Eurooppaan tekis mieli

PYLKKÖ RAIMO O 14.11.2007 23:52

Olemme jo vuosi sitten kaverin kanssa puhuneet matka-autolla Eurooppaan menosta,mutta nyt jo vähän varmempana pidetty asiaa.Emme ole autoilleet pohjoismaita kauempana,eukä ole kielitaitoa,muutamia Engelskan sanoja lukuun ottamatta.Kannattaako meidän ajaa Baltian kautta alas,vai onko lauttamatka edullisempi jne?.Varmaan näistä löytyisi jo kirjoitettua tietoa,mutta kysmpä kuitenkin vielä.Karttoja ym papereita ei olla vielä hankittu. Aikomuksemme olisi lähteä helmikuun alussa ja palata maaliskuun puolivälissä kotiin.Onko väärä aika? Mahdollisesti ajaisimme Välimerelle ja takaisin,esim.Epsanjassa kääntymässä. Olen kuullut,että jotkut Suomalaiset vanhemmat pariskunnat ovat tehneet retkiä Eurooppaan ilman kummempaa kielitaitoa ja saaneet ruokaa ym palveluja ihan hyvin. Olisko joku autokunta lähdössä samoihin aikoihin matkalle? Matkamme aloittaisimme Lapista,joten kannattaako sittenkin ajaa Ruotsin kautta ja lautalla saksaan tms?

Rami

HÄLVÄ TEUVO 15.11.2007 09:08

Herran pieksut, miten laaja kysymys taas! Ihan mahotonta antaa poikeen mitään vastausta. Pari kommenttia. Reitti riippuu määränpäästä. Jos kerran Lapista lähtee niin mielestäni voi ajaa suoraan Ruotsin halki alas. Jos aikoo Balttiaan pittää ajaa ensin Helsinkiin. Ruotsissa on jo melkein Tukholmassa, josta Helsingborgiin 580 km. Edelleen Rodbyhavniin n 200 km ja sitten onkin jo Saksassa 40 min lauttamatkan jälkeen. Tai suoraan Malmöstä sillan yli. Molempiin saa liput netistä. Lähetetään kotiin. Ajankohta Euroopassa ei ole ihan kesäloman veroinen, mutta ellei ihan helteitä tarvitse niin voi matkan tehdä tuolloinkin. Ainakaan ei ole ruuhkia. Ympäri vuoden auki olevia leirintäpaikkoja on vaikka kuinka paljon. Netistä nekin. Entiiä toimiiko, mutta saapihan sitä kokkeilla!

TeeHoo

JANHONEN MATTI 15.11.2007 10:58

Auto kuntoon ja menoksi. Ei sitä heikkoa kielitaitoa tarvitse pelätä, eikä se mikään matkustamisen este nykypäivänä ole. Sitapaitsi kännykällä saa tulkin "paikalle" hetkessä jos on tarvis, kun vaan sopii järjestelystä jonkun kielitaitoisen kanssa etukäteen. Sulla on rahat joita palvelujen myyjä haluaa ja myyjällä ne palvelut joita sinä haluat. Kyllä se vaan näyttää kummasti yhdistävän.

RAUTIAINEN KARI 15.11.2007 11:11

Jos via doloroosaa ajelee niin kielitaidolla ei ole mitään merkitystä. Puolalaisesta ruokalistasta mitään ymmärrä kuitenkaan. Mutta hauskaa se kyllä on.

www.rauzi.jossain.com/pol.JPG että sillä engelskalla mitään tee...

