Finnlines hinnat kevät 2019

Esa Ojala 04.01.2019 19:43

Onko tietoa, onko tulossa alennuksia karavaanareille/Rutuille reitille Travemunde-Helsinki keväällä 2019?
Finnlines ilmoitti tänään, että tällä hetkellä ei ole voimassa olevaa karavaanari- tai Rutu-alennusta.

Lauri Levola 05.01.2019 09:22

Tervehdys vuodelle 2019.
Toivottavasti en tee suurta rikosta kun lainasin alla olevan tekstin Rutujen sivustolta (Äijiö)

Kevään Rutulähdöt Finnlines
Finnlinesiltä odottelemme tietoa kevään Rutulähdöistä välille Travemunde-Helsinki Vuosaari. Myöskin tuo lähtöpäivä varmistuu eli viikonpäivä, mille Rutusakin jäsenet voivat ostaa erikoishinnoiteltuna matkan Suomeen.

Matti Janhonen 05.01.2019 10:30

Olen jo vuosia täällä ennakoinut sitä, että jonain päivänä näistä vain jonkun järjestön jäsenille jäsenyyden perusteella myönnettävistä alennuksista luovutaan. Laivayhtiöille prosenttipohjainen alennus jostain kiinteästä hinnasta on liian passiivinen tapa hoitaa hinnoittelua.

Laivayhtiö lähtee siitä, että asiakas on sen oman asiakashallintajärjestelmän jäsen, eikä jonkun järjestön jäsen, jotka edustaa aina rajallista määrää ko. asiakasryhmän koko potentiaalisesta asiakasjoukosta.
SF-Caravanin jäsenet tuskin edustaa enempää kun 50 % Finnlinesin kuljettamista karavaanareista ja laivayhtiön kannalta taas muut asiakkaat ("villit") on yhtä arvokkaita kun SC-Caravanin jäsennetkin.
Lisäksi Sf-Caravan näyttää panostavan vain kotimaan matkaluun ja ainakaan teosta päätelleen ulkomaan matkailu ei sitä kiinnosta.

Laivayhtiöt (muutkin kun Finnlines) haluaa sotkea asiakkaan hintakuvan omista hinnoittelutekijöistä koostuvilla ja jatkuvasti muuttuvilla hintatekijöillä. Sellaiset seikat kun meneillään oleva hintakausi, lähtöpäivä/viikonpäivä (laivan täytösaste), club-jäsenyys, omat tarjouskampanjat vaikuttavat hinnoitteluun.
Voi jopa kysyä, että miksi laivayhtiöt ei näin tekisi ja etenkin jos ovat jollain reitillä monopoliasemassa.

Jos ja kun laivayhtiön hinnoittelu muuttuu aktiivisemmaksi niin muuttuu asiakkaankin asema.
Ne jotka seuraavat hinnoittelua ja sopeuttavat omat matkustusaikansa hinnoitteluun maksavat tulevaisuudessa lipuistaan jopa vähemmän kun nyt, ja ne jotka ei suunnittele matkustusaikojaan maksavat enemmän.
Hyvä esimerkki tästä on VR:n nykyinen kaukojunien hinnoittelupolitiikka, jolla asiakkaita/tai asiakasryhmiä ohjataan.

Pekka Kauranne 07.01.2019 09:03

Matti tuo esille monta validia näkökulmaa tästä laivamatkailun hinnoittelusta joskin voisin edelleen kuvitella, että millä tahansa asiakasryhmällä voisi olla potentiaalia saada prosenttipohjainen alennus vakiohinnoitteluun kohdennetulle yksikölle esimerkiksi yritykselle tai yhdistykselle mikäli matkojen tilaaminen tapahtuu tälläisen yksikön kautta keskitetysti esimerkiksi keskitetyn tilausporttaalin kautta, mihin porttaaliin varustamo voisi päästä toimittajaksi esimerkiksi kilpailun kautta.

