiketjuja olis muuten tarvittu esim.Firenzen leirintäalueelta pois pääsyyn,siellä tuli yllättävä myräkkä.Kun niitä ei ollut,piti odetella että mäki saatiin putsattua suihkulastoilla ja suolalla!!! Vuoristoseuduilla ne onkin monilla teillä pakolliset varusteet.

t.Kaarina

SAIKKONEN ERKKI 26.10.2007 20:18

Tohon vois vastata vaan niin, että paluumatkan muutoksista ei pulttia kannata ottaa, esim. Eckerö-line sallii YHDEN muutoksen matkan muutoksiin. Ehdottomasto paras vaihtoeho mennä alas on Via Baltica. Merimatka maksoi ies-taas auto-vaunulla n. 250 (pituus ratkaisee), kukin voi laskea mitä polttoaine maksaa. Tosin jos ajaminen hyvällä tiellä pelottaa, on syytä hakea parempia vaihtoehtoja. Matkalla alas oli viime kesänä jo hyviä vaihtoehtoja Riiassa, Varsovassa jne. Hyvää matkaa!!!!

SILMUNEN HANNU 26.10.2007 20:27

Onhan sillä, minne päin eurooppaa menee, aika paljon merkitystä siihen, että mitä reittiä kannattaa ajaa... Meinaan että mun mielestä ei voi ykskantaan sanoa että joku reitti on PARAS...

t.Kaarina

PUMMI KATI 27.10.2007 11:56

Kiitos vinkeistä ja neuvoista minunkin puolestani.

Erityisesti "Hannu Kaarinalle" ja Raimolle!

Meillä on ajatuksissa mennä Suomea etelämpään eurooppaan ensi keväästä muutamaksi kuukaudeksi. Joukueemme vahvuus olisi 2+4 (pienin 0v) ja välineenä yli 12 metrinen peltilaatikon ja pahvilaatikon muodostama yhdistelmä, joka ei pysy meressä pinnalla itsekseen (harmi). Balttia ei ole reittivaihtoehto. Legolandin voisi näille nuoremmille näyttää, tai sitten menä jollain merineuvolla suoraan Saksaan. Loppu on helppoa, kun siellä on maanteitä.

Turvallisen ja mukavan paikan löytäminen lepoa ja virkistystä varten on sitten taas toinen juttu. Niitä olisi hyvä löytää puolentoistatuhannen kilometrin säteeltä muutamia kymmeniä; ehkä. Tai sitten jos jossain on tarpeeksi kivaa niin muutetaan sinne vaikka loppuelämäksi.

Viime toukokuussa tiedustelin joltain Suomi-Saksa laivalta (en edes muista yhtiötä) hintoja ja paikkatilannetta, Niistä toinen oli hirvittävän suuri ja toinen liian pieni. Ei yhtään paikkaa mutta edestakaiseksi hinnaksi olisi tullut nelinumeroinen luku, joka ei alkanut ykösellä. Mithän tein/ymmärsin väärin?

Tämän threadin vinkin ovat jo selvittäneet paljon ja vastanneet kysymyksiin joita en ole osannut edes esittää.

Olisko, Kaarina, se mahdollista jutella puhelimessa taikka ihan nenätysten näistä teidän perheenne kokemuksista ja valinnoista? Meidän kotipihasta teidän kotipihaan on tasan 15,3km - luulee salapoliisi minä.

Kiittelee Katin Jorma

KERÄNEN KAUKO I 28.10.2007 09:02

Kuten Kaarina tuossa sanoikin, että ei voi sanoa yleisesti mikä on paras.

Taas minun mielestäni on paras ehdottomasti H:ki- Trawe ja Hansa-luokan laivalla(meno). Hyvät tilavat hytit ja hyvät ruuat. Mukava aloittaa loma leppoisasti lepäillen ja hyvin syöden. Täällä Kaakonkulmalla saa noiden ryssien kanssa aivan tarpeeksi "tapella ja pelehtiä" ettei paljoa kiinnosta tuo via baltica. Pariin kertaan olen sen ajanut ja se riitti ainakin toistaiseksi. Ja jos laskee Ruotsin kautta kulkemisen ja siihen päälle laittaa jonkinlaisen kilometrirahan autolle niin ja sitä vertaa Saksan laivojen hintoihin, niin eipä tuossa jää oikeastaan kuin ajamisen ilo.

Ensi huhtikuussa on tarkoitus lähteä kohti Kroatiaa ja Italiaa. Meno on ajateltu Hansalla Traween ja siitä aamulla jatkamaan kohti etelää.