RAUTIAINEN KARI 15.11.2007 11:12

Niin, mä söin ton placek vegierskin, kaksi perunalättyä missä oli gulassia välissä, ja hyvää.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 15.11.2007 11:43

No "joku sana" englantiakin riittää. Sapuskan tai kahvin tilaamiseen riittää ylleensä, kun osoittaa sormella ja maksaa tarpeeks isolla setelillä. Onhan sinulla vielä 3 kuukautta aikaa hioa niitä muutamia sanoja. Hanki vaikka sellainen kännykän kokoinen kielenkääntäjä apuvälineeksi. Saattaapi tiukassa paikassa auttaakin. Ja mäne hyvä mies Ruotsin kautta. Kun Lapista lähdet, saat ajaa yli 80 nopeutta pitkät pätkät, toisin kuin koto Suomessa. Kirjottelleepi nimimerkki "Kärsimysten tietä vältä".

PYLKKÖ RAIMO O 15.11.2007 15:11

Kiitoksia hienoista vinkeistä teille vastanneille! Taitaa olla viisainta ajaa Ruotsin halki alas ja lautalla veden yli.Olemme kerran 80 luvulla kaäuneet Tukholamssa automatkalla,silloin ilman vaunua ja kokemus oli ihan mukava. Onneksi on vielä aikaa asioita miettiä. Kiitos!

PYLKKÖ RAIMO O 15.11.2007 15:20

Vielä lisäys,muutimmekin aikataulua,jos lähö olisi 1.4 ja paluu 15.5,saattaisi olla jo paremmat kelit ajella ja leiripaikkoja auki enemmän?. Täytynee käydä autolla vaakalla ennen matkaa,että olisi jotain tietoa painoista matkalla.

Rami

HÄLVÄ TEUVO 15.11.2007 15:24

No nyt alkaa jo ajankohta olla mallillan. Tuohon aikaan kevät on jo pitkällä Euroopassa ja paikoin jopa kauneimmilaan. Eikä edelleenkään ole vielä ruuhkia. Onnea matkaan. TeeHoo

NYYSSÖNEN KAJ 15.11.2007 16:53

Mistä Eurooppa alkaa?

no tottavieköön minäki sanon meneväni Eurooppaan kun menen keskieurooppaan, mutta mistä se alkaa, Uraalin vasemmmalta puoleltako?

JANHONEN MATTI 15.11.2007 16:57

Minulle se ainakin alkaa siitä kun ajan auton pois laivasta Puttgardenissa. Siirryn Pohjois-Euroopasta Eurooppaan.

RAUTIAINEN KARI 15.11.2007 17:06

Suomi on saari. Aina on mentävä lautalla...

JANHONEN MATTI 15.11.2007 17:34

Itseasiassa koko Skandinavia on ollut saari siitä asti kun tuo Stalinin pirulainen rakennutti vuosina 1931-1933 tuon Vienanmeren-Itämeren kanavan.

PYLKKÖ RAIMO O 15.11.2007 18:57

Okei,kiitos vaan Teuvo Taitaa olla parempi ajankohta.

MOISANDER JOUKO 16.11.2007 16:59

Siltojen ja Tanskan kautta on nopea ja mukava ajaa. Mitä ihmeen lisäarvoa on sillä monien tuputtamalla 'lautalla Saksaan' vaihtoehdolla?

NYYSSÖNEN KAJ 16.11.2007 17:10

Lautalla saa sen lakisääteisen lepotauon!

SILMUNEN HANNU 16.11.2007 17:18

Paljastus:Ruotsin laivallakin ehtii levätä:)

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 16.11.2007 17:32

Neljän tunnun ajon jälkeen on pidettävä 30 min lepotauko, Tämähän ei sinäänsä koske matkailuautoja pohjoismaissa viellä, paitsi Ruotsissa jos minulla on kyydissä rahtia (hevonen). Saksa ja Ranska lepoaikasäännökset ovat koskeneet jo 2006 alusta lähtien.

