Grossglockner Hochalpenstrasse & Toscana

PERÄLÄ ARTO 17.03.2007 15:03

Kesäkuussa olisi tarkoitus suunnata matkailuautolla Saksa-Itävalta-Italia-akselille, jossa ollaan käyty jo kahtena edellisenä kesänä. Nyt olisi muutama kysymys ennen parista aiemmin käymättömästä kohteesta.

Grossglockner Hochalpenstrasse kiinnostaa, mutta kannattaako lähteä ajamaan, jos ajokalusto ei ole aivan huippuluokkaa? 97-mallinen matkailuautomme on Ducato 1.9TD-alustalla (5.5 m & 2.5t), joka tasaisella kulkee tosi kauniisti, mutta jyrkissä mäissä on välillä ollut hieman hankalaa. Minkälaisia kokemuksia muilla on?

Toscana ja Firenze: Voiko joku suositella leirintäaluetta Firenzen läheisyydessä, josta voisi esim julkisilla tehdä päiväretken kaupunkiin? Toinen vaihtoehto on pysähtyä Firenzessä, mutta löytyykö sieltä turvallista P-paikkaa, johon auton voi huoleti jättää päivän ajaksi?

KUKKONEN ESA 17.03.2007 17:54

Grossglocner Hochalpenstrasse, joka kulkee Hochtorin kautta on hieno väli ja alppitieksi tosi väljä. Ei siinä niin jyrkkää nousua ole, etteikö autosi jaksaisi kiivetä sitä ylös. Meidän 2,8 jtd meni nousun keposesti ja niin tekee sinunkin autosi. Serpentiinit ovat sen verran leveitä, että kurvat pystyy ajamaan kakkosella. Tarpeen vaatiessa kepitä vaikka ykköselle, nousee. Ylitys maksoi männä suvena 26 euroa asuntoautolta. Hintaa sisältyi oikein tarra todisteeksi siitä, että käyty on! Aja nimenomaan tuo itäismpi tie, sillä lännen puoleinen menee korkeimman kohdan tunnelissa, eikä ole muutenkaan niin komia. Siinä selviää kylläkin pelkällä tunnelimaksulla, joka oli kolme kesää takoperin muistaakseni 10 luokkaa. Eikun menoksi ja mielenkiintoisia hetkiä upeissa maisemissa! T: Esa

JANHONEN MATTI 17.03.2007 18:16

Kyllä sinne voi ihan hyvin mennä. Tie on hyväpintainen, vähintään 6 m leveä ja tietenkin mutkainen. Monissa kohdin vastaantulijat näkyy ensin peruutuspeilistä. Tien nousut ja laskut ovat suurimmillaan 15 prosentia. Veikkaan, että 1,9 ltr Ducatolla joudut katselemaan ykköstä mutkista lähdettäessä kun edessä on 15 prosentin nousu. Korkeimillaan tie käy yli 2500 metrissä(Hochtor). Maisemat siellä ylhäällä on jotain sellaista jota en tässä edes yritä selittää - ne on nähtävä! Tie on maksullinen - olikohan 8 euroa tai jotain. Kun olet menossa sinne kesän aikaan niin tarkista ennen matkaa, että auton lämmöt toimii, jäähdyttäjä on puhdas, termostaatti ja jäähdytyspuhaltimet kunnossa ja tietenkin jarrut priimakunnossa. Tiestä ja sen nähtävyyksistä löytyy netissä runsaasti yksityiskohtaista tietoa.

Firenzessä on monia hyviä leirialueita. Yksi niistä on noin 3 km päässä keskustasta oleva Camping Internazionale Firenze jonka tiedot löytyy osoittesta www.florencecamping.com Avauksesta pääset katsomaan itseasiassa kolmea eri aluetta. Alueelta on n. 0,5 km bussipysäkille josta pääsee bussilla suoraan Firenzen keskustaan rautatieaseman aukiolle.

SILMUNEN HANNU 17.03.2007 18:25

Hei,yövyimme viime jouluna Firenzen etelä-puolella Camping Michelangelossa.Sen sijainti on loistava;aivan kuuluisan näköalapaikan,Piazza Michelangelon vierellä,niin lähellä keskustaa ettemme neljän lapsenkaan kanssa käyttänet kulkemiseen kuin jalkojamme! Jos haluaa välttää ylämäen kotiin palatessa,pääsee campingin portille myös bussilla.Leirintäalueen kautta varasimme myös sisäänpääsyajan Uffisin Galleriaan,näin välttyy pahimmillaan useamman tunnin jonotukselta.Voisin uskoa että myös leirintäalue on kesällä(kin)varsin suosittu.