Tosin ajatus on jo valmiiksi kuolleena syntynyt tuossa muodossaan koska karavaanarit eivät ole nykyisin mikään homogeeninen joukko minkä ostokäyttäytyminen olisi kanavoitavissa kokonaisuudessaan tai edes valtaosaltaan esimerkiksi SF-caravaanin ostoporttaaliin jos sellainen siis olisi s.e. ohiostamista ei tapahtuisi. Rutujen näkökulmasta voisin kuvitella, että merkittävän alennuksen voisi saada jos keskitetysti ostaisi / sitoutuisi ostamaan varustamolta vaikkapa 50 paikkaa tiettyyn laivavuoroon tai esimerkiksi 100:n matkan kokonaispotin 3 kk ennen etukäteen fiksattuna tiettyihin laivavuoroihin esimerkiksi 20 paikkaa per laiva. Kuulostaako realistiselta - no ei kuulosta. Montako noita karavaani laivamatkoja tehdään kaikkinensa suomesta vuositasolla - muutamia satoja ehkä, ei kuitenkaan tuhansia, joten keskittämisen vaiva ei kannata työmäärällisesti liiton tasolla tuskin rutujenkaan järjestämänä.

Sen sijaan tuo varustamon itse hoitama asiakasrekisteri ja matkojen hinnoittelukin tyyliin laivan täyttöasteen mukaan kuten Matti toteaa voi loppukädessä johtaa ihan hyväänkin tulokseen. Kohdennettuihin alennuksiin tie voisi olla edelleenkin ajatus hyödyntää jotain laajempaa tilaajaporttaalia rahtien tilaamiseksi, joskin tällä hetkellä tällaisten palveluiden saatavuus yksittäisille kuluttajille on vielä tuiki haastavaa, vaan ehkäpä jonain päivänä kuitenkin. Muun matkailun ja esimerkiksi hotelliyöpymisten osaltahan on jo vuosia ollut tällaisia porttaaleita kuten nyt esimerkiksi vaikkapa hotels.com, trivago, booking jne… mielenkiintoista nähdä mihin päädytään.

Matti Janhonen 07.01.2019 12:39

Joskus entisessä elämässä kävin "neuvotteluja" mm. hotelliketjun kanssa jäsenkorttialennuksista.
Ystävällisiä olivat ja aamiaisen tarjosivat, mutta sitä samaa sain (-10 %) kun kaikki muutkin.
Tiesin tasan tarkkaan hävinneeni neuvonpidon just silloin kun vastapuoli esitti kysymyksen "mistä volyymistä tässä nyt puhutaan".
Koetin selittää, että meillä on niin niin paljon jäseniä. Tällä seikalla ei ollut mitään vaikutusta neuvottelun lopputuloksen, vain volyymillä olisi ollut, ja sitä minulla ei ollut esittää. No oppia ikä kaikki, ja antoihan ne usein jäsenlehteen mainoksen, jonka senkin ne maksatti jäsenillä - ja niin näyttää tekevän Finnlineskin.

Helsingin sataman matkustajatilastojen mukaan 1 - 11/2018 Trawemunden reitillä on ollut
-matkustajia 140 000 (+1,9%)
-henkilö, paketti ja linja-aitoja 37 278 kpl. (-3 %)

Mikä osuus näistä on ollut karavaanareita ja mikä osuus karavaanareista on ollut SF-Caravanin jäseniä ja mikä osuus ulkomaisia karavaanareita.
Pelkään pahoin, että tarkempi selvittely johtaisi meidän olevan kokonaisvolyymin osalta marginaalissa.
Pirullista alennusneuvottelujen kannalta on lisäksi se, että alennuksen myöntäjän tietokonejärjestelmä kertoo heille volyymin tarkasti kun taas alennuksen pyytäjä joutuu pelaamaan enemmän tai vähemmän mutulla.

En usko, että karavaanarit kykenisi olemaan sellainen homogeeninen joukko, joka löytäisi yhteisen etunsa portaalin kautta tapahtuvan varaamisen kautta. Lisäksi laivayhtiön on helppo rikkoa "asiakasrintamaa", käyttämällä vain varustamon omasta varaamosta saatavia erikoishintoja.
"Minä sain niin halvalla" hinnoittelua käytetään jo nyt, ja tiedottamisen hoitaa poikkeavan hinnan saanut asiakas.