Saksassa ja Ranskassa on myös matkailuautoilla ajopiirturin käyttö pakollista jos autossa sellainen on. Sääntö koskee kaikkia yli 7,5 tonnia kokonaispainoisia matkailuautoja

SILMUNEN HANNU 16.11.2007 17:41

Jaa puhutaankohan me eri asiasta? Minä luulin että kyseessä oli vastakkainasettelu Suomesta suoraan Saksaan/Ruotsin ja Tanskan kautta ajaen.Sillä tarkoitin että Ruotsin laivallakin saa levättyä. Pitäähän autoa jo tankatakin neljän tunnin välein ,niin että väkisinkin jokaiselle kai tulee taukoja,menee mistä vaan,minne vaan.

t.Kaarina

PYLKKÖ RAIMO O 16.11.2007 18:07

Kiitos vastauksista.Niin se lauttahomma ei ainakaan minua niin hirveesti kiinnosta,eikös sinne ole varattava liput/aika jo paljon aikaisemmin?.Ajamalla vaikkapa Tanskan kautta ,saa määrätä matka-aikansa vapaasti?. Onneksi on aikaa vielä selvittää reittejä. Oli puhetta siitäkin,jos saataisiin 4 hengen ryhmä ja kaksi matka-autoa retkelle,olisiko se parempi vaihtoehto?.Tietysti kalliimmaksehan se tulisi,kuin yhdellä autolla,mutta jos sattuu jotain vaikka auton tekniikalle ongelmia,olisi toinen peli,millä pääsee liikkeelle.Tosin luulisi noinkin tuoreiden laitteiden toimivan,vm 2002 ja 2006.

HUOVINEN SIRPA 16.11.2007 19:57

Jo on syöppö auto jos neljän tunnin välein pitää tankata? Esko

SILMUNEN HANNU 16.11.2007 21:31

Meillä on aika syöppö alkoviauto 70 litran tankilla.Ja Ruotsissa jo saa ajaa melkein koko matkan satasta ja mieluusti tankataan ennen kuin menee punaiselle, niin valitettavasti tankkausväli kaasu lähes pohjassa ajettuna on se neljä tuntia, suunnilleen...

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 17.11.2007 08:53

Matkalla Rostok - San Sebastian tankkaamme kerran. Luxenburgissa. ajamme 1200 km tankillisella joka vetää 300 litraa. kylläkaj

HÄLVÄ TEUVO 17.11.2007 08:59

Kaj. Tuo 300 ltr on poikkeus sääntöön. Meillä tavallisilla tallaajilla, siis kaasupolkimen tallajilla, tankki on 80-90 ltr. Jos hiukankaan on tutustunut autoonsa tietää kulutuksen, ja onhan se mittarikin. Meillä kulutus on 9 per sata. 90 litran tankilla menee siis noin 10xsata eli tuhat. Tankkaan siinä 600 km välein. Ei oo koskaan kuivunut. TeeHoo

PUMMI KATI 17.11.2007 09:30

Siinä pojat elvistelee tankin koolla. Ettei muka tarvitse tankata kuin kerran päivässä. Pojat ajelee ilmeisesti sorsa penkillä. Sitäkin kipataan ilmeisesti ajaessa ikkunasta ulos? Totuus on, että meidän ikäisillä miehillä eturauhanen pakottaa jo neljän tunnin tankkausvälillä kaksi kertaa potallekin;-)

Jorma

HÄLVÄ TEUVO 17.11.2007 09:55

Oikeesa oot Jorma. Ainakaan meidän Citikalla ei oo prostataa. Kuskilla kyllä. Mutta kun on oma vessa mukana ei oo hättää, tai on, mutta voi helpottaa vaikka joka kilometrillä. Huoltiksista välittämättä. Diiseliä voi tankata harvempaan. TeeHoo

HAAPANEN TIMO S 17.11.2007 10:30

Meillä on tankki n. 70 l Kulutus 11/100 Aivan kuiville ei viitti ajaa,kyllä se tuollainen 4-5 tuntia on. Ruotsissa haen TB:n kumppanin Q8:n ja tankkaan kortilla,silloin ei ajeta noinkaan pitkään.

