Eka reissu eurooppaan.

SIHVOLA MARKUS A 04.09.2007 19:16

MORO ! Nyt se on sitten tosiasia,eli on ekan kerran kierretty lenkki euroopan puolella asuntoautolla.Reittimme kulki ruotsin kautta Tanskaan.Sieltä menimme Saksan kautta hollantiin. Hollannissa ajelimme pohjoisen patoteiden kautta Amsterdamin lähistölle,josta takaisin saksan puolelle,Dusseldorfin karavaani- messuille.Ja messuilta kiireisellä aikataululla tanskan ja ruot- sin kautta takaisjn kotiin.Siinä lyhykäisyydessään reissumme reitin osalta.Suunnistus reitin eri osa-alueilla onnistui kohtalaisesti,muutamia pieniä kommelluksia lukuun ottamatta. suunnistus välineinä meillä oli pieni garmin-navigaattori,sekä pojalta lainattu "tietsikka",johon hankin autorouten ,varustet- tuna paikantimella.Kartta-ohjelmaan ladattiin myös sivuilla paljon mainostetut koordinaatit campin,matka,sekä yön yli par- keista.Näihin koordinaatteihin liittyykin se varsinainen asia. Eli, kysymys siitä,millä tavoin ne on julki tuotettu;onko kerätty ihan kokemus pohjaisesti,vai onko ne virallista tietoa. Oman kokemuksemme mukaan niissä on aika isoja virheitä,jotka tekevät äkkinäisen matkasta pienen seikkailun. MM.Hampurissa se ohjasi meidät hautausmaalle,(parkki tosin sekin).Hampurin satamassa yön yli parkit parin kilometrin päässä siitä mitä ohjelma esitti.Hollannin puolella yksi alue jäi kokonaan löytymättä ja kaksi oli aivan muualla,kuin koneen näyttämässä paikassa.Kaikesta huolimatta olemme sitä mieltä, että seikkailu,eikun matkailu avartaa ja aiomme jatkaa hyväksi havaittua harrastusta. TERVEISIN:M JA H SIHVOLA.

LAHTI ANTTI 04.09.2007 20:30

Onneksi olkoon eka reissun johdosta. Kertomasi perusteella se sujui kokonaisuudessaan hyvin. Aina matkoilla sattuu pieniä (joskus suurempia) kommelluksia. Aikoinaan 1975 kun me teimme perheen kanssa ekan vaunumatkan, otimme suunnaksi Italian. Ei ollut navigaattoreita, vain paperinen karttakirja. Myös se sujui kokonaisuudessaan hyvin. Ei ollut ennakkosuunnitelmia alueiden suhteen, jäätiin paikalle kun sopivalta tuntui.Venetsian alapuolella, Chiocciassa, olimme sitten pari viikkoa. Pariin italialaiseen perheeseen tutustuttiin ihan mukavissa merkeissä. Mutta se siitä. Mukavia tulevia matkoja tulevaisuudessakin. Terveisin Antti+vaimo.

RAUTIAINEN KARI 04.09.2007 20:31

Sitä on monenlaista koordinaatistoa. Useimmiten nuo virheet tulee siitä.

SILMUNEN HANNU 04.09.2007 20:46

Tää seikkailumatkailu on siitä paha että siitä tulee riippuvaiseksi, kaikki aika ja kaikki rahat menee siihen mutta mikäs sen mukavampaa:) Elokuussa laskettiin että tänä vuonna on autossa asuttu enemmän kuin kotona,se on oikea suunta:) Eka automatka tehtiin v88 teltan ja 8kk ikäisen vauvan kanssa. Kierrettiin Ranska ympäri ja tärkein varuste oli leikkikehä;se kasaan leirintäalueella ja vauva siihen jalottelemaan, sitten itse teltan pystytyksen ja ruoan laittoon. Navigaattorit on samoina säilyneet tähän päivään saakka:)

Siitä sitten seuraavan reissun suunnitteluun!

t.Kaarina

NIKOLA HEIKKI 05.09.2007 01:11

Ei niitä varmaan kukaan oo kaikkia läpi käyny.itsekkin Ipatille netistä löytämiäni kordinaatteja aikanaan lähetin.Acsi kämppäreitten tiedotkaan ei välttämättä pidä paikkaansa ,huomasin sen kesän reissulla.