Näitä portaaleja on laivalippuja koskien käytössä useita, jotkut jopa suomenkielisin sivuin varistettuja.
Ne on keskittyneet erityisesti Välimeren liikenteeseen ja niiden etu on käytön helppous.
Mutta helppoudella on hintansa, ja kyllä kielitaitoinen osaava ostaja ostaa varustamon bookingin kautta lippunsa halvemmalla. Merkittävin ero syntynee silloin kun varustamon hinnoitteluun sisältyy paljon erilaisia hinnanalennuksia, joista osaa karsiutuu pois portaalin kautta varattaessa.

Tässä pari esimerkkiä:
https://www.ferrylines.com/search/
https://www.ferries.gr/

Myös hintavertailusivuja löytyy. Niiden heikkous on siinä, että ne kertoo vain vertalujan hinnan.
https://www.directferries.fi/lautta_operaattorit.htm


Timo Haapanen 07.01.2019 15:51

Kuitenkin rutuhinnat ovat useamman vuoden olleet niin edulliset ettei millään ole kannattanut Ruotsin kautta ajaa.
Tylsäähän siellä paatilla on mutta euro puhuu. Meillä on ollut 360 -380 viimeiset kolme syysmatkan alkua.

Ruotsin kautta tulee kaksi satasen laivaa ja tuhat km ajoa, ei siinä paljoa tarvitse laskea kun tietää millä mennään.

Kipuraja taitaisi mulla olla niin etten 450 euroa maksaisi vaan ajaisin Ruotsista.

@timppa

Matti Janhonen 07.01.2019 17:09

Monet Karavaanarit käyttää Finnlinesin lauttayhteyttä Hki - Trawe myös siksi, etteivät jaksa enää ajaa Ruotsin tai Via Baltican kautta.

Jos matkan pääkohde on vaikka Unkari, Slovenija tai Croatia niin silloin kyllä suosittelen menemään laivalla Tallinaan ja siitä "alas" reittiä Tallinna - Suwalki- Lublin - Budapest - Rijeka. Ajomatka 2200 km.
Rijekassa voi sitten valita meneekö Istrialle vai lähteekö rantatietä etelän suuntaan.
Itäpuolen hintataso on vielä merkittävästi halvempi kun keskisen Euroopan.

Pekka Kauranne 07.01.2019 17:48

Meillä näitä lauttamatkoja arvioidaan pääasiassa yksittäiskustannuksen kautta ei niinkään huomioiden mahdollista pidempää ajomatkaa koska mielestämme on kiva tutustua erilaisiin kulttuureihin ja maisemiin matkan aikana sen sijaan, että pyyhältäisimme suorinta, nopeinta tai halvinta reittiä eteläisen europan ihanuuksiin mutta toki ymmärtäen, että onhan paljonkin niitä kulkijoita jotka haluavat päästä vauhdilla ja mahdollisimman edukkaasti suosikkikohteeseensa vaikkapa talveksi.

Toisaalta emme myöskään ole vielä liikkuneet vaunulla suomen ulkopuolella koska koemme nuo lauttamatkat jokseenkin hankalaksi ja työläiksi kun liikumme yhdistelmällä. Joudumme joka tapauksessa asioimaan suoraan varustamoiden kanssa koska SF-caravaanin mahdolliset alennushinnat on rajattu keinotekoiseen ajoneuvoyhdistelmän maksimipituuteen 12m, mikä on aika niukka vaikka nyt ei puhuttaisi kovinkaan kummoisesta nykystandardin mukaisista vaunuista. Kun vertailee hintoja finnlines vs. Viikkari tai Eckerö niin näyttäisi, että finnlines vetää tarjouksissaan kerta toisensa jälkeen pisimmän korren. No onko finnlinesillä siis hinnat kohdillaan - näinkin voisi sanoa jos käsitteenä ja businessideana on nimenomaan rahdin kuljettaminen…

Mutta jos hintoja tarkastellaan huvi- / vapaa-ajan matkailun palvelusuoritteen näkökulmasta niin lauttahintojen tulisi olla selkeästi edullisempia koska nykyhinnoittelu nostaa ajatellun huvimatkan kokonaiskustannusta sen verran paljon, että asiakkaan kannattaa jättää vaunu tai matkailuauto kotiin ja reissata vaikkapa lentäen ja taksia käyttäen tai pelkästään henkilöautolla Airbnb kohteesta toiseen. Ettei vaan koko talvikin aurinkorannalla tulisi merkittävästi edullisemmaksi vuokramökissä kuin vaunussa tai autossa..

