Tuossa äsken, toisessa keskustelussa, kysyttiin Itävallan Go-Boxista, joka on tarpeen matkailuautoille yli 3,5 to kokonaispainoa. Systeemi on ollut käytössä 1.1.2004 lähtien. Mm. tässä löytyy tietoa:
http://www.svg.de/maut_a.php
Jos autossa on 2 akselia, kustannus on 0,13 €/km. Samoin em. sivulla näkyvät tiet, joilla ko. laite on tarpeen.
Uusimmassa ProMobil-lehdessä 11/07 on sivulla 129 juttu ko. boxin käyttäjästä, joka kertoo, miten laite ei toiminutkaan kahdessa mittauspisteessä, ja hän kotiin tultuaan sain 2 x 220 € maksukehoituksen, joka uhattiin nostaa maksusta kieltäydyttäessä jopa 2 x 4000 euroon. Tämä on ihan laissa määrätty mahdollisuus!
Itävalta on hankala paikka matkailuautoille, joiden kok.paino on > 3,5 to. Saksassa on kerätty adresseja viranomaisille sen vuoksi, että määräys ei koskisi matkailuautoja, mutta turhaan. Moni ajaakin tavallisia maanteitä tai ei sitten mene Itävallan kautta.
En todellakaan ole asiantuntija tässä asiassa, joten kertokoot lisää ne, jotka ovat Go-Boxia käyttäneet.