LAINE RAIMO 05.09.2007 07:47

Jos olet havainnut virheen parkkipaikkojen osoitteessa, niin kerro se oikea osoite ja koordinaatit esimerkiksi täällä. Näin voivat muut mennä seuraavalla kerralla suoraan oikeaan paikkaan. Esimerkiksi mikä Hampurin sataman parkki oli 2km pielessä? Oma karttani kertoo siellä olevan 4 eri yön yli paikkaa.

WILHELMSSON LEIF 05.09.2007 08:59

Onneksi olkoon matkan suhteen me tehtiin ensimmäisen matkan 1981 sen jälkeen on talvet kivasti menneet matkan suunnitelussa ja kuvien katsomisessa. Siitä tulee sairaus ja halu mennä useami kerta vuodessa.

SUOMI SEPPO S 05.09.2007 09:36

Virheellisistä koordinaateista: Törmäsin samaan pulmaan kesäreissussa. Oli jopa satojen kilometrien heittoja. Monissa oli listausvaiheessa syöttövirheitä kun oli muutettu koordinaattijärjestelmästä toiseen. Joissain oli lat.-long. vaihtaneet paikkaansa, niinpä oli ihan metsässä tai jopa meressä. Kun olette todenneet (mielummin paikan päällä) virheen ja korjanneet omaan tiedostoonne niin laittakaa viesti Ipatin Veikolle (kuten hän on joskus pyytänytkin), niin hän tekee korjaukset listoihinsa. Tällä tavoin saisimme listasta luotettavamman ja silloin sillä olisi myös käyttöä. t. seppo

SILMUNEN HANNU 05.09.2007 09:55

Taas kerran heitän ilmoille ajatuksen että please, myös niitä osoitteita! Ja ne ei muuten mene tolla lailla sotkuun:) Osoite ja vaikka tieto ilmansuunnasta paikkakuntaan nähden, silloin sitä voi paikalliselta kysyäkin...mutta kysypä ohikulkijalta koordinaatteja!

t.Kaarina

SUOMI SEPPO S 05.09.2007 10:01

Ken ei ole käyttänyt GPS:ä, niin ei tiedä mitä on elämässään menettänyt. Muistaakseni vanha kiinalainen viisaus. t. seppo PS. Nyt voi konkreettiseti tuntea miten "taivaan isä" johdattaa perille.

SILMUNEN HANNU 05.09.2007 10:12

Ken ei ole kokenut sitä riemua mikä kartan ja maiseman yhteen solahtamisesta syntyy, on jäänyt paljosta paitsi:)

Ihmetyttää, miten ihmisillä tämän kartta asian kanssa on niin suuri tarve tehdä käännytystyötä. Monessa yhteydessä olen kertonut miten nautimme kartanluvusta ja silti heti perään heitetään,että hanki navigaattori niin riidat vähenee, elämä helpottuu jne...

En minäkään ole kellekään sanonut että lopeta koneella navigointi. Olen vain pyytänyt ettei heitettäisi osoitteita roskikseen ja kertonut että näinkin homman voi edelleen hoitaa,ilman kärsimystä...

t.Kaarina

LAHTI ANTTI 05.09.2007 12:02

Ihmettelen myös sitä, että onko se matkailu rastiajoa navigaattorin ohjeiden mukaan, vai eikö reissusta voisi tehdä miellyttävän seikkailun ilman tiukkaa rastilta rastille ajoa. Kyllä ajantasalla olevilla paperikartoillakin pärjää vallan mainiosti niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Itse olen käyttänyt vain leirintäalueiden palveluja, yhtä kertaa lukuunottamatta, ja ei ole ongelmia ollut löytymisessä. Mutta kukin tehköön ja kulkekoon kuten haluaa.