SILMUNEN HANNU 17.11.2007 11:42

Me ei kyllä olla vielä,puheista huolimatta, opeteltu vaihtamaan kuskia lennosta:) Niin että kuski on se joka sanelee tauot.

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 17.11.2007 11:48

Ei "sorsaa" tarvitse jos ei kisko ajaessa kaljaa, mutta sehän on kielletty joten no problem.

Meill Kylähulluilla on toi tankin koko ihan normaalisti tuo 300 litran vakiotankki 600 litraa on suurin sallittu.

PS! Mut me ei saada automaatista kuin 120 litraa per 24 tuntia eli pääsemme vain 500 km sillä/päivä. Normaalisti minä tankkaan siinä vaiheessa kun tankissa on vain 100 litraa jäljellä.

Eiks oo hassua että tämä auto kuluttaa keskieuroopassa 23 l/100km Suomessa 25 l/100km.

HELIN JUHA 27.11.2007 12:01

Meillä se lisäarvo löytyy siitä, että ollaan vuorokauden levon jälkeen saksanmaalla. Vaihtoehtona tuolle levolle on se, että ajaa 1000km/suunta maissa, joiden kiinnostavuus on samaa luokkaa tv:n virityskuvan kanssa.

Puntariin voi siis lomaa miettiessä laittaa 2 kunnon merimatkaa vs 6 lauttaa + noin 2000km ajoa.

SILMUNEN HANNU 27.11.2007 12:13

Onneksi jokainen saa tehdä niin kuin itselleen ja kukkarolleen parhaiten sopii!:)

t.Kaarina

OLLILA HEIKKI E 03.12.2007 13:33

Aluksi tuumin, että johan matkallenne ajankohdan keksitte. Kyllä mielestäni ajatuksenne lähteä vasta 1.4. on ehdottomasti parempi. Itse siirtäisin lähtöä vieläkin kuukaudella. Meillä lappilaisilla on aina etelään lähdettäessä tämä 1000 kilometrin lisämatkan riemu. Itse palasimme lokakuun puolivälissä 7 viikkoa kestäneeltä hieman suunnittelemaanne vastaavalta matkalta. Menomatkan ajoimme Ruotsin halki, Helsingborgista Tanskaan, Fynin saaren kautta siltoja pitkin Tanskan mantereelle ja edelleen Saksaan, Hollantiin, Belgiaan, Ransakkaan ja Espanjaan Barcelonan seutuville, jossa vietimme aikaamme komisen viikkoa. Paluumatkalla tulimme "rahtilaivalla" Travemündesta Helsinkiin, joka säästi ajomatkaa noin 1000 km ja aikaa meidän tahdilla pari vuorokautta. Kielitaidon suhteen kyllä vaikkapa Englantia matkailijoille-kurssin kertailemista suosittelisin, aikaahan teillä vielä on. Karttojen suhteen pidän itse esim. Autoliiton karttakirjaa parempana yhdistelmänä 1 koko Euroopan kartta ja jokaisesta maasta mahdollisimman tarkka erillinen kartta. Esim. leirintäalueilta saa yleensä lisäksi ilmaisia lähimaakuntien karttoja kunhan osaa pyytää. Karttojen lisäksi navikaattori ja sen käytön hyvä hallinta on kyllä korvaamaton apuväline. HYVÄ RENKI, MUTTA HUONO ISÄNTÄ. Esim. asuntoautolla pelkästään navikaattoriin luottaen saattaa joskus joutua "läpipääsemättömille" reiteille. Mutta ilman sellaista en matkaan lähtisi. Avointen leirintäalueiden löytäminen vielä tuohonkaan aikaan oman reitin varrelta ei välttämättä ole itsestään selvyys. Meillä oli mukana fläppäri, jossa ACSI Campings Europa-ohjelma. Sen avulla suunnittelimme aina seuraavan jakson ajoreitin ja etsimme sopivan leirintäalueen. Ohjelman kanssa pärjää myös suomenkielellä. Parempiakin varmaan on, mutta sillä tulimme toimeen. Lauttapaikkojen varaamisella tuohon aikaan ei kannata matkan aikataulua jäykistää. Elokuussakin ajoimme vain suoraan laituriin ja paikkoja löytyi. Laivamatkankin varasimme tulomatkalla samana päivänä kännykällä suomalaiseen varaamoon soittamalla. Paikka olisi kyllä järjestynyt suoraan satamastakin, tietenkin kannattaa olla satamassa ajoissa. Aikaisemmalla Euroopan reissulla tulimme takaisin Balttian maiden kautta. Kyllä sekin on mielenkiintoinen vaihtoehto. 4 henkeä (ilmeisesti ei saman perheen jäseniä) yhdellä vaiko kahdella autolla? Tietenkin riippuu henkilöistä ja porukasta. Kyllähän kuudenkin viikon matka yöpymisineen "vieraiden" ihmisten kanssa samassa autossa saattaa jossakin vaiheessa ottaa hermollekin. Itse hyvien tuttujen kanssa tekisin matkan niin, että etukäteen sopien toinen pari pääosin yöpyisi lähes kaikilta leirintäalueilta saatavana olevissa majoissa tai kohtuuhintaisissa hotelleissa ja matka tehtäisiin yhdellä autolla. Matkojen miltei antoisin vaihe on sen suunnittelu. Eipähän muuta kuin nenät karttoihin, nettiä selailemaan ja sitten matkaan. Terv. Heikki