Paluu sitten toden näköisesti sitten niillä Finlinessin uusilla laivoilla. Noin kuljettiin viime kesänä eikä valittamista.

Yksi asia pitäis teiltä kysyä, kun en ole vielä selvittänyt: Mulla on auto joka luokitellaan kuorma-autoksi eli kokonaispaino n. 4000kg. Enkä ole sellaisella ennen ajanut Itavallan kautta. Siellähän pitää ostaa "joku" laite moottoriteitä varten? Vai olenko oikein ymmärtänyt? Jos sais jotain vinkkiä tuosta asiasta.

HÄLVÄ TEUVO 28.10.2007 12:31

1) Via Balticalla ei tarvitse nykyään "tapella ja pelehtiä", vaan mennään kuin missä tahansa. 2) Ottamatta kantaa mikä on kellekin parasta totean, että esim Ruotsin kautta ajaessa ajoa tulee, mutta ajopalkka on aika hyvä. Kustannus Travemundeen verrattuna Hansa-luokkaan on noin puolet. Via Baltican kautta vielä edullisempi. TeeHoo

WILHELMSSON LEIF 28.10.2007 14:50

En luule että Via Baltican kautta kiertäminen tulle edullisemmaksi jos olet menossa esim. Hampuriin.

HÄLVÄ TEUVO 28.10.2007 15:06

Ei. Eikä Köpikseen tai Osloon. Mutta taatusti vaikka Budapestiin. Totta mooses riippuu siitä minne on menossa. TeeHoo

WILHELMSSON LEIF 28.10.2007 21:38

Niinhän se on.

LAHTI TIMO 28.10.2007 21:53

Miten on mahdollista saada tämä eläkeläisalennus? Itsekin olen eläkeläinen. Voinko ostaa myös eläkeläisalennuslipun Tallinnasata Helsinkiin ja mistä?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.10.2007 10:05

Teukka se vain vääntää paltikkia...paltikkia vaikka Jylhät on menossa Moselin laaksoa katsomaan.

HÄLVÄ TEUVO 29.10.2007 12:04

No Mooseliin pääsee vaikka Moskovan kautta, jos sikseen on. Mutta kuten sanottu päämäärä sanelee paljon tapaa millä sinne mennään. Melkein joka asiassa. Koblenziin tai Trieriin, mistä nyt haluaakin aloittaa Moselin lakson hienon reissun pääsee monta kautta. Kerran on se ajettu ja mentiin Ruottin kautta, Ensin Hollantiin ja sitten Luxenburgin kautta Trieriin jne. Tosin vuosia sitten. Pitäis oikeestaan mennä uudestaan.

TeeHoo

AHONEN KAI 30.10.2007 00:14

Laskin kanssa mikä on meidän reittivaihtoehto joulukuussa.

Turusta Naantalin kautta ja lautoilla He-He-Röd-Put-Lübeckin Citti 337€

Turusta Hesan kautta Finnlinesin paatilla Trave- Lübeckin Citti 495€

Kumpaankin sekoaa aikaa n.30 tuntia ja hintaero meidän tapauksessa 158€ tekee ~2.5€/h per lätty.

Kun matkaan lähdetään joulukuussa ja matkaa Lübeckistäkin vielä melkein 3tkm niin ei ole vaikeaa valita kummalla vaihtoehdolla mennään.

HÄLVÄ TEUVO 30.10.2007 08:53

Laskitko myös polttoaineen? Ja (ainakin meidän tapauksessa) yhden yöpymisen Ruotsissa. (Hyltenassa 75 SKR).

TeeHoo

HÄLVÄ TEUVO 30.10.2007 09:02

Vielä Kaille: MIstä sä kehitit tuon hinnan vaunun kanssa Hki-Trave? Ainakaan hinnastosta ei pääse lähellekään noin alhaista hintaa.???

TeeHoo

AHONEN KAI 30.10.2007 11:34

Pientä viilausta otsikkoon ja vähän vielä tarkennusta: Polttoainekulut 13 L/100km 1.10€ L, ja

Hesa-Trave 467€

Tanskassa Tappernøjen rekkarastilla yöpyminen 0€. Ja tuohon Ruotsin kauttakulkuun pitää vielä lisätä ~30€ syömisiin/juomisiin niin hintaero meidän tapauksessa jää 130 euron tietämille. Jos vielä tarvitsisimme leirintäalueen palveluja 6-7 tunnin yöpymiseen niin hintaero kutistuisi entisestään.