Terv. Antti ☺ ☺ ☺ ☺

GRÖNLUND JORMA A 05.09.2007 12:16

Kartan lisäksi tarvitaan kompassi.

Me kesäreissulla eksyttiin Puolassa melko perusteellisesti, kun ei tiedetty ilmansuunnista mitään. Löydettiin jopa paikallinen infopiste, jossa iso karttataulu, mutta kun siitä ei ollenkaan nähnyt missä kohtaa ollaan, ja minkälaiset ilmansuunnat sielläpäin on, niin lähdettiin tasan väärän suuntaan.

Sitten kun paikallisilta kyseltiin tietä, niin yksi neuvoi ihan toisaalle kuin toinen. Ja tietysti pelkällä Puolan kielellä.

Siellä me sitten pari tuntia pitkin metsiä ja peltoja risteiltiin, kunnes löytyi yksi mukava autoilija, joka ohjasi meidät ihan "follow me"-tyylisesti pikitielle ja taas oltiin jälleen "kartalla".

SIHVOLA MARKUS A 05.09.2007 14:35

MORO ! Mukavasti on tullut palautetta ,josta voi huomata,että paranneltavaa on ,niin omissa,kuin muissakin suunnistus- systeemissä.Olen sen verran vielä "vihreä",että en osannut laittaa muistiin niitä koordinaatteja;kiroilin vaan. Hampurin satamassa oli eka piste elbe-tunnelin suunnasta tullessa sellaisessa kohdassa,että ei houkutellut leiriyty- miseen.Löysimme jalkaisin alueen st paulin kohdilta,joka oli pitkä kaistale rantaa ja täynnä matkailu-ajoneuvoja.Tämä alue varmaan piti sisällään ne neljä muuta pinniä mitkä oli merk- kattu karttaan.Olen myöskin sitä mieltä, osoitteet olisi kova sana siinä rinnalla,koska on laitteita jotka vaativat kunnon osoitteen ollakseen toimiva.Tuli myöskin kantapään kautta opis- keltua,että huolellinen paperikartan luku ,ja tienumeroiden seu- ranta toimii aika hyvin.Kaikenlaista tietoa ja materiaalia on saatavilla yllin kyllin,kunhan vaan osaa etsiä.Minä ainakin yritän olla oppivaisella tiellä,kohti jaloa päämäärää,eli an- toisaa karavaanailua.terv.MjaH Sihvola p.s. vaimo ei ollut korjaamassa ,joten pieniä virheitä tuli mukaan tekstiin.

KERÄNEN KAUKO I 05.09.2007 17:14

Sattuipas melkein sama reitti kuin meillä noin kymmenen vuotta sitten. Patotie ajettiin vaan toisin päin. :) Siitä se "sairaus"alkaa ja ja se ei lopu ihan heti. Onnea vaan tulevillekin reissuille.

HAAPANEN TIMO S 05.09.2007 18:13

Laitan tämmöisen tänne,vaikkei liity aiheeseen paljoakaan. Eilen löysin kivoja sivuja,tuosta löytyy hieno ajokaivo,en ole noin näppärää ennen nähnyt: http://www.doldemedien.tv/movies/Treuchtlingen.html Stellplatze viimisen päälle.

TOIVONEN MARTTI 05.09.2007 18:24

älä myöskään itse rivitä tekstiä eli pistä enteriä rivin lopussa. Tämä systeemi hoitaa sen ihan itse. Silloin on mukavampi lukea kun teksti rivittyy aina sen mukaan kuinka isossa ikkunassa sitä lukee.

Mutta mukava lukea kokemuksistasi, kerta se on ensimmäinen ollut meillä kaikilla. Ja niinkuin joku jo sanoi, tähän hommaan jää helposti kiinni. mot

IPATTI VEIKKO 05.09.2007 21:01

Ainoa keino on paikallistaa se todellinen koordinaatti käyttää monia karttaohjelmia, joista saa jopa katunumeron perusteella oikeat numerot. Melkeinpä voisi sanoa, että kaikkien maiden lr-alueluetteloista löytyy pieniä ja jopa suuria virheitä.