PYLKKÖ RAIMO O 04.12.2007 19:48

Kiitos Heikki tekstistäsi.Kyllä se ajankohta on varmaankin sopivampi,huhtikuun alussa.Okei ne vihjeet,onneksi on aikaa tutustua asioihin vielä ennen matkaa. Terveisin Rami

INNANEN MATTI O 15.01.2008 18:52

otahan rami yhteyttä .jos tunnistat.

HAATAJA LASSE ERKKI 17.01.2008 23:02

No miksei lautalla Ruottista saksaan.Trelleborista travemundeen a-auto ja 2 ihimistä,tekkee noin 100 euroa.Matka kestää 7 tuntia 45 minuuttia.Kyllä siinä ehtii levähtää ihan kunnolla.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 18.01.2008 11:35

Niin miksei? Uhohtui vain millä pituuksilla, hytillä vai ilman yms. Alle 6 m ilman hyttiä 105 euroo. Ok. Mutta yli 6 m onkin sitten 120 euroo. Eikä tommosella yli 7 tunnin matkalla jaksa tällä iällä enää koko aikaa roikkua kannella ja baareissa. Hytti tarvitaan ja se tekee 28 euroo. Ai että mitäkö tällä urputuksella halusin sanoa. No, jotta mahdolliset reunaehdot kehiin, jos hintoja esitellään tai niillä kehuskellaan.

HAATAJA LASSE ERKKI 18.01.2008 12:55

hinnat oli minun autossa"pituus6,74"108 euroa siivu,viime heinäkuun lopulla,joka on se kallein kuukausi elokuun kans

HAAPANEN TIMO S 18.01.2008 16:02

Pittää mennä yksin ja hyttiin,vaimo ajaa sillä välin auton Tanskan kautta vastaan.Jos sen hyvin ajaa, kerkiää hankin huilaamaan hyvän aikaa Traven satamassa.

PYLKKÖ RAIMO O 19.01.2008 23:58

Tervehdys Matti.Selailin vanhoja juttuja ja huomasin sinun tekstisi.Epäilen,että olet se kaveri (etunimeä en muista),jolta lähti kynsi irti siellä Tikkakoskella sen voimakoneen kanssa pelatessa?.Tapaus sattui joskus 70 luvun alussa?. Mun sähköposti on etunimi.sukunimi(ilman ö pilkkuja)@pp.inet.fi Olisi kiva kuulla kuulumiset. Terveisin Rami

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.