HÄLVÄ TEUVO 30.10.2007 12:03

Joo. Ilman vaunua hinta on eri. Tarkkuutta.

TeeHoo

SILMUNEN HANNU 30.10.2007 16:26

Meillä Hki-Trave maksaisi talvella 1209/1329 e yhteen suuntaan ja Tku-Tukholma+H-H+Röd-Putt polttoaineineen 430 e.Joten arvatenkin käytämme jälkimmäistä vaihtoehtoa.. Se on 24h kun ollaan Turusta Hampurin tienoilla:)

Hinta muodostuu Vikingin yölaivasta as.auto max.7m 95e,reittimatkatarjous 50e,sis.hytti +4henkeä ja yksi henkilö 19e sekä kombilippu HH ja Röd-Putt 136e sis.yli 6m kulkine ja 9 henk. sekä polttoaine n.130e.

Oletteko muuten huomanneet että Viikinki ei suostu myymään hytti/reittitarjouksiaan matkailukulkineella liikkuvalle muutoin kun silloin kun heitä vaatii tekemään kaksi erillistä varausta?! Eli yhden pitää aina matkustaa normaalihinnalla.

Jormalle! En pääse tarkistamaan oletko arvioinut kotiemme välimatkan oikein, sillä perheenne näyttää haluavan elellä salassa:)?! Mutta ihan mielellään voisin vaikka kasvotusten turista. Jos laitat mulle vaikka sähköpostia niin selvitetään siellä asiaa tarkemmin,osoitteen löydät viimeisestä Caravan-lehdestä sen Marokko-juttuni yhteydestä!

t.Kaarina

NIEMINEN RAIMO 30.10.2007 18:32

Totta on Kaarina Viking-Line kuljettaa nimenomaan asuntoauton korkeus yli 2,4 m pituus max 7 m 95 € sivu hinta sama yö tai päivälaivalla.Siis välillä Turku-Tukholma.Ja mikä parasta pieneläimiä kiikutetaan hintaan 11,50€ sivu ja saa tulla hyttiin,joskaan ei vuoteisiin ja kuonokoppaa on käytettävä jos koira sattuu olemaan ärhentelevää laatua.Koirien kanssa matkaaville hyvä vaihtoehto Sea Windille.

KERÄNEN KAUKO I 30.10.2007 21:59

Kai te laskette autollekin jonkun kilometrikorvauksen?

SILMUNEN HANNU 30.10.2007 22:07

Toi oli kaiketi vitsi, me ollaan ainakin ostettu auto käyttöä varten ja on se silloin aika luonnollista että se kuluu:) t.Kaarina

KERÄNEN KAUKO I 30.10.2007 22:58

Ei ollut vitsi.

Totta kai autolle pitää laskea joku kulukorvaus. Monta sentiä se on kilometrille siihen en ota kantaa, mutta jotain se on oltava.

Samaahan minäkin voin sanoa, että perstaskussa on rahaa kulutusta varten ja siksi menen laivalla. :)

Laskethan sinä polttoaine kulun, niin mikset muita kuluja?

AHONEN KAI 30.10.2007 23:21

"Totta kai autolle pitää laskea joku kulukorvaus. Monta sentiä se on kilometrille siihen en ota kantaa, mutta jotain se on oltava."

Sitäpä on kovin vaikea kenenkään laskea, sen voit vasta silloin todeta kun olet myynyt tai vaihtanut kulkupelisi. Se taas on kiinni omasta kaupantekotaidosta. Jokuhan on saanut saksantuonti pelistään vuoden käytön jälkeen enemmän kuin on maksanut, toinen kärsii suomi-autollaan samaan aikaan 5 tonnin tappion.

Se minkä pystyt laskemaan kulkee lompuukin/pankkitilin kautta.

Lasken nyt kuitenkin sen kilometrikorvauksen kun se kerran on laskettava: 30tkm/v +-5000€ = +-6€/km

En minäkään tuota vitsiksi mieltänyt, ennemmin saivarteluksi.

Ainakin osaltani ;))

SILMUNEN HANNU 30.10.2007 23:50

Joo saahan jokainen laskea mitä vaan jos haluaa.Mut ei voi sanoa mitä toisten pitää laskea.

Eikä se tossa laiva/ruotsi vertailussa tilannetta mihinkään muuta;jos ei ole nyt kukkarossa sitä ylimääräistä 800 euroa minkä saksan laiva maksaa enemmän, niin ei sitä ole vaikka joku kertoisi että sen Ruotsin läpiajon takia autosi arvo alenee niin ja niin paljon!!

t.Kaarina

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.