Boss

TOIVONEN MARTTI 05.09.2007 21:32

Keräsin aika monesta lähteistä poipisteitä ennen viimesyksyn reissua. Kaikissa lähteissä oli virheellisiä, heitto enempi tai vähempi. Mutta kun käyttää sekä navia että kirjanmuotoista luetteloa tai nettisivuja niin kyllä paikat löytyy pienellä hakemisella. mot

NIEMINEN RAIMO 06.09.2007 13:14

Juuri Pohjois-Norjan säälilenkiltä palanneena voin yhtyä aloittajan näkemykseen siinä suhteessa että kaikki koordinaatit eivät pidä paikkaansa,suurin osa kylläkin.Esim: jotkut Saksan yön yli paikat on tosiaan missä sattuu,esim. keskellä peltoa.Sillä olenkin aina ennen Euroopan reissua tarkistanut näitä paikkoja Google-Earth:llä ja tehnyt siitä jonkinlaisen listan mihin voi mennä ja mihin ei.Ja kyllä siellä aina joku paikka vastaan tulee mihin voi asettua.

IPATTI VEIKKO 06.09.2007 13:17

Jos tutkailet eri maiden oppaita ja luetteloita, on niissä todella samalla paikalla aivan erinlaiset koordinaatit. En tiedä mistä se johtuu, mutta näin. Silloin olen etsinyt oikeita muutaman karttaohjelman avulla. Joissakin ohjelmissa on jopa katujen numerot näkyvissä sopivassa mittakaavassa.

SILMUNEN HANNU 06.09.2007 13:22

Ja kun ostaa vaikkapa Adacin kirjan stellpatzeista, saa ne osoitteet.

t.Kaarina

PURSIHEIMO TOPI 06.09.2007 23:18

Tuo kompassi onkin tarpeellinen väline. Pilvisenä päivänä kun aikasi pyörit saattaa olla hyvinkin tarpeen. Itselläni on aina ollut mukana. Nyt uudessa Volvossani tuo on ledvalona peruutuspeilissä. Mainio varuste eikä maksanut pajoakaan. Tosin tehdasvaruste eikä kai onnistu vanhempaan autoon jälkiasennuksena.

NIKOLA HEIKKI 06.09.2007 23:26

Joo hyvä idea. lisäksi 500€ setelli siinä hyvä euroopan kartta.ei kyllä taida olla näitä uusia maita,en oo varma kun harvon näkee.navigaattorin kans ei muuta tarvita,jos navi sippaa niin kauppaan ja ottaa vastaan mitä siitä setellistä jää.

PURSIHEIMO TOPI 06.09.2007 23:31

Kyllä meilläkin karttaa seurataan koko ajan. Ei kai sitä yksistään navigaattoriin voi turvautua. Vaimo on todella hyvä kartanlukija. Joskus kuitenkin kääntymisohje tulee liian myöhään ja on pakko ohittaa risteys. Silloin navigaattori on parhaimmillaan etsiessään uuden reitin aikaisempaan kohteeseen. Ei tarvitse tehdä U-käännöksiä. Tänä kesänä navigaattori oli eka kertaa käytössämme. Kyllä se on hyvä varuste mutta silti en kartoista luopuisi. Muutaman kerran Espanjan matkalla Tomppa menetti hermonsa ja laite piti resetoida. Ohjekirjassa ei tosin ole kerrottu, miten tuo tehdään. Laitteen myyjä tosin oli näyttänyt minulle sen ennen matkaa. Mitä kerroit koukkuun jäämisestä, pitää todella paikkansa Runsaan kuukauden päästä lähdemme taas kiertelemään USA:n maisemia. Tomppa otetaan mukaan, sillä siinä on myös Pohjois-Amerikan kartta.

PALIN MATTI 08.09.2007 09:42

Kaarinan kanssa samaa mieltä. Nykyään lähes kaikilla paikoilla on osoitteensa. Miksi vielä pelleillä joillakin koordinaateilla? Eri koordinaattijärjestelmät ja niiden muuntelut luovat juuri näitä virhemahdollisuuksia. Kun on tiedossa maa, kaupunki, katu ja osoitenumero, niin toista sellaista paikkaa ei ole olemassakaan.

