4.2.2007 13:46
4.2.2007 14:18
4.2.2007 14:29
4.2.2007 15:56
8.2.2007 00:02
Kirjoita vastaus
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
tarkennus edeliseen hakuun koskee itävallan tiemaksuja ja käytäntöä niiden perinnässä
Henkilöautot (alle 3500kg): Rajalta ostetaan moottoritietarra, muutaman euron, joka liimataan tuulilasiin. Halvin tarra on kymmenen päivän verran voimassa. Tunnelit rahastetaan erikseen paikan päällä. Niihin ei voi ajaa maksamatta. Autot yli 3500 kg: Rajalta ostetaan Go Box, elektroninen laite, johon ladataan rahaa. Moottoritiellä on paikkoja tietyin väliajoin, jolloin boxi piippaa ja rahaa katoaa sen sisältä :) Boxi maksaa noin vitosen ja itävallan läpiajo maksaa paljon enemmän kun henkilöautolla. Hyvä puoli on se, että kaikkiin tunneleihin saat ajaa suoraan ilman maksuja, koska siitä boxista lähtee myös tunnelimaksut. Jos et aja moottoriteitä, niin ei ole maksujakaan.
Tuolla VOP-kerhon sivulla on ihan asiallista tietoa asiasta. Helpoiten sinne pääset kirjoittamalla Googleen "Itavallan tiemaksut" niin VOP-kerhon tiedot tulee "paalupaikalle":
Ajoimme vaimon kanssa edelliskesänä Itavallan puolella A12 moottoritietä vajaat 100 kilometriä matkalla Ramsausta Innsbruckin ohi Garmisch Partenkircheniin. Muistan, että matkalla oli ainakin kaksi pitkähköä tunnelia. Eräällä huoltoaseman terassilla kahvia ja struudelia nautiskellessamme ihmettelimme, mikä ihmeen ratsia oli käynnissä, kun jotkut autoilijat pysäytettiin ja jaettiin lippuja. Kotona Suomessa vasta kuulin, että Itävallassa on käytössä moottoritie ja tunnelimaksut.
Joka paikassa kun saavut yli rajan Itävaltaan kerrotaan noista maksuista ja niiden hinnat eri ajoneuvoille. Ovat lyhimmillään noita 10 päivän Vignettejä joka leimataan myyjän toimesta ja itse vastaat liiauksesta. Tarran tausta kannattaa taltioida , joskos joku vaikka innostuis lainaan, tai lasi tms. rikkoutuisi. Jos jäät kiinni niin maksaa "kohtuullisesti sen jälkeen" eli suosittelen ostaa. Sveitsissä taas maksattavat koko vuoden joka jo suht iso summa. Moottoripyörille maksoi muistaakseni 10pv / 4,6 € / pyörä viime kesänä. Se on ollut niillä vuosia tuossa vähän yli neljän. Niitä myy ihan kaikki kioskit ja huoltamot heti rajalta alkaen. Terv. vuosia Itävaltaa / alppeja kolunneet.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.