Nautinnollisia suunnitteluhetkiä, t.Kaarina Silmunen

VIRTA URPO 18.03.2007 23:00

Entisenä motoristina voin sanoa, olemme jaloissa, ja kepittää saa. Kivoin nähdä moton selästä. Ajele viikolla mieluimmin. Viikonloppuna kesäkuussakin ruuhkaista. Kierrä kokonaan yli sit jos aiot ylittää. Myös 186 tienkautta Timmeljoch auki jo ehkä kesäkuun alussa kokeilemisen arvoinen , joka myös maksaa ja kurvia on Italiaan. Nimimerkillä Itävaltaa sahattu vuosikaudet motoilla, nyt käydään jatkossa alemmilla tasoilla m-autolla.

HÄLVÄ TEUVO 19.03.2007 08:26

Timmelsjoch on näkemisen arvoinen. Ajettiin viime touko-kesäkuun vaihteessa etelästä takasin tullessa. Pari huomiota. Maksaa 13€ asuntoautolta. Viikonloppua kannattaa välttää, sillä silloin siellä on moottoripyöriä pilvin pimein. Tie on paikoin tosi kapea ja mutkat erittäin jyrkkiä. Meidän 5.60 pitkä auto taipui joissakin mutkissa siinä ja siinä. Ja kun vastaantulijoita, varsinkin siis laumoittain motoristeja, tulee yleensä just mutkassa ollaan lirissä,koska et voi ajaa mutkaa oikasten. Pitkät autot olivat joissain paikoin vaikeuksissa. Täytyi ruuhkassa ottaa kurvissa pakin kautta. Mutta kuitenkin näkemisen ja kokemisen arvoinen reitti.

TeeHoo

PAJARI T JUKKA M 19.03.2007 12:42

Hei, Camping Internazionalesta on positiivisia kokemuksia. Toinen paikka, jossa olemme yöpyneet on Panoramico Fiesolessa, Firenzen pohjoispuolella. Se oli kalliimpi, mutta maisemat olivat hienommat. Sieltäkin pääsee kätevästi julkisilla Firenzeen ja takaisin. Linkki ACSI:n sivuille: http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/italia/toscana/leirint%e4alue-panoramico-fiesole-101005/

terveisn, Jukka

PERÄLÄ ARTO 26.03.2007 23:55

Kiitos kaikille erinomaisista neuvoista. Kyllä näillä avuilla pärjää jo vallan mainiosti.

KERÄNEN MATTI 27.05.2014 21:34

Mitenkäs tämän raitin ajelu onnistuu vaunu perässä, onko sallittua? Yhdistelmällä painoa liki 4.5 tonnia, mut hevosia on 240, joten mäet päästään tehon puolesta ylös.

JANHONEN MATTI 27.05.2014 23:15

Tässä googlella käännätettynä nuo hinnat. Tie on maksullinen.

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.grossglockner.at/en/preise/&prev=/search%3Fq%3Dgrossglocknerstrasse%2Bprice%26biw%3D1680%26bih%3D891

Taitaa tuo yhdistelmäsi mennä hinta Truck 1.

Kyllä noilla voimilla vaunu menee hyvin mäelle (Hoktorin tunnelilla korkeus 2505 m)

Alaspäin tullessa vaunu tietenkin painattaa ja alastulo kysyy jarruja ja ennen kaikkea viisasta jarrutusta. Tie on hyväpintainen ja leveyttä kyllä on riittävästi mitä nyt 180 asteen mutkissa voi hieman olla ahdasta, mutta pakkokos siihen on tunkea itseään jos toinen tulee vastaa. Tietä liikennöi ihan normaalimittaiset bussit joten kyllä siellä vaunullakin pärjää.

Maisemat on huikeat. Siksi kannattaa varata aikaa siihen ylitykseen ettei sitten jälkeenpäin kaduta, että tuli vain läpiajettua reitti ilman pysähdyksiä ja maisemien katselua.

Netissä on haulla Grossglocknerstrasse tieto ja kuvia reitistä hyvin paljon. http://www.grossglockner.at/en/

KERÄNEN MATTI 28.05.2014 00:03

Kiitoksia tästä. Maksullisuus oli tiedossa, mutta tuo ei tullut vastaan missä oli raskaampaakin kalustoa mukana. Eli sinne vaan sekaan, matkaa kuitenkin hyvän mittaa joten eestaas-ajelulle ei olis tarvetta ollutkaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2014 klo 01:02:19 Onneks on manuaalilaatikko niin saa moottorijarruttaakkin oikeesti, vaikka taitaa nykyiset automaatitkin melko hyvin jo osata jarruttaa.