Terveisiä paikasta: Lat. N65.51.938, Long. E024.10.557.

JANHONEN MATTI 08.09.2007 10:26

Oot kaima oikeassa. Navi on jonain päivänä ihan hyvä laite - kunhan vielä tuosta kehittyy - mutta kyllä kartta ja kunnon osoite on edelleen tarpeen navinkin aikana. Kun hakee osoitteella saa myös osoitteen esim. karttapohjasta kadun/tien ja voi heti verrata hakua ja hakutulosta keskenään.

Yleiskuvan luominen pieneltä navin näytöltä yksittäisestä maasta saati koko Euroopasta matkan aikana on aika tuskaista puuhaa. Mitä pienemmäksi yleiskuvan saadaksesi zoomaat niin sitä enemmän paikkakuntia häipyy näytöltä. Karttatarkastelussa näin ei tapahdu. Postinumeron lisäisin vielä tuohon sinun listaasi.

NIEMINEN RAIMO 08.09.2007 10:46

No mikäs tämän paikan maantieteellinen osoite on.Taitaa olla vain Perämeri.18 merimailia Kemistä Lounaaseen ja 8 merimailia Skärgords Nationalparkista lähes Itään.Matilla on vettä kölin alla ja vieläpä merisellaista.Genua vetää nätisti vai ajetaanko sitä Spinnulla vaiko peräti peltigenoalla.Tähän paikkaan MS AutoRoute paljasti sijaintisi.

NIEMINEN RAIMO 08.09.2007 10:54

Palinin Mattia tarkoitin ,ehti toinen Matti väliin.

SUOMI SEPPO S 08.09.2007 11:13

Olen koordinaattien ja GPS:in vankkumaton kannattaja. Tässä taas tullaan siihen että kun on erilaisia koordinaatteja olemassa ja kun niitä muuttelee niin tulee näppäilyvirheitä tai sonasakeus iskee. Olisin itse ajanut Paliinille Varsitielle. Onneksi luonnossa on jonkinlainen tolkku mihin sitä mennään. Karavaanarien leirintäalueistakin joku sijaitsee Barentsin merellä. Eipä tulisi mieleen edes yrittää sinne. t. seppo

SILMUNEN HANNU 08.09.2007 13:43

Topi, onko sulla tietoa onko tuossa kiintokompassissa valmiiksi huomioituna auton metallikuoren vaikutus eli eksymä? Vai ottaako se suunnan sateliiteista? Itse olemme asiaa silloin tällöin pähkäilleet mutta riittävän oikean suunnan on kompassi autossa kuitenkin tuntunut antavan. Toisin oli kerran talvella Kevolla kun karttalaukussa piileksivät kynsisakset...:)

t.Kaarina

NIEMINEN RAIMO 08.09.2007 14:24

Hei Kaarina. Eksymä on:Maan magneettikentän ja kompassin näyttämän kulmaero. Eksymää aiheuttavat muun muassa kompassin läheisyydessä olevat magneettiset esineet ja sähkölaitteet. Eksymä muuttuu aluksen kulkusuunnan mukaan. Lyhenne eks. Englanniksi deviation. Eranto on:Meridiaanin ja maan magneettikentän kenttäviivan välinen kulma. Alueellinen vakio, joka veneillessä voidaan olettaa päivän matkan aikana vakioksi. Lyhenne er. Englanniksi variation, synonyymi magnetic declination. Että näin,tokko nyt sentään sateliiteistä,mutta kun hommaat navigaattorin niin tämä kompassiprobleema ratkeaa ihan itsekseen. Eksymä/eranto lähde Helsingin Navigaattorit.