Kaj Nyyssönen 08.01.2019 10:14

Kyllä SFC alennukset koskee yli12 m ajoneuvoja. Silloin katsotaan 12 m hinta plus metrihinta. Ei Finnlinesin matkoja ole voinut tilata SFC kautta

Matti Leppänen 08.01.2019 12:38

Meidän matka huhtikuun alussa Naantali-Kappelskär, Malmö-Trave-110eur ja molemmissa hytti, eli kyllä meidän kannattaa ajaa ruotsin kautta hyviä teitä pitkin!

Matti Leppänen 08.01.2019 12:41

Ja vielä selvennykseksi että hinta sisältää molemmat laivat!

Timo Haapanen 08.01.2019 14:13

No tuolla hinnalla kannattaa kyllä. Millainen auto teillä on, normaalikokoiselle matka-autolle nuo molemmat välit ovat n. satasen.

Satasella pääsee myös Göteborgista Frederikshavniin ja Varberg- Grenå välin. Varberg- Grenå reitti on muuten kaikkein lyhin maamatka Tukholmasta Hampurin kohdalle.

@timppa

Matti Leppänen 08.01.2019 18:12

Peltikuorinen 5,99

Timo Haapanen 08.01.2019 19:29

Vaikeaa uskoa ellei sitten mennyt matalan ( alle 2,1 m ) hinnalla.

@timppa

Matti Leppänen 08.01.2019 20:03

Ei mennyt, korkeus yli 2,1,mutta kun on ajoissa liikkeellä!

Timo Haapanen 08.01.2019 22:48

Jaa, se onkin tuleva huhtikuu. Hyvin tilattu! Itse tiedän että lähdemme välittömasti ennakkoäänestyksen jälkeen 4.4 mutta kun mennään Kroatian suuntaan niin Tallinnan reitillä ei vielä tarvitse tilata. Ja voihan se maksakin poksahtaa ennen:))

@timppa

Matti Janhonen 09.01.2019 12:13

Kun laitetaan kaikki hintatekijät esiin, niin kuva hintaeroista hieman avartuu.

Tein eilen koevarauksen reiteille Naantali-Kapellskär ja Malmö-Lubeck
-2 aikuista
-auto < 6 m ja korkeus yli 2,1 m
-päivälaiva molemmilla reiteillä.
Special -hinta yhteensä 118 euroa/suunta.

Auton muuttuvat kulut Kapellskär-Malmö ajomatka 701 km n. 130-150 e/suunta
Nyt yhteishinta/suunta ilman hyttejä on jo helposti 270 euroa.
Mikäli varaa kaksi sisähyttiä niin niistä tulee lisähintaa 50 e/suunta.
Tällöin ollaan jo kokonaishinnassa 320 e/suunta.

Lisäksi pieniä lisäkuluja voi tulla Ruotsin yöpymisen osalta ja lisäksi kokonaishintaan vaikuttaa matkakulut kotoa joko Naantaliin tai Vuosaareen.

Tämän jälkeen vasta voi tehdä kokonaisvertailun ja itsekukin voi arvioida minkä painoarvon hinnan lisäksi matkan muille osatekijöille haluaa antaa. Siihen mistä kautta kukin kulkee en ota mitään kantaa, koska se on jokaisen oma asia.


Matti Leppänen 11.01.2019 20:09

Tässä mustaa valkoisella!

Matti Leppänen 11.01.2019 20:10

Tässä mustaa valkoisella!

Seppo Suomi 11.01.2019 22:29

Niin missä ???

Matti Janhonen 12.01.2019 13:44

Ei tarvita mustaa eikä valkoista. Kaiman antama hintatieto pätee ja pitää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.