JANHONEN MATTI 28.05.2014 09:59

Suomessa ei mitään eritystä jarrutustekniikkaa tarvita kun alamäet on niin lyhyitä. Keski-Euroopassa ja eritoten Alpeilla ajettaessa tarvitaan.

Kun yhtämittaiset laskut on 5-6 km pitkiä jyrkkyystasolla 7-10 % jopa enemmän niin pitkässä alamäessä voi väärällä jarrutustyylillä polttaa jarrunsa, jolloin niiden teho laskee tai häipyä. Jo Saksan pitkissä alamäissä mm. Kasselissa on raskaalle liikenteelle 60 km/h nopeusrajoitus ja raskas kalusto noudattaa lähes laakson pohjalle saakka.

Rekkamiehet osaa tuon jarrutushomman ja ovat ihmeen "nöyriä" pitkille laskuille. Ei ne lähde pitkiin alamäkiin töyhöttäen vaan hyvinkin pienellä nopeudella, jarruttavat moottorilla ja jos vauhti pyrkii kiihtymään niin nopeus "tapetaan" lyhyillä mutta voimakkaalla jarrutuksilla. Näin jarrut pääsevät välillä jäähtymään ja niiden jarrutusteho säilyy.

Vaikka matkailuauto tai vaunuyhdistelmä ei olekaan rekka niin vuorilta laskeuduttaessa tuota rekkojen jarrutustapaa kannattaa noudattaa. Tosiasia on, että vanhemmissa matkailuautoissa jarrujen teho ei edes uutena ole ollut riittävä m-auton kokonaismassa huomioiden.

HELENIUS TEEMU 28.05.2014 11:27

Onhan se hieno ja mukava reitti. Omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei märällä kannata jyrkimpiin kohtiin pysähtyä fiilistelemään ja kuvaamaan. Ainakin etuvetoinen Transitin alustalla oleva 6metrin auto ei meinannut oikein saada pitoa liikkeelle lähtiessä.

Edelweiß-Spitze eli korkein huippu kannattaa skipata, se on tieosuus on kapea ja kivilaatoilla päällystetty. Tuli se itse ajettua, kun oli yli 3500kg autoilta vaan kielletty ja omassa massa 3495kg. Kuskilla oli hauskaa, kartturilla äänestä päätellen ei...

LINDBLOM ALF 28.05.2014 11:44

Muutama vuosi sitten ei saanut perävaunuyhdistelmällä ylittää Grossglocneria. Onkohan tilanne muuttunut? Ylhäällä satoi hetken reippaasti räntää heinäkuussa. Maisemat ovat mahtavat. T. Anitta

JANHONEN MATTI 28.05.2014 11:51

Itse ajoin reitin läpi viisi-kuusi vuotta sitten äitienpäivänä. Hoktorin tunnelilla oli silloin vielä lunta tunnelin suuaukon korkeudelta (4 m) ja lämpötila ylhäällä + 4 astetta. Edelweissille tela-alustanen kaksilla siivillä varustettu lumilinko puski vasta silloin tietä auki. Sanamukaisesti puski koska lunta oli tiellä lähes koneen korkeudelta..

Mutta itse tien pinta ole sula ja hyvin siellä pärjäsi.

Kun noita linkin web-kameran kuvia katsoo, niin eipä ole vielä ylhäällä kovinkaan kesäistä.

KERÄNEN MATTI 28.05.2014 19:42

Alf: ainakin tuon hinnaston mukaan saa: "Truck1: Trucks up to 3,500 kg GVW. Campers over 3,500 kg GVW and vehicles with a GVW of more than 3,500 kg towing a caravan. "

LINDBLOM ALF 28.05.2014 23:52

En kyllä suosittele vaunun vetämistä tätä reittiä. Ylös mennessä rasitetaan tavattomasti vetoautoa ja alastulon jälkeen lienee vaunun jarrut loppu.

KERÄNEN MATTI 01.06.2014 12:35

Joo, jätetään vaunu alas suosiolla, mukavempi ajella ilman muutenkin. Eipä näytetä virallisestikaan suositeltavan, vaikka sallittua olisikin: http://www.campingfuehrer.at/Service_En/informationen/camping_info004.htm

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.