SILMUNEN HANNU 08.09.2007 14:32

Juu kyllä me tämä tiedetään ja siitä juuri kysyin!! Eli onko tietoa siitä jotta onko autossa olevaan kiintokompassiin huomioitu auton metallikuoren vaikutus kompassin toiminnan oikeellisuuteen!!

t.Kaarina

NIEMINEN RAIMO 08.09.2007 16:26

Ennekuin kovin laajamittaisiin selvityksiin ryhdytään siitä että onko jollain kiinteästi autoon asennetulla (kuka asentanut?) kompassilla jotain tekemistä navigoinnin kanssa,mielestäni ei ole.Jokainen vähänkin parempi kompassi on kalibroitavissa.Mutta sinulle todennäköisesti riittää että näet neljä ilmansuuntaa,sen näyttää varmaan jokainen kompassi,eli jos etelään ajat niin kompassi liikkuu siellä idän,etelän ja lännen välillä.Maantiellä kompassin mukaan ajaminen on melko mahdoton yhtälö on paremmin tarkoitettu maasto ja merikäyttöön.

SUOMI SEPPO S 08.09.2007 16:29

Nythän keksin hyvän ratkaisun Teille: Hommatkaa joku pieni navigaattori ja sen näytölle vain kompassi. Näin voi käyttää karttoja eikä auton mangneettikentät suunnistusta häiritse ;-). t. seppo

SILMUNEN HANNU 08.09.2007 17:03

Unohda hyvä mies se eksymä ja eranto ja navigointi jo. Enkä mä pyytänyt neuvoa kompassin käytöstä, on mulle tuttu kapine viimeisen 35v ajalta. Sitä on tullu käytettyä metsässä, kaupungilla, erämaassa, merellä ja autossa kohtalaisen paljon. Minua nyt vain sattui kiinnostamaan pieni pikantti yksityiskohta, asia mitä ollaan mietitty silloin tällöin, eli paljonkohan kaikki auton metalli sun muut jutut häiritsevät kompassia. Ja että tietääkö Topi onko hänen autossaan kiinteästi oleva kompassi valmiiksi kalibroitu.

t.Kaarina

NIKOLA HEIKKI 08.09.2007 19:16

Tavallista kompassia metalli häiritsee erittäin paljon.Esim teräsveneisiin myydään aivan erinlaisia kompasseja kuin tavallisiin ja niitäkään ei suositella asennettavaksi lähelle sähköä käyttäviä laitteita.itse en luottais tavallisen kompassin näyttämään autossa,elektronisiin en ole perehtynyt.

KORHONEN KARI 08.09.2007 19:59

Elä hupata,Matti!Ranskassa kävin ja pistin osotteen prokrammiin,antohan tuo piru kaks mahollisuutta!Tietty valitsin väärin ja melkein kusessa olin.Sen verran kapeni kujat.Kyllä siellä vaan löytyi ainakin tämä yksi väärä osote,polliisille joka tuli avittamaan näytin tiedot,no hänpä tiesi sen oikian paikan jolla jostain syystä oli justiinsa sama osote tässä Route 66 ohjelmassa!Niih!Iliman pelleilyä!Syytetään ja haukutaan ohjelmaa,jookosta.

KORHONEN KARI 08.09.2007 20:02

Siis Mellalle kommenttia heitin vaan jostain syystä meni mihin sattu,no Rutusakkia kun oon niin ei kai ihmekkään.

NIEMINEN RAIMO 08.09.2007 22:59

Älä nyt Kaarina ota lämpöä. Sähkökompassi lienee ainoa joka jollain lailla tulisi kysymykseen autokäytössä,vaikka en ymmärrä että mihin sitä tarvitaan.Mutta tutkippa Kaarina tuosta linkistä,saa näillä hinnoilla melko mukavan navin jossa on myös kompassi,niinkuin tuossa alempana kerrottiin. http://sfnet.fi/group.php?newsgroup=sfnet.tori.veneily&sid=&id=1363&headers=1&showb=

SILMUNEN HANNU 09.09.2007 01:12

Miten mä en muista missään koskaan ilmaisseeni, että haluaisimme ostaa navigaattorin. Päinvastoin, olen kertonut että suuresti nautimme nykyisestä tavastamme kulkea.

t.Kaarina

Ps.Miksiköhän joidenkin on vaikea kestää sitä että me nautimme kulkemisesta pelkkien karttojen avulla?!

LAHTI ANTTI 09.09.2007 01:31

Laitetaan tämä nyt tänne alas niin löytyy. Hyvä Kaarina, pidä kiinni siitä, että paperikartoillakin pärjää niin Euroopassa kuin muuallakin. Ja ne eivät johdata harhaan. Kokemuksen syvällä rintaäänellä puhuva. P.S. Aikoinaan kun ajoimme Pariisin läpi autolla, niin ainoastaan kerran piti kysyä paikalliselta virkavallalta opastusta. Sen jälkeen oli taas reitti selvä. Nim.merk. Pariisisissa asunut nuorukainen.

KORHONEN KARI 09.09.2007 10:29

Jess!Hyvä,Antti,kartat eivät todellakaan johdata harhaan!Oli sitten paperinen tai sähköinen,siitä paperisesta skannattu,ja kannattaa pitää molempia mukana reissussa. Vaan mites on sen kartanlukijan kanssa......johdattaako...

KK

SILMUNEN HANNU 09.09.2007 16:36

Onhan tietenkin totta että ihmiset ovat erilaisilla lahjakkuuksilla varustettuja.Me olemme molemmat opetelleet lukemaan karttaa ja ajamaan autoa.Ja meille suunnistaminen uusiin paikkoihin on osa siitä miksi matkalle lähdetään.

Kuski ei koskaan lähde ummikkona liikenteeseen vaan tutkii kartalta seuraavaksi suunnitellun ajopätkän, jolloin päähän yleensä jää muistikuvia,paikannimiä ja tuntuma reitin kulusta. Vastuu perille löytämisestä ei ole koskaan yksin kummallakaan, eikä harhareiteistä ja eksymisistä syytellä toista.

Matkan kulkuun myös kuuluu poikkeamia alkuperäisistä suunnitelmista,ex-tempore kääntymisiä sivutielle pikaisesti huomatun maiseman,markkinoiden tai kiinnostavan kyltin perusteella. Tai harhaan ajamisen seurauksena. Mutta entä sitten,seikkailemassa me ainakin ollaan. Ja kotiin on jokaiselta reissulta osattu tulla:)

Meillä on myös tapana kysellä tietä toisinaan paikallisilta asukkailta, Aina ei yhteistä kieltä löydy mutta kädet, kynä ja paperia löytyy. Ja toisinaan on saatu mielenkiintoista informaatiota ohi kysytyn.

Kartanluku on taito, minkä voi oppia vain lukemalla karttaa. Minua suoraan sanottuna hirvittää,mitä ihmisten hahmottamiskyvylle käy kun tuntuu ettei kukaan voi enää ajaa minnekään ilman että kone sanelee jokaisen käännöksen.

t.Kaarina

KORHONEN KARI 09.09.2007 17:00

Okei!Parahin Kaarina,hyväksyn ja allekirjoitan kaiken mitä edellä kirjoitit!Kuhan vähän jäynäsin.Yksin kulkijana sitä tulee vaan niin uskollisesti seuratuksi tuota läppärin näyttöä kun se on niin vaivatonta.Onpa käynyt että hetken on läppärikin ollut toimimatta ja paperikartan mukaan olen mennyt.Onnistuneesti.Reittilappu sinitarralla ratin keskiöön ja eiku menox.Merellä on AINA myös paperikartta esillä johon merkitsin määrävälein sijainnin enkä eksynyt...pahoille teille;-)

Kohta kohti Epsanjaa!!Kartalla pysyen!

Rutu-KK

HAATAJA LASSE ERKKI 09.09.2007 19:19

tultiin vaimon kanssa 4 viikon euroopan reissulta viikko sitten.matka alkoi oulusta haaparannan kautta trelleborgiin josta lautalla travemundeen.Saksan läpi itävaltaan italiaan ja siellä viikko ympäriinsä ajellen.napolin rooman pisan ja genovan kautta ranskaan.Ajoimme portofinoon ,jonne ei saa ajaa yli 6 metriä pitkäällä autollaja ei varsinkaan asuntoautolla koska se on liian korkea.74 euroa sakkoa ja saatueessa pois.muuten ihan hyvin sujui tämäkin reissu.Aina tietenki pieniä kommelluksia,mutta ne kuuluu asiaan.mahtava reissu kaikenkaikkiaan.Uutta suunnitellaan jo

SILMUNEN HANNU 09.09.2007 19:54

Ai te saitte sakot sinne ajamisesta! Me ollaan joskus yritetty Pajerolla Portofinoon mutta matkan varrella oli poliisi kertomassa että automme on liian korkea eikä mahdu sinne parkkiin. Kysyttäessä hän neuvoi meille lähimmän kylän missä oli meille sopiva p-alue ja sieltä pari kilometriä kävelimme perille. Ne lahdenpohjukat on mielettömän kauniita! Kävittekö siellä majakalla saakka Portofinossa?

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 09.09.2007 19:58

Onhan yksinkulkijan suunnistus euroopassa tietty hankalampaa. Valoisaa talvea sulle Kari sinne Espanjaan, vähän kateellisena kuuntelen niitä jotka pääsee lähtemään:)

t.Kaarina

PURSIHEIMO TOPI 09.09.2007 23:43

Kompassi näyttää vain pää- ja väli-ilmansuunnat (N, NE, E,SE jne.) Tuo kyllä riittää selvittämään oletko menossa kohdetta päin vai poispäin. Itse asiassa siinä kompassissa on jonkinlainen kalibrointi koskien eri Euroopan osia. Viime kesänä Espanjan matkalla en siihen kalibrointiin koskenut, koska näytti ihan riittävän tarkasti. Tuo kalibrointi suoritetaan siten, että valitaan alueen koodi numero ja sen jälkeen ajetaan jossain tyhjällä kentällä täysympyrä. Sen tarkemmin en yksityiskohtia tunne. Suurimman eksymän autossa aiheuttaa ei niinkään metalliosat vaan tasavirtakaapeleissa kulkeva sähkövirta ja kaiuttimien kestomagneetit. Metalliosat eivät magnetoidu johonkin tiuettyyn suuntaan, koska autolla ajetaan eri suuntiin eikä se ole puoli vuotta paikoillaan niinkuin teräskölinen purjevene talvisäilytyksessä.

PURSIHEIMO TOPI 09.09.2007 23:52

Eihän tuolla kompassilla ole tarkoitus navigoida. On aivan eri asia navigoida aavalla merellä ilman mitään kiintopisteitä kun kulkea kartan mukaan pitkin teitä, jotka ovat karttaan merkittyjä. Ei siinä eksymällä ole mitään merkitystä. Jos ajat karttaan merkittyä tietä, joka kartan mukaan on etelää kohti ja kompassisi näytää S tiedät olevasi oikessa suunnassa. Et sinä siinä rupea ihmettelemään mikä on kompassin eksymä. Josku käy niin, että isossa kaupungissa, josta sinulla on vain jokin turistikartta olet ajanut harhaan. Siinä vaiheessa kompassista on hyötyä, kun tulet kadulle, jonka nimen kertasta löydät. Ongelmana on usein se kumpaan suuntaan pitäisi lähteä. Siihen tuo kompassin tarkkuus riittää.

PURSIHEIMO TOPI 10.09.2007 00:21

Tuohon on helppo yhtyä. Kartan luku on todella mielenkiintoinen osa matkasta. Vasta tänä keväänä hankimme navigaatorin lähinnä kokeilumielessä. Kyllä se on ihan hintansa arvoinen mutta kyllä monasti ehdottaa täysin hoopoja reittejä. Eräs hyvä puoli navigaattorissa on. Se ilmoittaa, jos ajat ylinopeutta. Kaikkialla se ei tosin tiedä sallittuja nopeuksia. Kartoista emme mekään luovu. Uusimme ne noin neljän vuoden välein.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.